2021-06-15, 01:12
Medlem
Har inte orkat läsa igenom denna massiva tråd, men har det någonsin diskuterats om huruvida Lena var bipolär? Diagnostiserad eller ej.

Ur hovrättsdomen, Ulf Wessberg.

Under dygnets timmar körde Lena ”120 procent” och sedan stupade hon i säng. Han vet att Lena hade problem med sömnen och problem med att komma ner i varv. Under de sista åren var hennes dygnsrytm ”ofrisk”. Han kunde få ett svar på ett meddelande vid två-tiden på natten, trots att han visste att hon skulle börja jobba vid sju på morgonen efter. Hans uppfattning är att den skeva dygnsrytmen blev värre under det sista ett och ett halvt året. Hon fick inte tillräckligt med sömn. Hon hade egentligen ett stort sömnbehov. Han såg en förändring under senare delen av 2016. Då blev det sämre och sämre. I tiden strax före det att hon avled blev det lite bättre, möjligen. Hon var skadad i benen under början av 2018 och när hon kom tillbaka från den skadan och kunde röra sig igen upplevde han att hennes mående blev bättre. Hennes mående försämrades alltså under 2016 och 2017. Lena sökte en fast punkt, men hade svårt att hitta den. Han kan se perioder då hon var ”manisk”. Hon hade ett osunt tempo i kroppen. Exempelvis kunde hon vara hemma hos honom och de pratade och tittade på TV, men plötsligt somnade hon. Vid några tillfällen pratade hon med honom om sina relationer. Hon var öppen med att hon var ambivalent. Hon var orolig för sitt eget psykiska mående. Hon tyckte att det var rörigt och stökigt. För honom handlade hennes sjukskrivning om en kombination av dåligt psykiskt mående och fysiska problem med benen.

Som sagt så kanske detta uppmärksammats av många. Men är det någon annan som reagerat på att detta är en klockren beskrivning av en människa sjuk i bipolär sjukdom, som gått in i ett hypomaniskt skov? Alternativt en som snabbt pendlar mellan hypomani/depression.

De tydligaste symptomen finns alla med.

- Kraftigt minskat sömnbehov och ökad energi men också ökad känslighet.
- Uppvarvad och ovanligt pratig och öppen.

Sedan andra symptom som vi känner till sedan tidigare, som...

- Ökat risktagande.
- Ökad sexuell lust.
- Svårt att hålla i pengar.
- Generellt ”märkligt” beteende, ibland ett aggressivt sådant.

Ulf använder till och med ordet ”manisk” för att beskriva henne.
Senast redigerad av dronesoul 2021-06-15 kl. 01:24.
Citera
2021-06-15, 01:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror inte alls att SD begrep att han betedde sig gränslöst. Nog borde väl åtminstone hans päron sagt ifrån ordentligt. Trots att DE var hemma hos HONOM. Men av någon outgrundlig anledning gjorde det inte det. Trots att det handlade om SDs skeva beteende mot hans eget nyfödda barn. Hela situationen verkade spänd, ingen var avslappnad. Varför?
Han har nog föga koll.
Kan väl avspegla att de inte ville stöta sig ang deras förstfödda barnbarn och riskera kontakten. SD är stolt fader men helt wacko, de är troligen är vana att han spelar över.
Det märks på hans mor att hon försöker styra upp men det är vagt.
Han ser ju ut som han är på permission från nåt boende, helt obegripligt hur han sen kan erhålla ett jobb på chefsnivå, även om det sket sig sen pga just bristande social kompetens. Frågan är väl om han håller ihop en stund utåt och ballar sen ur totalt när han slappnar av ihop m familjen alternativt byter beteende som då HD är med vid hittegods. Inte värst förvånad att hans tillvaro sattes i gungning när hon tog ut skilsmässa. Herre gud vilken nörd.
Senast redigerad av develi 2021-06-15 kl. 01:22.
Citera
2021-06-15, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tack för info.
Jag tror han valde det sättet därför att han inte hade planerat någonting.
Han fick en chock när han blev dömd och det var en impulshandling.
Eftersom de försökte med HLR nästan en timme efter att han skar sig så verkar det ha tagit tid.

Intressant, det var inte första impulshandlingen med stora konsekvenser.
Att han skulle planera sitt självmord tvivlar jag på då han var säker på att bli fri och ja, han
var inte den planerade typen.

Jag undrar hur relationen mellan de båda familjerna ser ut. Läser man FUP så ser man
vad Stefans mamma säger om H. Det var oerhörda påhopp på H.
Jag undrar även om kusinbarn, kommer de att få någon relation efter allt som hänt.

Det kommer mer video på Stefan och H. likt den jag postade 14/6 kl 02.30.
Citera
2021-06-15, 01:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergslag
Att han skulle planera sitt självmord tvivlar jag på då han var säker på att bli fri och ja, han

Jag undrar hur relationen mellan de båda familjerna ser ut. Läser man FUP så ser man
Jag undrar även om kusinbarn, kommer de att få någon relation efter allt som hänt.

Vore bra om det är video där barnen inte är med alt maskat.
Citera
2021-06-15, 01:33
Medlem
Citat:
Okej testar igen. Detta videoklipp visar Stefan Davidsson med systern A. och föräldrarna F. och M.
Drömkvinnan i hans liv H. är också med.

Det här visar på ett avvikande beteende hos Stefan redan på ett tidigt stadium. Det visar även hur relationen mellan H. och Stefan var. Ett par år senare skulle Stefan börjar flörta med Lena och slutligen mörda henne. Detta videoklipp visar hur ett avvikande beteende hos en mördare syns redan tidigare i livet och säkerligen under uppväxten.

VIDEOKLIPPET (NAKENHET BORTTAGET)
--------------------------------------

https://gofile.io/d/P4em3S

-------------------------------------

Haha, riktig klappnörd. Visste väl att magkänslan man fått av sådana där weirdos alltid varit befogad.

Hur har du fått tag på klippet?
Citera
2021-06-15, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja verkligen !
Ja den mannen typ ogillade henne väldigt mycket .Han ville inte ens åka med om hon skulle med .
Han blev förbannad för att hon typ tjatat med sig .
Han är en sådan där "känd" geocachare (skriver inte hans nick..) som SD ansåg sig vara..

En som INTE spelar i Korpen ,om du förstår mig bildligt talat.
Har träffat på honom på många Event.

Ett tag fick jag för mig att det kanske var han som gjorde det som hände .Tokigt utav mig men på något sätt fick jag för mig det ...

Kan inte skriva mer om detta för då outar jag både mig själv och den personen .

Vet inte varför ett par personer inom geocachingen kände sådan avsky mot henne ?
Kan hon ha varit för bra -ett hot inom tävlingen -att hon påvisade sin förträfflighet i både att kunna klättra bra ,smidig som hon var ,att kunna ge sig iväg på FTF:er snabbt osv, Hon var smart och duktig och visste inte att sådant ogillades?
Eller om det var det som de retade sig på ; att hon var så pass bra OCH att hon var fullt medveten om det !!?
Och typ retades tillbaka ?

Jag tycker det är konstigt att folk blir förbannade på att folk är duktiga ,och till och med duktigare än dem ?
Det sporrar ju bara och är väl hedersvärt kan jag tycka .
Det är väl kul att kompisar lyckas ,visst !?

Tack för en intressant inblick i geocachingvärlden som LW var en del av och som var en stor del av hennes liv som det verkar.

Jag tycker inte att det var tokigt av dig att tänka så. Hjärnan går väl automatiskt igenom alla runt personen när något sådant händer, både möjliga och omöjliga.

Det fetade; typisk jantelag med andra ord då kanske...🙄

Var LW själv medveten om att den här ”kända” mannen inom geocachingen tyckte illa om henne?

Eller tyckte hon bara det var kul att retas tillbaka och fattade inte att den där mannen verkligen ogillade henne? 😕

LWs gamla väninna från skoltiden som flyttat till Storbritannien sa ju att LW kunde vara dominant och även hennes exmake UW sa väl något i förhör om att hon visste vad hon ville och ville ha saker på sitt sätt.

Hon beskrivs som en handlingskraftig person med mycket energi som fick saker gjorda, men hon ville gärna styra och bestämma.

Kan det ha bidragit till att han ogillade henne?

Själv skulle jag få ont i magen av att åka på semester med nån jag vet ogillar mig och inte vill ha mig med.
Citera
2021-06-15, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst, flera har också skrivit om det. Dom visste inget förrän hon hittades, vilket sammanföll med återresan.

De borde ju rimligtvis ha vetat att hon var försvunnen eftersom hon skulle följa med på resan.
Läs landbandys inlägg. Intressant.
Citera
2021-06-15, 01:40
Avslutad
Citat:

Tack, jag är redo.
Citera
2021-06-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vore bra om det är video där barnen inte är med alt maskat.

Vilka barn? Du menar bäbisen. Den visar sammanhangen på hur Stefan hanterar sin dotter. Kan vara lärorikt även för dottern att veta hur hennes pappa var. Hon ska ju få veta allt. Hon ska få hela FUPen sedan. Sanningen ska fram. Det finns de som vet vad som hände. Det finns många frågor kvar.

Vi vet inte motiv utan kan bara ana
Inget mordvapen
Ingen som såg S.
Vad gjorde S ett par dagar innan mordet när han ringde polisen?
Var S. ensam mördare?

JG tjallar på H.
Varför städar H. och hennes familj åt S., hon bor inte där.
Varför satt Stefans svärfar i rätten men inte Stefans pappa?
Varför är H. tyst som en mus och otroligt selektivt minne som mest bara är dåligt.
Varför häktas H. Läser man förhör så har de INGET på henne utan vill bara pressa henne.
Citera
2021-06-15, 01:47
Avslutad
Citat:
Vilka barn? Du menar bäbisen. Den visar sammanhangen på hur Stefan hanterar sin dotter. Kan vara lärorikt även för dottern att veta hur hennes pappa var. Hon ska ju få veta allt. Hon ska få hela FUPen sedan. Sanningen ska fram. Det finns de som vet vad som hände. Det finns många frågor kvar.

Inget mordvapen
Ingen som såg S.
Var S. ensam mördare?

JG tjallar på H.
Varför är H. tyst som en mus och otroligt selektivt minne som mest bara är dåligt.
Varför häktas H. Läser man förhör så har de INGET på henne utan vill bara pressa henne.
Jag har eftersökt info om H, tydligen var det saker som plockade bort och blev en egen utredning, vissa punkter i dagboksbladet, där H kräver sin dator från f*lketorp.
Vad döljer hon? Svärfar?
Citera
2021-06-15, 01:54
Medlem
develis avatar
Citat:

Inget mordvapen
Ingen som såg S.
Var S. ensam mördare?

JG tjallar på H.
Barnen i pluralis, spelar ingen roll vem och de lär veta hur deras far var. Märks väl via strösselförhör och annat och nån lärdom via hård skola köper jag öht inte. De kan knappast behöva blottläggas för att de har två päron som är är wacko, och därav kommentar om maskning. Att SD är helkonstig lär framgå iaf.

Att SD är mördare betvivlar jag inte, men det är konstigheter ända bort i hans frånfälle via de uppgifter som delgetts av polis till media.
Citera
2021-06-15, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Har inte orkat läsa igenom denna massiva tråd, men har det någonsin diskuterats om huruvida Lena var bipolär? Diagnostiserad eller ej.

Ur hovrättsdomen, Ulf Wessberg.

Under dygnets timmar körde Lena ”120 procent” och sedan stupade hon i säng. Han vet att Lena hade problem med sömnen och problem med att komma ner i varv. Under de sista åren var hennes dygnsrytm ”ofrisk”. Han kunde få ett svar på ett meddelande vid två-tiden på natten, trots att han visste att hon skulle börja jobba vid sju på morgonen efter. Hans uppfattning är att den skeva dygnsrytmen blev värre under det sista ett och ett halvt året. Hon fick inte tillräckligt med sömn. Hon hade egentligen ett stort sömnbehov. Han såg en förändring under senare delen av 2016. Då blev det sämre och sämre. I tiden strax före det att hon avled blev det lite bättre, möjligen. Hon var skadad i benen under början av 2018 och när hon kom tillbaka från den skadan och kunde röra sig igen upplevde han att hennes mående blev bättre. Hennes mående försämrades alltså under 2016 och 2017. Lena sökte en fast punkt, men hade svårt att hitta den. Han kan se perioder då hon var ”manisk”. Hon hade ett osunt tempo i kroppen. Exempelvis kunde hon vara hemma hos honom och de pratade och tittade på TV, men plötsligt somnade hon. Vid några tillfällen pratade hon med honom om sina relationer. Hon var öppen med att hon var ambivalent. Hon var orolig för sitt eget psykiska mående. Hon tyckte att det var rörigt och stökigt. För honom handlade hennes sjukskrivning om en kombination av dåligt psykiskt mående och fysiska problem med benen.

Som sagt så kanske detta uppmärksammats av många. Men är det någon annan som reagerat på att detta är en klockren beskrivning av en människa sjuk i bipolär sjukdom, som gått in i ett hypomaniskt skov? Alternativt en som snabbt pendlar mellan hypomani/depression.

De tydligaste symptomen finns alla med.

- Kraftigt minskat sömnbehov och ökad energi men också ökad känslighet.
- Uppvarvad och ovanligt pratig och öppen.

Sedan andra symptom som vi känner till sedan tidigare, som...

- Ökat risktagande.
- Ökad sexuell lust.
- Svårt att hålla i pengar.
- Generellt ”märkligt” beteende, ibland ett aggressivt sådant.

Ulf använder till och med ordet ”manisk” för att beskriva henne.

Ja det har diskuterats. Jag vill minnas att hon själv funderade på om hon kunde ha det för hon kände igen symptomen från någon annan med den diagnosen eller hur det var.

Jag vet inte om jag tror att hon hade det.
Men jag är å andra sidan ingen psykiatriker.
Stress eller PTSD efter SDs härjningar kanske.

Plus att många vuxna adopterade mår dåligt. Inte ovanligt att dåligt mående postadoption kommer efter 40.

Tidigare kanske personen gjort allt för att assimilera sig och vara supersvensk på alla vis, men ändå fått växa upp i ett samhälle med mycket förlöjligande av exempelvis asiatiska drag. Mångas taktik är att själva dra gulingskämt och skratta. Men inuti kan det göra ont.

Psykisk ohälsa, suicid och missbruk hos adopterade är vanligare än hos andra grupper. Vissa upplever problem att knyta an till sina barn.

På instagram finns exempelvis stulen _identitet som skriver om detta. Drivs av en kvinna som adopterats från Korea.
Forskaren Tobias Hübinette skriver också om detta.

Det kan vara intressant att läsa om man vill föröka förstå hur LW kan ha haft det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in