2021-06-13, 21:12
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer
Hur många tror du att det är?
En uppskattning/gissning är att de fullvaccinerade svarar för typ 2-4% av det totala antalet döda.
Citera
2021-06-13, 21:12
Medlem
Ny studie om att SARS-CoV-2 kan använda sig av ytterligare fyra sätt att ta sig in i cellerna utöver att använda ACE-2 receptorn! Se bild 2.
Abstract and Figures
The pandemic of coronavirus disease 2019 (COVID-19) caused by severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infection has resulted in an unprecedented setback for global economy and health. SARS-CoV-2 has an exceptionally high level of transmissibility and extremely broad tissue tropism. However, the underlying molecular mechanism responsible for sustaining this degree of virulence remains largely unexplored. In this article, we review the current knowledge and crucial information about how SARS-CoV-2 attaches on the surface of host cells through a variety of receptors, such as ACE2, neuropilin-1, AXL, and antibody–FcγR complexes. We further explain how its spike (S) protein undergoes conformational transition from prefusion to postfusion with the help of proteases like furin, TMPRSS2, and cathepsins. We then review the ongoing experimental studies and clinical trials of antibodies, peptides, or small-molecule compounds with anti-SARS-CoV-2 activity, and discuss how these antiviral therapies targeting host–pathogen interaction could potentially suppress viral attachment, reduce the exposure of fusion peptide to curtail membrane fusion and block the formation of six-helix bundle (6-HB) fusion core. Finally, the specter of rapidly emerging SARS-CoV-2 variants deserves a serious review of broad-spectrum drugs or vaccines for long-term prevention and control of COVID-19 in the future.
https://www.researchgate.net/publication/352318726_Molecular_mechanism_of_interaction_betwe en_SARS-CoV-2_and_host_cells_and_interventional_th erapy
Citera
2021-06-13, 21:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Du har snöat in totalt. Du tror att det är så enkelt att det bara är att vaccinera 100% av befolkningen, inklusive barn i alla åldrar, så är alltiing frid i fröjd. Det kan vara en väldigt farlig strategi att välja när man redan har en cirkulerande smitta. Det kan skapa ett evulotionärt tryck på viruset att komma runt den onaturliga immuniteten som vaccinen ger.

Du behöver vidga dina vyer när det gäller hypoteser, och även vedertagna teorier i ämnet. Du sitter och upprepar samma mantra hela tiden, vilket tyder på ett smalt inhämtande av information. Man skulle kunna tro att du är väldigt rädd och därför önskedrömmer litegrann för att stilla ångesten.

Då tolkar du mig fel. Stämmer att jag sätter stort hopp till vaccinen. Det tror jag är vår bästa chans, men jag är långt ifrån övertygad om att det kommer sätta stopp för pandemin. Det är med evolutionärt tryck för ökad smitta med ökad vaccination tror jag däremot inte ett ögonblick på. Det är snarare så att ju fler som är öppna och mottagliga för infektion, desto större är risken för mutationer. Det är hos infekterade viruset muterar. Finns inga som är mottagliga för viruset kan det inte mutera. Bästa möjligheten att göra fler icke mottagliga är genom vaccinationer.
Citera
2021-06-13, 21:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Nytt reportage från Sky News Australia om Wuhans Institute of Virology som hade 15 000 prover från fladdermöss och som också hade levande fladdermöss.
The Wuhan Institute of Virology kept live bats in cages, new footage from inside the facility has revealed, disproving denials from World Health Organisation investigators who claimed the suggestion was a “conspiracy”.
https://www.youtube.com/watch?v=ANRs4DojOek

Såg en annan video där Peter Daszak pratade om hur hans "kollegor" i Kina klippte o klistrade spikproteiner på coronavirus. Sjukt att den mannen får fortsätta sprida desinformation.

Finansieringen av Wuhan labbet verkade ju även komma från nån non-profit i USA med vaccinkopplingar. Luktar skunk o undrar om hela sanningen någonsin kommer fram.

Jag tror att om sanningen kommer fram så blir det inte mycket gain of function forskning i fortsättningen. Dessa labb hade fått slå igen vilket sådana som Fauci såklart inte vill.
Citera
2021-06-13, 21:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå, de siffrorna kommer inte från någon klinisk studie utan bygger på en helt annan metod. De 66% är en uppskattning av effektiviteten och syftar till att vaccinet skyddar till 66% mot mild till måttlig sjukdom. Precis som jag sa. Bra va! Du får läsa om metoden här:

https://khub.net/documents/135939561/430986542/Effectiveness+of+COVID-19+vaccines+against+the+B.1.617.2+variant.pdf/204c11a4-e02e-11f2-db19-b3664107ac42
Tack! Mycket intressant och viktig studie. Det borde betyda att, med en stor cirkulation av den indiska (delta-)varianten i samhället, kanske de som hellre satsat på att prioritera förstadoser på bekostnad av senareläggande av andradoser, får tänka om.
Citera
2021-06-13, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kör Norge 10 veckor mellan dos1 och dos2?

Dom körde 12 veckor fram till förra veckan tror jag
Citera
2021-06-13, 21:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dom körde 12 veckor fram till förra veckan tror jag

Makalöst. Trodde de hade bättre tillgång till vaccin då de inte är med i EU.
Citera
2021-06-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ja, något som har varit tydligt i denna pandemi är hur olika källor visar olika resultat eller kommer till olika slutsatser. Förhoppningsvis klarar läget kommande veckor.
Jag är grymt nyfiken på hur väl vaccineringarna med mRNA-vaccinen klarar av att stå emot mutationerna. Många pratar om att det är grönt ljus. Nu på TV visar de att norrmännen nu har fått grönt ljus för att åka och handla i Sverige. Alla som är vaccinerade eller haft covid19. Jag undrar hur man så tvärsäkert kan veta.

Skyddet har ju visat sig vara väldigt bra efter två doser även mot deltan. Detta enligt data från UK.
Man kan inte hålla folk ”inspärrade” för evigt. Folket hade gjort uppror om man inte fick någon frihet ens efter att vara vaccinerad.
Man kommer börja acceptera ett visst antal döda framåt när folk är vaccinerade.
Inget land har råd att ha nerstängt speciellt mycket längre.
Varken ekonomiskt eller politiskt.

Dock kommer det bli lite klurigt att förklara detta politiskt, hur man plötsligt accepterar ett visst dödstal
Citera
2021-06-13, 21:47
Medlem
Citat:

Utan EU hade de fått lita till covax. Ett så litet land har ingen chans i uppköpen. Kolla bara på Taiwan.
Citera
2021-06-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tack! Mycket intressant och viktig studie. Det borde betyda att, med en stor cirkulation av den indiska (delta-)varianten i samhället, kanske de som hellre satsat på att prioritera förstadoser på bekostnad av senareläggande av andradoser, får tänka om.
Har Sverige möjlighet och kapacitet att nu snabbt ändra vaccin intervall från 7 till 3 veckor? Kommer man göra det, vad ska till för att man ska göra det?
Citera
2021-06-13, 21:48
Medlem
Citat:

Fel av mig.
9 veckor är det som gäller sedan förra veckan. Innan dess var det 12.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/intervallet-mellom-vaksinedosene-forkortes-til-9-uker/id2857379/
Citera
2021-06-13, 21:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Skyddet har ju visat sig vara väldigt bra efter två doser även mot deltan. Detta enligt data från UK.
Man kan inte hålla folk ”inspärrade” för evigt. Folket hade gjort uppror om man inte fick någon frihet ens efter att vara vaccinerad.
Man kommer börja acceptera ett visst antal döda framåt när folk är vaccinerade.
Inget land har råd att ha nerstängt speciellt mycket längre.
Varken ekonomiskt eller politiskt.

Dock kommer det bli lite klurigt att förklara detta politiskt, hur man plötsligt accepterar ett visst dödstal

I Sverige tycks man inte ha några problem med att förklara mängder av döda. Man har väl vanan inne så att säga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in