2021-06-12, 14:46
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Hej alla män!

Tänkte försöka mig på en liten undersökning som inspirerades av en meddebattör som menar att män ”i allmänhet vill bli fäder”. Detta oaktat relationsstatus eller övriga omständigheter.

Säg att ni gör ett one night stand på smällen. Jublar ni av lycka och är beredda att axla fadersrollen oavsett om ni vill leva med kvinnan eller ej? Säg att kvinnan i det här läget väljer att göra abort. Blir ni lättade, eller sörjer ni djupt att ni att ligget på fyllan inte ledde till ett föräldraskap?
För mig är faderskap att avla samt uppfostra samma barn.

I detta tycker jag att själva uppfostrandet är det primära. Ställd inför ett hypotetiskt problem där jag skulle behöva välja mellan;
a) Avla ett barn som någon annan uppfostrar.
b) Uppfostra någon annans barn. Adopterad eller min partners befintliga barn.
Då skulle jag välja "b".
Citera
2021-06-12, 14:52
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavochsiffra1
Jag vet inte om du är ute efter att trolla.

Självklart jublar ingen av lycka efter att ha gjort en främling på smällen.

Otroligt efterbliven fråga.
Det har hänt mer än en gång att segraren i ett krig "belägrar" fiendens kvinnor för att sprida sina gener. Ett färskt exempel är ISIS och yazidiska kvinnor.
Sen är det bara att extrapolera ovanstående och du fattar säkert TS.
Citera
2021-06-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, han är förmodligen inte representativ. Men han hänvisar till en artikel som visar på varför några hundra kvinnor hade gjort abort. Denna visar att 10% av kvinnorna gjorde abort för att deras män ville det. De andra 90% vet vi inget om, kanske ville både mannen och kvinnan abort i de fallen? Det förtäljer inte artikeln. Men slö har upprepade gånger påstått att det är vanligt att män vars kvinnor gör abort, egentligen vill ha barn. Att männen motsäger sig aborten. Och han hänvisar då upprepade gånger till de där 90% i den där artikeln. De där 90% där vi egentligen inte vet hur det förhöll sig. Ville männen också abort? Ville de inte abort? Ingen vet. Det krävs förmodligen en egen undersökning om detta.

Fint i övrigt att du är frågande.

Det kan ju vara värt att lägga till citatet och samannhanget det är taget ur, om det nu ska hänvisas till en specefik användare, så slipper man ju tröska genom dina neuvrouser och känslor för att få en kontext till och utgångspunkt.

(FB) Abortmotstånd som ett slagträ i antifeministisk debatt

Så här långt kan vi ju iafall enas om att "ts undersöknigen" inte precis stärkt dina ostyrkta påståenden?

Senast redigerad av slö 2021-06-12 kl. 15:38.
Citera
2021-06-12, 18:16
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1046/j.0001-6349.2001.00169.x

Tackar Ska bli intressant kolla in.
Citera
2021-06-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polackfan
Tackar Ska bli intressant kolla in.

jo, om inte annat så är det ju inte fel att veta "varför" vi på skattesedeln betalar 8000-11000skr för "nöjet" x ca 38`000ggr per år (många ggr för 2,3,4,5,6...12)...
Citera
2021-06-12, 19:41
Medlem
Citat:
Det kan ju vara värt att lägga till citatet och samannhanget det är taget ur, om det nu ska hänvisas till en specefik användare, så slipper man ju tröska genom dina neuvrouser och känslor för att få en kontext till och utgångspunkt.

Så här långt kan vi ju iafall enas om att "ts undersöknigen" inte precis stärkt dina ostyrkta påståenden?

Nej, det var inte den du och jag diskuterade kring. Det var den svenska studien du och jag diskuterade kring. Den med några hundra kvinnliga deltagare som uppgav av vilken orsak de gjort abort och där 10% angav att de gjorde abort pga. att mannen ville det.

Blir det abort pga. att någon/båda inte vill ha barn, så har varken mannen eller kvinnan tagit sitt ansvar. Ganska självklart, eller hur?
Citera
2021-06-12, 19:44
Medlem
Citat:
Nej, det var inte den du och jag diskuterade kring. Det var den svenska studien du och jag diskuterade kring. Den med några hundra kvinnliga deltagare som uppgav av vilken orsak de gjort abort och där 10% angav att de gjorde abort pga. att mannen ville det.

Blir det abort pga. att någon/båda inte vill ha barn, så har varken mannen eller kvinnan tagit sitt ansvar. Ganska självklart, eller hur?

Vad du gör vet nog vare sig du eller någon annan, så jag skulle avråda dig från att utala dig om vad jag gör.

"män vill ju i regel bli fäder"

är ju utgångspunkten , det är inlägget i spoilertaggen (som är länkat) det är plockat från.

Edit: att du inte anser att studien är representativ medans författaren till dem anser det är ett problem mellan er, jag ser ingen avvikelse annat än för icke svensktalande aborterskor, men de har jag inte heller utalat mig om, då de inte omfattas i studien.
Senast redigerad av slö 2021-06-12 kl. 19:46.
Citera
2021-06-12, 19:54
Medlem
Citat:
Vad du gör vet nog vare sig du eller någon annan, så jag skulle avråda dig från att utala dig om vad jag gör.

"män vill ju i regel bli fäder"

är ju utgångspunkten , det är inlägget i spoilertaggen (som är länkat) det är plockat från.

Edit: att du inte anser att studien är representativ medans författaren till dem anser det är ett problem mellan er, jag ser ingen avvikelse annat än för icke svensktalande aborterskor, men de har jag inte heller utalat mig om, då de inte omfattas i studien.

Du har alltså skrivit och diskuterat kring detta i samband med att du skrev "män vill ju i regel bli fäder".

Citat:
det är på totalt ca 600 kvinnor som deltog, alla gjorde abort.

det är ca 10% där kvinnan uppger att mannen önskar abort.

90% av männen vet vi inte hur de resonerade kring. Vi vet inte om de ville abort. Vi vet inte om de inte abort. Vi vet ingenting. Men du hävdar att män i regel vill bli fäder. Bra då att Buffy gör en undersökning ring frågan.
Citera
2021-06-12, 20:13
Medlem
Citat:
Du har alltså skrivit och diskuterat kring detta i samband med att du skrev "män vill ju i regel bli fäder".

är du helt efterbliven? posten finns ju i sin helhet att läsa ?

om du menar på att män inte vill bli fäder så kör hårt, det tycks dock ha mycket lite med abortfrågan att göra.

Citat:
Vad har du för källa på att de valt bort skydd för att de vill bli gravida och sedan gjort abort?

https://obgyn.onlinelibrary.wiley.co...9.2001.00169.x

Forty-six women added reasons other than those listed above. Thirteen wanted to become pregnant, 14 had various difficulties with contraception – including health reasons, 9 were unaware of the pregnancy risk and 10 placed the blame on themselves as being careless or stupid.

Citat:
Ingen kvinna kan bli gravid utan en man som gör henne gravid. Mannen har således också ett ansvar att se till att inte ligga vaginalt med någon han inte vill ha barn med/som inte vill ha barn/som inte vill ha barn med honom. Han har också ett ansvar för att det inte blir graviditet. Om män tar detta ansvar kommer det inte bli så värst många aborter.
Har du någon källa på att mannen inte tog sitt ansvar?

män vill ju i regel bli fäder,
Citera
2021-06-12, 20:43
Medlem
Citat:
är du helt efterbliven? posten finns ju i sin helhet att läsa ?

om du menar på att män inte vill bli fäder så kör hårt, det tycks dock ha mycket lite med abortfrågan att göra.

https://obgyn.onlinelibrary.wiley.co...9.2001.00169.x

Forty-six women added reasons other than those listed above. Thirteen wanted to become pregnant, 14 had various difficulties with contraception – including health reasons, 9 were unaware of the pregnancy risk and 10 placed the blame on themselves as being careless or stupid.

Har du någon källa på att mannen inte tog sitt ansvar?

män vill ju i regel bli fäder,

Det var inte den du hänvisade till vid diskussion i den andra tråden. Kolla själv i den tråden, kolla historiken. Där finns det svart på vitt.

Nej, jag anser att folk ska behålla sina livmödrar och testiklar trots att de beter sig oansvarigt vid sex.

Om både man och kvinna tar sitt ansvar, blir det ingen oönskad graviditet och blir det ingen oönskad graviditet så blir det ingen abort.

Människor vill förmodligen i regel bli föräldrar. Men de vill ha rätt medförälder till sina barn, de vill få barn i rätt tid i sina liv osv.
Citera
2021-06-12, 21:02
Medlem
Citat:
Det var inte den du hänvisade till vid diskussion i den andra tråden. Kolla själv i den tråden, kolla historiken. Där finns det svart på vitt.

Kolla vadå? jag har ju länkat den (FB) Abortmotstånd som ett slagträ i antifeministisk debatt
i samma post som jag citerade den, jag får nog tillstå att det inte är särskillt snällt av mig mot efterblivna att jämföra dem med dig, dina problem vida överstiger något medfött...

Citat:
Nej, jag anser att folk ska behålla sina livmödrar och testiklar trots att de beter sig oansvarigt vid sex.

märkligt påståended från något som föreslog det, det kanske är en av dina fantasifoster som lånar ditt konto ibland?

Citat:
Ska det gälla män också? En man som pekas ut som en person som varit med och skapat en tredje oönskad graviditet, borde "abortera" testiklarna?

Citat:
Om både man och kvinna tar sitt ansvar, blir det ingen oönskad graviditet och blir det ingen oönskad graviditet så blir det ingen abort.

Att kvinnor inte tar sitt gällande graviditeter kan vi ju härleda ur studien, och hur abortlagen är formulerad, och givetvis även när vi jämför abortalen med andra länder, våra nordiska grannar tex, vad gäller män har du inte bidragit med mer än dina substanslösa och rubbade analogier, eldsvåder i köket och isolring vid husbygge.... mycket bizzara och tragiska liknelse som enbart belyser dina personliga och privata problem, men något för toppic ger det inte.

Citat:
Människor vill förmodligen i regel bli föräldrar. Men de vill ha rätt medförälder till sina barn, de vill få barn i rätt tid i sina liv osv.

Det är inte skälet till många % av aborterna, vad får dig att anse att du har rätt i någon vidare bemärkelse när du inte har rätt i det gällande majoriteten av de ca 38`000 aborter som görs (vara ca 15`000 är abort nr 2,3,4,5,6,7,,12 i ordningen)

att du känner något är ju ett problem för dig och dina närmaste, inte något som behöver manifesteras utanför den sfären.
Citera
2021-06-12, 21:15
Medlem
Citat:
Kolla vadå? jag har ju länkat den (FB) Abortmotstånd som ett slagträ i antifeministisk debatt
i samma post som jag citerade den, jag får nog tillstå att det inte är särskillt snällt av mig mot efterblivna att jämföra dem med dig, dina problem vida överstiger något medfött...

märkligt påståended från något som föreslog det, det kanske är en av dina fantasifoster som lånar ditt konto ibland?

Att kvinnor inte tar sitt gällande graviditeter kan vi ju härleda ur studien, och hur abortlagen är formulerad, och givetvis även när vi jämför abortalen med andra länder, våra nordiska grannar tex, vad gäller män har du inte bidragit med mer än dina substanslösa och rubbade analogier, eldsvåder i köket och isolring vid husbygge.... mycket bizzara och tragiska liknelse som enbart belyser dina personliga och privata problem, men något för toppic ger det inte.

Det är inte skälet till många % av aborterna, vad får dig att anse att du har rätt i någon vidare bemärkelse när du inte har rätt i det gällande majoriteten av de ca 38`000 aborter som görs (vara ca 15`000 är abort nr 2,3,4,5,6,7,,12 i ordningen)

att du känner något är ju ett problem för dig och dina närmaste, inte något som behöver manifesteras utanför den sfären.

Du får lov att läsa historiken också. Först nämner du den ena studien, i nästa inlägg den andra studien. Och mitt i allt nämner du "Män vill i regel bli fäder". Kolla historiken, jag har gjort det. Men det blir svårt att citera och flytta över citat från dessa inlägg, eftersom allt inte står i samma inlägg från dig. Så kolla själv. Där ser du allt svart på vitt.

Panservecket påstod att kvinnor som gör fler än 2 aborter borde "abortera" sin fertilitet. Och då frågade jag en retorisk fråga om Panservecket anser att även män som mer än två gånger varit involverade i oönskade graviditeter ska "abortera" bort sina testiklar. Du får läsa inläggen igen. Retorisk fråga du vet, inget jag själva anser.

Blir det en graviditet och det är en oönskad sådan har varken man eller kvinna tagit sitt ansvar. Oavsett vem som anser att graviditeten är oönskad. Man bör ta reda på sådant innan man ligger. Och tar man inte reda på hur den andra förhåller sig till om det skulle bli en graviditet, så bör man naturligtvis undvika vaginalsex. Annars har man inte tagit sitt ansvar. Får man reda på att den ena inte vill ha barn, bör man naturligtvis också undvika vaginalsex. Annars har man inte tagit sitt ansvar. Både mannen och kvinnan bär ansvar för att det inte ska inträffa en oönskad graviditet. Det är inte bara kvinnans ansvar att ha koll på det. Det är inte bara mannens ansvar att ha koll på det. Utan ansvaret är bådas. Och tar de inte detta ansvar, så kan det alltså bli en oönskad graviditet vilket kan leda till abort. Och då är faktiskt båda ansvariga till aborten. Jag förstår inte riktigt varför du har så svårt att ta in detta faktum?

Så 15 000 kvinnor gör upprepade aborter? Vart har du fått den informationen? Då är det en minoritet som gör upprepade aborter. Majoriteten gör bara en abort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in