2021-06-14, 10:16
Medlem
Detta är något jag undrat över lite men inte funnit något riktigt bra svar tycker jag.
Vad innebär det egentligen i praktiken när man "byter bank"? Detta kan tex vara något en bank vill man ska göra inför att få ett lån etc. Om jag räknar med Avanza och Nordnet så har jag ca 5 banker jag är kund hos. Dock är det ju en bank som jag oftast använder då jag får in lön där och även har mitt visa kort bundet dit. Är detta "min riktiga" bank och är det dessa tjänster så som visa kortet som är knutet till "min" bank som flyttas då om jag "byter bank" ? Jag har dock fått för mig att man även kan ha kort i flera banker samtidigt också och att det inte är något exklusivt till en endaste bank? Jag har tex två swish konton knutet till två olika banker etc.

Någon som vet vad som egentligen menas i praktiken när man byter bank?
Citera
2021-06-14, 10:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Detta är något jag undrat över lite men inte funnit något riktigt bra svar tycker jag.
Vad innebär det egentligen i praktiken när man "byter bank"? Detta kan tex vara något en bank vill man ska göra inför att få ett lån etc. Om jag räknar med Avanza och Nordnet så har jag ca 5 banker jag är kund hos. Dock är det ju en bank som jag oftast använder då jag får in lön där och även har mitt visa kort bundet dit. Är detta "min riktiga" bank och är det dessa tjänster så som visa kortet som är knutet till "min" bank som flyttas då om jag "byter bank" ? Jag har dock fått för mig att man även kan ha kort i flera banker samtidigt också och att det inte är något exklusivt till en endaste bank?

Som du är inne på beror det ju på hur man använder banken/bankerna. Huvudkriteriet för att man ska ha ansetts bytt bank "i folkmun" är väl att man byter utbetalningskonto av lönen, så att man har lönekontot hos den nya banken. Det normala är väl sedan att man i vart fall har även transaktionskontot på nya banken, d.v.s gör sina normala inköp och betalningar under månaden.

Att "byta bank" är ju inte direkt hårt definerat, så det innebär lite vad man gör det till. Jag har sett folk kalla det att "byta bank" när de ex byter mellan Avanza och Nordnet, trots att de bara har sina investeringar där. Men som sagt, det normala är nog att man kallar det bankbyte när man byter lönekontot. Och då följer för majoriteten att man byter transaktionskontobank, eftersom lönekontobank och transaktionskontobank i normalfallet är samma bank.
Citera
2021-06-14, 10:30
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vad innebär det egentligen i praktiken när man "byter bank"? Detta kan tex vara något en bank vill man ska göra inför att få ett lån etc. Om jag räknar med Avanza och Nordnet så har jag ca 5 banker jag är kund hos. Dock är det ju en bank som jag oftast använder då jag får in lön där och även har mitt visa kort bundet dit. Är detta "min riktiga" bank och är det dessa tjänster så som visa kortet som är knutet till "min" bank som flyttas då om jag "byter bank" ? Jag har dock fått för mig att man även kan ha kort i flera banker samtidigt också och att det inte är något exklusivt till en endaste bank? Jag har tex två swish konton knutet till två olika banker etc.

Jag skulle säga att din huvudbank är den där du får in lönen på.
Jag är rätt så trogen min bank då jag har allt där förutom pension och försäkringar som vissa banker nu för tiden kan handhålla men då ofta via något försäkringsföretag.
En fördel med att ha en bank är att de då kan ge dig bättre villkor när du behöver ta ett lån, lite som att vara stammiskund på ICA. Man kan få lite fler fördelar och att det kanske är smidigare att ha allt hos en och samma.
Givetvis är det då också svårare den dagen man vill "byta bank" då det blir en hel del att flytta över men oftast så hjälper den nya banken så gärna till med allt det praktiska. Många banker tar också ut avgifter för olika funktioner du använder och även sånt kan bli billigare ju bättre kund du är hos en bank.

Varför har du 5 banker är väl den stora frågan? Nordnet och Avanza kan jag förstå om du nu sysslar med aktier men kanske hade det räckt med en av dessa. Bara krångligt att logga in och ut på olika banker och även överföringar mellan olika banker.

Vad finns det för fördelar att ha två swishkonton på samma nummer?

Jag har det mesta hos Nordea och för mig passar det bra. Hade säkerligen funkat med en nishbank också då jag väldigt sällan fysiskt träffar "min personliga bankman" då det mesta sköts via meddelandefunktion eller telefonsamtal.
Citera
2021-06-14, 10:59
Medlem
fittslems avatar
Oftast så har man fler än en bank med olika mål, dom flesta kör väl en huvudbank dit lönen trillar och har sin "bas" på och bostadslån osv på. Denna bank är det som man kallar för "sin bank".

Med tanke på hur dagens samhälle ser ut och att man basically bara behöver signera med bankid online för att öppna upp ett nytt bankkonto så lär begreppet snart tappa värde.

Kör personligen Handelsbanken som bas och Avanza för aktier och fonder. Har även SEB och Revolut som används för kredit och kort betalningar till vardags.
Senast redigerad av fittslem 2021-06-14 kl. 11:01.
Citera
2021-06-14, 12:04
Medlem
Citat:

Som det framgår av de andra svaren så traditionellt har man haft alla sina bankaffärer i en och samma bank. Är man inte nöjd med sin bank längre rekommenderas man att byta. Du verkar ju ha förstått att söka dig till de institutioner som tjänar dig bäst i respektive område så du blir inte klokare av svaret.
Citera
2021-06-14, 14:55
Medlem
416.5hps avatar
Betydelsen beror på sammanhang. Om det handlar om att flytta bolånen så har bankerna med det kravet var sin en egen definition.
Citera
2021-06-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Oftast så har man fler än en bank med olika mål, dom flesta kör väl en huvudbank dit lönen trillar och har sin "bas" på och bostadslån osv på. Denna bank är det som man kallar för "sin bank".

Med tanke på hur dagens samhälle ser ut och att man basically bara behöver signera med bankid online för att öppna upp ett nytt bankkonto så lär begreppet snart tappa värde.

Kör personligen Handelsbanken som bas och Avanza för aktier och fonder. Har även SEB och Revolut som används för kredit och kort betalningar till vardags.

Skulle snarare påstå att de flesta samlar allt i samma bank, mest av praktiska skäl, men även ibland för bättre villkor.
Citera
2021-06-14, 17:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skulle snarare påstå att de flesta samlar allt i samma bank, mest av praktiska skäl, men även ibland för bättre villkor.

Det är värre än så, många gånger sitter folk kvar med samma bank som mamma och pappa en gång öppnade konto i åt dem. Svenskar skiljer sig oftare än de byter bank så det är tur att nischbankerna och neobankerna snor åt sig åtminstone delar av kakan annars hade konkurrensen varit obefintlig.

Konkurrensen på bolån på senare tid verkar ha fått jättarna att bli kallsvettiga exempelvis

Minst 2 olika banker böra alla skaffa sig.
Citera
2021-06-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem

Du vet om att du redan betalat för bankkort hos Handelsbanken? Ett bankkort ingå i avgiften om du ha Handelsbanken som bas.
Citera
2021-06-14, 20:19
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:

När vi fick lån och bytte bank krävde den nya banken att få vara ombud att föra över pengar från den gamla banken och stänga det kontot. Dvs det gamla lönekontot upphörde. Det tycker jag är att byta bank. Öppnar man efter det nya konton på nya banker så får man ju göra det. Fast jag ser personligen ingen anledning att göra det. Jag är nöjd med min nya bank och jag tänker inte ta massa smålån på andra banker och låtsas att jag kommer bli kund där. Det är en viss sorts människor som dräller runt på en massa banker, ofta för att "samla sina lån" som slutar med mer och mer lån. Konsumtionslånare.

Jag har några gamla konton kvar jag inte använder från förr men de kommer stängas pga att jag inte ids fylla i deras penningtvättsinfo på ett konto med bara lite ränta på.
Citera
2021-06-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
När vi fick lån och bytte bank krävde den nya banken att få vara ombud att föra över pengar från den gamla banken och stänga det kontot. Dvs det gamla lönekontot upphörde. Det tycker jag är att byta bank. Öppnar man efter det nya konton på nya banker så får man ju göra det. Fast jag ser personligen ingen anledning att göra det. Jag är nöjd med min nya bank och jag tänker inte ta massa smålån på andra banker och låtsas att jag kommer bli kund där. Det är en viss sorts människor som dräller runt på en massa banker, ofta för att "samla sina lån" som slutar med mer och mer lån. Konsumtionslånare.

Jag har några gamla konton kvar jag inte använder från förr men de kommer stängas pga att jag inte ids fylla i deras penningtvättsinfo på ett konto med bara lite ränta på.
Lite dålig att kräva att få vara ombud och tvinga dig att avsluta lönekontot. Det är en sak att byta lönekont o för den vanliga månadslönen som man får men det är ju inte direkt ovanligt att man får lite småsummor insatta emellanåt och då spelar det ingen roll vilken bank de sätts in på kan man tycka.

Nu blir det ju vanligare med Swish men tidigare så satte man ju emellanåt in pengar på kompisars konto och då är det ju förbaskat knöligt om kontot helt plötsligt är avslutat.

För att återvända till TS så är det ju väldigt enkelt att uppge ett nytt bankkonto för löneavdelningen, lämpligt att samtidigt flytta över alla autogiro dit och helt plötsligt är det den nya banken som blir din nya huvudbank. Kort kan och bör man ha på olika banker uppdelat på Visa/MasterCard för att minimera risken att man står utomlands utan fungerande kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in