2021-06-12, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Bor PU fortfarande i Mariestad?

Nej han flyttade till Kristnehamn. Intressant teori du tog fram Ugglan.
Citera
2021-06-12, 10:33
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Nej han flyttade till Kristnehamn. Intressant teori du tog fram Ugglan.

Jag trodde väl det och då faller PU bort enligt boken.

“Gabriella träffar Mannen i pilotglasögon då och då ute på stan. Han bor fortfarande i Mariestad och många vet vem han är.”
Citera
2021-06-12, 10:49
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det här är ju oerhört intressant! Frågan är vad "i princip skulle kunna vara preskriberat" betyder. Jag tolkar det som att polisens tänkta gärningsman i fallet Helena var under 21 år när brottet begicks. Det enda alternativet skulle då vara att polisen skulle tro att Helenas död var vållande till annans död, men eftersom polisen har pratat om mord - och till och med delgivit "mannen med pilotglasögon" misstanke om just mord! - lär ju vållande till annans död falla bort.

Detta öppnar upp för intressanta diskussioner. Vilka av i tråden diskuterade personer var under 21 år den 14 juni 1992? Jo, enbart en (om jag inte har missat något): P*er Ullb*erg (precis fyllda 20 år; 1972-06-06).

Övriga var över 21 år:
* MK 1970-06-15
* KM 1966-07-07
* BW 1968-12-25
* PK faller också utanför 21-årsgränsen (väljer att inte lägga ut hans personnummer, då han har varit föremål för skyddad identitet).

Som sagt: Intressant! Om jag tolkar att brottet "i princip skulle kunna vara preskriberat" i och med 21-årsgränsen, faller självaste KM bort! Kvar blir PU ...

Spännande!
1

En som varit uppe till diskussion för inte allt för länge sedan är ju Mattia* Hå*teen (*=s) som åldersmässigt kvalar in i samma grupp som PU.
Citera
2021-06-12, 10:57
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
I mitt inlägg spekulerade jag. Fyllesvamlaren är identitetslös.
Min personliga uppfattning är att PR inte var inblandad överhuvudtaget.
Samtidigt är det svårt att veta vad han visste.

Jag frågade postaren RickardKimble om han visste något om Helenas möte med BW utanför stadt, samt om vänner med UA sökte i genvägen vid hemmet på söndag fm. Även hur han fick vetskapen om försvinnandet.

RickardKimble skrev bla..ca 2016.
Att vad han fick höra av UA när han var i Mariestad och gick skallgång var att Helena ska ha hälsat på BW på torget.
Dom letade inte i skogen innan polisen med hundar var på plats utan ville passa telefonen ifall någon skulle ringa.
Han blev väckt på måndag efter Helenas försvinnande av UA som var hysterisk. Han kommer ihåg exakt var han satt och vad som sades var som med Palme man vet var man gjorde då vid den tidpunkten.
På onsdagen åkte han till Mariestad då Ulle ville detta var uppe i 5 timmar men kunde inte göra så mycket de åkte till någon skog och letade kändes hopplöst att de skulle hitta henne men han ville stödja familjen så mycket han kunde.

Blev misstänkt pga av anonyma tipsare, speciellt en tipsare som påstod att han hade mördat Helena i dungen/genvägen, enl. RickarKimble. Riksmord blev övertygade om hans skuld. Vilket ökade efter att han tipsade om sej själv när han redan var utpekad. Vilket medförde att utredningen hade fel fokus och tappade dyrbar tid....tyvärr.

Tack för det. Själv blir jag inte klok på PR o de starka misstankar som riktades mot honom, under flera års tid. Känns som att det borde funnits mer än anonyma tips, o hans egna??, för att motivera detta långvariga intresse, men, men det verkar iaf inte sippra fram något mer angående detta.
Citera
2021-06-12, 11:25
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det här är ju oerhört intressant! Frågan är vad "i princip skulle kunna vara preskriberat" betyder. Jag tolkar det som att polisens tänkta gärningsman i fallet Helena var under 21 år när brottet begicks. Det enda alternativet skulle då vara att polisen skulle tro att Helenas död var vållande till annans död, men eftersom polisen har pratat om mord - och till och med delgivit "mannen med pilotglasögon" misstanke om just mord! - lär ju vållande till annans död falla bort.

Detta öppnar upp för intressanta diskussioner. Vilka av i tråden diskuterade personer var under 21 år den 14 juni 1992? Jo, enbart en (om jag inte har missat något): P*er Ullb*erg (precis fyllda 20 år; 1972-06-06).

Övriga var över 21 år:
* MK 1970-06-15
* KM 1966-07-07
* BW 1968-12-25
* PK faller också utanför 21-årsgränsen (väljer att inte lägga ut hans personnummer, då han har varit föremål för skyddad identitet).

Som sagt: Intressant! Om jag tolkar att brottet "i princip skulle kunna vara preskriberat" i och med 21-årsgränsen, faller självaste KM bort! Kvar blir PU ...

Spännande!

Här kommer förklaringen.

Citera
2021-06-12, 12:10
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Här kommer förklaringen.

Även om det är brott mot griftefriden?
Citera
2021-06-12, 12:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Även om det är brott mot griftefriden?

Preskriptionstid för brott mot griftefriden är fem år.
Citera
2021-06-12, 12:40
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Här kommer förklaringen.

Det finns väl ingen benämning som heter "våld med dödlig utgång". Det är väl antingen mord, dråp lr vållande tillannas död. Varav de två första fr.o.m juli 1985 inte preskriberas om gärningsmannen var minst 21 år vid brottstillfället.
Citera
2021-06-12, 13:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
1

En som varit uppe till diskussion för inte allt för länge sedan är ju Mattia* Hå*teen (*=s) som åldersmässigt kvalar in i samma grupp som PU.

Citat:
Här kommer förklaringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det finns väl ingen benämning som heter "våld med dödlig utgång". Det är väl antingen mord, dråp lr vållande tillannas död. Varav de två första fr.o.m juli 1985 inte preskriberas om gärningsmannen var minst 21 år vid brottstillfället.

Matt*ias Håst*een passar in: 1972-09-27.

Den här (märkliga) boken ... Ibland undrar jag om den trots allt inte innehåller en hel del faktafel (som GW Persson för övrigt har nämnt). Nu får vi helt plötsligt olika "förklaringar" ("varianter") gällande preskriptionstiden för mord och dråp. Har den danska journalisten fått det här helt om bakfoten? Faktum är ju att Skövde-polisen i och med radioprogramserien 2017 delgav "mannen med pilotglasögon" misstanke om just mord, och då kan det väl inte finnas några "varianter" angående preskriptionstiden mer än om gärningsmannen var under 21 år vid tillfället.

Den här boken har inte gjort något annat än ställt med en massa trassel. Uppgiften om att "mannen med pilotglasögon" bor kvar i stan och att Gabriella möter honom ibland, är däremot svårare att bortse från. Mot just den bakgrunden faller både PU och Matt*ias Håst*een. Och har vi då inte missat någon potentiell gärningsman som var under 21 år vid tillfället, är vi tillbaka på "ruta 1" som säger att mord och dråp inte preskriberas längre i Sverige. Eller kan det finnas någon liten detalj om det här som vi alla har lyckats missa? Det känns osannolikt.

Tillägg: Vilka fler kan det finnas som var under 21 år den 14 juni 1992 och som bor kvar i stan och som eventuellt skulle kunna passa in?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-12 kl. 13:32.
Citera
2021-06-12, 13:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Hmmm, jag har en liten fråga till er alla: Är det någon som kan hitta Tom*as Stenb*erg längre? Förut fanns han ju på Facebook, bland annat, men jag kan inte hitta honom. Enligt tråden var han med på Pernillas vänlista på Facebook, men där finns han inte heller. Han verkar inte heller gå att hitta vare sig på Ratsit eller Hitta.se. Jag minns såväl kortet, på vilket han poserade tillsammans med Urb*an Ahl*in. Är det någon som minns vilken ålder det var på Tom*as? Märkligt att han nu tycks vara puts väck.
Citera
2021-06-12, 14:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Hmmm, jag har en liten fråga till er alla: Är det någon som kan hitta Tom*as Stenb*erg längre? Förut fanns han ju på Facebook, bland annat, men jag kan inte hitta honom. Enligt tråden var han med på Pernillas vänlista på Facebook, men där finns han inte heller. Han verkar inte heller gå att hitta vare sig på Ratsit eller Hitta.se. Jag minns såväl kortet, på vilket han poserade tillsammans med Urb*an Ahl*in. Är det någon som minns vilken ålder det var på Tom*as? Märkligt att han nu tycks vara puts väck.

Han ändrade ju stavningen på sitt förnamn, så att namnet stavas så som han kanske uttalar namnet (på skånska). Finns nämnt i tråden. Han finns med på Facebook och i listorna.
Citera
2021-06-12, 15:02
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Han ändrade ju stavningen på sitt förnamn, så att namnet stavas så som han kanske uttalar namnet (på skånska). Finns nämnt i tråden. Han finns med på Facebook och i listorna.

Lite beroende på var i Skåne man är, men ja, Tummas är det numer, märkligt tilltag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in