2021-06-15, 09:38
Medlem
Ett av argumentet för när Sverige införde det digitala marknätet var att vi skulle få tillgång till fler tv-kanaler. Det skedde omkring millennieskiftet.

Som en jämförelse var de vanligaste internet-anslutningarna på den tiden uppringt via modem-pooler och man hade 56kbit och betalade minuttaxa på omkring 10 öre/min. De som hade lite snabbare uppkopplingar hade antagligen ISDN på 64kbit eller i bästa fall en ADSL-uppkoppling på 500kbit.
Att se tv-sändningar via internet med belåtenhet var det överhuvudtaget inte tal om. Och utbudet var knappt ens existerande, fanns en del experimenterande med RealPlayer som kunde visa video i realtid, men bildkvaliteten var urusel.

Idag är situationen en helt annan, idag det är marknätet som är trångt och har dålig överföringskapacitet. I takt med att fler kanaler vill ha HD och även 4K, så blir det ännu större kapacitetbrist. Det är färre och färre som vill använda tv-antenn, men risk för atmosfäriska störningar, utan väljer istället det mer driftssäkra systemet med bredbands-tv.

Hur länge kan det dröja innan det digitala marknätet läggs ner? För de som inte har tillgång till snabbt bredband finns ju alltid möjligheten att plocka ner kanalerna via satellit, en teknik jag tror kommer finnas kvar längre än marknätet.

Jag tror att om SVT väljer att möjliggöra sina sändningar via en "box" som kopplas till bredbandet, som är helt utan abonnemangskostnader, så kommer utvecklingen att skyndas på.
Citera
2021-06-15, 09:43
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Jag tror att om SVT väljer att möjliggöra sina sändningar via en "box" som kopplas till bredbandet, som är helt utan abonnemangskostnader, så kommer utvecklingen att skyndas på.

Problemet är att det inte finns något problem. SVT kan du kolla på genom en mängd boxar och TV-apparater utan abonnemangsavgiften.
Citera
2021-06-15, 09:47
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ett av argumentet för när Sverige införde det digitala marknätet var att vi skulle få tillgång till fler tv-kanaler. Det skedde omkring millennieskiftet.

Som en jämförelse var de vanligaste internet-anslutningarna på den tiden uppringt via modem-pooler och man hade 56kbit och betalade minuttaxa på omkring 10 öre/min. De som hade lite snabbare uppkopplingar hade antagligen ISDN på 64kbit eller i bästa fall en ADSL-uppkoppling på 500kbit.
Att se tv-sändningar via internet med belåtenhet var det överhuvudtaget inte tal om. Och utbudet var knappt ens existerande, fanns en del experimenterande med RealPlayer som kunde visa video i realtid, men bildkvaliteten var urusel.

Idag är situationen en helt annan, idag det är marknätet som är trångt och har dålig överföringskapacitet. I takt med att fler kanaler vill ha HD och även 4K, så blir det ännu större kapacitetbrist. Det är färre och färre som vill använda tv-antenn, men risk för atmosfäriska störningar, utan väljer istället det mer driftssäkra systemet med bredbands-tv.

Hur länge kan det dröja innan det digitala marknätet läggs ner? För de som inte har tillgång till snabbt bredband finns ju alltid möjligheten att plocka ner kanalerna via satellit, en teknik jag tror kommer finnas kvar längre än marknätet.

Jag har comhem i antennuttag men använder det inte längre. Först svt så i marksända nätet så är det pissig bild(jag har 70" uhd-tv) men dom har sin underbara app där allt utom de regionala sändningarna finns i hd. Utöver det har jag kopplat min gamla laptop med 1600*900 i upplösning till hdr-ingång, därmed kan jag kolla på comhemplay, inte bara har jag bra upplösning utan jag får även några kanaler extra som inte finns i antennuttaget. Comhemplay kostar visserligen om man inte bor i ett comhemhus men det är inte många kronor. Vad jag försöker säga att en "box" redan är förlegad, den behövs inte om man har bredband, iofs behöver man en dator, androidbox eller liknande men det har de flesta som har bredband.
Citera
2021-06-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Problemet är att det inte finns något problem. SVT kan du kolla på genom en mängd boxar och TV-apparater utan abonnemangsavgiften.

Har ju inte så mycket med frågeställningen att göra. Det är mängder av kanaler förutom SVT som sänds via marknätet via tex Boxerabonnemang. Håller dock med TS om att det förmodligen finns en deadline för marksänd TV via antenn. När den tiden är inne är dock oklart. Har inte ens hört några spekulationer. För 10 år sedan sades det att kopparnätet för telefoni och bredband skulle vara borta 2020. Det har endast skett i viss mån på landsbygden. I alla tätorter finns det kvar.
Citera
2021-06-15, 10:00
Medlem
Onanikrems avatar
Minns inte när jag kollade på TV i realtid utom möjligen på jobbet för den stod på.
Och nej, jag ser inte på fotbolls VM, melodifestivalen, diggeloo, sportspegel, OS, vinter eller sommar, eller skidskytte.

Ser på dokumentärer eller filmer, väldigt lite TV-serier, men det händer. Då alltid när jag själv har tid.. på Play
Citera
2021-08-16, 16:22
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag var på väg att starta en tråd på samma ämne men hittade denna.

Marknätet har ett par fördelar. Det täcker i stort sett hela Sveriges befolkning och sändningstekniken gör att man aldrig har några problem med bandbredd. Oavsett om det är en enda person som tittar eller en miljon spelar ingen roll.

Sändningstekniken innebär samtidigt en stor nackdel. Alla tittare delar på samma ström av data. Du kan själv inte påverka någonting. Man kan alltså endast sända gammal hederlig linjär-tv.

Från det att TV startade i Sverige på 50-talet och fram till skarven 90/00-tal så hade Televerkets (senare Teracom) sändarnät en marknadsandel på 100 %. Om du tittade på SVT så kom signalen via någon av de 55 masterna ute i landet. Även kabel-tv-näten tog emot SVT via marknätet och sände vidare i sina kablar. Hur ser det ut idag? Hur stor andel av tv-tittarna har egen antenn på taket eller bor i lägenhetshus med centralantenn?
Citera
2021-09-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag var på väg att starta en tråd på samma ämne men hittade denna.

Marknätet har ett par fördelar. Det täcker i stort sett hela Sveriges befolkning och sändningstekniken gör att man aldrig har några problem med bandbredd. Oavsett om det är en enda person som tittar eller en miljon spelar ingen roll.

Sändningstekniken innebär samtidigt en stor nackdel. Alla tittare delar på samma ström av data. Du kan själv inte påverka någonting. Man kan alltså endast sända gammal hederlig linjär-tv.

Från det att TV startade i Sverige på 50-talet och fram till skarven 90/00-tal så hade Televerkets (senare Teracom) sändarnät en marknadsandel på 100 %. Om du tittade på SVT så kom signalen via någon av de 55 masterna ute i landet. Även kabel-tv-näten tog emot SVT via marknätet och sände vidare i sina kablar. Hur ser det ut idag? Hur stor andel av tv-tittarna har egen antenn på taket eller bor i lägenhetshus med centralantenn?

Trenden är att villorna plockar ner sina antenner och övergår till bredbands-tv. Nybyggda villor har inte ens tv-antenn som standard. Men det finns säkert några miljoner personer som fortfarande tittar via antenn. Det vore bättre om marknätet skrotades och de som inte kan titta via bredband istället går över och tittar via satellit. I större lägenhetshus är det vanligaste sättet att ta emot tv-signaler kabel-tv.
Citera
2021-09-10, 22:29
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag trodde som TS att det marksända nätet skulle läggas ner men så hittar jag en sida där det står att det marksända nätet har uppgraderats till MPEG-4

Är det hela ett skämt för att folk ska byta teveapparat eller är det så att man nu den 31 maj i år uppgraderade till MPEG-4 i det marksända nätet?
Om det uppgraderades så innebär det väl att det marksända nätet finns kvar några år till?
https://www.gestrikeantennservice.com/2020/10/25/de-marksanda-tv-kanalerna-byter-till-mpeg-4/
Citat:
Senast 31 maj 2021 kommer samtliga TV-kanaler i det marksända nätet att gå över till komprimeringstekniken MPEG-4, vilket innebär att tittare med gamla TV-mottagare måste byta ut sin utrustning.
Detta betyder att alla som ser på TV via en vanlig antenn måste ha en mottagare eller TV som klarar MPEG-4.
Citera
2021-10-18, 20:49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Du glömmer den stora fördelen att marknätet inte har någon upp-kanal, så ingen kan veta vad du tittar på.

Streaming är en honungsfälla.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-10-18 kl. 20:53.
Citera
2024-03-03, 20:58
Medlem
Jag skulle tippa på att det är mindre än 10 år kvar innan marknätet släcks ner. Ny teknik som kallas 5G Broadcast kan ta över. Den är mer resurseffektiv och modern.
Citera
2024-03-12, 10:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Jag skulle tippa på att det är mindre än 10 år kvar innan marknätet släcks ner. Ny teknik som kallas 5G Broadcast kan ta över. Den är mer resurseffektiv och modern.

Dock kommer masterna o finnas kvar men använda 5G Broadcast , dom sändingarna sker enkelriktat och på dagens tv frekvenser.

Fm radion kan även den hamna där
Citera
2025-08-29, 15:38
Medlem
Limma skinkbits avatar
Boxer lämnade marknätet i januari i år (2025) och TV4 kommer att lämna vid nästa årsskifte. Jag tror inte det är hållbart för SVT att fortsätta särskilt många år till.
Om nästan ingen tittar med hjälp av tv-antenn längre så blir sändningarna från tv-masterna bara ett onödigt högteknologiskt sätt att elda för kråkorna. Då kan man lika gärna sätta ut el-element i skogen, till ungefär samma nytta.

Man kan snacka om att det finns beredskapsskäl att hålla igång nätet, men om ingen har fungerande mottagningsutrustning hemma så är det inte mycket nytta med den beredskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in