2021-06-16, 09:07
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Men det finns ju en risk att ägaren drar sig ur och TS inte får sin drömbostad. Bostaden kanske är värd mer än utgångspris

Den risken får man ta som köpare.. Sämsta är ju om man är desperat och hakar upp sig på ett objekt.

Drömboende... Snack....
Citera
2021-06-16, 09:19
Medlem
Nu ringde mäklaren och sa att säljaren accepterade vårt nuvarande bud. Är glad att vi inte ökade med 50k
Citera
2021-06-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese
Haha! Visa mig någonstans där "Manipulerande av anbudsförfarande" är ett brott, uppsåtligt eller inte. På sin höjd kan en mäklare bli av med sin licens vid lockpriser men något brott är det inte. Hitta inte på brott, det är jävligt onödigt. Vi har tillräckligt många.

Det är möjligt, troligt att det heter något annat, men jag tänkte att "läsaren" skulle (vilja) förstå vad jag syftade på. Denne mäklare är en oseriös sådan.

Bort med skräpet ifrån branschen, det tjänar alla på. Vad mer tror du inte denne har gjort!?
Citera
2021-06-16, 09:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Swarts
Sänk ditt bud.

Låt inte äckliga pissmäklare komma undan med dessa billiga trix.
Håller med. Sänk med minst lika mycket som de vill att du ska höja. Du har ju trumf på hand eftersom du är enda budgivaren. Missar du affären, så finns det alltid fler. Eller sitter du i sjön och måste köpa?
Citera
2021-06-16, 09:50
Medlem
VoktorDodkas avatar
Nu när det lösts sig för TS kan jag flika in en semiofftopcfundering om budgivning.

Bud på ett hus, fiktivt, ex 4 budgivare A B C D:
A 2,1
B 2,2
A 2,3
C 2,5
A 2,6
D 2,7
A 2,8
D 2,9
A 3,0
D 3,1
A 3,2

"Vi" är 'D'. Efter avslut visar det sig att A backar ur. Hur mycket ska då vi betala? 3,1 kan dom glömma i min värld.
Citera
2021-06-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Nu när det lösts sig för TS kan jag flika in en semiofftopcfundering om budgivning.

A 2,1
B 2,2
A 2,3
C 2,5
A 2,6
D 2,7
A 2,8
D 2,9
A 3,0
D 3,1
A 3,2

"Vi" är 'D'. Efter avslut visar det sig att A backar ur. Hur mycket ska då vi betala? 3,1 kan dom glömma i min värld.

Erbjud 2.5 (där C drog sig ur) och starta en ny budgivning från det? Priset har ju trissats upp av en "falsk" budgivare som gav intryck av att objektet var mer eftertraktat än det kanske är? Kan ju argumentera så åtminstone.
Citera
2021-06-16, 10:39
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimovig
Hej Flashback!
Jag är ny i budgivningsdjungeln. Jag deltar just nu i en budgivning där jag har högsta budet långt över utgångspriset. Mäklaren ringde och berättade att alla andra budgivare har dragit sig ur. Trots att jag nu står som ensam budgivare så vägrar säljaren sälja. Enda villkoret jag får objektet är enligt säljaren ifall jag budar över mitt egna (!!) nuvarande bud med 50k.

Jag förstår att säljaren har rätt att sälja till vem han eller hon vill, men det är väl ändå marknaden som ”bestämmer” vad objektet är värt? Det känns helt knas att buda med mig själv när det inte finns någon annan konkurrens. Är detta vanligt förekommande?
Står i ett dilemma och vet inte riktigt hur man ska tänka
De försöker lura dig, utnyttja marknaden. Det är visserligen sant att säljaren har fullständig makt och kan både neka för låga eller för höga priser. Men självklart vill han sälja, utgångspriset är han nöjd med, och om du står för ditt bud kommer mäklaren att göra allt för att det ska gå igenom. Så personligen hade jag inte rört en fena. Kanske antytt att du tittar på en annan och om du får den så avstår du ditt bud.

Det är tom så att du kan kräva att alla bud som försvunnit räknas bort och då ska ditt bud sänkas. Det hände mig i Karlskrona. En budgivare bjöd över hela tiden från 600k till 725k. Sedan drog han tillbaka alla sina bud. Mitt bud var 715k, men jag krävde att alla hans bud skulle bort och fick den för 625k.

Notera att detta inte är ett 100% garanterat fungerande lösning eftersom lägenhetsmarknaden är totalt galen just nu. Så du får använda eget förnuft.
Citera
2021-06-16, 10:54
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

A 2,1
B 2,2
A 2,3
C 2,5
A 2,6
D 2,7
A 2,8
D 2,9
A 3,0
D 3,1
A 3,2

2,6 ifall C är kvar i matchen. Allt annat är att bjuda över dig själv. Erbjud detta och förhandla sedan lite för att de inte ska få ångest och boka nya visningar.
Citera
2021-06-16, 11:23
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

A 2,1
B 2,2
A 2,3
C 2,5
A 2,6
D 2,7
A 2,8
D 2,9
A 3,0
D 3,1
A 3,2

'A' är ju då uppenbart säljarens/mäklarens bulvan som bara är med för att trissa upp priset, men som har bjudit för högt i det här läget. 2,5 + en påse med godis vore ett rimligt bud.
Citera
2021-06-16, 12:36
Medlem
Citat:
Hej Flashback!
Jag är ny i budgivningsdjungeln. Jag deltar just nu i en budgivning där jag har högsta budet långt över utgångspriset. Mäklaren ringde och berättade att alla andra budgivare har dragit sig ur. Trots att jag nu står som ensam budgivare så vägrar säljaren sälja. Enda villkoret jag får objektet är enligt säljaren ifall jag budar över mitt egna (!!) nuvarande bud med 50k.

Jag förstår att säljaren har rätt att sälja till vem han eller hon vill, men det är väl ändå marknaden som ”bestämmer” vad objektet är värt? Det känns helt knas att buda med mig själv när det inte finns någon annan konkurrens. Är detta vanligt förekommande?
Fulknep av mäklaren.
Säg att du snarare vill sänka ditt bud om det inte blir en avklarad affär innom 12 timmar.
Du har makten, säljaren vill inte riskera att inte få sålt, men vill såklart ha så mycket som möjligt och är besviken övr utebliven budgivning
Citera
2021-06-16, 12:54
Medlem
Lingon_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Jag har gjort så som säljare, var lite svårsålt var inte nöjd med vad jag skulle få. Köparen accepterade mitt motbud och alla var nöjda och glada. Hade all tid i världen och det var den andra budgivningen på lägenheten då, varför ska jag sälja under det värde lägenheten var värd.

Varför lägger du ut lägenheten för hundratusentsals kronor mindre än vad den är värd om du har ett minimipris du inte är beredd att gå under?
Citera
2021-06-16, 13:36
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

Jag hade pressat säljaren och stått fast vid mitt bud.

Det är ett psykologiskt spel nu, men tiden är på din sida, inte på säljarens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in