2021-06-15, 15:51
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Tycker du inte att det är lite problematiskt att du inte ser det som är uppenbart för de flesta? Varför förneka fakta i verkligheten? Vad i all sin dar är det för vits med det? På det viset lurar du dig själv.

Palestina är ockuperat, nästan 5 miljoner människor lever under dagligt förtryck från Israel.

Gaza är ett utomhusfängelse, eller ett gigantiskt koncentrationsläger kan man ju säga. Israel kontrollerar alla transporter in till Gaza.
Nu är dessa miljoner människor svårt traumatiserade igen efter Israels bombardemang som dödade ca 250 personer och jämnade 2000 hus med marken. Ytterligare tusentals hus är drabbade.
Så här har läget varit i Gaza i decennier.

Jag tror inte att det är någon överdrift att säga att lidandet i Gaza är lika stort som i de nazistiska koncentrationslägren. Det är kanske rentav större. Det är förstås svårt att veta.
Men säkert är att kommande generationer kommer att höra berättelser om Förintelsen i Gaza för lång tid framåt. Och lika säkert är att Israels ledare kommer att kallas fascister, barbarer, barnamördare mm.
Det finns fler likheter, Soffsvek nämnde flera, men jag nöjer mig med detta. Jag tycker att du för en gångs skull skall låta bli att vifta bort det vi skriver om den palestinska situationen. Du framställer dig själv som lite dum faktiskt.
Försök att se situationen ur palestiniernas perspektiv!

Israel ockuperar hela Palestina, det är rena rama sanningen. Israel bryter mot internationell rätt och de har förhindrat 2-statslösningen, som man kom överens om.

Jag har skrivit gång på gång att de båda borde sätta sig ned och lyssna på den andra, att båda upplevt orättvisor och lidanden. Så ja jag tänker mycket på palestinier och deras situation, jag försöker att tänka på båda.

Nej liknelsen med Nazi-Tysklands koncentrationsläger håller inte. Jag förstår att du vill försöka hitta liknelser men idèn att jämföra med 40-talets Tyskland är verklighetsfrånvänd. Däremot att Palestinier lidit och ska ha en bättre framtid, japp det håller jag med om.

Citera
2021-06-15, 15:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, men det verkar vara det enda Israel har att erbjuda, underkastelse eller död.
Det är ju det man måste reagera på.

Fattar fortfarande inte vad det är som är dåligt med det om man kan ha en arabisk islamist i regeringen i Israel och palestinierna själva inte klarar att ha demokratiska val. Epic fail.
Citera
2021-06-15, 15:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tvärtom är vi de som bryr oss eftersom vi fattar att man inte kan vara pro-Palestina och Pro-palestinier på en gång. Vi fattar att Palestina är en politisk ploj som bygger på att offra palestinierna för ett politiskt projekt för skumma islamistiska eller arabnationalistiska krafter som din vänsterkofta totalt döljer för dig.
Än en gång visar du din förnedrande attityd.
Vad är för övrigt Israel om inte ett politiskt projekt?
Citera
2021-06-15, 15:58
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Nej, det är totalt fel. Israel slipper undan när andra länder får sanktioner. FN fördömer Israels ockupation och bosättningar, men det stannar ju där.

Israel driver ett långsamt folkmord. De vill inte ha en palestinsk stat, trots att det finns avtal om det. Det finns inga som helst tecken på att Israel tänker göra några eftergifter för palestinierna, de gör tvärtom allt de kan för att försvåra deras liv och ta deras mark bit för bit.

De tränger undan palestinierna i Västbanken, väl medvetna om att det provocerar. När det går för långt hotar Hamas med raketer och det räknar Israel kallt med. Då kan de bomba Gaza igen.
Det enda som stoppar deras bomber är omvärldens vrede, därför blir folkmordet långsamt.

Man förstår ju av ditt och Melange resonemang här att palestinierna bara är något man vill bli av med. De skall bort, de är underlägsna, men konstigt nog framställs de som farliga, trots att de är maktlösa. De är sämre människor på alla sätt och judarna har ju rättigheter som inga andra, de står över lagar och internationell rätt.
Hittills har det här synsättet fungerat för att Väst backar upp Israel och media döljer sanningen. Men er syn på andra människor är förskräcklig, ni är ju rasister.

Ha ha, sliter snart ut mitt tangentbord... Ska jag återigen skriva att palestinska barn och israeliska är lika mycket värda, att båda borde lägga ned vapnen och tala för en fredlig lösning. Jag vill se en lösning där folk kan leva sida vid sida. Att båda sidor lider och har lidit, båda har utstått orättvisor och att krig inte är lösningen. Sådärja.

Du har bara fel i det du skriver. Tro inte att jag driver Israels utrikespolitik, jag är en helt fri människa. Vaddå att Israel inte vill ha en palestinsk stat? Den enda Palestinska stat som någonsin existerat tillkom under Israels och Judarnas tid. 1988...
Citera
2021-06-15, 16:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nej, jag har aldrig varit i närheten ens.
Vad hindrar?
Byggmateriel?

De bygger hus lite hursomhelst utan att följa ens lokala byggregler, ofta ända ut till tomtgränsen om de ens följer tomtgränser. Husen är ofta väldigt stora och är inte ritade av arkitekter utan byggs lite hursomhelst utan att en byggnadsingenjör godkänner planen. Elen installeras oftast inte av fackkunniga personer.

Notera att jag inte är mot att personer bygger sina egna hus, installerar egna vattenledningar etc på mark de själva äger men i ett civilserat samhälle så måste man ha vissa krav på juridik och säkerhet. Fatta om du äger en tomt och någon annan bygger ett hus som går in på den tomten och du ska riva den och du får betala för arbetet och bortshacktningen av materialet som kan uppgå till flera månadslöner. Vem betalar det, gissa? Markägaren, Israel eller Palestina?
Senast redigerad av Melange5738 2021-06-15 kl. 16:04.
Citera
2021-06-15, 16:03
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vad har egentligen Palestina att förhandla med/om?

Sluta skicka raketer, erkänna israels överhöghet till de ockuperade områdena .
Är det någon som tror att ockupationen skulle avslutas? och områden återlämnas.

Israel och Palestina borde förhandla om vilken framtid de vill leva i, ett land, två länder eller 3? Var ska gränserna för Israel och Palestina gå? Finns massvis med saker att diskutera om, ingen kommer kunna bomba sig till en lösning, så även om dialog är svårt. Kom för 17 till förhandlings bordet.

För en långvarig fred så krävs det att båda själva bestämmer om vilken lösning denna konflikt kan tänkas ha. Jag har mina ideèr, men det är inte mitt land eller område, så jag vill att de själva ska bestämma. Ja eller tom de måste bestämma själva, lika lite jag vill någon annan bestämmer om min framtid.
Citera
2021-06-15, 16:04
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Du kan inte fatta för du har aldrig varit utsatt för förföljelse för din etniska bakgrund. Man kan välja att bli jude men man kan aldrig välja att inte ha judisk bakgrund när man väl har det. Man blir alltid utsatt för antisemitism oavsett om man tar avstånd från judendom eller inte.

Kan man väl göra. Man hoppar av det etniska tåget för att man tycker det är nonsens. Byter namn till något alldagligt. Det gjorde min morfarsfar. Sen var man av med det.
Citera
2021-06-15, 16:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Kan man väl göra. Man hoppar av det etniska tåget för att man tycker det är nonsens. Byter namn till något alldagligt. Det gjorde min morfarsfar. Sen var man av med det.

Och ändå behövde man bevisa att man inte var jude för att gifta sig i Tredje riket.
Citera
2021-06-15, 16:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Än en gång visar du din förnedrande attityd.
Vad är för övrigt Israel om inte ett politiskt projekt?

Det är ett politiskt projekt som syftar till att försvara sina medborgare OCH alla judar som kommer dit som inte är där. De offrar inte sin befolkning för projektet. Till skillnad från arabländerna som offrade palestinierna för att försöka få till någon slags ny pan-arabisk islamisk stat.
Citera
2021-06-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Israel och Palestina borde förhandla om vilken framtid de vill leva i, ett land, två länder eller 3? Var ska gränserna för Israel och Palestina gå? Finns massvis med saker att diskutera om, ingen kommer kunna bomba sig till en lösning, så även om dialog är svårt. Kom för 17 till förhandlings bordet.

Vid senaste försöket så vägrade Israel att stoppa utbyggnaden av bosättningarna, tom under pågående förhandlingar. PA hade detta rimliga krav för att fortsätta förhandla. Israel vägrade backa och PA lämnade förhandlingarna.
Citera
2021-06-15, 16:21
Medlem
Nu ikväll ska hundratals extrem judar marschera genom gamla stan i ockuperade Jerusalem. Palestinska butiker har fått stäng ner. Det här är provokation från judarna. Hamas hotar med skjuta raketer.
Citera
2021-06-15, 16:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Du kan inte fatta för du har aldrig varit utsatt för förföljelse för din etniska bakgrund. Man kan välja att bli jude men man kan aldrig välja att inte ha judisk bakgrund när man väl har det. Man blir alltid utsatt för antisemitism oavsett om man tar avstånd från judendom eller inte.
Det är klart man kan, judenheten sitter i huvudet. Det är klart en bortskuren förhud kan vara svårt att reparera. Men, det går med plastikkirurgi. Dock kan man aldrig ersätta de tusentals nervändarna där som saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in