2021-06-12, 09:34
Medlem
negrofobens avatar
Nya indiska deltavarianten sprids nu snabbt även i Sverige!

Hoppas denna mutation rensar rejält bland foliehattar…..
Citera
2021-06-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja som jag sa tidigare så borde Sverige ha väntat med att öppna upp tills Juli eller Augusti för att ha koll på den indiska mutationen. Risken är nu att det blir en ordentlig spridning om ett par veckor. Vi kommer att hamna där England är nu i Juli antagligen.

Jag tänker att oron borde vara större, betydligt större för Delta varianten än vad berörda myndigheter och allmänheten är nu och det beror helt enkelt på att 50-55% är fullt vaccinerade i Storbritannien och att smittan trotts detta ökar mycket snabbt. Israel har väl vaccinerat så många att man har flockimmunitet? Någon som vet om man i Israel sett någon ökning, även liten ökning av smitta? Har man från Israel bekräftade uppgifter att man där hittat Delat varianten?
Citera
2021-06-12, 09:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja som jag sa tidigare så borde Sverige ha väntat med att öppna upp tills Juli eller Augusti för att ha koll på den indiska mutationen. Risken är nu att det blir en ordentlig spridning om ett par veckor. Vi kommer att hamna där England är nu i Juli antagligen.

Ja tyvärr är nog risken stor. Om det stämmer att den indiska mutationen är dubbelt så smittsam och dessutom ökar risken för att hamna på sjukhus med 2,61 gånger så lär vi åka på rejäla restriktioner i sommar om den börjar spridas ordentligt. Det spelar ingen roll om folk säger att de inte bryr sig. En rejäl smittspridning skulle kunna överbelasta sjukvården.

Men vi får väl se. Att den ökar så dramatiskt i Värmland beror säkert på att så få har en naturlig immunitet där. Frågan är hur mycket spelrum den får i de regioner där många redan haft Covid?
Citera
2021-06-12, 09:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben

Inget ont som inte har något gott med sig brukar det heta.
Citera
2021-06-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Fast om man är tex kirurg måste det väl ändå vara praktiskt att slippa få blodstänk och annat i munnen och det slipper man med munskydd.

Fast nu gällde väl frågan om det begränsade spridningen av C19
Citera
2021-06-12, 09:49
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Intressant. Här är en med lång-COVID som blivit smittad igen:

Jonna Gustavsson
@Jonnaviola
Det var inget skov. Jag har fått Covid-19 igen. Anledningen till att jag testade mig var huvudvärk. Har inte haft huvudvärk av LC. Förra gången hade jag hosta och ont i halsen vid insjuknadet.
https://twitter.com/Jonnaviola/status/1403274872806121473?s=20

Hon är lärare i Värmland och det verkar handla om den indiska varianten:
Skolutbrott med deltavarianten i Karlstad. Jag är lärarare och blev troligtvis smittat på jobbet.
https://twitter.com/Jonnaviola/status/1403299567240679429?s=20

Skyddet verkar alltså inte alltid vara 100% efter genomgången sjukdom mot delta-mutationen. Liknande som vid dem som bara fått en spruta.

Hursomhelst så visar det nog att vi som haft sjukdomen tagit rätt beslut som vaccinerat oss ändå.

Helt sjukt!!

Detta virus är manipulerat i ett fucking jävla labb i Kina!!! Hoppas bevisen kommer snart!!!! JINPING DIN DJÄVEL!!!!
Citera
2021-06-12, 09:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer
Jag tänker att oron borde vara större, betydligt större för Delta varianten än vad berörda myndigheter och allmänheten är nu och det beror helt enkelt på att 50-55% är fullt vaccinerade i Storbritannien och att smittan trotts detta ökar mycket snabbt. Israel har väl vaccinerat så många att man har flockimmunitet? Någon som vet om man i Israel sett någon ökning, även liten ökning av smitta? Har man från Israel bekräftade uppgifter att man där hittat Delat varianten?

Jag tror att Tegnell och kompani maskerar sin oro. De håller tummarna för sommarens nedgång och vaccineringarna de låter det optimistiska budskapet ljuda för att lugna folket.

Men innerst inne har de yrkesmässig anledning till oro. Kanske inte bara för deltavarianten utan även för resten av det grekiska alfabetet.

Är det bara en kapplöpning mellan deltavariantens spridningsförmåga och vaccinationstakten eller är det värre än så. En spruta räcker inte att stoppa det, två räcker inte för att stoppa det? Nya ännu värre varianter dyker upp??

Jag trodde ett tag det var över men jag får ompröva den tron.
Citera
2021-06-12, 09:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja tyvärr är nog risken stor. Om det stämmer att den indiska mutationen är dubbelt så smittsam och dessutom ökar risken för att hamna på sjukhus med 2,61 gånger så lär vi åka på rejäla restriktioner i sommar om den börjar spridas ordentligt. Det spelar ingen roll om folk säger att de inte bryr sig. En rejäl smittspridning skulle kunna överbelasta sjukvården.

Men vi får väl se. Att den ökar så dramatiskt i Värmland beror säkert på att så få har en naturlig immunitet där. Frågan är hur mycket spelrum den får i de regioner där många redan haft Covid?

Om bara 80 procent av 80+ fått två doser så kan ju fortfarande många äldre hamna på sjukhus om spridningen ökar kraftigt. Täckningsgraden för en dos ligger på ca 93 procent så fortfarande många äldre som är oskyddade.

Väldigt dåligt med sekvenseringar o kollar man på gisaid så kan man lätt tro att indiska knappt finns i Sverige. Nu läser man i msm att den kan dominera i Värmland redan. Om spridningen är speciellt stor där borde man avråda från resor in/ut från Värmland.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-och-rapporterade-sjukdomsfall/
Citera
2021-06-12, 09:56
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Alltså, det finns väl trådar för dylika konspirationsteorier!

Såg ett program från en akut i USA, där dom tog in en vilt skrikande ung kvinna.

Innan dom hann söva ned henne skrek hon hela tiden "I have not been shot" - hon kunde inte förstå, fatta och acceptera att hon just blivit skjuten i magen.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där lät läskigt..

Pratade faktiskt om detta med ändrat DNA, med en ung, närstående kvinna idag. Hon tänker inte ta vaccinet, inte ens om det är priset för att få plugga på Goethe-institutet på plats i Tyskland, som hon har velat i flera år nu. Hon är för rädd för att något ska hända inne i hennes ägganlag. Vi skojade om det, att om hon är en av få som inte tar vaccinet, så kan hon sälja sina oförstörda ägg för miljoner sedan..!

Läskigt värre när man ser bilden på artikeln, och ser att dom pratade om "vaccin hesitancy" redan 2018.

Att det är en planerad pandemi, syns lite här och där på nätet, men varför, är det bara pengar eller annat djävulskap.

Den som lever får se...
Citera
2021-06-12, 09:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag tror att Tegnell och kompani maskerar sin oro. De håller tummarna för sommarens nedgång och vaccineringarna de låter det optimistiska budskapet ljuda för att lugna folket.

Men innerst inne har de yrkesmässig anledning till oro. Kanske inte bara för deltavarianten utan även för resten av det grekiska alfabetet.

Är det bara en kapplöpning mellan deltavariantens spridningsförmåga och vaccinationstakten eller är det värre än så. En spruta räcker inte att stoppa det, två räcker inte för att stoppa det? Nya ännu värre varianter dyker upp??

Jag trodde ett tag det var över men jag får ompröva den tron.

Tegnell har väl aldrig varit orolig? Alla smittade o vaccinerade bidrar till flocken så han är väl ok med samhällsspridning?

Hans fokus har mer varit att sjukvården inte kollapsar.
Citera
2021-06-12, 09:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben

Personligen tror jag att vi kommer att klara oss bra då vi inte försökt att skydda barnen överdrivet mycket till skillnad mot andra länder.

Vaccineringen är det en jäkla fart på och många har redan genomgått infektionen.

Det här är helt rätt tänkt:

https://www.expressen.se/kvallsposten/professorn-bra-om-barn--far-corona-fore-vaccin/
Citera
2021-06-12, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Är det verkligen nödgodkänt?
Källa?

Det är välkänt att det är. 2023 görs en utvärdering om vaccinet skall få vara kvar eller inte.
Fram till dess är alla deltagande försökspersoner.
Läkemedelsbolagen är friskrivna från ansvar vid ev biverkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in