2021-06-12, 14:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så tar du upp Östra Jerusalem som exempel på att hela Västbanken ockuperas.

Men du skrev att det inte gjorde det. Du skrev att anledningen att Gaza var en ockuperad zon var att Israel kontrollerade gränsen. Nu i efterhand så ser vi ju både att kontrollen av gränsen är absolut nödvändig plus att den omöjligtvis kan vara så hård som du påstår eftersom de kan i princip smuggla in vad fan som helst utan att Israel kan göra något åt saken. Gnällspik much.
Du läste alltså inte inlägget.
Citat:
"The status of the West Bank as an occupied territory has been affirmed by the International Court of Justice "

Så visst är Västbanken ockuperat. Att Israel säger något annat, betyder ingenting, de struntar ju i folkrätten och mänskliga rättigheter.

FN har fördömt bosättningarna flera gånger.

Smugglingen är en ju en konsekvens av Israels avskyvärda behandlingen av palestinierna. Och du anser att det är "nödvändigt" att behandla människor på detta vidriga sätt! Det är fascism och apartheid.
Citera
2021-06-12, 21:56
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Det är en myt:

http://jewishrefugees.blogspot.com/2011/01/massacre-of-jews-by-muslims-before-1948.html
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_killings_and_massacres_in_Mandatory_Palest ine
https://www.youtube.com/watch?v=7qwj9iwWFn8

Det var aldrig fred och fröjd, det är någonting som muslimer säger. Muslimerna är väldigt duktiga på att utplåna alla bevis för hur brutala deras erövringar varit. Vi känner ex. inte till speciellt mycket om Bysans öht bortsett från källor som lämnade Bysans innan muslimerna tog över.

Nej, du har fel, jag har rätt.

Gör om
Citera
2021-06-12, 21:57
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Problemen började när ett par brittiska diplomater under WW I lovade bort samma territorium både till judar och araber för att få stöd i kriget. Eller kanske ännu tidigare när sionisterna satt i Basel och bestämde sig för att de skulle skapa en stat i Palestina.

Problemen eskalerade sedan under detta protektorat som du romantiserar. Först släppte britterna in en massa sionistiska judar, sen försökte de begränsa invandringen när palestinierna började protestera för högljutt. Då fick de judisk terrorism på halsen, diverse upplopp etc.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Lehi_operations
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Irgun_operations
Till slut fick britterna nog och överlät med varm hand soppan de skapat åt FN.

Mhm, jag romatiserar ingenting. Om det inte var ett fasligt liv där så kan man väl bara dra tillbaka det som det var innan 1947 kort och gott. Skulle ta en kvart att ta det beslutet.
Citera
2021-06-12, 22:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Mhm, jag romatiserar ingenting. Om det inte var ett fasligt liv där så kan man väl bara dra tillbaka det som det var innan 1947 kort och gott. Skulle ta en kvart att ta det beslutet.
Beslut är lätta att ta. Att få någon att bry sig om dem å andra sidan...
Citera
2021-06-12, 23:14
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Beslut är lätta att ta. Att få någon att bry sig om dem å andra sidan...

Så är det ju.

Vad är det som gör själva fredsprocessen så komplex? Judar och araber skyller på muslimerna, muslimerna skyller på araber och judar, araberna gör affärer med både muslimer och judar och alla är mer eller mindre beroende av varandra.

Sedan har jag aldrig förstått (eller läst på) varför USA vurmar så för Israel? Historiskt alltså. USA verkar stå bakom Israel vad de än gör där nere.

Så, hur fixar man fred och harmoni där så alla dessa olika grupperingar, konstellationer och religioner kommer leva i fred?
Citera
2021-06-13, 00:36
Medlem
Citat:
Du frågar helt fel person, Headson är muslim. Judar är både en etnicitet och religion. D.v.s man kan konvertera till religionen och bli jude och man kan födas av judiska föräldrar och vara jude på det sättet. De flesta judar är judar av etnicitet eftersom judendom inte missionerar, d.v.s andelen konvertiter är väldigt få i jämförelse med islam eller kristendom. Anledningen att Israel finns är dock inte p.g.a religionen utan p.g.a pogromen mot etniciteten. Om inte Muhammed och dylika som Headson och de andra i tråden hade varit så antisemitiska hade det antagligen inte funnits något Israel idag för det hade inte funnits något behov.

Azzkenazzin fabulerar igen, ljuger. Jag ar blond, blaogd ateist, o akademiker, varken arab/jude/kristen.

Azzkenazzin hat hittat pa ny kodord 'levit' att soka gomma sin fula judetryne. Oh well. Judiskhet gar pa moderne. En jude som gifter sig med ickejude, avkomman blir ickejudar (som leviten). Fraga ryssarnas barn i Yisrael. De maste ga med i barnamordar brigaden idf men ar inte registrade som judar.
Citera
2021-06-13, 01:09
Medlem
Citat:
På svenska behöver man inte specificera vilken del av frågan man svarar på. Jag är inte ryss, min släkt är dokumenterad åtminstone till 1600-talet till skillnad från de flesta svenskars och med största sannolikhet även din. Inte för att alla araber var kamelförare på 1600-talet men jag är rätt säker att min släkt haft lite mer cerebrala arbetsuppgifter de senaste 400 åren än din, i synnerhet när man tittar på hur arabvärlden har utvecklats sen ni gjorde er av med judarna.

Ryssen ljuger igen. Judar (o ziganare) fick bosatta sig i Sverige forst 1875. 1600talet fordrevs judar fran i princip hela Europa, kackerlackor som de ar. Ryska 'juden' hittar pa en familjehistoria som inte finns. Typisk judiskt. Guds eget folk som de ar.
Citera
2021-06-13, 01:53
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Har du ens förstått att Palestina är under israelisk ockupation? Det är Israel som har den yttersta makten.

Klart Israel har ett delansvar, men avskriv inte Hamas och PA som parter i detta. Alla 3 har ett ansvar för den uppkomna situationen, och hur den ska lösas.
Citera
2021-06-13, 02:18
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Behar ar en judezzionist. Juden som vanligt fabulerar om sin gudomliga arv. Hens inlagg lika varda som talmuds fabler

Med tanke på ditt hat för Judar så undrade jag lite var det kommer ifrån, men tittandes på din posthistorik så är det fler du inte gillar. Känns lite bättre då. Hur orkar du avsky så mycket människor? Rejäl frukost med ägg och bacon?

Men till ditt inlägg, vad är det du invänder emot? Vad är det som Behar fabulerar?

Ex:
No Evidence from Genome-Wide Data of a Khazar Origin for the Ashkenazi Jews
https://digitalcommons.wayne.edu/humbiol_preprints/41/

För förstår jag dig rätt så menar du att en del grupper av Judar inte har någon koppling till mellanöstern genetiskt?
Citera
2021-06-13, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Med tanke på ditt hat för Judar

Alla fel. Hatar inte judar, beundrar, har respekt for mangen jude.

Mitt engagemang ar att brottslingar skall infor ratta. Krigsbrottslingar ar de varsta. Zzionister i Yisrael har visat sig vara varre an nassar. O sen har vi svansen, hasbara-ynglar som forsvarar dessa brottslingars varsta illdad. De maste ocksa infor ratta. Som den har rattan fran Ryssland, sillsallad leviten.
Citera
2021-06-13, 06:51
Medlem
Citat:
Klart Israel har ett delansvar, men avskriv inte Hamas och PA som parter i detta. Alla 3 har ett ansvar för den uppkomna situationen, och hur den ska lösas.

Nja, med tanke på maktförhållandet är 99% av ansvaret Israels. Hur troligt är det att slaven kan förhandla med sin herre/övermakt? Det är ungefär som att säga att judarna hade ett ansvar under 40-talet. Palestinierna har INGET mer att erbjuda mer än just fred.
Citera
2021-06-13, 07:04
Avstängd
Citat:

Du klarar verkligen inte av att se skillnaden mellan ockupant och ockuperat, allt du vill är att flytta så mycket som möjligt av skulden på de ockuperade som inte beter sig så artigt mot ockupanterna som du tycker de borde göra. Det känns igen från apartheidtiden i Sydafrika då högern gärna blåste upp hur de svarta inte var änglar och att man måste se på både sidor av konflikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in