2021-06-12, 12:27
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatexJocke
Idag tränar jag inte så mycket för att maxa muskelmassan. I yngre dagar var jag i bra mycket bättre form än vad jag är idag. Jag har inte lika stort intresse för att göra snabba ökningar utan jag är nöjd med att vara bara lite vältränad, även om jag givetvis slänger på mer vikt i övningarna med jämna mellanrum.

Det var länge sedan jag vågade maxa i övningar då jag lätt drar på mig skador, speciellt i bänk. Är nog därför inte så stark längre. Senast jag gjorde ett försök att maxa i bänk så var det på 115 kg och då kom skadan i ena axeln tillbaks.

I stångrodd har jag aldrig maxat, men jag tränar på 80 kilo.
Benböj har jag inte heller maxat på länge men jag tränar idag på 90-95 kilo (ATG)
Marklyft har jag inte heller maxat på, men jag tränar på 120 kilo.

Jag är inte så viktkåt av mig längre, så jag bryr mig mer om att göra övningarna så bra jag kan och skäms inte längre av att jag inte har lika mycket på stången.

Ok, du har ok siffror. Gör en liten deff om du vill.

Jag kollar sällan på hur mycket det är på stången när folk lyfter, om jag hinner ta en titt omkring för att se vad andra gör. Istället kollar jag alltid formen och tyvärr är den i 9 av 10 fall bristande hos dem flesta. När jag väl ser någon som gör rätt blir jag positivt överraskad och lite glad inombords.
Citera
2021-06-12, 12:53
Medlem
JoeBidens avatar
Det enda som räknas är ju kalorier in jämfört med kalorier ut. Sen behöver du ju få i dig rätt mängd protein, kolhydrater och fett. Som du redan är inne på är det ju kolhydrater och fett du lär behöva dra ner lite på. Olika typer av mat ger också olika god mättnadskänsla. Vidare ger grönsaker mycket mättnadskänsla per kalori, medan samma sak inte gäller fett och kolhydrater.

Det roliga är att mycket halvfabrikat innehåller onödigt stora mängder fett, men mycket "rå mat" är inte så jobbig att tillaga! Kycklinginnerfiléer kan kokas upp under en 20 min, fryst fisk i ugn blir klar på 45 min, köttfärs med låg fetthalt är bara att steka upp på 10 min, tonfisk på burk pissenkelt etc.

Sedan har du ju käka mer av guds gåva till mänskligheten, smaksatt kvarg med 0% fett (finns även en grekisk yoghurt som Arla har med 0% fett) med proteininnehåll på mellan 9-12 g/100 g. Inget tillsatt socker! Och det ger en krämig känsla pga tillsatt pektin och smakar sött tack vare aspartamet. 1 kg kvarg är i runda slängar 600 kcal (kolhydrater från mjölken).

Du har ju sjyssta vikter på gymmet, så om du deffar ner dig typ 10 kg kommer du se riktigt bra ut! Men tänk systematiskt istället för att stirra dig blint på en målsiffra. You're in it for the long run, inte för att banta ner dig för att sedan studsa upp dig.

Se över din kost och vilka alternativ du kan byta ut det till. Unna dig något cheat meal ibland. Promenera och kör cardio. Se över dina värderingar, är makaroner och köttbullar med majonäs verkligen så mycket goda än en kokt kycklingfilé med broccoli, lite mathavre och salsa (skit bra ersättning för feta såser förövrigt).

Och sist men inte minst, eliminera (nästan) allt socker! Så onödigt att sörpla i sig.

Du verkar vara 100 % redo för en förändring, bara att börja med att kasta ut alla skit du har hemma som inte hjälper dig på vägen.
Citera
2021-06-12, 13:19
Medlem
goofers avatar
Det tråkiga svaret är att du aldrig som naturlig tränande kan byta fett mot muskler, dvs du vinner ett kilo muskler för varje kilo fett du tappar.

Då får du gå över till den mörka sidan (aas).

Träna som vanligt och lägg om kosten, ät mer näringsriktig mat!

Va inte rädd för kolhydrater de behövs också men välj bort allt med socker och satsa på bra proteinkällor och bra fetter.

Se till att få in lite konditionsträng/fettförbränning också ett par tre dagar i veckan 15 till 30 min.

Skit i de tunga vikterna och jobba efter "time under tension" och utför övningarna strikt.

Hantelpress är överlägset skräpövningen bänkpress där de flesta ändå bara lyfter med tricep och axlar.

Du kommer att behöva gå ner i vikt för någon större muskeltillväxt kan du inte räkna med i din ålder.
Kanske 1 till 2 kilo om året om du har bra gener, tränar seriöst, sköter kosten och sover bra.

Lägg om kosten till nyttig mat och du kommer ganska snabbt att märka av resultaten, mer energi och minskat midjemått.
Citera
2021-06-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fethorunge
Equal volume fat weighs approximately 80% of what muscle weighs.
https://banisternutrition.com/fat-vs-muscle/

Det går alltså bra att lägga på sig 0.8 kilo fett för en likvärdig ökning i fysisk volym och area som 1 kilo fett. Det är inte försumbart... dessutom är det mycket enklare att lägga på sig 0.8 kilo fett än 1 kilo muskler. Fett gör så att man ser större ut, punkt. Jämför en vältränad kille (som ALDRIG tagit anabola) vid 10% kroppsfett och samma kille vid samma längd och vikt och muskelmassa vid 20% kroppsfett, den senare kommer se betyyyydligt större och muskulösare ut i kläder.

Ta av tröjorna och den första killen kommer man tänka "jävlar han tränar" men den andra killen kommer man tycka är för tjock i jämförelse.

Allt handlar om vilken prioritering man han. Är det tjejer man är ute efter är större alltid bättre om man raggar ute i verkligheten, raggar man på nätet ska man ha låg kroppsfett och ta nakenbilder.
Det är försumbart när vi snackar vikt

Fast nä killen med 10% fett kommer ha smalare midja, mer ansiktsdrag, antagligen bättre hållning, mer v form i tajta kläder osv.
Att se vältränad ut och allmänt stor är två olika saker

Väger de dessutom samma där killen med lägre fettprocent har mer muskelmassa så är ju svaret givet.
Han kommer ju ha bredare lats, större axlar, bröstmuskler osv

En kille på 100 kg med 10% fett kommer se mer vältränad ut än en kille med samma vikt med 20% fett, det är ingen snack om saken.
Musklerna och kroppens form kommer att synas genom kläderna.

Tror du blandar ihop om samma kille väger 100 kg och har 20% fett och går ner i vikt för att nå 10% fett.
Citera
2021-06-12, 13:36
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det är försumbart när vi snackar vikt

Fast nä killen med 10% fett kommer ha smalare midja, mer ansiktsdrag, antagligen bättre hållning, mer v form i tajta kläder osv.
Att se vältränad ut och allmänt stor är två olika saker

Väger de dessutom samma där killen med lägre fettprocent har mer muskelmassa så är ju svaret givet.
Han kommer ju ha bredare lats, större axlar, bröstmuskler osv

En kille på 100 kg med 10% fett kommer se mer vältränad ut än en kille med samma vikt med 20% fett, det är ingen snack om saken.
Musklerna och kroppens form kommer att synas genom kläderna.

Tror du blandar ihop om samma kille väger 100 kg och har 20% fett och går ner i vikt för att nå 10% fett.

Nu snackade jag inte vikt jag snackade kroppsvolym och estetik i kläder gentemot utan kläder....

Ja bättre ansiktsdrag men vad har det med muskler att göra? Det är kroppen vi snackar om inte ansiktet....

Varför bättre hållning?? Hur påverkar fett hållningen hahahaha? Antingen har du bra eller dålig hållning ?????

Ja, att se vältränad ut och stor är två olika saker. Det var min poäng också. Jag bad TS bestämma sig för vad han föredrar och sen köra på det. Han vill uppenbart se vältränad ut (men kommer se liten ut när han har tröja på sig, det kommer inte ens märkas att han lyfter vikter) så då får han väl deffa.

Nu handlade inte mitt exempel om att killen med lägre kroppsfett% har mer muskelmassa var det inte tydligt att jag syftade på 2 med lika mycket muskelmassa men den ena har 20% kroppsfett och den andra 10% ber jag om ursäkt
Citera
2021-06-12, 13:38
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Skit i de tunga vikterna och jobba efter "time under tension" och utför övningarna strikt.

Hantelpress är överlägset skräpövningen bänkpress där de flesta ändå bara lyfter med tricep och axlar.

Har du någonsin sett folk som är riktigt starka i bänkpress, hur stora deras bröst är? Att kalla det en dålig övning för att 95% av folk på gymmet gör övningen fel (vilket resulterar i att de lyfter bara med tricep och axlar) är som att säga att matematik är värdelöst för att 95% av befolkningen inte förstår sig på det
Citera
2021-06-12, 13:55
Medlem
LatexJockes avatar
Citat:

Se till att få in lite konditionsträng/fettförbränning också ett par tre dagar i veckan 15 till 30 min.

Du kommer att behöva gå ner i vikt för någon större muskeltillväxt kan du inte räkna med i din ålder.
Kanske 1 till 2 kilo om året om du har bra gener, tränar seriöst, sköter kosten och sover bra.

Lägg om kosten till nyttig mat och du kommer ganska snabbt att märka av resultaten, mer energi och minskat midjemått.

Det är just detta jag kommer fokusera på för att se hur slutresultatet blir. Visst känns det lite tråkigt att det är en jävla uppförsbacke nu vad det gäller muskelgains i denna ålder, men jag ger det ett par år till för att se vad som kan hända. Det är möjligt att jag kan komma att köra en kur senare i framtiden, men det är mest för min egen egoboost och vägran att acceptera att den goda tiden nu börjar gå förbi.

Dock är det alltid för och nackdelar att väga och senast jag gick i tankar på en kur så la jag ner dessa tankar ganska snabbt. Men det skulle ju vara så enormt kul att få känna att slitet på gymmet faktiskt ger som det gjorde en gång i tiden, än att det nu mer börjar handla om att underhålla det man lyckats ha kvar.
Citera
2021-06-12, 13:59
Medlem
Citat:
Nu snackade jag inte vikt jag snackade kroppsvolym och estetik i kläder gentemot utan kläder....

Ja bättre ansiktsdrag men vad har det med muskler att göra? Det är kroppen vi snackar om inte ansiktet....

Varför bättre hållning?? Hur påverkar fett hållningen hahahaha? Antingen har du bra eller dålig hållning ?????

Ja, att se vältränad ut och stor är två olika saker. Det var min poäng också. Jag bad TS bestämma sig för vad han föredrar och sen köra på det. Han vill uppenbart se vältränad ut (men kommer se liten ut när han har tröja på sig, det kommer inte ens märkas att han lyfter vikter) så då får han väl deffa.

Nu handlade inte mitt exempel om att killen med lägre kroppsfett% har mer muskelmassa var det inte tydligt att jag syftade på 2 med lika mycket muskelmassa men den ena har 20% kroppsfett och den andra 10% ber jag om ursäkt
Ja volymen sätter sig på ett bättre sätt om det är muskler och inte fett.
Har du en smalare midja så kommer du se bredare ut dvs ryggen även med kläder.
Har du mage och bilringar så kommer hållningen se sämre ut än om massan skulle sitta utfördelat som muskler istället.

Varför skulle han se mindre ut i kläder om han inte går ner i vikt?
Om har får mer muskler och mindre fett så att vikten förblir den samma så kommer han ju inte se mindre ur när lats, axlar, bröst, armar mm får mer muskelmassa.

Ja alltså att den enda killen väger mer Självklart ser man större ut om man väger 20 kg mer.
Men att se stor ut är bara något ett fåtal män bryr sig om.
Citera
2021-06-12, 14:01
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatexJocke
Jag har gymmat hela mitt liv men aldrig brytt mig om att räkna kalorier något vidare seriöst. Är väldigt okunnig på detta och har gjort några försök på att deffa men jag tror jag har tappat mycket muskelmassa också under dessa försök.

Jag är 40 plus, 182 cm lång och har vägt 96 kilo som mest och då var jag fet. Mycket av muskelmassan jag har byggt upp tidigare i livet finns inte kvar, men jag har ändå en del kvar. Jag tränar i dagsläget 3-4 ggr i veckan. Jag har ett slitsamt jobb som gör att jag inte orkar lägga lika mycket tid på träningen.

Idag ligger jag och pendlar mycket runt 84-85 kilo. Jag känner mig inte överviktig på den vikten och ser heller inte överviktig ut. Går jag däremot ner mot 82-80 kilo så känner jag mig riktigt undernärd.

Jag äter heller inte optimalt idag. Jag äter mycket husmanskost, falukorv, makaroner, köttbullar, spaghetti & köttfärssås, mackor med ost, en och annan pizza och en del godis.

Går det att stå kvar på samma vikt genom att ändra kosten helt? Jag har ett litet späcklager som jag stör mig på. Jag ser ju formen av muskelmassan under detta och skulle vilja bli av med späcket. Mest för att se hur jag skulle se ut om jag gick helhjärtat in för att komma i bra form. Jag har aldrig tidigare gjort det.

Vad skulle hända om jag ströp allt socker och fet mat. Skulle jag kunna stå kvar på samma vikt och se mer markerad ut? Jag fortsätter med träningen med håller ett högt proteinintag.

I mina ögon ser det ut som att det kan röra sig om 2 kilo. Men jag misstänker att det bara är äckligt socker och onyttigt fett.

Går det att slipa bort det lilla späcklagret utan att krypa ner i vikt ytterligare, eller är det rent önsketänkande?
När du tränar ska du inte räkna kilon utan använd måttband, muskler väger 15% mer än fett.
Citera
2021-06-12, 14:21
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja volymen sätter sig på ett bättre sätt om det är muskler och inte fett.
Har du en smalare midja så kommer du se bredare ut dvs ryggen även med kläder.
Har du mage och bilringar så kommer hållningen se sämre ut än om massan skulle sitta utfördelat som muskler istället.

Varför skulle han se mindre ut i kläder om han inte går ner i vikt?
Om har får mer muskler och mindre fett så att vikten förblir den samma så kommer han ju inte se mindre ur när lats, axlar, bröst, armar mm får mer muskelmassa.

Ja alltså att den enda killen väger mer Självklart ser man större ut om man väger 20 kg mer.
Men att se stor ut är bara något ett fåtal män bryr sig om.

Det där stämmer inte alls i min erfarenhet, antingen har man bra hållning eller inte, hållning har ingenting att göra med fett, men det kanske inte syns lika mycket att man har bra hållning om man är kraftigt överviktig men nu är det inte kraftig övervikt jag syftar på....

Går han ner 2 kilo fett men upp 2 kilo fett kommer hans kroppsvolym vara lägre trots samma vikt, som jag förklarade tidigare. Vad är det du inte förstår?

Han med 10% kroppsfett kommer dock i praktiken aldrig kunna behålla samma nivå av muskelmassa som en som har 20% kroppsfett, om båda kör naturligt. Kroppen är inte naturligt gjord för att vara 10%.
Citera
2021-06-12, 14:52
Medlem
goofers avatar
Citat:
Har du någonsin sett folk som är riktigt starka i bänkpress, hur stora deras bröst är? Att kalla det en dålig övning för att 95% av folk på gymmet gör övningen fel (vilket resulterar i att de lyfter bara med tricep och axlar) är som att säga att matematik är värdelöst för att 95% av befolkningen inte förstår sig på det

De som blir starka i bänkpress är de som bemästrar övningen och kan använda bröstmuskeln i arbetet, övriga får bättre resultat av att köra med hantlar eller andra övningar då det är mycket lättare att få kontakt med bröstet.

Bänkpress passar dåligt för de flestas anatomi vilket gör att de oftast skadar sig.

Man kan lätt utesluta bänkpressen och ändå få ett stort bröst.

Och då trådskaparen själv skrivit att han får ont i axeln av just tunga bänkpress är det väl inte ologist att föreslå någon annan övning? Eller du tycker han ska bänka på eller

Förövrigt tränar jag på ett styrkelyftar/tyngdlyftar gym och de är jävligt starka i bänkpressen, men likförbannat har jag större tuttar som bara klara av att pressa halva vikten.....
Senast redigerad av goofer 2021-06-12 kl. 14:55.
Citera
2021-06-12, 14:59
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
De som blir starka i bänkpress är de som bemästrar övningen och kan använda bröstmuskeln i arbetet, övriga får bättre resultat av att köra med hantlar eller andra övningar då det är mycket lättare att få kontakt med bröstet.

Bänkpress passar dåligt för de flestas anatomi vilket gör att de oftast skadar sig.

Man kan lätt utesluta bänkpressen och ändå få ett stort bröst.

Och då trådskaparen själv skrivit att han får ont i axeln av just tunga bänkpress är det väl inte ologist att föreslå någon annan övning? Eller du tycker han ska bänka på eller

Ja så om folk lärde sig bemästra övningen skulle de få stora bröstmuskler av bänkpress, du nobbade ju övningen helt vilket är dumt eftersom det är en väldigt bra övning när man gör den rätt. Får man ont i axeln av endast bänkpressen men inte hantelpressen skulle jag i första hand tro att det har att göra med hur man gör övningen som är problemet, inte att det är övningen i sig det är fel på.... och det är påfallande ofta så det ser ut, att folk får ont i axeln av bänkpressen (för att de gör övningen fel) men inte på hantelpressen, detta beror i 99% av fallen på att man ligger med rak rygg på bänken utan båge på bänkpressen och försöker gå ner hela vägen till bröstet men på hantelpressen ligger man fortfarande med rak rygg på bänken men av någon anledning tycker det är helt ok att här inte gå ner hela vägen vilket plötsligt lindrar symptomen i axlarna, men leder också till sämre bröstmuskelaktivitet eftersom det är i botten av respektive övning som bröstmuskeln får störst stretch vilket leder till mest hypertrofi.

Hantelpressen maskar bara det underliggande problemet som är att folk gör övningen fel, helt enkelt. MEN vissas anatomi kan också vara sådan att de inte kan gå ner hela vägen, och då är det bättre att pressa genom att ligga på golvet och därmed minska range of motion. Detta är ett betydligt säkrare alternativ också än att manuellt minska range of motion liggandes på en bänk. Dessutom finns såklart vissa som har axelskador sedan tidigare (orelaterat till tyngdlyftning) som gör att pressar gör ont i axeln men dessa är undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in