2021-06-14, 15:03
Medlem
Det seneste døgn er der registreret det laveste antal nye danske coronatilfælde siden september.

Det viser tal fra Statens Serum Institut (SSI) mandag.

I alt 237 personer er testet positive siden søndag. Det er det laveste siden 7. september, hvor der var 230 smittetilfælde hen over et døgn.

Det lave antal nye smittetilfælde skal ses i lyset af, at der er foretaget relativt få pcr-test siden søndag. De 237 smittetilfælde er fundet i 67.596 pcr-prøver, og det giver en positivprocent på 0,35.

https://www.berlingske.dk/danmark/237-nye-smittede-med-corona-laveste-siden-september
Citera
2021-06-14, 15:08
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Har du nån koll på hur sputnik och moderna,sinovac hjälper mot delta?
Är ju rätt bra spridning nu i Sydostasien där dom kör mycket med kina vaccinet.
Nej, jag ramlade bara över en pre-print som publicerats av brittiska forskare med siffrorna. Antagligen var de oroliga för vad som skulle ske när Indien-varianten dök upp, och de har ju bara Pfizer och AstraZeneca plus ett litet antal Moderna. De vill kanske köpa lite tid så de hinner vaccinera de yngre med Pfizer innan de öppnar nattklubbar och annat? Pfizers 88% skydd mot asymptomatisk smitta ser väldigt bra ut.

https://khub.net/documents/135939561/430986542/Effectiveness+of+COVID-19+vaccines+against+the+B.1.617.2+variant.pdf/204c11a4-e02e-11f2-db19-b3664107ac42
Citera
2021-06-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Så hur länge till? Har vi passerat det värsta?
Nya pandemier väntar så 5-10 år kommer det nog hålla på.

Håll i håll ut som landsförrädaren säger.
Citera
2021-06-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Israel har ju lyckats rätt väl med att få tillgång till vaccin. Hade det varit med i EU hade det nog sett mörkare ut. Trodde Norge hade lyckats bättre faktiskt.

Nu gäller 12 veckor mellan doserna igen i Norge..
Verkar inte vara någon vidare ordning..

UTVIDER INTERVALL MELLOM FØRSTE OG ANDRE VAKSINEDOSE - FORSINKELSE I VAKSINERINGEN
Vaksineintervallet økes igjen til tolv uker mellom første og andre dose, opplyser helseminister Bent Høie (H).

Dette skyldes at Norge får færre vaksinedoser av Pfizer-vaksinen enn forventet – totalt 900.000 færre enn forventet.

Dette innebærer også forsinkelser i når nordmenn kan forvente å vaksineres. Forsinkelsen er på én uke for første dose, og to uker for andre.

– Samtidig får vi en økning i leveranse fra Moderna i juli og august, som til en viss grad vil kompensere, opplyser helseminister Høie.
Citera
2021-06-14, 15:23
Medlem
Pfizer-minskningen i Norge, gäller inte i Sverige eller?

Väldans massa obokade tider nu i Uppsala som är ganska tidigt nästa vecka, dom får nog sänka åldersgränsen lite.
Citera
2021-06-14, 15:27
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tack!
88 % är ju riktigt bra, medan 60 % är ganska okej.

Däremot blir det ju svårt att hålla smittan borta med 60 % effektivitet utan andra åtgärder om nu R0 är fem som det ibland sägs vara.
Om alla blir vaccinerade får man
R = 5 x (1 - 0,6) = 2

R0 för delta-varianten (den indiska) måste vara 2,5 eller därunder för att R ska bli ett eller lägre i ett land där alla vaccinerats med AstraZenecas vaccin. Sedan blir ju situationen bättre och bättre ju flera som smittas.
Jag har själv svårt att hålla tungan rätt i mun rörande vaccinationseffekter och påverkan på R-tal ibland. Men jag tror inte man kan göra det så enkelt som att säga att exempelvis 100% vaccinationstäckning med 50% effekt mot symptomatisk smitta innebär att R minskar till hälften (eller i ditt exempel 60% effekt och minskar med 60%).

Det kan vara så att man minskar risken för symptomatisk smitta med 60%, men att påverkan på R bara är 50% på grund av asymptomatisk smitta. Eller tvärt om kan en generell minskning av virusnivåer medföra att en 60% minskad risk för symptomatisk smitta ger 70% minskning av spridningsrisken, detta då sannolikheten för att få i en frisk person en kritisk mängd virus minskar.

Svårt ämne.
Citera
2021-06-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Pfizer-minskningen i Norge, gäller inte i Sverige eller?

Väldans massa obokade tider nu i Uppsala som är ganska tidigt nästa vecka, dom får nog sänka åldersgränsen lite.

Det gäller hela EU.
Varje land har tilldelning efter folkmängd.
Citera
2021-06-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det gäller hela EU.
Varje land har tilldelning efter folkmängd.

Så minskningen är i själva verket att ökningen inte är så stor som förväntad? Eftersom vi får mer kommande veckor än denna.
Citera
2021-06-14, 15:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Jag har själv svårt att hålla tungan rätt i mun rörande vaccinationseffekter och påverkan på R-tal ibland. Men jag tror inte man kan göra det så enkelt som att säga att exempelvis 100% vaccinationstäckning med 50% effekt mot symptomatisk smitta innebär att R minskar till hälften (eller i ditt exempel 60% effekt och minskar med 60%).

Det kan vara så att man minskar risken för symptomatisk smitta med 60%, men att påverkan på R bara är 50% på grund av asymptomatisk smitta. Eller tvärt om kan en generell minskning av virusnivåer medföra att en 60% minskad risk för symptomatisk smitta ger 70% minskning av spridningsrisken, detta då sannolikheten för att få i en frisk person en kritisk mängd virus minskar.

Svårt ämne.
Jo, det finns ju grader i helvetet så att säga, och jag håller med om det du skriver.

Som ett riktvärde att jämföra med tror jag den enkla beräkningen funkar okej som, bara man är medveten om vilka fel man gör och här hade jag nog inte riktigt tänkt färdigt måste jag erkänna.

Edit
Det gick lite för fort och dåligt kan man säga.

En intressant länk i ämnet.
https://bioresurs.uu.se/wp-content/uploads/2020/12/Modellering-av-smittspridning-och-vaccination.pdf
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-14 kl. 15:50.
Citera
2021-06-14, 15:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer
Ingen kraftig ökning av covid-19 fall under helgen i Värmland enligt region Värmlands uppdatering. Kan vi dra några slutsatser ang Delta av detta?

Knappast.... Vi behöver en PCR test som identifierar delta så vi har tillförlitliga siffror på spridningen.
Citera
2021-06-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Knappast.... Vi behöver en PCR test som identifierar delta så vi har tillförlitliga siffror på spridningen.

Har vi inte det?
Citera
2021-06-14, 16:33
Medlem
okok1s avatar
Vad hände med all militär som skulle dumpa döda lik i ishallar? Det visade man på TV flera gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in