Citat:
Ursprungligen postat av
Hundvisslaren
"Nej, det går inte och jag har ingen aning om varför det inte skulle gå men jag bara måste skriva att det inte går för det går inte och det går inte eftersom det inte går!"
Vilket i förlängningen betyder att du inbillar dig att USA är det enda landet i världen där en president som valt medels valfusk inte går att avsätta.
Klart det går. Det blir ju en totalt illegitim president som inte kommer kunna skriva EO:s, inte kommer kunna visa sig offentligt utan att bli häcklad, ingen delstat kommer ta honom på allvar. Kort sagt en sorts dement låtsaspresident som såklart kommer avsättas/ersättas. Detsamma gäller såklart Harris och Pelosi, vilket betyder att den kommande republikanske talmannen får bli president. Jag skulle inte bli förvånad om den talesmannen visar sig bli Donald J. Trump.
2022 närmar sig med stormsteg. Ska bli spännande.
Med gällande lagstiftning, så vitt jag förstår, så går det inte. Precis som Emma påtalar. Du förutsätter dessutom att Joe Biden själv är inblandad i detta, eller åtminstone så införstådd att han kan hållas ansvarig. Du tillhör kanske dem som satt och runkade till ”We have created the biggest voter fraud organization” klippet, utan att en enda gång titta på detta i sitt hela sammanhang. Men det är just här det blir knepigt. För inte bara är det omöjligt att återkalla elektorer, på det sätt som Nixter med flera hade önskat sig detta då vi både passerat Safe Harborday och Pence ratificering av elektorernas röster, dessutom så är ju Joe Biden i sin egenskap av President immun mot åtal.
Vad jag förstår finns det bara fyra sätt som nu Biden kan avgå, oavsett inblandning i ett påstått och hittills obevisat valfusk, och det är;
1. Han dör och Kamala Harris ersätter
2. Han kliver självmant av, oavsett orsak, och sannolikt då också ersätts av Kamala Harris
3. Hans stab et al förklarar honom oförmögen att utföra sitt ämbete och ersätts då av Kamala Harris
4. Han ställs inför Riksrätt och om han fälls ersätts han också i första hand av Kamala Harris.
En VP kan också ställas inför Riksrätt och om så sker och hon fälls, så blir Nancy Pelosi stf President.
Det är inte lätt att vara Republikan och konspirationsivrare!