2021-06-15, 20:02
  #1
Medlem
Hej Flashback!
Jag är ny i budgivningsdjungeln. Jag deltar just nu i en budgivning där jag har högsta budet långt över utgångspriset. Mäklaren ringde och berättade att alla andra budgivare har dragit sig ur. Trots att jag nu står som ensam budgivare så vägrar säljaren sälja. Enda villkoret jag får objektet är enligt säljaren ifall jag budar över mitt egna (!!) nuvarande bud med 50k.

Jag förstår att säljaren har rätt att sälja till vem han eller hon vill, men det är väl ändå marknaden som ”bestämmer” vad objektet är värt? Det känns helt knas att buda med mig själv när det inte finns någon annan konkurrens. Är detta vanligt förekommande?
Står i ett dilemma och vet inte riktigt hur man ska tänka
Citera
2021-06-15, 20:05
  #2
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Sänk ditt bud.

Låt inte äckliga pissmäklare komma undan med dessa billiga trix.
Citera
2021-06-15, 20:05
  #3
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
budet långt över utgångspriset
Hur långt över? Fråga mäklaren om det inte rör sig om ett lockpris från början, då kan dom bli spak.
Citera
2021-06-15, 20:07
  #4
Medlem
Du kan säga att "passr det sig inte så sänker jag med 50k istället"

För varje dag säljaren tvekar att sälja.
Citera
2021-06-15, 20:09
  #5
Medlem
Du ska givetvis inte höja ditt bud, du har ju redan bjudit över utgångspriset... Säg att du drar tillbaka ditt bud om inte säljaren accepterar ditt bud inom tolv timmar.
Skulle även överväga starkt att sänka mitt bud om jag var i din sits.
Citera
2021-06-15, 20:09
  #6
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Hur långt över? Fråga mäklaren om det inte rör sig om ett lockpris från början, då kan dom bli spak.

Precis!
Om ditt bud ligger långt över utgångspris och de ändå inte vill sälja pga priset så skulle jag definitivt ta ett allvarligt snack med mäklaren och förklara att det här med lockpriser är allvarliga grejer!!
Citera
2021-06-15, 20:10
  #7
Medlem
the-vaginators avatar
Jag har hamnat o liknande situation som du, stå på dig! Vad har du att förlora?
Alternativt kom med något slags krav som gynnar dig, t.ex. att du får tillgång till objektet tidigare(om det skulle behövas dvs).
Giriga jävlar som säljer idag, har du redan budat över utgångspriset och fanskapet vill ha mer då hade jag svarat med att sänka mitt nuvarande bud.
Citera
2021-06-15, 20:10
  #8
Medlem
Tja, visst är det väl marknaden som bestämmer i slutändan men det betyder ju inte att säljaren tvunget måste sälja just nu till vad den nuvarande marknaden är villig att betala. Du har egentligen två val, spela kall och säga att du inte kommer höja ditt bud men att ditt bud står kvar, eller höja ditt bud. Säljaren gör inget fel så något tredje alternativ finns inte.
Citera
2021-06-15, 20:13
  #9
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Det blir upp till dig att avgöra hur mycket bostaden är värd. Jag stod också som ensam budgivare kanske av ren tur och då får man förhandla.
Citera
2021-06-15, 20:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimovig
Hej Flashback!
Jag är ny i budgivningsdjungeln. Jag deltar just nu i en budgivning där jag har högsta budet långt över utgångspriset. Mäklaren ringde och berättade att alla andra budgivare har dragit sig ur. Trots att jag nu står som ensam budgivare så vägrar säljaren sälja. Enda villkoret jag får objektet är enligt säljaren ifall jag budar över mitt egna (!!) nuvarande bud med 50k.

Jag förstår att säljaren har rätt att sälja till vem han eller hon vill, men det är väl ändå marknaden som ”bestämmer” vad objektet är värt? Det känns helt knas att buda med mig själv när det inte finns någon annan konkurrens. Är detta vanligt förekommande?
Står i ett dilemma och vet inte riktigt hur man ska tänka
För det första: Väldigt konstigt av mäklaren att avslöja att alla andra har dragit sig ur.

För det andra: Säljaren bestämmer till vilket pris den säljer - MEN du bestämmer vad du bjuder!

Det är lite pokerspel. Om inga högre bud finns borde du lugnt kunna ligga kvar. En taktik kan vara att du villkorar nuvarande bud med att det bara gäller 12 timmar eller så, därefter drar du dig ur och går vidare med andra objekt. Du kan ju också lägga ett skambud efter 12 timmar. Obs om de andra dragit sig ur så gäller ju inga tidigare bud, du kan alltså börja om på utgångspris igen!

Men du behöver fråga dig själv om och hur gärna du vill ha just detta objekt. Jag kan säga att i alla två affärer jag gjort har jag budat mot säljaren och till slut hostat upp 50-100k till. Man är rätt sur men får lov att bestämma om man vill ha skiten eller inte. När man sedan har flyttat in får man annat att tänka på.
Citera
2021-06-15, 20:16
  #11
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
Tja, visst är det väl marknaden som bestämmer i slutändan men det betyder ju inte att säljaren tvunget måste sälja just nu till vad den nuvarande marknaden är villig att betala. Du har egentligen två val, spela kall och säga att du inte kommer höja ditt bud men att ditt bud står kvar, eller höja ditt bud. Säljaren gör inget fel så något tredje alternativ finns inte.

så sänka är inget alternativ ?!? såklart ska TS direkt svara med att sänka sitt bud ... sånt jävla sätt från säljaren och mäklaren.

TS sitter på all makt här, han har bara inte fattat det
Citera
2021-06-15, 20:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Precis!
Om ditt bud ligger långt över utgångspris och de ändå inte vill sälja pga priset så skulle jag definitivt ta ett allvarligt snack med mäklaren och förklara att det här med lockpriser är allvarliga grejer!!

Jo, men det är inte mäklaren som bestämmer priset utan säljaren. Mäklaren ger bara mer eller mindre goda råd.
Egentligen är ingenting juridiskt bestämt innan parterna skrivit under.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in