2021-06-15, 19:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering:
Covidpatienter nekas vid fulla sjukhus i Kabul

Två stora sjukhus i Afghanistans huvudstad Kabul har tvingats stänga dörrarna för nya covidpatienter då alla vårdplatser är upptagna, larmar läkare.

Det krigshärjade landet kämpar med en svår tredje smittovåg. På måndagen registrerades 71 nya covidrelaterade dödsfall. Totalt har myndigheterna noterat närmare 3 700 dödsfall, men mörkertalet befaras vara stort på grund av låg grad av testande.
...
Amnesty International larmade i förra veckan om den allt svårare pandemisituationen i Afghanistan. "Utan brådskande internationellt stöd för att trycka tillbaka smittspridningen riskerar situationen att utvecklas bortom kontroll", skrev människorättsorganisationens Sydasienexpert Zaman Sultani.
Larmade Amnesty International någonsin när det rådde kris på belgiska och franska sjukhus? Efterlyste Amnesty International internationellt stöd till Europa, när Europa var den hårdast drabbade kontinenten? Eller är det bara vissa länder som Amnesty International anser vara viktiga nog för att det ska vara befogat att begära internationellt stöd?

Jag har fått intrycket att även WHO, under ledning av Tedros Adhanom Ghebreyesus, hellre tänker på fattiga länder än västländer. Tedros har uttryckt hur tragisk situationen är i exempelvis Indien. Har han uttryckt motsvarande sympatier för hårt drabbade västländer? Vad jag har läst om Tedros Adhanom Ghebreyesus, så ägnar han sig mest åt att kritisera västländer för att inte dela med sig av sina vacciner i så stor omfattning som Tedros önskar. Men har Tedros någonsin erkänt att västländerna är synnerligen hårt drabbade av epidemin, och därför förtjänar företräde till vaccinerna? Det är ju faktiskt västländerna själva som har framställt vaccinerna.

Jag anser att Världen behöver mobilisera för att hjälpa Sydamerika och Indien. Men jag blir provocerad av att vissa godhetspredikanter väljer att blunda för den tragedi som många västländer har gått igenom.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2021-06-15 kl. 19:54.
Citera
2021-06-15, 20:05
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Senaste siffrorna, (up to 12/06/2021) , Pfizer, Biverkningar

EudraVigilance for TOZINAMERAN (Pfizer) (up to (up to 12/06/2021))
https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV%20D AP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2=% 22Line%20Listing%20Objects%22.%22Substance%20High% 20Level%20Code%22&P3=1+42325700

Dödsfall (Totalt vid angivet datum)
12/06/2021 : 7054

Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hur många av dessa har varit under 50 år?

Du blir liksom inte odödlig bara för att du har tagit ett vaccin.

En miljard människor är vaccinerade inte konstigt det är ett par tusen döda då.

Det är EUs biverkningsdatabas.......
Citera
2021-06-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Lite spridning av Deltaviruset där så blir det totalt kaos. Vad ligger R-talet på? 8-10? Vilka galningar!

Så har Ungern >25000 döda. Och brist på läkare som lämnat landet. Ungern och andra länder i forna östblocket utbildar läkare från andra länder (som inte tagit sig in i sina hemländer pga sämre betyg) men verkar inte kunna behålla dom.
Citera
2021-06-15, 20:14
Medlem
severustheemperors avatar
Biverkningar
EudraVigilance for COVID-19 VACCINE ASTRAZENECA (CHADOX1 NCOV-19) is 282,634 (up to 12/06/2021)
https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV%20D AP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2=% 22Line%20Listing%20Objects%22.%22Substance%20High% 20Level%20Code%22&P3=1+40995439

12/06/2021 : 3182
Citera
2021-06-15, 20:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Jag anser att Världen behöver mobilisera för att hjälpa Sydamerika och Indien. Men jag blir provocerad av att vissa godhetspredikanter väljer att blunda för den tragedi som många västländer har gått igenom.

Mkt är tyvärr självförvållat pga dålig kost och ohälsosamt leverne. Det hade inte behövt bli så illa i väst om folk lärt sig att äta riktig mat i lagom mängd och motionera regelbundet.

Nu har det gått över ett år och de flesta har bara blivit ännu mera ohälsosamma och vaccinberonde. Trist att se.

Jag ser gärna att de äldre och sköra i utvecklingsländer får vaccin före friska barn i västvärlden. Det är en rent vanvettig prioritering.

Helt enig mer WHO där.
Citera
2021-06-15, 20:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering:
Covidpatienter nekas vid fulla sjukhus i Kabul

Två stora sjukhus i Afghanistans huvudstad Kabul har tvingats stänga dörrarna för nya covidpatienter då alla vårdplatser är upptagna, larmar läkare.

Det krigshärjade landet kämpar med en svår tredje smittovåg. På måndagen registrerades 71 nya covidrelaterade dödsfall. Totalt har myndigheterna noterat närmare 3 700 dödsfall, men mörkertalet befaras vara stort på grund av låg grad av testande.
...
Amnesty International larmade i förra veckan om den allt svårare pandemisituationen i Afghanistan. "Utan brådskande internationellt stöd för att trycka tillbaka smittspridningen riskerar situationen att utvecklas bortom kontroll", skrev människorättsorganisationens Sydasienexpert Zaman Sultani.
Larmade Amnesty International någonsin när det rådde kris på belgiska och franska sjukhus? Efterlyste Amnesty International internationellt stöd till Europa, när Europa var den hårdast drabbade kontinenten? Eller är det bara vissa länder som Amnesty International anser vara viktiga nog för att det ska vara befogat att begära internationellt stöd?

Jag har fått intrycket att även WHO, under ledning av Tedros Adhanom Ghebreyesus, hellre tänker på fattiga länder än västländer. Tedros har uttryckt hur tragisk situationen är i exempelvis Indien. Har han uttryckt motsvarande sympatier för hårt drabbade västländer? Vad jag har läst om Tedros Adhanom Ghebreyesus, så ägnar han sig mest åt att kritisera västländer för att inte dela med sig av sina vacciner i så stor omfattning som Tedros önskar. Men har Tedros någonsin erkänt att västländerna är synnerligen hårt drabbade av epidemin, och därför förtjänar företräde till vaccinerna? Det är ju faktiskt västländerna själva som har framställt vaccinerna.

Afrika har vant sig vid att allt bistånd från Väst är gratis och något man kan kräva. Något tack därifrån har jag aldrig hört.
Tedros Adhanom Ghebreyesus är en korrumperade skithög likt resterande "ledare" på den kontinenten.
Citera
2021-06-15, 20:32
Avslutad
Oj nu snackar vi väl ändå om ett dåligt tecken... Tegnell låter lite oroad.

Citat:
"Deltavarianten oroar Tegnell: Nytt scenario

Antalet fall av den så kallade deltavarianten ökar i Sverige, något som oroar Anders Tegnell.

– Det här är ett nytt scenario som vi måste ha respekt för och som visar att det här definitivt inte är över än, säger han till TT.

I Storbritannien har deltavarianten helt tagit över smittspridningen och utgör nu mer än 90 procent av alla nya fall. Denna variant, som först upptäcktes i Indien och även går under beteckningen B.1.617.2, innehåller mutationer som gör den mer smittsam.

Sprids lättare
Dessutom finns det uppgifter om att deltavarianten oftare leder till svår sjukdom, än vad alfavarianten gör, som i sin tur är farligare än ursprungsvarianten.

TT: Men det kan vara så, att den också är farligare?

– Det kan mycket väl visa sig vara så, men det vet vi ännu inte. Vid det här laget finns det ganska många studier som visar att risken med alfa är något högre (än ursprungsvarianten), men om det är så för deltavarianten vet vi ännu inte, säger Anders Tegnell.

De goda nyheterna, säger han, är att samma typ av smittskyddsåtgärder verkar fungera på viruset, oavsett variant, och att två doser vaccin ger ett gott skydd."
Citera
2021-06-15, 20:38
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Antar att du avser mig. Vilka pekpinnar och förmaningar anser du att jag riktat mot andra? Kan inte dra mig till minnes att jag gjort det. Låter inte som jag faktiskt. Däremot anser jag att staten borde gjort betydligt mer för att skydda befolkningen. Det anser jag vara ett av huvuduppdragen för varje nationell suverän statsbildning. I annat fall behöver vi ju vare sig land eller försvarsmakt. Då kan vi låta allt bara förfalla och låta anarki råda och allt får klara sig bäst de kan.

Det är exakt sådana som du som förstör för den logistiska utmaning att vaccinera befolkningen.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar ett förlängt intervall för Pfizer BioNTechs vaccin Comirnaty och Modernas vaccin Covid-19 vaccine Moderna. Båda vaccinerna bör ges med sju veckors intervall. Det här beror på att vi fortfarande har en hög smittspridning. Därför är det viktigt att så många som möjligt kan vaccineras med dos 1 snabbt för att få ett bra skydd mot allvarlig sjukdom i covid-19. Det förlängda intervallet förväntas att på detta sätt bidra till att minska smittspridningen.

Dos 1 ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom och nya studier visar att vaccinen ger ett fortsatt gott skydd även med ett längre intervall mellan doserna än vad som först rekommenderades. Men det är viktigt att du går på din bokade tid och får din andra dos. Både för att få det långvariga skyddet mot covid-19 men även för att bidra till att göra vaccinationsinsatsen så smidig som möjligt. Utan om- och avbokningar ökar chansen att fler får vaccinera sig inom kort.
Citera
2021-06-15, 20:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Biverkningar
EudraVigilance for COVID-19 VACCINE ASTRAZENECA (CHADOX1 NCOV-19) is 282,634 (up to 12/06/2021)
https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV%20D AP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2=% 22Line%20Listing%20Objects%22.%22Substance%20High% 20Level%20Code%22&P3=1+40995439

12/06/2021 : 3182
Förlåt mig att jag inte öppnar länkarna just nu, då jag har så dålig uppkoppling och sidorna blir sega för mig! Jag ska öppna och läsa senare.

Står det hur många som vaccinerats totalt med Pfizer respektive AZ? Kan man se vilka åldersgrupper?
Citera
2021-06-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Oj nu snackar vi väl ändå om ett dåligt tecken... Tegnell låter lite oroad.
Jävla tjafs.
Diskutera varför vi har en spridning av viruset och gör något åt det, på riktigt!
(Problemet är att människor är dumma i huvudet.)
Som vanligt vågar ingen ta det nödvändiga steget framåt och visa med hela handen vad som behöver göras- någon kan ju bli kränkt.....
Citera
2021-06-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ungern möter Portugal just nu i Budapest.
Knökfullt på läktarna. Ca 60.000-70.000 och folk står i princip på varandra haha.

Antar Covid-19 är besegrat i Ungern också.
Japp, man har finfina siffror i Ungern på smittosidan eftersom man nu bara testar de som behöver vård och de som tjatar. Första halvan av maj hade de ca 70% lägre smittotal än Sverige (i förhållande till befolkningen) och andra halvan av maj 2-5 gånger högre dödstal än Sverige.

Om man inte testar någon så är ingen sjuk, eller hur?
Citera
2021-06-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Jävla tjafs.
Diskutera varför vi har en spridning av viruset och gör något åt det, på riktigt!
(Problemet är att människor är dumma i huvudet.)
Som vanligt vågar ingen ta det nödvändiga steget framåt och visa med hela handen vad som behöver göras- någon kan ju bli kränkt.....
= Stefan Löfvén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in