2021-06-14, 08:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är så man hoppas att detta inte är sant.
The government in Pakistan’s Punjab province plans to block the SIM cards of residents who have not been vaccinated against Covid-19.

The move comes on the heels of the federal government's decision to stop paying the salaries of its employees who have not received the Covid-19 vaccine, with effect from July.

The National Command Operation Centre overseeing Pakistan pandemic response said all public and private sector employees must be fully vaccinated by June 30.

The country’s dedicated Covid-19 website encourages residents to text a phone number to register for a vaccination appointment or to call a hotline if they develop symptoms. These are services that residents without a working SIM card will be unable to access.
https://www.thenationalnews.com/world/asia/punjab-province-in-pakistan-to-block-sim-cards-and-salaries-of-unvaccinated-people-1.1239324
Strålande idé! Har ni andra förslag på fler saker man kan blockera för antivaxxare?

Internetabonnemang t.ex.
Citera
2021-06-14, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Strålande idé! Har ni andra förslag på fler saker man kan blockera för antivaxxare?

Internetabonnemang t.ex.

Spontant kommer jag att tänka på sjukvård..
Citera
2021-06-14, 10:07
Medlem
Uk skjuter fram slutliga öppningen
En månad. Den kraftiga spridningen av delta anges som orsak.
Citera
2021-06-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Uk skjuter fram slutliga öppningen
En månad. Den kraftiga spridningen av delta anges som orsak.

Undrar varför UK ökar så kraftigt jämfört med t ex USA.

De har liknande vaccineringsgrad (dvs god) - kan inte tänka mig att den Indiska mutationen INTE skulle spridas i USA.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=total_case s&hideControls=true&Metric=Confirmed+cases&Interva l=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=USA~GBR

Undrar om det är vilken sorts vaccin det är som använts - vad jag förstår så har UK kört mycket med AZ.

UK har ju dessutom kört med VÄLDIGT lång tid mellan första och andra sprutan - upp till 12 veckor.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-06-14 kl. 10:46.
Citera
2021-06-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
I Buriram i Thailand införde de ett system där invånare först fick sin hälsostatus klassificerad. Det var personer som bedömdes vara i en högriskgrupp som fick böter om de tackade nej till vaccinet. Man ville väl undvika att så många hamnade på sjukhus och dog bara för att de läst på internet att vaccinet i själva verket var ett gftigt "vaccin".

Precis! För det finns inget mellanläge på någonting idag. I detta fallet är det antingen, halleluja, vaccinen är den enda vägen och de är en gudagåva utan några som helst risker. Eftersom risken är noll, nästan så att det finns med i kostcirkeln, så behöver ingen göra någon risk/benefit-analys. När det pratas om alternativ så blir det censur.

Eller.....

Foliehatt! Konspirations-teorier!

Detta i kombination med det onaturliga sättet som vi idag kommunicerar på, är jävligt o-bra. Denna polarisering med precis allt tror jag kommer bli mänsklighetens undergång.
Citera
2021-06-14, 10:47
Medlem
Pethuglins avatar
Spelar nog ingen roll vilken kritik som man riktar mot Folkhälsomyndigheten eftersom dom bara sopar allt under mattan. Vore klädsamt om de kunde svara på kritiken istället för att tiga.

"Folkhälsomyndighetens rekommendationer kan ha brutit mot arbetsmiljölagen. Det skriver Arbetsmiljöverket i ett svar till Coronakommissionen.

Det kritiska budskapet går helt på tvärs med hur Arbetsmiljöverkets ledning tidigare uttryckt sig i den infekterade striden om äldreomsorgens skyddsutrustning.

Kan ha stridit mot lagen

Det handlar om överrepresentationen av vårdpersonal som smittats med covid, som man enligt skrivelsen kan tolka på flera sätt. En tolkning är att man på arbetsplatserna gjort riskbedömningar som varit felaktiga – men en annan tolkning är att riskbedömningarna gjorts korrekt men att arbetsgivaren sedan inte åtgärdat riskerna på ett bra sätt.

Detta skulle i så fall innebära, enligt Arbetsmiljöverket, ”att de rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, som gavs under våren 2020, om att munskydd inte behövdes vid vård av patienter eller omsorgstagare med misstänkt eller konstaterad covid-19, har varit i strid med AML, vars syfte är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet.”

SVT har erbjudit båda myndigheterna att kommentera kritiken men båda har avstått."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetsmiljoverket-till-coronakommissionen-fhm-s-rekommendationer-kan-ha-brutit-mot-lagen
Citera
2021-06-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Spontant kommer jag att tänka på sjukvård..

Jag också! Då tänker jag även på alla fetton, socker-junkies, helg-alkisar et.c. Själv är man i bra form och sköter om kroppen. Kickade Covid på ett par dygn. Bättre för mig med privat sjukvård och låga skatter. Alla som inte är i kanon-form och kärnfriska är anti-hälsa. De tror att det är en konspiration med tränade individer. Dessutom ser de äckliga ut, och jag vill inte sitta bredvid dem i ett flygplan.

De har nu funnit spikprotein i benmärg. Det verkar inte stanna kvar i delta-muskeln som förväntat. Kanske blir leukemi och skit i framtiden, men hey! Vill du flyga till Mallis eller?
Citera
2021-06-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Spelar nog ingen roll vilken kritik som man riktar mot Folkhälsomyndigheten eftersom dom bara sopar allt under mattan. Vore klädsamt om de kunde svara på kritiken istället för att tiga.

"Folkhälsomyndighetens rekommendationer kan ha brutit mot arbetsmiljölagen. Det skriver Arbetsmiljöverket i ett svar till Coronakommissionen.

Det kritiska budskapet går helt på tvärs med hur Arbetsmiljöverkets ledning tidigare uttryckt sig i den infekterade striden om äldreomsorgens skyddsutrustning.

Kan ha stridit mot lagen

Det handlar om överrepresentationen av vårdpersonal som smittats med covid, som man enligt skrivelsen kan tolka på flera sätt. En tolkning är att man på arbetsplatserna gjort riskbedömningar som varit felaktiga – men en annan tolkning är att riskbedömningarna gjorts korrekt men att arbetsgivaren sedan inte åtgärdat riskerna på ett bra sätt.

Detta skulle i så fall innebära, enligt Arbetsmiljöverket, ”att de rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, som gavs under våren 2020, om att munskydd inte behövdes vid vård av patienter eller omsorgstagare med misstänkt eller konstaterad covid-19, har varit i strid med AML, vars syfte är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet.”

SVT har erbjudit båda myndigheterna att kommentera kritiken men båda har avstått."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetsmiljoverket-till-coronakommissionen-fhm-s-rekommendationer-kan-ha-brutit-mot-lagen

Spelar ingen roll vad FHM säger och skriver. Finns alltid människor som tolkar saker som dom vill (se bara i denna tråden hur folk vantolkar det enklaste budskap).

Svenskar är ju också världens mest lättkränkta folk, vilket inte gör det lättare....
Citera
2021-06-14, 11:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Precis! För det finns inget mellanläge på någonting idag. I detta fallet är det antingen, halleluja, vaccinen är den enda vägen och de är en gudagåva utan några som helst risker. Eftersom risken är noll, nästan så att det finns med i kostcirkeln, så behöver ingen göra någon risk/benefit-analys. När det pratas om alternativ så blir det censur.

Eller.....

Foliehatt! Konspirations-teorier!

Detta i kombination med det onaturliga sättet som vi idag kommunicerar på, är jävligt o-bra. Denna polarisering med precis allt tror jag kommer bli mänsklighetens undergång.
Citat:
Jag också! Då tänker jag även på alla fetton, socker-junkies, helg-alkisar et.c. Själv är man i bra form och sköter om kroppen. Kickade Covid på ett par dygn. Bättre för mig med privat sjukvård och låga skatter. Alla som inte är i kanon-form och kärnfriska är anti-hälsa. De tror att det är en konspiration med tränade individer. Dessutom ser de äckliga ut, och jag vill inte sitta bredvid dem i ett flygplan.

De har nu funnit spikprotein i benmärg. Det verkar inte stanna kvar i delta-muskeln som förväntat. Kanske blir leukemi och skit i framtiden, men hey! Vill du flyga till Mallis eller?
Fetat av mig i din text.

Vad tycker du egentligen om kommunikation och polarisering map. corona/covid?
Citera
2021-06-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Undrar varför UK ökar så kraftigt jämfört med t ex USA.

De har liknande vaccineringsgrad (dvs god) - kan inte tänka mig att den Indiska mutationen INTE skulle spridas i USA.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=total_case s&hideControls=true&Metric=Confirmed+cases&Interva l=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=USA~GBR

Undrar om det är vilken sorts vaccin det är som använts - vad jag förstår så har UK kört mycket med AZ.

UK har ju dessutom kört med VÄLDIGT lång tid mellan första och andra sprutan - upp till 12 veckor.

Kanske Astra inte stoppar delta tillräckligt.
Uk har ju öppnat upp rätt mycket, de kan ju vara en förklaring.

Tror mest att viruset har sin gång
Delta börjar komma i Sverige så sakteliga.
Vart ju samma innan att Uk fick ta stöten före Sverige.

Jag tror Delta kommer få snurr utanför Uk.
Europa står på tur snart, med ökat resande till sommaren osv.
Citera
2021-06-14, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Kanske Astra inte stoppar delta tillräckligt.
Uk har ju öppnat upp rätt mycket, de kan ju vara en förklaring.

Tror mest att viruset har sin gång
Delta börjar komma i Sverige så sakteliga.
Vart ju samma innan att Uk fick ta stöten före Sverige.

Jag tror Delta kommer få snurr utanför Uk.
Europa står på tur snart, med ökat resande till sommaren osv.

Ja, kombon med minskade restriktioner och ett mer smittsamt virus kan ju bara leda till en sak. Förstår inte att folk är så förvånade.
Danmark fick också en viss ökning när de började lätta lite på sina restriktioner. Nu öppnar de mer idag.
Får se om folk skyller allt på Deltan där också
Citera
2021-06-14, 11:13
Medlem
Citat:

Du verkar inte speciellt balanserad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in