2021-06-12, 22:45
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Har startat en webbshop, som säljer redskap och tillbehör för bakning. Den är byggd på Shopify plattform, som är en av de största i gemet, kanske den största. Skyltar inte här, med vilken sida det är. Det känns inte bra.

Nu till problemen.
  • Butiken är svår att hitta på Google. Har letat bland de första 10 sidorna, på lämligt sökord och inte hittat den
  • Trafiken är liten. Någon eller några enstaka per dag
  • Någon kund per vecka i genomsnitt

Jag har försökt att sälja, som företag på blocket, men dom har inte ens hört av sig.
Gör en del annonser på Facebook. Några hundra kr varje gång.
Är med i ett par Facebook grupper, men där kan jag inte göra reklam rakt av utan mer skriva och visa vad jag gör med alla redskap.
Ska testa Tradera nästa vecka

Det finns säkert fler saker jag kan göra och testa, men jag börjar bli osäker och tappa modet och pengarna börjar tryta också. Frågan är vad som ger bäst valuta för pengarna. Jag törs inte köra på med kampanj efter kampanj utan att få in pengar och utan att veta att det är en bra metod, som funkar.

Framför allt är frågan, vem eller vilken typ av person, organisation eller företag skulle kunna hjälpa mig med marknadsföringen. Att reda ut vad som är bra att göra och vad, som troligen inte har, så mycket effekt.
Konkreta råd, tipps och egna erfarenheter av er FBare tas också tacksamt emot
Alla pratar om SEO, men hur skulle det vara om du kunde mjölka ur mer av befintliga kunder? Testat med nyhetsbrev? Testat med marketing automation?

Det absolut bästa du kan göra är nog att starta en blogg och skriva in dina produkter i brödtext. Sök på content marketing..Då får du Seo, material till nyhetsbrev och stärker ditt varumärke.
Citera
2021-06-12, 22:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ok men ju snabbare eller billigare desto bättre. Med tips från idag tänker jag exempelvis att länkar från annat exempelvis, Prisjakt, Tradera, Google review etc och så naturligtvis en SEO vänligare text kan snabba upp processen. Hellre 6 månader än 12.

Ja, du får testa dig fram. Jag vet inget om din verksamhet, men när jag bedrev e-handel med 2M+ i omsättning så började vi med affiliatemarknadsföring, Prisjakt, Pricerunner, Blocket, Tradera, Facebook och billigare annonsering.

SEO och landningssidor gjorde vi själva.
Citera
2021-06-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Alla pratar om SEO, men hur skulle det vara om du kunde mjölka ur mer av befintliga kunder? Testat med nyhetsbrev? Testat med marketing automation?

Det absolut bästa du kan göra är nog att starta en blogg och skriva in dina produkter i brödtext. Sök på content marketing..Då får du Seo, material till nyhetsbrev och stärker ditt varumärke.

Nyhetsbrev förstår jag och det kostar bara min tid och är antagligen inte så tidskrävande. Marketing automation googlade jag just. Behöver läsa lite mer för att det ska landa.

Fungerar bloggar om produkter bra. Jag tänker att det finns massor. Att det blir lika svårt, som att dra folk till hemsidan. Har du någon erfarenhet av det?
Citera
2021-06-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja, du får testa dig fram. Jag vet inget om din verksamhet, men när jag bedrev e-handel med 2M+ i omsättning så började vi med affiliatemarknadsföring, Prisjakt, Pricerunner, Blocket, Tradera, Facebook och billigare annonsering.

SEO och landningssidor gjorde vi själva.

Vet inte hur SEO fungerar med Shopify. Dom påstår att deras sidor har en jättebra struktur för SEO, men än har det inte gett något resultat
Citera
2021-06-12, 23:52
Medlem
Har själv drivit webbshop förr men fick sluta pga lite plats för produkterna.

Jag snackade med en kille på en tracker som jag lärde känna, han var riktigt bra på SEO så han fixade den biten. Jag hjälpte honom med annat och även betalade pengar.

Jag satt i många FB grupper som var lite inriktad på det jag sålde, tex om jag köpte in bakgrejor så satt jag och gjorde smygreklam i fb-gruppen om bakning. Någon frågade "vilken form är bra" så länkade jag till webbshoppen och sa att denna är bra och prisvärd. För att ge ett exempel.

Google adwords är riktigt bra beroende på vad du säljer. Säljer du saker som andra säljer så kan det bli dyrt med google adword, men kan du med hjälp av SEO personen rikta in er på andra sökord än de vanliga så satsa på det.
Citera
2021-06-13, 00:14
Medlem
cultofdeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Bakning är inte jättehett just nu.

Onlineförsäljning generellt är i kraftig lågsäsong.

Jag uppfattar situationen helt tvärtemot det du påstår, på båda punkterna.
Citera
2021-06-13, 00:44
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Konkreta råd, tipps och egna erfarenheter av er FBare tas också tacksamt emot

"Redskap och tillbehör för bakning". Om jag provar att vara kritisk: Det är ingen stor nisch, vilka är redskapen, brödkavel och elektrisk visp?

Du kan fundera igenom vad du har för marginal på varje såld enhet. Ibland lönar det sig att gå upp i exklusivitet, istället för vispar så säljer du dyrare mikrovågsugnar, exklusiva knivar, bättre matmixers, etc.

Oavsett produkter du säljer, du kan skriva om dina brödkavlar eller mikrovågsugnar i forum, där du påstår att just din micro är bra, kräver viss ansträngning detta och det får ej se ut som reklam alls. Men du länkar i din text på forum.

Google ad-Word har jag ej hört från dig, det måste du använda. Likaså, design och namn på din hemsida är relativt viktig.

Det kan vara bättre om du skapar en hemsida som handlar om bakning, att den är essentiell, inte webbutiken. För en välbyggd www-sida om bakning drar mångdubbelt mera besökare inom nischen "redskap för bakning" än en vanlig webbutik. Jag tror du gör fel som startat en webbutik. Starta ett Community (en sida) som jag skrev om just "bakning". Det kräver att du publicerar nytt material varje vecka så att dina besökare återkommer. Gör gärna veckorbrev, läs på om salesfunnel på Youtube.
Citera
2021-06-13, 00:49
Medlem
salvelinuss avatar
Vette fasen om det är något större plus att hamna högt i Google-ranking.
Söker jag på tex stekspade så ägnar jag ej de första 15 resultaten ens en blick då jag ryggradsmässigt känner att dessa är kommersiella.
Det intressanta börjar i slutet på första och i början på andra sidan, där börjar privatpersoner och bloggare att nämna produkterna i sin övriga verksamhet.
De riktigt genuina resultaten brukar börja infinna sig i slutet på andra sidan, där foruminlägg och liknande nämner produkten i friskrift.
Citera
2021-06-13, 01:29
Medlem
En liten webshop är väl lika hett som en videobutik? Jag skulle nog resonera kring affärsidén ett par vändor till. Åtminstone försöka hitta något unikt med en produkt eller person.
Citera
2021-06-13, 01:38
Medlem
Anktalares avatar
De enda tipsen här som är bra är Google och SEO, det måste vara på plats annars finns din sida inte.

Sen tar det ett tag för googles robotar att indexera din sida, vet inte hur gammal den är?

SEO kan tyckas simpelt, men det är ett väldigt stort område att täcka själv. Men du använder shopify och antar att de har rätta element på plats i koden så du behöver nog inte pilla något där iaf.
Citera
2021-06-13, 07:23
Medlem
Viktigt att kunderna kan betala med klarna också.

Har flera vänner som hatar när man måste knappa in kortnummer etc.

Klarnakopiorna sämre.
Jag betalar gärna lite mer, om klarna erbjuder bekväm och "trygg" betalning istället för PayPal, kort, eller andra sämre betallösningar.
Citera
2021-06-13, 08:06
Medlem
Rainmans avatar
1. Google ads
2. Google ads
3. Google ads

Har kört med ads sen 2016. Otroligt mycket kunder därigenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in