2021-06-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så det är teaternsnubben som är din informationskälla i detta nedtystade falsarium.

Vet du hur svårt det är att hålla något hemligt om man bara är fem sex personer som känner till något. Nu talar vi sannolikt 10 000 personer världen över som ska hålla tyst.

Vad är din källa på att vaccinet fått ett riktigt godkänande?

Vaccinet är fortfarande under forskning, det tar lång tid att få fram ett sånt här vaccin.
Dom långsiktiga effekterna och ev biverkningar vet vi ingenting om ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer
Någon som förstår varför Delta är så utbredd i just Värmland? Har man gjort något stort industrijobb med mycket utländska arbetare,från Storbritannien nyligen? Några speciella kopplingar till GB på annat sätt Värmland?

Behöver inte vara nån från Storbritannien.
Det skulle kunna vara nån från Indien likväl.
Delta har fått lite spridning i Blekinge också.

Är omöjligt och veta var det kommer i från när man kör med tväröppna gränser och ingen testning vid inresa eller nåt.

Smittan ökar kraftigt i Ryssland med.
är väl delta som går fram som en ångvält därmed.
Undrar hur sputniken funkar på delta.
Citera
2021-06-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det räcker med att en svensk medborgare rest till London och tillbaka. Inget krav på svenskar som reser in i landet. Det är klart att utan screening av alla resenärer så kommer alla varianter hit.
Ja det är sant, och det är för jävligt svagt att vi som land och nation inte kan styra upp det här. Vi är liksom fast i någon sorts klibbig jävla smet av oförmåga att agera, handlingsförlamade.
Citera
2021-06-12, 20:28
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Verkar vara ungdomar som sprider det där, tyckte jag läste det. Jag bor inte där så jag vet inte vad som byggs där.
Så är det i UK så det borde vara samma här. Mest skolungdomar som får det, ingen blir speciellt sjuk och väldigt få dör. Eftersom de ännu inte vaccineras kanske detta är det bästa sättet att få de immuna. Effektivt.
Citera
2021-06-12, 20:53
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Behöver inte vara nån från Storbritannien.
Det skulle kunna vara nån från Indien likväl.

Nu följer jag inte epidemin sådär speciellt noga mera, och definitivt inte i Sverige, men beroende på hur tidsaspekten för "Delta i värmland" ser ut så kan den bra ha kommit från Finland. Vi har haft ett par kluster, varav ett fick sin början vid en första maj lunch.

Tyvärr också ett antal dödsfall, och sjukhusinläggningar, också av folk som var vaccinerade (1 dödsfall hade fått bägge doserna). Orsaken till detta är antagligen främst att smittan letade sig in på ett par sjukhusavdelningar, och många av de drabbade (men inte alla) var av hög ålder och allmänt sköra.

När jag nu en gång postar så kan jag ju passa på att fråga: vad är/var det för strul med Sveriges statistik?
Numera så följer jag som sagt pandemin mera lätt, och Sveriges agerande i det närmaste inte alls, men jag märkte att Sveriges siffror lyst tomma för veckorna 20-21 i olika sammanhang, både i finsk rapportering och på diverse internationella sajter.
Vem har klantat sig, vad är förklaringen, varför är Sveriges väg, som vanligt, egentligen den bästa?
Citera
2021-06-12, 21:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Nu följer jag inte epidemin sådär speciellt noga mera, och definitivt inte i Sverige, men beroende på hur tidsaspekten för "Delta i värmland" ser ut så kan den bra ha kommit från Finland. Vi har haft ett par kluster, varav ett fick sin början vid en första maj lunch.

Tyvärr också ett antal dödsfall, och sjukhusinläggningar, också av folk som var vaccinerade (1 dödsfall hade fått bägge doserna). Orsaken till detta är antagligen främst att smittan letade sig in på ett par sjukhusavdelningar, och många av de drabbade (men inte alla) var av hög ålder och allmänt sköra.

När jag nu en gång postar så kan jag ju passa på att fråga: vad är/var det för strul med Sveriges statistik?
Numera så följer jag som sagt pandemin mera lätt, och Sveriges agerande i det närmaste inte alls, men jag märkte att Sveriges siffror lyst tomma för veckorna 20-21 i olika sammanhang, både i finsk rapportering och på diverse internationella sajter.
Vem har klantat sig, vad är förklaringen, varför är Sveriges väg, som vanligt, egentligen den bästa?

Det var väl ett intrångsförsök i SmiNet som fuckade upp statistiken?
Citera
2021-06-12, 21:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa

Som revodneb skrev var det ett dataintrång i Sminet.
I Sminet registreras fall av smittsamma sjukdomar som är anmälningspliktiga enligt smittskyddslagen. Nu har Folkhälsomyndigheten upptäckt att det förekommit flera försök till intrång i databasen. Därför har databasen tillfälligt stängts ned.

Eftersom fall av covid-19 lagras i Sminet kommer Folkhälsomyndigheten inte kunna rapportera komplett statistik innan problemet är åtgärdat.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/05/folkhalsomyndigheten-anmaler-forsok-till-dataintrang/

Det hade varit spännande att veta vad detta var för något intrång. Men information om detta tror jag inte vi har fått. Allt jag har sett är detta.
Nedstängningen av Folkhälsomyndighetens databas SmiNet uppges bero på flera försök till dataintrång. Dessa har polisanmälts och it-säkerheten hos Folkhälsomyndigheten ska nu ha förbättrats.

Databasen SmiNet innehåller bland annat personuppgifter om smittsamma anmälningspliktiga sjukdomar, som AIDS och covid-19. Myndighetens utredning har dock inte påvisat något som tyder på att känsliga personuppgifter röjts. Syftet med intrångsförsöken uppges istället ha varit välmenade.

”Allt tyder på att det är någon som ville påvisa en brist, som nu är åtgärdad”, uppger Folkhälsomyndigheten.
https://twnews.se/se-news/efter-it-incident-hos-folkhalsomyndigheten-sverige-inte-langre-varst-i-norden

Jag tycker att källan här är lite osäker så huruvida intrånget var välmenande eller inte vet jag inte. Jag skulle önskat att man hade kunnat läsa om det på fler ställen. Så ta det här sista med en nypa salt.
Citera
2021-06-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det räcker med att en svensk medborgare rest till London och tillbaka. Inget krav på svenskar som reser in i landet. Det är klart att utan screening av alla resenärer så kommer alla varianter hit.

Som UK själva då menar du?

Dom har ju kört med karantäner, testning av alla osv.
Det gick uppenbarligen år helvete ändå.
Citera
2021-06-12, 22:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Som UK själva då menar du?

Dom har ju kört med karantäner, testning av alla osv.
Det gick uppenbarligen år helvete ändå.

Hemma karantän var ingen bra idé. Det måste till riktig hotellkarantän som i Australien eller ännu hellre stoppa flygen.

"Professor Neil Ferguson, an epidemiologist at Imperial College London and a member of the Government’s Scientific Pandemic Influenza Modelling Group (SPI-M), told BBC Radio 4’s Today: “I think one thing the import of this Indian variant has shown us – everybody coming back from India had to home quarantine, had to test – is an imperfect way, it basically didn’t work"
Citera
2021-06-12, 22:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Så är det i UK så det borde vara samma här. Mest skolungdomar som får det, ingen blir speciellt sjuk och väldigt få dör. Eftersom de ännu inte vaccineras kanske detta är det bästa sättet att få de immuna. Effektivt.

Säker på det? Upp till 40 år ser det ut att vara ungefär lika illa, i UK. Någonstans där börjar antagligen dom flesta ha fått två doser vaccin.
Citera
2021-06-12, 22:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad ska du med träffsäkerhet till när vi lever som vi gör? Följ rekommendationerna så är det mesta löst redan.

Nä man behöver inte testa överhuvudtaget egentligen när alla riskgrupperna är vaccinerade. Det kostar bara onödiga skattepengar.

Öh nej. Det är den allmänna smittspridningen som orsakar problemet i pandemin.

Håller dock med dig om att man bör följa rekommendationerna. En av dessa är att testa sig om man får symtom.
Senast redigerad av Leland1979 2021-06-12 kl. 22:26.
Citera
2021-06-12, 22:21
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Säker på det? Upp till 40 år ser det ut att vara ungefär lika illa, i UK. Någonstans där börjar antagligen dom flesta ha fått två doser vaccin.
Ganska säker:
And secondary schools had the highest infection rates (0.5%), followed by young adults (0.4%) - both groups which are yet to be vaccinated.

The lowest rates (0.1%) were in adults over 70 and those aged 50-69, the majority of whom are fully vaccinated, and therefore protected to some degree against infection.
https://www.bbc.com/news/health-57441677
Citera
2021-06-12, 22:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer
Med tanke på att 50% av den vuxna engelska populationen är full vaccinerade och smittan nu ökar och att man nu skjuter upp vidare öppnande av samhället och att R-talet mycket snabbt ökat från 1,0 till 1,4 på bara några dagar och att vi ser samma utveckling i Värmland så tvivlar ju jag på att den öppning vi nu har av samhället i Sverige kommer bestå särskilt länge. Kanske någon eller några veckor till. Frågan blir då om vården kommer fixa en fjärde våg som mycket väl kan bli större än den andra och tredje. Vad tror ni? Kollapsar våden då med tanke på utarbetad personal?

Vet man något om de som nu blir smittade i Storbritannien är vaccinerade eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in