2021-06-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det är intressant att se hur individen Stefan betett sig historiskt eftersom han blev en mördare.

I filmen från släktträffen ser man ett besynnerligt beteende och som du skriver har det säkert märkts under uppväxten. Hans familj är så vana att de endast protesterar lamt åt hans galenheter.

Jag mådde riktigt dåligt av att se hur Stefan betedde sig och förstår inte hur en förälder kan hissa upp sin 3 veckors baby upp i luften för att barnet ska öppna ögonen, ruska barnet i luften efter blöjbyte och samtidigt göra konstiga ljud med fula grimaser med ansiktet vänt mot dottern.

Det mest obehagliga var att se när han låtsades stampa på sin sovande dotters mage samtidigt som han frustade ”Uh, Uh, Uh” och filmaren lamt säger ”Steffe, Steffe, Steffe”. Jag associerar inte helt osökt till de sko-liknande avtrycken på Len*s kläder.

Stefans tankar om att döda verkar ha hängt med under många år. Han erkände halvt i rätten att han hade googlat på hur man kan döda spädbarn utan spår när dottern skrek så mycket och att det diskuterats familjedöd när Hann* mådde dåligt. I förhör bekände han att det kan ha förekommit dödshot mot Lena. På hans GC-sida är det tankar om blodig hämnd, blodsmak i munnen, granar som anfaller, riggade djurkranium, bild på döda fåglar, närbild på en mus med inälvorna utanför kroppen o s v. Listan med SD:s associationer till död är nog väldigt lång och det tråden fått veta är nog bara en bråkdel.

Det är fullständigt obegripligt att Lena ens ville titta åt SDs håll. Eller HD. Vad kan de ha sett som tilltalade dem hos den sjuka dåren är ett mysterium. Han såg inte ens bra ut, snarare tvärtom.

Men viktigast är alla de konstigheter i hans beteende, i hans person som han ger uttryck för. Han kämpar hela tiden för att synas mest, annars blir han sur. Märks både tydligt och övertydligt. Usch!
Citera
2021-06-14, 11:36
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är fullständigt obegripligt att Lena ens ville titta åt SDs håll. Eller HD. Vad kan de ha sett som tilltalade dem hos den sjuka dåren är ett mysterium. Han såg inte ens bra ut, snarare tvärtom.

Men viktigast är alla de konstigheter i hans beteende, i hans person som han ger uttryck för. Han kämpar hela tiden för att synas mest, annars blir han sur. Märks både tydligt och övertydligt. Usch!

Han betedde sig som en väldigt störig unge och verkade inte alls förstå hur han påverkade andra negativt istället för underhållande som kan ha varit hans egentliga avsikt. Antagligen såg HD och LW honom som en person som behövde hjälp med sina tillkortakommanden och jag kan tänka mig att deras mamma-hjärtan ömmade. Vi har sett att SD tackade HD för hjälp till att mogna och att båda kvinnorna var inlagda som Mamma i hans telefonbok.

Kvinnorna kring SD (mamma, syster, Hanna* och f d svärmor) var väldigt lika till utseende och kanske även till sättet medan LW var något helt annorlunda med naturlig livfullhet och exotiskt utseende. Hon var sannolikt inte som de andra "mammorna" i början av otroheten, men efter sex års nyttjande blev hon en besvärlig "mamma" när hon tröttnade på hans lögner?

Varför han valde mord som en lösning istället för att bryta med Len* är en gåta för betraktare, men kanske inte för de närmaste. Jag undrar fortfarande om det kan ha funnits något mer Len* visste och som utgjorde hot för SD:s fasader, men den frågan lär nog förbli obesvarad.
Senast redigerad av Honan6 2021-06-14 kl. 11:38.
Citera
2021-06-14, 11:51
Medlem
Citat:
Han betedde sig som en väldigt störig unge och verkade inte alls förstå hur han påverkade andra negativt istället för underhållande som kan ha varit hans egentliga avsikt. Antagligen såg HD och LW honom som en person som behövde hjälp med sina tillkortakommanden och jag kan tänka mig att deras mamma-hjärtan ömmade. Vi har sett att SD tackade HD för hjälp till att mogna och att båda kvinnorna var inlagda som Mamma i hans telefonbok.

Kvinnorna kring SD (mamma, syster, Hanna* och f d svärmor) var väldigt lika till utseende och kanske även till sättet medan LW var något helt annorlunda med naturlig livfullhet och exotiskt utseende. Hon var sannolikt inte som de andra "mammorna" i början av otroheten, men efter sex års nyttjande blev hon en besvärlig "mamma" när hon tröttnade på hans lögner?

Varför han valde mord som en lösning istället för att bryta med Len* är en gåta för betraktare, men kanske inte för de närmaste. Jag undrar fortfarande om det kan ha funnits något mer Len* visste och som utgjorde hot för SD:s fasader, men den frågan lär nog förbli obesvarad.
Jag tror att han innerst inne ville vara med Lena, men att han hade för mycket att förlora på att lämna HD, Soa och Ba. Anseende, pengar, makt.
På något konstigt skruvat vis var det enklast att ta bort den biten som lockade honom och gav honom ångest, när han visste att Lena var uppvaktad av andra män.
Citera
2021-06-14, 11:58
Medlem
Citat:
Det är intressant att se hur individen Stefan betett sig historiskt eftersom han blev en mördare.

I filmen från släktträffen ser man ett besynnerligt beteende och som du skriver har det säkert märkts under uppväxten. Hans familj är så vana att de endast protesterar lamt åt hans galenheter.

Jag mådde riktigt dåligt av att se hur Stefan betedde sig och förstår inte hur en förälder kan hissa upp sin 3 veckors baby upp i luften för att barnet ska öppna ögonen, ruska barnet i luften efter blöjbyte och samtidigt göra konstiga ljud med fula grimaser med ansiktet vänt mot dottern.

Det mest obehagliga var att se när han låtsades stampa på sin sovande dotters mage samtidigt som han frustade ”Uh, Uh, Uh” och filmaren lamt säger ”Steffe, Steffe, Steffe”. Jag associerar inte helt osökt till de sko-liknande avtrycken på Len*s kläder.

Stefans tankar om att döda verkar ha hängt med under många år. Han erkände halvt i rätten att han hade googlat på hur man kan döda spädbarn utan spår när dottern skrek så mycket och att det diskuterats familjedöd när Hann* mådde dåligt. I förhör bekände han att det kan ha förekommit dödshot mot Lena. På hans GC-sida är det tankar om blodig hämnd, blodsmak i munnen, granar som anfaller, riggade djurkranium, bild på döda fåglar, närbild på en mus med inälvorna utanför kroppen o s v. Listan med SD:s associationer till död är nog väldigt lång och det tråden fått veta är nog bara en bråkdel.

Vad som blir tydligt på filmen är bl.a. att Stefan är utåtriktad och uppskattar att vara i fokus. Dessvärre saknar han sociala skills och färdigheter för vad som är passande i sammanhanget. Omogen och socialt osäker menar jag. Han går för långt och blir socialt asjobbig.

Om den sociala osäkerheten/gränslösheten exp.är medfödd kopplat till rigiditet, då har han behövt hjälp under uppväxten med vuxna som markerar detta för honom i olika specifika situationer. Här ser vi ett undvikande beteende av hans föräldrar. En slående mesighet och undanfallenhet, där han har utrymme att bete sig hur han vill utan undantag. De hummar, och pratar tyst om den jobbiga pappan till W. Han får tillåtelse att öppna sovande barnets ögon, utan att någon avbryter. Sedan ska han låtsasmosa barnet med foten. Allt får fortgå och man redigerar inte ens hans beteende på filmen, det betyder att de inte reagerar på att hans beteende är anmärkningsvärt och uppseendeväckande, avvikande och föga trivsamt.

Skulle tro att S fått utrymme att göra som han behagar under uppväxten, utan en särskiljande förälder och domare som bryter in och agerar. Hans gränslöshet ses i många aspekter av hans liv, som bara fortgår. Blir påkommen och konfronterad med åratal av otrohet. Istället för att satsa på sitt äktenskap fortsätter han istället otroheten. När älskarinnan uttrycker hot om avslöjande för H, då dödar han henne.

Om frugan är sjuk kan han fundera över och tänka sig att avsluta hennes liv. Detta hände inte över en natt. Präglas och slipas gör man under uppväxten.
Citera
2021-06-14, 12:06
Medlem
Citat:

Fasaden utåt verkade vara extremt viktig för paret D. Särskilt gällande geocachingen. Men även äktenskapet. Lena visste nog mycket om D-sons hemligheter, sånt som SD med sitt oavbrutna pladder, skryt och krav på beundran, hade delgett henne. Sånt som absolut inte fick föras vidare, vilket jag tror att Lena hotade med. ( "rätt ska vara rätt")

Så har jag, enkelt uttryckt, uppfattat hela denna mordsoppa och där motiv nr ett är geotjafs, otroheten är nr två.
Citera
2021-06-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Det är verkligen inte normalt. Speciellt på slutet där han låtsas stampa ihjäl bebisen.

Instämmer, hans associationer måste vara absurda och bisarra, om det är vad som slår honom, när han ser ett nyligen fött barn. Vi får vara tacksamma att barnen är vid liv fortfarande och att han inte är det.
Citera
2021-06-14, 12:52
Medlem
F3ttans avatar
Citat:

Var hittar man filmen från släktträffen?
Citera
2021-06-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergslag
VIDEOKLIPPET (NAKENHET BORTTAGET)
--------------------------------------

https://gofile.io/d/P4em3S

-------------------------------------

Citat:
Det är intressant att se hur individen Stefan betett sig historiskt eftersom han blev en mördare.[/spoiler]

Det är heeeelt sjukt. Jag blir spyfärdig och skrämd! Shaken baby syndrom ligger inte långt bort.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Scrolla mina inlägg och sluta lek pseudomoderator:
Du styr inte vad som jag skriver om HD, lika lite som nån annan.

När HD kommer på tal med sin offerroll - så upprepas att hon har full kapacitet att ljuga och agera, att hon inte är nån sorts marionett 2018.

... och du fyller knappast tråden med kvalitet i din nya kampanj. Vilket trams:

SD har mördat LW; det finns en HR-dom på det.
Har du tittat på filmen ovan?
Det skulle vara intressant om din solosång om HD (refrängen är rätt tjatig) skulle kunna växla över till att handla om mördaren. Exempelvis vad säger pseudopsykologer om beteendet i filmen?

Jag har en aning om svaret.
Senast redigerad av kusinvitamin65 2021-06-14 kl. 13:40.
Citera
2021-06-14, 12:59
Medlem
Citat:

Jag studsade över likheten! En sväng kunde jag inte skilja på systern och HD!
Citera
2021-06-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergslag
Okej testar igen. Detta videoklipp visar Stefan Davidsson med systern A. och föräldrarna F. och M.
Drömkvinnan i hans liv H. är också med.

Det här visar på ett avvikande beteende hos Stefan redan på ett tidigt stadium. Det visar även hur relationen mellan H. och Stefan var. Ett par år senare skulle Stefan börjar flörta med Lena och slutligen mörda henne. Detta videoklipp visar hur ett avvikande beteende hos en mördare syns redan tidigare i livet och säkerligen under uppväxten.

VIDEOKLIPPET (NAKENHET BORTTAGET)
--------------------------------------

https://gofile.io/d/P4em3S

-------------------------------------

Du kanske kunde klippa ut biten där han lyfter benet över kanten på spjälsängen och låtsas stampa hårt tre gånger på babyn och bara posta den?

Lite onödigt att systern och föräldrarna ska ligga till allmän beskådan. Kanske också blir jobbigt för flickan i filmen som ju är stor nu att farföräldrarna visas upp.
(Edit. Jag skrev av misstag morföräldrarna först, väl medveten om att det var SDs föräldrar).

(Även om jag låter skenhelig när jag skriver det eftersom även jag valde att titta på och kommentera det vi såg i filmen).
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-14 kl. 13:39.
Citera
2021-06-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Mm...om detta han uppvisar är charm, då vet inte jag. Kan det ens benämnas pojkaktig charm? Eller humor? Framstår mer som skruvad och too much. Saknar finkänslighet. En liten skyddslöst baby. Törs man lämna en sådan ensam med en liten bebbe.

Ingen av de två kvinnorna kan haft några högre krav eller behov av en mogen man vid sin sida. Situationen i sociala sammanhang måste ju bli ytterst genanta och pinsamma tänker jag.
Citera
2021-06-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Du kanske kunde klippa ut biten där han lyfter benet över kanten på spjälsängen och låtsas stampa hårt tre gånger på babyn och bara posta den?

Lite onödigt att systern och föräldrarna ska ligga till allmän beskådan. Kanske också blir jobbigt för flickan i filmen som ju är stor nu att morföräldrarna visas upp.

(Även om jag låter skenhelig när jag skriver det eftersom även jag valde att titta på och kommentera det vi såg i filmen).

Du har rätt i det.

Men det var väl SDs föräldrar och syster? Därför studsade jag för likheten mellan HD och SDs syster och mamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in