2021-06-13, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Sanningen svider.
Lyssnar man inte så har det inte hänt
Omöjligt att hävda lögn.
Källan är bergsäker, bäst att inte lyssna.

När mängden lögner blir för stor, uppstår det så kallade NP-problemet, vilket är olösligt. Således är tystnaden det enda alternativet.
Citera
2021-06-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Att någon ens inbillar sig på ett anonymt forum att andra tror att den tillhör CIA är ju förenat med grava vanföreställningar. På sin höjd kan man gissa någon form av gruppboende eller någon ensam stackars mytoman i militärkläder från överskottsbolaget som lever i en fantasivärld.
Ja vill du vara snäll och ta upp det med Paponim . Synnerligen lågt av denne skribent att insinuera att andra skribenter är CIA-agenter.
Du har rätt i att Paponim är en mytoman, myterna kan man läsa om i de flesta av dennes inlägg.
Citera
2021-06-13, 19:20
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ja vill du vara snäll och ta upp det med Paponim . Synnerligen lågt av denne skribent att insinuera att andra skribenter är CIA-agenter.
Du har rätt i att Paponim är en mytoman, myterna kan man läsa om i de flesta av dennes inlägg.
Det står i inlägget "någon" som inbillar sig att "andra" tror....förstod nu nu.
Citera
2021-06-13, 19:22
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det står i inlägget "någon" som inbillar sig att "andra" tror....förstod nu nu.

EXEMPEL: "LEMMOR" inbillar sig att "andra skribenter" tror att hen är en CIA agent.
Citera
2021-06-13, 20:24
Medlem
Citat:
Det finns bara en enda geotermisk energi anläggning i Sverige och den ligger i Skåne och byggdes på 1980 talet. Den står för 4 % av fjärrvärmen i Lund.

Nordkoreanerna blev intresserade i ämnet på riktigt runt 2012 då de inbjöds till Tyskland att studera tekniken och anläggningar där. Sen har de väl pysslat och meckat på egen hand.
Sorry i all hast läste jag geoenergi.
Oavsett så borde det finnas enklare sätt för NK att producera el, men regimen vill eller kan uppenbart inte.
Nordkoreanerna får nog finna sig i ett samhälle utan tillförlitlig el, eller el överhuvudtaget, i alla fall utanför Pyongyangelitens boningar.
Citera
2021-06-13, 20:51
Medlem
Sitter och kollar på militärparaden till ära för den 8:e partikongressen. Verkligen imponerande, helt otroligt! Dock ännu en missad chans att göra sig av med hela styret. Har USA verkligen ännu inga supersonic missiler?
Citera
2021-06-14, 03:42
Medlem
Kumabjorns avatar
Del två av Liten inblick i Kim Jong-ils privatliv ligger nu ute. En närmare presentation av de olika representationsvillorna. Samt lite funderingar på vad Jang Song-thaek kan tänkas ha råkat ut för.
Citera
2021-06-14, 11:17
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Ironin biter märker jag, trodde inte Du var så lättlurad! Beklämmande pinsamt, hur lätt Du gång på gång faller i gropar som Du själv försöker gräva åt mig och andra.

Att Du är i total avsaknad av kunskap och erfarenhet av hur världens olika underrättelseorgnisationer är organiserade samt hur samarbetet emellan dessa fungerar, är Dig förlåtet, det är överkurs för de flesta, så förebrå inte Dig själv. Vi lämnar det därhän, så inte Dina klavertramp blir ännu mer pinsamma.

———

Det framgår med all önskvärd tydlighet, att Du är precis lika dödsförskräckt-panikslagen och paralyserad över det formidabla arbete som Radio Free Europe - Radio Liberty, et Co. startade 1950 (Radio Feee Asia bla) gör idag.

Glöm inte, eftersom Du verkar vara lika undermåligt bildad i detta historiska narrativt, som Du är i de flesta andra, att RFE/RL:s arbete med att upplysa världen och framförallt befolkningen, i tyrannierna bakom järnridån, om sanningen, till mycket stor del bidrog till att demokratin till slut befriade östblocket och kommunistblocket kollapsade.

Om detta har även mängder av forna Sovjet - östblocksledare vittnat, Boris Jeltsin och Vaclav Havel är två av dom.
För att ytterligare hjälpa Dig med bildning, kan jag upplysa Dig om att RFE/RL tom blev nominerade till Nobels Fredspris 1991.

Dessutom kan jag hjälpa Dig med att komma ur villfarelsen om att informationsarbetet och sändningarna producerade av Radio Free et Co. saknar trovärdighet, inget kan vara mer felaktigt och vilseledande.

Redan från starten och ännu mer så i vår samtid, anses RFA/E vara en av se mest sakkunniga (både vad gäller den politiska och journalistiska kvaliteten) och mest trovärdiga källorna.

Om Du hade kunnat Din historia, så hade Du också varit medveten om det faktum att redan under Sovjettiden så bad ALLA auktoriteter i de olika kommunistiska länderna om hemliga utskrifter av RFE:s material som var så oerhört djuplodande och omfattande att det var vida överlägset deras egen information.

Du är väl medveten om att kommunistblocket lade ner större summor på att försöka störa ut alla RFE/RL:s sändingar, och jagade folk med fruktansvärda metoder för att fängsla dom som i hemlighet lyssnade på deras sändningar?

Talesättet då, är detsamma än idag och verkligheten är denna:

Enkla och simpla övertygelser är sällan sanna i internationell politik och än mindre i tyrannier och diktaturer, lika de i Nordkorea/Kina eller rättare sagt, de är aldrig sanna när de produceras av de totalitära regimerna, och än sak är säker, vilket historien bevist gång på gång och det är ett faktum jag ger Dig rådet att inse:

”Kvinnor och män världen över, vet oftast när dom blir blåljugna rätt upp i ansiktet - däremot blir dom lyhörda när dom känner att dom får höra sanningen”.

Av den anledningen är RFA än idag en av de källor man med stor tillit tar till sig.

Jag förstår att Du vill tysta sanningen från RFA, precis som KGB och diverse säkerhetstjänster (SECURITATE bla) gjorde då dom till slut blev så desperata att dom sprängde HQ - kontoret i Munchen, med många dödsoffer och skador för miljoner.

Att Du är lika rädd för RFA och sanningen som Beijing/Xi och KJU/Pyongyang är, förstår jag till fullo!

Om Du vill fortsätta att förnedra och förlöjliga Dig själv i detta forum är upp till Dig, men jag råder Dig att försöka få till en seriös sittning med Niklas Swanström, Svante E. Cornell gärna Lars Vargö också.
Så mycket text, så många ömma tår...
Ligger du på alla fyra, eller...

RFA finansieras ju direkt av amerikanska staten och är tänkt att sprida den västerländska demokratins ljus över världen. Men, hur blir det då när dom blir påkomna med att ljuga gång på gång?

Jag har ju enkelt här i tråden flera gånger kunnat visa att det dom publicerat inte kan vara sant. Man märker också hur det dom skriver färgas av artiklar från bl a KCNA men plötsligt är det en "källa i Pyongyang som måste förbli anonym" som berättar alla dom snaskiga detaljer som därefter redan radikaliserade följare som Arccosinus här, går igång på.

Nu senast återuppväcktes historierna om dom 15 frisyrerna och förbjudna jeans efter Kim Jong-uns brev till ungdomsorganisationen. Detta togs tacksamt emot av den samlade, klickjagande pressen. T o m Göteborgsposten hade en artikel. I själva verket är det troligen RFA eller NK News som fabricerat detta helt själva utan någon som helst källa. Troligen samma fysiska person som ljuger ihop dom här artiklarna. Och inte är han särskilt begåvad heller...

Den nyligen av Arccosinus här länkade artikeln om elbristen uppvisar samma kännetecken. Jag säger det igen: Hänt Extra!

När man då ljuger rätt upp och ner i sin rapportering, är man då verkligen demokratins vapendragare eller helt enkelt bara simpla krigshetsare?

Som Lemmor helt riktigt påpekade har har den här sortens informationsspridande varit en del av USA:s krigsföring sedan länge. Från början direkt via pengar från CIA men därefter mer diversifierat alltifrån direkta statliga myndigheter, via finansiering av organisationer som NK News till lite mer förtäckta stora penningbidrag till diverse NGO:er ända ut till betalning för heliumet till ballongflygaren vid DMZ.

Det vi har att göra med är helt enkelt den amerikanska motsvarigheten till de "ryska trollfabrikerna" med den skillnaden att man ägnat sig åt detta i full skala åtminstone sedan 1970-talet.
Citera
2021-06-14, 14:04
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
När mängden lögner blir för stor, uppstår det så kallade NP-problemet, vilket är olösligt. Således är tystnaden det enda alternativet.
Vilket lustigt sammanträffande!
Jag har faktiskt jobbat en del med TSP-problem och dessutom utvecklat approximeringsalgoritmer som fungerar riktigt bra i praktisk miljö.
Citera
2021-06-14, 14:18
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Del två av Liten inblick i Kim Jong-ils privatliv ligger nu ute. En närmare presentation av de olika representationsvillorna. Samt lite funderingar på vad Jang Song-thaek kan tänkas ha råkat ut för.
Du kanske ska kolla upp det där med dom falska dollarsedlarna lite mer...

Finns fortfarande en del läsvärt att hitta men hur länge till..?
https://web.archive.org/web/20080116111744/http://www.mcclatchydc.com/227/story/24521.html

Det här är ju extra roligt:
Citat:
Strangely, although the counterfeiters have mastered the technology of the infrared sensitive security inks used on the new Supernotes, the notes are produced in such way that automated currency test systems recognize them immediately as forgeries. In America, the Supernotes have little chance of going undetected.
från https://www.cbsnews.com/news/supernotes-revisited/

Och så artikeln som länkades till i ovanstående:
Citat:
America's accusations against North Korea are on very shaky ground ... A rumor has circulated for years among representatives of the security printing industry and counterfeiting investigators that it is the American CIA that prints the Supernotes at a secret printing facility.
https://www.watchingamerica.com/frankfurterallgemeine000009.shtml

Aldrig får man vara riktigt glad...

Och det mest pikanta i allt det här är ju att Kenji Fujimoto trots alla "avslöjanden" han gjorde sedan blev inbjuden av Kim Jong-un att starta Suchi-restaurang i Pyongyang. Och där står han väl fortfarande och knådar...

Han skulle dessutom enligt Japan Times (och Wikileaks) varit Japans enda pålitliga HUMINT (vilka fina förkortningar jag kan!):
https://www.japantimes.co.jp/news/2011/02/22/news/cable-leak-japan-has-spy-agency

Fan tro't... När jag ser HUMINT brukar jag läsa det som HUMusINT eftersom lögner gror extra bra i den miljön...
Citera
2021-06-14, 14:28
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Du kanske ska kolla upp det där med dom falska dollarsedlarna lite mer...

Fujimoto beskriver ju läget I mitten av 90-talet. Han säger det inte rakt ut i boken, men valet av Macao för att omsätta sedlarna kan ju ha berott på mindre stringent koll där? Tog inte upp det i artikeln, men han var tydligen delaktig i eller åhörare av en diskussion KJI hade om sedeltryckeri. De skall ha anförskaffat bättre sedelpressar och det skall också ha varit skälet till att de bytte ut wonen. Han hade också en utläggning till Fujimoto om att turister tagit med sig falska dollarsedlar som de omsätter i Nordkorea då det ansågs lättare eftersom folk inte var vana vid sedlarna,
Citera
2021-06-14, 14:42
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Fujimoto beskriver ju läget I mitten av 90-talet. Han säger det inte rakt ut i boken, men valet av Macao för att omsätta sedlarna kan ju ha berott på mindre stringent koll där? Tog inte upp det i artikeln, men han var tydligen delaktig i eller åhörare av en diskussion KJI hade om sedeltryckeri. De skall ha anförskaffat bättre sedelpressar och det skall också ha varit skälet till att de bytte ut wonen. Han hade också en utläggning till Fujimoto om att turister tagit med sig falska dollarsedlar som de omsätter i Nordkorea då det ansågs lättare eftersom folk inte var vana vid sedlarna,
Oavsett så stämmer sedelhistorien väl in med "Nordkorea - bisarrt, fascinerande, sjukt".

Nordkorea säger alltid att "vi ska bli bäst och skina över hela världen". Möjligtvis skulle detta även kunna gälla sedelförfalskningar...

Men jag lutar nog mer åt att CIA tryckte dem. Ett typiskt exempel på att vara lite för duktig när man ska luras...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in