2021-06-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Inget ont som inte har något gott med sig brukar det heta.

Jaha, du tycker det är bra om folk dör?
Citera
2021-06-12, 10:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man kan undra om FHM slirar lite på sanningen:

Det indiska deltaviruset är enligt brittisk forskning 60 procent mer smittsam än alfamutationen.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/v%C3%A4rmland-h%C3%A5rt-drabbat-av-deltamutationen-%C3%B6ver-200-fall-uppt%C3%A4ckta/ar-AAKXRL1?ocid=winp1taskbar
Jag la ett inlägg om deltavarianten här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Så du tycker att folk ska vaccinera sig för att inte bli allvarligt sjuka och dö, men du hoppas att de som inte vaccinerar sig ska dö?
Gratulerar!

Du har precis vunnit dagens Straw Man-Prize!
Citera
2021-06-12, 10:56
Medlem
Merwinnas avatar
Det var någon som skrev här igår att Delta-varianten är mer smittsam men mildare, orkar inte leta upp inlägget och svara direkt på det. Det verkar inte stämma, angående farligheten:

I förra veckan syntes en ökning i antalet smittade i regionen. Ännu är det okänt om det berodde på den deltamutationen, enligt smittskyddsläkare Anna Skogstam.

– Om det är den indiska varianten som orsakade förra veckans uppgång så befarar vi att det kan fortsätta stiga redan nästa vecka, säger hon.

Oroande, menar Anna Skogstam.

– Jag är orolig därför att vi vet att den är mer smittsam, till och med mer smittsam än den brittiska. Vi vet också att den kan ge en högre andel sjuka, säger hon.

I förra veckan syntes en ökning i antalet smittade i regionen. Ännu är det okänt om det berodde på den deltamutationen, enligt smittskyddsläkare Anna Skogstam.

– Om det är den indiska varianten som orsakade förra veckans uppgång så befarar vi att det kan fortsätta stiga redan nästa vecka, säger hon.

– Jag är orolig därför att vi vet att den är mer smittsam, till och med mer smittsam än den brittiska. Vi vet också att den kan ge en högre andel sjuka, säger hon.
Citera
2021-06-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vi ska tacka vår lyckliga stjärna att skolorna varit öppna och att barnen gått utan munskydd.

Många barn har sannolikt varit i kontakt med viruset och utvecklat immunitet under pandemin.

Blir jobbigt för de länder som stängt ner alldeles för mycket och gjort sig vaccinberonde förstås.
Det verkar från Storbritannien vara så att Delta varianten tar sig förbi immunförsvaret även efter genomgången covid-19 infektion. Det ser ut som att endast vaccinerade med två doser har ett adekvat skydd. Jag fruktar ju att detta innebär att vi måste, redan till hösten börja ge en tredje dos vaccin! Om viruset muterar så här ”bra” som det nu verkar göra med Delat varianten som är 200% mer smittsamt men också 200% farligare är frågan om vi någonsin kommer bemästra detta virus? Ska vi börja ge en tredje dos vaccin redan till hösten? Och sedan en fjärde till våren? Vad innebär det för vårt immunsystem i stort? Hur påverkar det immunsystemet gällande andra infektioner? Det är väl inte rimligt, praktiskt genomförbart att vaccinera alla vuxna två-tre gånger/år? År efter år? Som jag ser det kommer nu utvecklingen i Israel vara avgörande eftersom de har, eller borde ha flockimmunitet. Ökar smittan där skulle jag vilja säga att vi är illa ute.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kanske, kanske inte. Men eftersom vi vaccinerar mot nästan alla andra barnsjukdomar nu, så tror jag inte att så många enskilda föräldrar kommer att avstå. Vi är så vana vid att vaccinera barnen nu, att de flesta inte vill ta den lilla risken som ändå finns, att just deras barn ska dö i själva sjukdomen. Vare sig sjukdomen är mässlingen, röda hund eller corona.

Det tror jag inte en sekund på iom studierna är är klara ännu och är nödgodkända. På längre sikt kanske det blir så men i det korta perspektivet tror jag inte intresset är så stort.

Risken är i stort sett obefintlig att barn dör av covid.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Oroande om deltavarianten:

Benjamin Kalischer Wellander
6 juni kl. 15:21 ·
DELTA-VARIANTEN (INDISKA)
* Har tagit över i UK
* Verkar medföra fler sjukhusinläggningar per infektioner
* Driver utbrott i skolor (told you so)
* Är eventuellt kopplad till ökad risk för den mycket allvarliga svampinfektionen mukormykos, framför allt hos diabetiker
* Indiska läkare är oroade för att delta-varianten i sig kan angripa betacellerna i bukspottskörteln och orsaka diabetes. OBS! spekulativt och högst osäkert.
Fortfarande helt säkra på att det kommer att det bara kommer att bli en summerbreeze i Sverige? Ska vi som vanligt utgå från det och skita i alla förberedelser?
https://www.facebook.com/benjamin.wellander/posts/10165148485025263

Hittade denna artikeln från 3 juni.
The first cases of a deadly "black fungus" linked to the coronavirus variant first identified in India have been found outside the country.

Health officials have reportedly recorded a case in Chile and another in Uruguay, sparking fears the infection is spreading rapidly.
Den där svampen verkar ju fruktansvärt obehaglig.
A rise in cases of Mucormycosis - also known as black fungus - have led to thousands of patients in Covid-stricken India to have their eyes removed.
https://www.mirror.co.uk/news/world-news/first-cases-deadly-black-fungus-24244846
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-12 kl. 11:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Läkemedelsförsäkringen gäller för de personer som ev. får skador av vaccinen oavsett om läkemedelsbolagen friskrivit sig från ansvar.
https://www.lff.se/forsakringsskydd-vid-covid-19-vaccination/

Dessutom tror jag inte det är så att bolagen friskrivit sig helt, men delat ansvar har jag läst något om.

Det kommer också bli svårt att påvisa att biverkningar kom från vaccinet.
https://www.facebook.com/groups/892351011529016/permalink/925676331529817/
Citera
2021-06-12, 11:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var någon som skrev här igår att Delta-varianten är mer smittsam men mildare, orkar inte leta upp inlägget och svara direkt på det. Det verkar inte stämma, angående farligheten:

Det spekuleras om den kan ge sig på bukspottskörteln.

Lysande!

Vi lär få dras med en hel del barn som åker på diabetes typ 1 framöver.
Citera
2021-06-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer
Det verkar från Storbritannien vara så att Delta varianten tar sig förbi immunförsvaret även efter genomgången covid-19 infektion. Det ser ut som att endast vaccinerade med två doser har ett adekvat skydd. Jag fruktar ju att detta innebär att vi måste, redan till hösten börja ge en tredje dos vaccin! Om viruset muterar så här ”bra” som det nu verkar göra med Delat varianten som är 200% mer smittsamt men också 200% farligare är frågan om vi någonsin kommer bemästra detta virus? Ska vi börja ge en tredje dos vaccin redan till hösten? Och sedan en fjärde till våren? Vad innebär det för vårt immunsystem i stort? Hur påverkar det immunsystemet gällande andra infektioner? Det är väl inte rimligt, praktiskt genomförbart att vaccinera alla vuxna två-tre gånger/år? År efter år? Som jag ser det kommer nu utvecklingen i Israel vara avgörande eftersom de har, eller borde ha flockimmunitet. Ökar smittan där skulle jag vilja säga att vi är illa ute.

Det kan vara farligt å vara för frikostig med vaccinet också.

https://www.facebook.com/groups/892351011529016/permalink/952432005520916/
Citera
2021-06-12, 11:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Hittade denna artikeln från 3 juni.
The first cases of a deadly "black fungus" linked to the coronavirus variant first identified in India have been found outside the country.

Health officials have reportedly recorded a case in Chile and another in Uruguay, sparking fears the infection is spreading rapidly.
Den där svampen verkar ju fruktansvärt obehaglig.
A rise in cases of Mucormycosis - also known as black fungus - have led to thousands of patients in Covid-stricken India to have their eyes removed.
https://www.mirror.co.uk/news/world-news/first-cases-deadly-black-fungus-24244846
Även det att man misstänker att deltavarianten ger sig på bukspottskörteln. Och nu kommer den att härja bland barn och skolungdomar.

Tung vårdbörda i framtiden.

Citera
2021-06-12, 11:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer

Storbritannien körde en lockdown-strategi och därmed tar det längre tid att nå flockimmunitet än om man har en mer öppen strategi som vi haft. Jag tror att när pandemin är över kommer många länder ångra sina lockdowns.

Det gjorde bara allt värre..
Citera
2021-06-12, 11:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det spekuleras om den kan ge sig på bukspottskörteln.

Lysande!

Vi lär få dras med en hel del barn som åker på diabetes typ 1 framöver.

Vi borde nog inte ha börjat lätta på restriktionerna så tidigt. Det var väldigt dumt.

Jag var t.ex. på sta'n igår. Det var "studentdagen" (sätter det inom citationstecken eftersom det inte är någon riktig studentexamen), och det var proppfullt av unga människor och familjer - på restauranger, på bänkar, på gator och torg, i bilar och bussar. Mycket fylla och tjoande och skrikande och kramande. Detta borde ju ha varit inställt i år. Även om skolorna i sig ordnar ett hyfsat smittsäkert utspring - och det tror jag att dom gör - så drar det ju UT folk, och ger de unga en anledning att dricka alkohol. Sedan kontrollerar ingen vad dom - och deras familjer - gör innan och efteråt, utom åsyn från skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in