Citat:
Ursprungligen postat av
Aimovig
Hej Flashback!
Jag är ny i budgivningsdjungeln. Jag deltar just nu i en budgivning där jag har högsta budet långt över utgångspriset. Mäklaren ringde och berättade att alla andra budgivare har dragit sig ur. Trots att jag nu står som ensam budgivare så vägrar säljaren sälja. Enda villkoret jag får objektet är enligt säljaren ifall jag budar över mitt egna (!!) nuvarande bud med 50k.
Jag förstår att säljaren har rätt att sälja till vem han eller hon vill, men det är väl ändå marknaden som ”bestämmer” vad objektet är värt? Det känns helt knas att buda med mig själv när det inte finns någon annan konkurrens. Är detta vanligt förekommande?
Står i ett dilemma och vet inte riktigt hur man ska tänka

För det första: Väldigt konstigt av mäklaren att avslöja att alla andra har dragit sig ur.
För det andra: Säljaren bestämmer till vilket pris den säljer - MEN du bestämmer vad du bjuder!
Det är lite pokerspel. Om inga högre bud finns borde du lugnt kunna ligga kvar. En taktik kan vara att du villkorar nuvarande bud med att det bara gäller 12 timmar eller så, därefter drar du dig ur och går vidare med andra objekt. Du kan ju också lägga ett skambud efter 12 timmar. Obs om de andra dragit sig ur så gäller ju inga tidigare bud, du kan alltså börja om på utgångspris igen!
Men du behöver fråga dig själv om och hur gärna du vill ha just detta objekt. Jag kan säga att i alla två affärer jag gjort har jag budat mot säljaren och till slut hostat upp 50-100k till. Man är rätt sur men får lov att bestämma om man vill ha skiten eller inte. När man sedan har flyttat in får man annat att tänka på.