Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Min poäng är att friheten finns där, innan politiken började begränsa den.
Detta är en gammal tes som bl a Thomas Hobbes omfattat och behandlat. Alla är fria I det tänkta naturtillståndet, det som föregår staten - och med staten kommer politiken. Där råder enligt Hobbes allas krig mot alla, ett terrortillstånd som enligt Hobbes är olidligt. Svaret för att undgå terrorn är den absoluta makten, dvs staten.
Men, är denna naturtillståndets frihet ändå inte att föredra framför en stat? Det tror jag väldigt få skulle förespråka. De flesta föredrar att staten har våldsmonopol. Sedan är frågan blott hur staten skall organiseras för att öka friheten, dvs öka människors möjligheter att iscensätta sina livsprojekt. Här är min tes, att denna frihet är starkt kopplad till frågan om materiellt välstånd.
Har det nån betydelse vad de flesta föredrar? I sin förlängning, ja. Det som har betydelse för friheten är vem som har makten och hur denna makt legitimeras - och legitimation bekräftas genom samtycke - eftersom legitimiteten handlar om att befästa makten.
Legitimeras den med högtravande tal om demokrati, rättsstat och individuella friheter bortanför varje koppling till den materiella verkligheten, så blir legitimationsgrunden ganska svag. Legitimeras den, som i exemplet Kina, med stark utveckling av folkets materiella verklighet så blir den stark, därför att med denna materiella förändring så har det kinesiska folkets frihet ökat.