Citat:
Ursprungligen postat av
Aimovig
Hej Flashback!
Jag är ny i budgivningsdjungeln. Jag deltar just nu i en budgivning där jag har högsta budet långt över utgångspriset. Mäklaren ringde och berättade att alla andra budgivare har dragit sig ur. Trots att jag nu står som ensam budgivare så vägrar säljaren sälja. Enda villkoret jag får objektet är enligt säljaren ifall jag budar över mitt egna (!!) nuvarande bud med 50k.
Jag förstår att säljaren har rätt att sälja till vem han eller hon vill, men det är väl ändå marknaden som ”bestämmer” vad objektet är värt? Det känns helt knas att buda med mig själv när det inte finns någon annan konkurrens. Är detta vanligt förekommande?
Står i ett dilemma och vet inte riktigt hur man ska tänka
De försöker lura dig, utnyttja marknaden. Det är visserligen sant att säljaren har fullständig makt och kan både neka för låga eller för höga priser. Men självklart vill han sälja, utgångspriset är han nöjd med, och om du står för ditt bud kommer mäklaren att göra allt för att det ska gå igenom. Så personligen hade jag inte rört en fena. Kanske antytt att du tittar på en annan och om du får den så avstår du ditt bud.
Det är tom så att du kan kräva att alla bud som försvunnit räknas bort och då ska ditt bud sänkas. Det hände mig i Karlskrona. En budgivare bjöd över hela tiden från 600k till 725k. Sedan drog han tillbaka alla sina bud. Mitt bud var 715k, men jag krävde att alla hans bud skulle bort och fick den för 625k.
Notera att detta inte är ett 100% garanterat fungerande lösning eftersom lägenhetsmarknaden är totalt galen just nu. Så du får använda eget förnuft.