Citat:

Ursprungligen postat av 
elokat

Detta är något jag undrat över lite men inte funnit något riktigt bra svar tycker jag. 
Vad innebär det egentligen i praktiken när man "byter bank"? Detta kan tex vara något en bank vill man ska göra inför att få ett lån etc. Om jag räknar med Avanza och Nordnet så har jag ca 5 banker jag är kund hos. Dock är det ju en bank som jag oftast använder då jag får in lön där och även har mitt visa kort bundet dit. Är detta "min riktiga" bank och är det dessa tjänster så som visa kortet som är knutet till "min" bank som flyttas då om jag "byter bank" ? Jag har dock fått för mig att man även kan ha kort i flera banker samtidigt också och att det inte är något exklusivt till en endaste bank? Jag har tex två swish konton knutet till två olika banker etc.
Någon som vet vad som egentligen menas i praktiken när man byter bank?

Jag skulle säga att din huvudbank är den där du får in lönen på. 
Jag är rätt så trogen min bank då jag har allt där förutom pension och försäkringar som vissa banker nu för tiden kan handhålla men då ofta via något försäkringsföretag. 
En fördel med att ha en bank är att de då kan ge dig bättre villkor när du behöver ta ett lån, lite som att vara stammiskund på ICA. Man kan få lite fler fördelar och att det kanske är smidigare att ha allt hos en och samma. 
Givetvis är det då också svårare den dagen man vill "byta bank" då det blir en hel del att flytta över men oftast så hjälper den nya banken så gärna till med allt det praktiska. Många banker tar också ut avgifter för olika funktioner du använder och även sånt kan bli billigare ju bättre kund du är hos en bank. 
Varför har du 5 banker är väl den stora frågan? Nordnet och Avanza kan jag förstå om du nu sysslar med aktier men kanske hade det räckt med en av dessa. Bara krångligt att logga in och ut på olika banker och även överföringar mellan olika banker.
Vad finns det för fördelar att ha två swishkonton på samma nummer?  
Jag har det mesta hos Nordea och för mig passar det bra. Hade säkerligen funkat med en nishbank också då jag väldigt sällan fysiskt träffar "min personliga bankman" då det mesta sköts via meddelandefunktion eller telefonsamtal.