2021-06-14, 13:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergslag
Okej testar igen. Detta videoklipp visar Stefan Davidsson med systern A. och föräldrarna F. och M.
Drömkvinnan i hans liv H. är också med.

Det här visar på ett avvikande beteende hos Stefan redan på ett tidigt stadium. Det visar även hur relationen mellan H. och Stefan var. Ett par år senare skulle Stefan börjar flörta med Lena och slutligen mörda henne. Detta videoklipp visar hur ett avvikande beteende hos en mördare syns redan tidigare i livet och säkerligen under uppväxten.

VIDEOKLIPPET (NAKENHET BORTTAGET)
--------------------------------------

https://gofile.io/d/P4em3S

-------------------------------------

Ja, nog är det avvikande för en pappa att agera på det viset.

SD påminner om ett litet svartsjukt syskon, som pockar oavbrutet på uppmrksamhet, samtidigt som han empatilöst öppnar den sovande babyns ögnon med fngrarna och hissar upp det sovande barnet med tillrop för att hon ska öppna ögonen.

Lika uppmärsamhetskrävande och behov av att vara i fokus, både framför kameran och bakom.

Den avslutande gesten där han låtsas stampar på det sovande barnet samtdigt som han ger ifrån sig stön, får mig faktiskt att tänka att han förmodligen är svartsjuk på henne.

Jag kan tänka mig att SDs föräldrar genom åren blivit lite avtrubbade (?) av det udda beteendet som han uppvisar. Även om de protesterar och själv visar hur man kan ömt hålla ett sött snusande barn försiktigt i famnen, så känns det lite sorgligt att se hur otroligt lite omvårdande och kärleksfull SD ändå är mot den nyfödda.

Man försetsäller sig en stolt pappa som skulle vilja visa hur han håller babyn i famnen medan hon får vakna av sig självt, eller att han av hänsyn lägger ner barnet i sin säng.

Besöket verkar vara i SDs och HDs lägenhet, då det finns skötbord där. Nu minns jag inte, orkar inte kolla i tråden längre var de bodde den första tiden. Kanske var det i Västerås? Men troligen Örebro?

Om det var Örebro, kan förklaringen att föräldrarna vill "träffa babyn" när babyn är vaken, men de nöjer sig med att få hålla flickan sovandes i famnen. Medan SD oempatiskt väcker barnet på ett brutalt sätt.

SD är väl i 30- årsåldern här, men jag uppfattar honom som väldigt barnslig och pajasaktig.

Jag kan inte annat än tänka att det måste ha varit väldigt jobbigt för HD att ha barn med en man som känns så okänslig med hur han hanterar barnet.

Ogillar starkt det konstiga och långa filmandet med inzoomning av systerns mun när hon äter. Lika absurdt blir inzoomningen på babyns öga (ett), efter det att hon vaknat. Det hade kanske inte varit konstigt i ett annat sammanhang, typ att det handlade just om något som t ex färgen, eller likheten med någon i familjen osv. Men nu blev det efter att SD förökt öppna ögonen fysiskt på babyn och hissat upp henne i luften. Han behandlar henne som att hon inte var en liten människa, utan ett objekt.

Jag funderar på vems filmen är? Det känns som att kameran tillhör SD då han instruerar pappan. Det kan förklara varför filmen inte är redigerad efteråt.

Och vad hände när pappan filmade och SD började skaka på pappan och filmandet avbröts?

Alltså, jag tänker på hackehackspett i Kalles jul:

https://www.youtube.com/watch?v=WytlPy4GIqc

Med facit i hand känns det här dock mycket värre...

Tillägg:

SD benämner ju också babyn som "den". Nu kräks den...
Vem talar så om sitt barn?
Senast redigerad av notknapparen 2021-06-14 kl. 14:02.
Citera
2021-06-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Du har rätt i det.

Men det var väl SDs föräldrar och syster? Därför studsade jag för likheten mellan HD och SDs syster och mamma.

Ja, my bad! Ska se om jag hinner rätta till misstaget (Jag misstänker att farmorn själv gör samma tabbe i filmen när hon säger till babyn att hon är lik mormor)
Edit: ändrat nu. Jag fick hjärnsläpp. Jag vet ju att det är SDs föräldrar. Inte SOA och BA.
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-14 kl. 13:43.
Citera
2021-06-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65

Jag studsade över likheten! En sväng kunde jag inte skilja på systern och HD!

Inte jag heller. Alla kunde varit syskon. Hanna var väldigt tyst genomgående.

Tryggast i rummet var farföräldrarna som var både nyfikna på den nya lilla människan och hanterade henne med stor ömhet och respekt. Dom läste av och bekräftade hennes uttryck/mående hela tiden.
Stefan hade mycket att lära där!
Citera
2021-06-14, 14:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Tryggast i rummet var farföräldrarna som var både nyfikna på den nya lilla människan och hanterade henne med stor ömhet och respekt. Dom läste av och bekräftade hennes uttryck/mående hela tiden.

Den här filmen visade en sida hos dom som jag inte uppfattade av deras förhör. Jag tyckte också att de visade ömhet och respekt mot babyn.

HD såg närmast blyg och tillbakadragen ut.
Citera
2021-06-14, 14:57
Medlem
Citat:

Tror faktiskt inte att han skulle ha varit kapabel att ta in vad andra vill lära honom. Visa. Han ansåg nog att han gjorde rätt. "Jag har rätt. Du har fel".
Citera
2021-06-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den här filmen visade en sida hos dom som jag inte uppfattade av deras förhör. Jag tyckte också att de visade ömhet och respekt mot babyn.

HD såg närmast blyg och tillbakadragen ut.

Jag blev glatt överraskad utifrån den bild jag skapat från beskrivningar. Nu tänker jag att det nog är en lycka att barnens småbarnstid var i deras omsorg.
Citera
2021-06-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror faktiskt inte att han skulle ha varit kapabel att ta in vad andra vill lära honom. Visa. Han ansåg nog att han gjorde rätt. "Jag har rätt. Du har fel".

Hade jag varit Hanna hade jag ingripit när han skulle öppna ögonen. Att föräldrarna intar en mer försiktig attityd är förståeligt då de är gäster i deras hem. Stefan är inte längre ett litet barn. Han är pappa och mamman är också närvarande i rummet.
Citera
2021-06-14, 15:20
Medlem
Citat:

Det är hans defaultinställning *suck*
Citera
2021-06-14, 15:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Man kan ju fundera på hur mycket som är arvsanlag och hur mycket som är inärt beteende.

På vissa sätt verkar han ju ha lärt sig något. Han kan ju åtminstone på ytan samverka med andra. Ibland verkar det skära sig, t ex på SDs gamla jobb. På nya jobbet funkade det bättre.

Vissa grannar verkar uppskatta honom, andra mindre. Och han har ju en hel del kompisar från dykningstiden. Så vissa socials koder klarar han av, och har lärt sig, medan andra funkar sämre.

Hans pajasaktiga beteende, har säkert kamouflerat en hel del av hans tillkortakommanden, och tramset är väl just ett sådant sätt som gör att han slipper ta ansvar.

Så när hans mamma säger till honom att han ska sluta leka med babyns ögon (eller vad det var), så lyssnar han inte in henne, utan tramsar att barn visst ska lekas med.

Visst, man vet ju själv att man instinktivt känner själv av sitt barn oftast, och kanske inte är så lyhörd för vad ens föräldrar säger alltid. Här uppfattar jag det som att SD vill visa föräldrarna hur han gör gör att väcka henne, vilket ju känns väldigt udda.

Jag tror inte heller att SD är så lyhörd och är beredd på att lyssna på andra. Man ser ju i filmen hur föräldrarna hela tiden får försöka dämpa honom, men inget stoppar honom att fortsätta larva sig.
Citera
2021-06-14, 15:33
Medlem
Citat:
Hade jag varit Hanna hade jag ingripit när han skulle öppna ögonen. Att föräldrarna intar en mer försiktig attityd är förståeligt då de är gäster i deras hem. Stefan är inte längre ett litet barn. Han är pappa och mamman är också närvarande i rummet.

Tänkte också på att HD inte sa till honom. Sa hon något alls i filmen?
Citera
2021-06-14, 15:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, så känner jag också.

Jag funderar på om HD känner sig lite obekväm i deras sällskap, eller om hon bara är tillbakadragen i sin stil? Är hon med när SD pillar med ögonen och hissar upp henne i luften? Eller var hon ute i köket och fixade fika med syrran?

Jag minns ju SDs mammas förhör där hon lovordar SD genetemot HD, som hon verkar uppskatta mindre.

Kanhända att HD kände av detta?

Kanske HD inte uppfattar att det är brysk behandling av barnet? Eller är hon redan ganska styrd av SD som tycker att han "vet" allt?

Hennes hållning kan också bero på att hon inte mår helt bra psykiskt, men försöker hålla skenet uppe.
Citera
2021-06-14, 15:40
Medlem
Citat:

Tänkte också på att HD inte sa till honom. Sa hon något alls i filmen?

Möjligen när SD slet med sig henne in i köket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in