2021-06-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag menar mätningar gjorda mellan två objekt sett från marken, typ ett torn och ett berg längre bort. Jag vill bara veta att ni inte sitter och gissar er fram till minimala gradtal och sedan pekar på hur något ser ut vid horisonten för att bekräfta er teori. Det känns sisådär.

Det är du som sitter och spekulerar om olika gradtal. Ingen annan tycker det är viktigt och de flesta tycker det vore en helt meningslös sysselsättning att mäta upp hur mycket olika torn lutar relativt varandra.

Citat:
... Det känns sisådär.

Trist för dig. Inte funderat på att göra något åt det?
Citera
2021-06-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är du som sitter och spekulerar om olika gradtal. Ingen annan tycker det är viktigt och de flesta tycker det vore en helt meningslös sysselsättning att mäta upp hur mycket olika torn lutar relativt varandra.

Trist för dig. Inte funderat på att göra något åt det?

Jag spekulerar kring gradtalet 0. Vore det inte intressant att ta reda på om det faktiskt är 0? 0 innebär ju som sagt en del problemtik för er som tror er bo på en snurrande boll.

Säg att du fick det bekräftat för dig, att det rör sig om 0 graders lutning... Vad skulle du ta dig till? Bara nyfiken.
Citera
2021-06-15, 13:56
Medlem
Citat:
Jag spekulerar kring gradtalet 0.

Det har framgått med all tänkbar tydlighet.

Citat:
... Vore det inte intressant att ta reda på om det faktiskt är 0?...

Vi vet att det inte är noll eftersom vi av tusentals andra anledningen känner till jordens form. Så nej det vore inte intressant.

Citat:
... Säg att du fick det bekräftat för dig, att det rör sig om 0 graders lutning... Vad skulle du ta dig till? Bara nyfiken.

Jag skulle aldrig mer våga ge mig ut och resa. Verkar vara fullständigt livsfarligt att åka med i ett plan där piloterna inte kan navigera. De lär ju behövas en hel del tur från deras sida för att ens hitta någon flygplats att landa på.
Citera
2021-06-15, 14:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag spekulerar kring gradtalet 0. Vore det inte intressant att ta reda på om det faktiskt är 0? 0 innebär ju som sagt en del problemtik för er som tror er bo på en snurrande boll.

Säg att du fick det bekräftat för dig, att det rör sig om 0 graders lutning... Vad skulle du ta dig till? Bara nyfiken.

Kan inte du utföra något själv? Mäta något, eller komma med någon rimlig beräkning av något eller formulera en teori som håller ihop i stället för att spela idiot på internet och kräva att alla andra ska servera dig svar?
Citera
2021-06-15, 14:19
Medlem
Jazzils avatar
Är väl en del broar med väldigt breda brospann som har viss liten lutning gentemot varandra pga avståndet? Någon som kommer ihåg?
Citera
2021-06-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Är väl en del broar med väldigt breda brospann som har viss liten lutning gentemot varandra pga avståndet? Någon som kommer ihåg?

Varrazzano-Narrows är ett exempel
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Verrazzano-Narrows_Bridge

Till och med Dummasillen borde komma ihåg detta:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2021-06-15, 17:02
Medlem
Måste återgå litegrann till det här med lutning, bara lite.

Här säger ni är en bild på elledningar som följer jordens kurva:
https://images.app.goo.gl/JQ5dLSX734hYFU9L8

Jag ser en rätt tydlig lutning? Varför skulle ett berg som ligger 3 mil bortom hur lång denna elledning är inte uppvisa mer än smått obefintliga 0,5 grader?

Ursäkta i förväg om frågan är korkad. Jag är trots allt bara en dum sill.
Citera
2021-06-15, 17:26
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Jag ser en rätt tydlig lutning? Varför skulle ett berg som ligger 3 mil bortom hur lång denna elledning är inte uppvisa mer än smått obefintliga 0,5 grader?

Haha, vad försöker du lura oss med nu då?

Var för lutning ser du? Jag se absolut ingen lutning. Och du får gärna svara på mina frågor jag väntar svar på.

VAR och VAD för lutning är det du syftar på i bilden?
Citera
2021-06-15, 18:04
Medlem
Citat:

Den här bilden är ännu bättre:
https://flatearth.ws/wp-content/uploads/2018/02/pontchartrain.jpg

I den så ser man tydligt att horisonten ligger under perspektivpunkten. Och så ser man ju även den omtalade kurvan. Det ser onekligen ut som om jorden inte är platt. Märkligt.

Citat:
Jag ser en rätt tydlig lutning?

Nej det tror jag inte du gör. Du inbillar dig att du ser en lutning enbart för att kurvan är så tydlig, helt enkelt en illusion.

Du ska inte lita så mycket på vad dina ögon säger dig. Det är ett ganska trubbigt mätinstrument.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-15 kl. 18:09.
Citera
2021-06-15, 18:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Man ser kurvan tydligt då man ser att stolparna längre bort går ner. Själva stolparnas lutning ser man ju däremot inte. Dessutom är den bilden tagen med kraftig zoom så stolparna längst bort ligger betydligt längre bort än dom ser ut att göra på den bilden.
Citera
2021-06-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Haha, vad försöker du lura oss med nu då?

Var för lutning ser du? Jag se absolut ingen lutning. Och du får gärna svara på mina frågor jag väntar svar på.

VAR och VAD för lutning är det du syftar på i bilden?

Stolparna ser ju ut att följa en tydlig kurva. Vad skulle du kalla det om inte lutning?
Citera
2021-06-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Den här bilden är ännu bättre:
https://flatearth.ws/wp-content/uploads/2018/02/pontchartrain.jpg

I den så ser man tydligt att horisonten ligger under perspektivpunkten. Och så ser man ju även den omtalade kurvan. Det ser onekligen ut som om jorden inte är platt. Märkligt.

Nej det tror jag inte du gör. Du inbillar dig att du ser en lutning enbart för att kurvan är så tydlig, helt enkelt en illusion.

Du ska inte lita så mycket på vad dina ögon säger dig. Det är ett ganska trubbigt mätinstrument.

Som sagt, jag vet att ni säger att bilden visar jordens kurva. Min fråga blir då:
Om jordens kurva är så tydlig och lutningen så märkbar över ett avstånd som är mindre än det till berget, varför tycks berget visa 0 eller 0,5 graders lutning? Förstår inte hur ni får ihop det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in