2021-06-16, 11:12
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenhuet7
Nu är det väl iofs inte genom krypterade appar som köpare torskar, utan genom att ha skickat helt vanliga sms och använt sina riktiga telefonnummer. I Uppsala torskade väl några köpare på appen signal då dem de skrev med vad avlyssnade, i den appen ser man numret också. Vad jag vet har polisen inte knäckt typ Wickr ännu och plockat in någon köpare därifrån?
Ang wickr, whats up och Messenger sett i runt 20 FUP att polisen kan hacka sig in senaste året.
Efter att lagen om hemlig dataavläsning trädde i kraft i april 2020 får polisen plantera in programvara, trojaner som NSO:s kontroversiella programvara Pegasus, i den misstänktes telefon eller dator.

Innan trafiken hinner krypteras kan då tangentbordstryckningar, minnet, kameran och mikrofonen avlyssnas.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-racker-det-inte-langre-med-kryptering-sa-kan-du-skydda-dig
https://www.expressen.se/ledare/antligen-far-polisen-en-chans-att-knacka-gangen/

Citat:
En ökänd gängledare har dömts till fängelse för grovt narkotikabrott. Avgörande för den fällande domen var att polisen hade lyckats hacka mannens mobil och kunde följa den krypterade kommunikationen i appen Wickr i realtid.
Den 31-årige mannen blev därmed den första personen som döms med hjälp av den nya lag som ger polisen rätt att bedriva hemlig dataavläsning, skriver DN:s Lasse Wierup
Citera
2021-06-16, 11:20
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Ang wickr, whats up och Messenger sett i runt 20 FUP att polisen kan hacka sig in senaste året.
Efter att lagen om hemlig dataavläsning trädde i kraft i april 2020 får polisen plantera in programvara, trojaner som NSO:s kontroversiella programvara Pegasus, i den misstänktes telefon eller dator.

Innan trafiken hinner krypteras kan då tangentbordstryckningar, minnet, kameran och mikrofonen avlyssnas.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-racker-det-inte-langre-med-kryptering-sa-kan-du-skydda-dig
https://www.expressen.se/ledare/antligen-far-polisen-en-chans-att-knacka-gangen/

Står ju till och med i din citering att det är mannens MOBIL som är hackad.

Får polisen in en trojan i din telefon så finns det inget som är säkert.

Polisen har alltså inte knäckt några appar.

Apparna är säkra och deras krypteringar är inte knäckta.

Om din lur är säker är däremot en annan femma och om du har lyckats få in en trojan i din telefon så är det knappast appens fel att polisen kan se exakt vad du gör i realtid på telefonen.
Citera
2021-06-16, 11:31
Medlem
StigHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Typ halva Göteborgs gängkrig handlar om det.

Sluta knarka.
Nej sluta skriv osanning, det är blandning om allt från Landvetterrånet, ett värdetransportrån, någon brud som gick över från Backa till Biskop, någon som som snackat skit om någon, bråk på krogen och sen hämnd och åter hämnd.

Börja knarka tråkmåns!
Citera
2021-06-16, 11:33
Medlem
Bikefits avatar
Stor komik med debattörer som är rädda för vaccinens påverkan på kroppen men samtidigt gladeligen drar i sig en okänd blandning tillredd i en smutsig lägenhet av folk som inte klarat av grundskolan.
Citera
2021-06-16, 11:41
Medlem
StigHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realkapital
Jag har hört att tunga droger förebygger Covid-19 lika väl som vaccin. Bäst effekt intravenöst. Ge det ett försök. Det finns nummer till apotekare i FUP på sida 3 i tråden.

Förortsgängen hade antagligen inte funnits från början om de inte haft pengar att tjäna på droghandel, och de hade inte haft några vapen om de inte haft pengar från droghandel att bekosta dem med. Har svårt att tro att de är kompetenta nog att ägna sig åt annan antisocial skit som gett så stora inkomster. De här killarna har dragit in kapital åt semi-terroristerna i norra Hisingen som köper vapen för dem till att bedriva sina gängkrig och vendettor. Oavsett vad man tycker om avkriminalisering för eget bruk så är detta ett okomplicerat faktum.
IV är inte min grej, men jag har lyckats hålla mig frisk fast jag jobbar och rör mig på krogar dagligen, så visst kanske droger har gjort så att jag hållit mig frisk.

Gäng har alltid funnits och hade det inte funnits några droger så hade luffarna gjort något annat för och dra in snabba pengar, rån, inbrott utpressning mm. Självklart drar dom in pengar på drogförsäljningen så dom kan köpa vapen, men det kan även jag köpa för en halv månadslön, man behöver inte sälja droger för och kunna köpa vapen.
Vad jag vill ha sagt är att dom inte skjuter ihjäl varandra för och ta över någons drogförsäljning, då kan dom lika gärna skvallra till polisen istället för och riskera livstid.
Dom mördar varandra för hämnd och andra skitsaker.
Citera
2021-06-16, 13:06
Medlem
PrettySneakys avatar
Hur klantiga har dessa kunder varit egentligen. Använd inte privatlur och nämn aldrig din address. Polisen hade aldrig lagt ner tid i detta fall att försöka leta upp köpare om det inte fick allt serverat. Ja jag vet, svenska polisen är anala. Men de tar lågt hängande frukt först, dvs kunder som delget vem de är.
Citera
2021-06-16, 13:38
Medlem
Det var inte bara knarket som var vitt i den där fupen. Bara massa Svenssons. Hur mår ni egentligen??
Citera
2021-06-16, 13:51
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetstuff84
Det var inte bara knarket som var vitt i den där fupen. Bara massa Svenssons. Hur mår ni egentligen??

Och så gnäller man om kriminella gäng på fikarasten. Härligt att polisen stryper kranen från två håll.
Citera
2021-06-16, 14:46
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Är man med i leken får man leken tåla.

Denna tråd handlar om det aktuella fallet, inte om droger ska vara tillåtet för eget bruk eller inte.
Det finns säkert andra trådar för det.

Fyller bara upp tråden med OT-inlägg och får bra, relevanta inlägg med information och diskussion gällande fallet att försvinna bland diskussion som inte har med tråden att göra.

Försök iallafall att inkludera on-topic innehåll tillsammans med off-topic om ni prompt måste diskutera annat (som jag har sett minst en postare göra).

Wannabe-modden har talat.
Citera
2021-06-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av token
Och så gnäller man om kriminella gäng på fikarasten. Härligt att polisen stryper kranen från två håll.

Ja inte är det brist på någon dubbelmoral inte. De klagar på kriminella i förorten som säljer knark men förespråkar att man själv ska få knarka utan att rättsväsendet lägger sig i. Det är komiskt faktiskt

Det som gör mig mest bekymrad är ju socialarbetarna som själva mest troligt gör bedömningar i beslut som LVU, LVM när de själva knarkar och dessutom utsätter sina egna barn för skiten.

Funderar på om jag ska kontakta en av köparnas arbetsgivare för det verkade inte som om polisen sa till henne att dem skulle göra det i förhöret med henne.
Citera
2021-06-16, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Inte riktat till mej men svarar delvis ändå på det naiva inlägget.
En annan sida av problemet med droger är kriminaliteten, gängkriminella i Sverige har du väl hört talas om och en massa skjutningar, sprängningar och knivningar?
För att inte tala om hur det ser ut i länderna där mäktiga karteller opererar.

Och det är en av många anledningar till varför en avkriminalisering alternativt legalisering av narkotika bör ske likt det som skett i andra länder. Sån skit minskar drastiskt då. Skjutningar, sprängningar och knivdåd är ett delresultat av att denna marknad sker under jord.
Citera
2021-06-16, 16:25
Medlem
Andy Frains avatar
Innan förortsgängen så var det MC gängen, innan dom så var det raggare, innan dom så var det osv osv osv...

Folk tog droger i Sverige lååååååååångt innan vi ens fick hit vår första flyktingvåg. Men ok, det är alltid lätt att skylla allting på invandring, samma ursäkt som "Lars Larson" använder till varför hans fru lämnat honom (det har inget att göra med att han är en loser) och det är invandrarnas fel att han inte för jobb (anledning är ju inte den att han inte ens gick ut högstadiet med betyg)...

Visst, våldet har steppat upp och blivit mer extremt, men så har det mesta i samhället överlag.

Det har supits sen innan jesu födelse, hade så inte varit fallet så hade aldrig alkohol varit lagligt idag(jag vet, ett trött argument) men poängen är, folk har alltid velat berusa sig! Om det inte varit mjöd så han någon tjomme slickat på en giftgroda osv osv.
Vi lever inte i en perfekt värld, det är bevisat att hårdare straff inte funkar men ändå testar man ingen annan väg i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in