2021-06-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Lite som Wuhan-läckan och att det var en konspirationsteori, sannolikt 10,000 personer som visste om det också.
Att få 10 000 att hålla tyst kan vara svårt. Att få stor del av befolkningen att inte lita på den som inte håller tyst samt kväva personens räckvidd känns enklare dvs om man har kontakter inom media.
Citera
2021-06-12, 15:24
Medlem
[quote=Alcanarcarrer|76194512]
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
114 på IVA bara......

Vi är förbi det.

Deltavarianten är lite oroande men vi kan se i både England och Israel att har man fått 2 doser då är man skyddad..

Hur tänker du nu? 25,2% av Sveriges befolkning över 18 år har fått två doser vaccin.

Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Nej. Snarare 30% har fått två doser och är färdig vaccinerade. Igår fredag var det 25.2% men med tanke på att det är aningen fördröjning i siffrorna så ligger vi snarare på ca 30% som är färdigvaccinerade.

Vilka är det? Jo det är 70+ som har fått sina två doser.

Covid-19 är inte farlig för 99.9999% av övriga medborgare under 70 år men även många dessa har fått EN dos och har ett litet skydd.

Du har säkert rätt. Jag jagar upp mig, är rädd och orolig, får sån ångest när smittan går ner också hux flux från ingenstans dyker Delta upp och vände upp och ner på allt. Jag fixar inte det här så bra!
Citera
2021-06-12, 15:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Testa avloppsvatten är inte alls lika träffsäkert som faktiska test av individer.

Vad ska du med träffsäkerhet till när vi lever som vi gör? Följ rekommendationerna så är det mesta löst redan.

Nä man behöver inte testa överhuvudtaget egentligen när alla riskgrupperna är vaccinerade. Det kostar bara onödiga skattepengar.
Citera
2021-06-12, 15:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om man testar och hittar smittade kan man bryta smittkedjor. Att stoppa huvudet i sanden resulterar i att smittspridningen fortsätter.

Det är ju det den inte gör eftersom folk förr eller senare blir immuna. Det här viruset kommer alla få förr eller senare. Antingen via vaccin eller naturligt. Det är bara att tugga i sig och anpassa sig därefter.
Citera
2021-06-12, 15:37
Medlem
[quote=Alcanarcarrer|76194816]
Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer

Du har säkert rätt. Jag jagar upp mig, är rädd och orolig, får sån ångest när smittan går ner också hux flux från ingenstans dyker Delta upp och vände upp och ner på allt. Jag fixar inte det här så bra!

Skönt med folk som kan erkänna att de blir oroliga.
Även jag kan känna lite obehag av deltan. Nu tror jag att detta löser sig genom vaccination faktiskt.
Om inte annat, så hoppas jag.

För en gångs skull har faktiskt Sverige ett visst övertag tack vare vår immunitet genom infektion. Ca 20-25% har antikroppar gissar jag, och där är en dos tillräckligt för att uppnå gott skydd mot deltan.
Sen kör vi ju endast på mrna för den stora gruppen, och även om AZ ger ett helt ok skydd, så är ju skillnaden ändå inte försumbar på befolkningsnivå.

Andra länder däremot (norge, Finland mfl) har i stort sett ingen sådan immunitet. Där blir risken större för ett ordentligt utbrott.

Men som sagt, den som inte får CoVAids får se..
Citera
2021-06-12, 16:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tycker det är mycket märkligt att regeringen/FoHM inte verkar bry sig om en metod som kan ge god förvarning om vartåt smittspridningen är på väg.

Är inget märkligt alls. Att ge tidig förvarning betyder ju att det förväntas en tidig respons vilket inte ligger i fohm intresse.

De vill enbart platta till kurvan o då är det först när sjukvården blir hotad som de inför restriktioner.
Citera
2021-06-12, 16:03
Medlem
Sunimods avatar
[quote=ParMobil|76194928]
Citat:

Skönt med folk som kan erkänna att de blir oroliga.
Även jag kan känna lite obehag av deltan. Nu tror jag att detta löser sig genom vaccination faktiskt.
Om inte annat, så hoppas jag.

För en gångs skull har faktiskt Sverige ett visst övertag tack vare vår immunitet genom infektion. Ca 20-25% har antikroppar gissar jag, och där är en dos tillräckligt för att uppnå gott skydd mot deltan.
Sen kör vi ju endast på mrna för den stora gruppen, och även om AZ ger ett helt ok skydd, så är ju skillnaden ändå inte försumbar på befolkningsnivå.

Andra länder däremot (norge, Finland mfl) har i stort sett ingen sådan immunitet. Där blir risken större för ett ordentligt utbrott.

Men som sagt, den som inte får CoVAids får se..
Och vi kommer bli många. Trots antikroppar och fullvaccinerade kommer vi bli smittade av alla yngre som inte får vaccin och allt "öppna upp" nu i sommar precis som pandemin vore över.
Inget vaccin är 100% skydd och en hel del kommer bli allvarligt sjuka på grund av slappheten till det verkligen är över.
Jag är fullvaccinerad och 60+ och ska därför isolera mig för dårar som du tycker vi ska bränna igenom befolkningen nu.
Du är inte klok och fullständigt från vettet.
Troligen är du föräldralös och skiter i att äldre avlider.

Nej jag är inte orolig, jag är överlevare.
Jag vill börja träffa vänner och umgås igen på det sätt vi levde för 2020.
Jag och frugan har levt rätt så isolerad nu sedan mars 2020 och skulle gärna se att idioter som du spärrades in.
Citera
2021-06-12, 16:06
Medlem
qwerty-66s avatar
[quote=Alcanarcarrer|76194816]
Citat:

Då bara 80 procent av de äldre är fullvaccinerade så kommer ändå en del bli svårt sjuka. UK hade högre vaccinationsgrad när indiska svepte in än vad vi har nu.
Citera
2021-06-12, 16:15
Medlem
[quote=Sunimod|76195205]
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Och vi kommer bli många. Trots antikroppar och fullvaccinerade kommer vi bli smittade av alla yngre som inte får vaccin och allt "öppna upp" nu i sommar precis som pandemin vore över.
Inget vaccin är 100% skydd och en hel del kommer bli allvarligt sjuka på grund av slappheten till det verkligen är över.
Jag är fullvaccinerad och 60+ och ska därför isolera mig för dårar som du tycker vi ska bränna igenom befolkningen nu.
Du är inte klok och fullständigt från vettet.
Troligen är du föräldralös och skiter i att äldre avlider.

Nej jag är inte orolig, jag är överlevare.
Jag vill börja träffa vänner och umgås igen på det sätt vi levde för 2020.
Jag och frugan har levt rätt så isolerad nu sedan mars 2020 och skulle gärna se att idioter som du spärrades in.

Alltså på riktigt!
När har jag tyckt att vi skall ”bränna igenom” befolkningen?
Jag är inte föräldralös, och har varit extremt försiktig med både mina föräldrar och mina svärföräldrar.
Befann mig inte en enda gång inomhus med någon av dessa före de fått båda sina sprutor. Nu är jag snart fullvaccinerad själv, och tänker då njuta av att få umgås lite mer normalt.

Vet inte om du förväxlar mig med någon annan.
Om du trodde att jag var ironisk i mitt svar till den förra postaren, så kan jag meddela att så verkligen inte var fallet.
Citera
2021-06-12, 16:16
Medlem
[quote=qwerty-66|76195231]
Citat:

Då bara 80 procent av de äldre är fullvaccinerade så kommer ändå en del bli svårt sjuka. UK hade högre vaccinationsgrad när indiska svepte in än vad vi har nu.

Har UK bättre täckning än oss bland de äldre? Tillåt mig tvivla..
Citera
2021-06-12, 16:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Då kan jag hänvisa till denna om hur det "gick igenom":
https://www.youtube.com/watch?v=-_NNTVJzqtY&t=1601s
Berätta gärna hur Moderna och Pfizer fuskade sig igenom processen.

Jag är ganska säker på att du inte ens kan förklara grunderna i mRNA-vacciner och hur de fungerar.

Men, låt höra!
Citera
2021-06-12, 16:35
Medlem
qwerty-66s avatar
[quote=ParMobil|76195322]
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Har UK bättre täckning än oss bland de äldre? Tillåt mig tvivla..

I UK är 55 procent av alla vuxna fullvaccinerade vilket är ungefär samma andel som fått en spruta här.

Av våra äldsta är bara 80 procent fullvaccinerade. Ca 90 procent av de äldsta i UK är fullvaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in