2021-06-14, 19:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Säger HEN som bokade in sig för andra dos genom att boka ytterligare en tid för dos 1.

Det är sådana som dig som ställer till det.

Kanske borde köra som föredömet norge.
12 veckor emellan doserna

När det inte är någon ordning måste man ta saken i egna händer. Hade jag följt mallen hade jag inte fått någon andra dos än.
Citera
2021-06-14, 19:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Typiskt, bara skaffa lite mer vaccin då, att ingen tänkt på det - bokar du eller ska jag fixa det?

En alternativ tolkning är att det är rimligtvis viktigare att vara skyddad då smittan enligt erfarenhet tenderar att grassera som värst än när mer eller alla kurvor pekar neråt och de flesta har goda möjligheter att vara mer utomhus.

Du tänker efter sommarlovet när alla barnen vispar runt smittan i skolorna?
Citera
2021-06-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Presskonferens med Boris Johnson nu.

Något intressant?

Redan känt att det sista steget i öppningen skjuts upp en månad och lite oro för delta spridningen.
Citera
2021-06-14, 20:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Absolut inget tyder på att Sverige hade räddat 15000 personer (av 15000) från att somna in med covid i kroppen om vi "anpassat åtgärder efter den verkligen". Tvärt om hade de flesta av dessa ändå öppnat pärleporten, troligen med covid, men med kanske vinterkräksjukan, kanske med säsongsinfluensan eller tagletrång osv.

Sverige har föredömligt lyckats att inte överbelasta sjukvården utan att ta till en massa extra hysteriska och suboptimala åtgärder.

Vad snackar du om? Inte överbelastat sjukvården??!!? Vården gick ju på fulltryck redan innan pandemin. Om du inte missat det kanske du känner till att överlevnadsgraden på IVA med covidpatienter minskar ju fler inlagda det är. Det är ett ganska tydligt bevis för att man inte bara nått kapacitetstaket utan även överskridit det. Därtill har det byggts upp en enorm vårdskuld gällande uppskjuten vård, då resurser styrts om för att vårda covid-patienter. Resurser som hade behövts till annan vård som fått stå tillbaka. Vårdkön är nu gigantisk pga den omfattande smittspridningen av covid19 som vi haft. Sjukvården har varit grymt överbelastad senaste 1,5 året.
Citera
2021-06-14, 20:01
Medlem
Rapport från Stockholm.

Nu vårdas

27 patienter med covid-19 i intensivvård
54 patienter med covid-19 vid geriatrik och akutsjukhus
Totalt antal patienter med covid-19 i behov av sjukhusvård: 78 patienter
Citera
2021-06-14, 20:24
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Absolut inget tyder på att Sverige hade räddat 15000 personer (av 15000) från att somna in med covid i kroppen om vi "anpassat åtgärder efter den verkligen". Tvärt om hade de flesta av dessa ändå öppnat pärleporten, troligen med covid, men med kanske vinterkräksjukan, kanske med säsongsinfluensan eller tagletrång osv.

Sverige har föredömligt lyckats att inte överbelasta sjukvården utan att ta till en massa extra hysteriska och suboptimala åtgärder.

Förra våren så offrade Löfven med Company flertalet äldre med hjälp av Palliativ Vård för att inte överbelasta sjukvården.

Sverige har mer eller mindre gjort allt i sin makt för att framställa sig som inte värst bland alla andra länder.

Sveriges sjukvård var redan nere på knäna innan Corona hände och nu har det varit mer eller mindre en katastrof som har varit mer eller mindre hanterbar. Priset var alla som arbetade inom vården som är totalt slutkörda efter över 1 år av övertid och nästintill obefintlig ledighet.
Citera
2021-06-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När det inte är någon ordning måste man ta saken i egna händer. Hade jag följt mallen hade jag inte fått någon andra dos än.
Du har pekat en del finger under pandemin på folk som inte följt de regler du sett som gällande. Har du inte reflekterat över att när du trängde dig i kön så var det någon mer behövande som drabbades och fick vänta? Jag tycker ditt resonemang är obegripligt egoistiskt och direkt kränkande mot din medmänniskor. Du borde skämmas, rejält dessutom.
Citera
2021-06-14, 20:31
Medlem
Citat:
Du tänker efter sommarlovet när alla barnen vispar runt smittan i skolorna?
Optimalt är det förstås inte, hur stort problem det blir i praktiken är dock inte givet. En viss smittspridning i lägre åldrar är nog svårt att komma undan och behöver faktiskt inte orsaka kollaps och katastrof.

Men du köper inte att det är viktigare att skyddet kickar in innan smittspridningen kommit igång på allvar (såvitt man kan bedöma)?
Det skiljde trots allt en tiopotens eller så i bekräftat smittade mellan september och november i fjol och detta exklusive vaccin eller sen dess förvärvad immunitet.

Givet global vaccinbrist, sitter du inte på ett par miljoner doser du kan langa fram med kort varsel (säg, innan midsommar) så framstår du mer som kverulant än konstruktiv. Hade det gått att vaccinera samtliga invånare under morgondagen hade det förstås varit fantastiskt men där är ju liksom ingen av världens länder.
Citera
2021-06-14, 20:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du har pekat en del finger under pandemin på folk som inte följt de regler du sett som gällande. Har du inte reflekterat över att när du trängde dig i kön så var det någon mer behövande som drabbades och fick vänta? Jag tycker ditt resonemang är obegripligt egoistiskt och direkt kränkande mot din medmänniskor. Du borde skämmas, rejält dessutom.

Tror inte jag pekat finger åt folk, däremot har jag sett många regler som otillräckliga för att förhindra smittspridning.

Jag ser det inte som att jag trängt mig i kön. Tillhör FAS3, då jag tillhör riskgrupp. Bokade första sprutan i vederbörlig ordning då det var "min tur". Men när jag däremot aldrig kunde boka in mig för dos2, gjorde jag som så att jag bokade dos1 en gång till, efter cirka en månad. Vad var så fel med det? Skämms inte ett dugg. Ångrar att jag inte var mer på.
Citera
2021-06-14, 20:45
Medlem
Citat:
Tror inte jag pekat finger åt folk, däremot har jag sett många regler som otillräckliga för att förhindra smittspridning.

Jag ser det inte som att jag trängt mig i kön. Tillhör FAS3, då jag tillhör riskgrupp. Bokade första sprutan i vederbörlig ordning då det var "min tur". Men när jag däremot aldrig kunde boka in mig för dos2, gjorde jag som så att jag bokade dos1 en gång till, efter cirka en månad. Vad var så fel med det? Skämms inte ett dugg. Ångrar att jag inte var mer på.
Jo, du trängde dig i kön oavsett hur du ser på det. Du fick din andra dos på bekostnad av någon som behövde den bättre som inte fick den i tid. Lite Quslislingvibbar på det agerandet.
Citera
2021-06-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Förra våren så offrade Löfven med Company flertalet äldre med hjälp av Palliativ Vård för att inte överbelasta sjukvården.

Sverige har mer eller mindre gjort allt i sin makt för att framställa sig som inte värst bland alla andra länder.

Sveriges sjukvård var redan nere på knäna innan Corona hände och nu har det varit mer eller mindre en katastrof som har varit mer eller mindre hanterbar. Priset var alla som arbetade inom vården som är totalt slutkörda efter över 1 år av övertid och nästintill obefintlig ledighet.
Suck... Nej Löven med Company offrade INTE flertalet äldre. IVA har haft kapacitet under hela pandemin, har inte varit någon överbelastning där sjuka (som haft behov och bedömts kunna hjälpas med IVA) nekats plats.

Det har varit en väldigt tuff tid för många yrkeskategorier i samhället, inte minst de som jobbar inom sjukvården. Eller ex. all restaurangpersonal runt om i landet som offrat sin tillvaro och sysselsättning. Dessa, tillsammans med alla personal i skolan / förskola, taxi- busschaufför osv är Coronans riktiga hjältar. All heder åt dem, inte till oss pennfäktare som suttit hemma under hela pandemin.

Men vårt käre troll IMBILDEN började yra om att resultatet av Sveriges hantering av Covid var att den resulterat i 15000 personers liv och det stämmer helt enkelt inte. Majoriteten av dessa hade somnat in även om Sverige haft en annan hantering och exempelvis vidtagit ännu flera/mer hysteriska och suboptimala åtgärder än de vi redan har haft. Dessa 15000 personerna hade troligen ändå öppnat pärleporten den närmaste tiden med Corona, annars kanske med magsjuka, influensa osv. Några skulle leva idag men på bekostnad av x antal andra livsöden. Och sjukvårdpersonalen hade med allra största sannolikhet ändå gnällt i samma omfattning som idag om att de är utarbetade osv.

Sverige har varit ett föredöme i att ändå hittat hyffsad balans i våra åtgärder, åtminstonde jämfört med andra länder. Ett bra exempel är att vi har haft öppen grundskola och förskola under hela pandemin, Där tog många länder rygg på Sverige. Det har räddat oerhört många levnadsår världen över.
Senast redigerad av jerka11 2021-06-14 kl. 20:57.
Citera
2021-06-14, 20:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är exakt det alla andra gör när de väljer bort munskydd, reser till fjällen, skippar att vaccinera sig, mm, mm. Det tar också saken i egna händer!

Egoism kallas det för!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in