2021-06-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Marcus Oscarsson är en riktigt orm. Han är verkligen en riktig kappvändare.

Men beröm där beröm förtjänas.

Som i detta fallet exempelvis. Till skillnad från MSM media så tydliggör han iallafall att SD har medvind i opinionen. Han är iallafall bättre än vänstervriden media enl mig. Men såklart har han brister vilket man märker återkommande.
2021-06-11, 16:31
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Bland unga kvinnor 18-29 tror jag tyvärr siffran är under 10 procent. Men den är knappast 5 procent heller

Varför tror du att den är under 10 procent? Är det för att unga är SDs svagaste grupp? Du säger ju trots det att SD är stora bland unga män.

Jag tror Novus är mer korrekt som gav ett stöd för SD bland unga kvinnor på 12 procent förra året:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-tjejerna-valjer-v-och-killarna-valjer-sd
2021-06-11, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Varför tror du att den är under 10 procent? Är det för att unga är SDs svagaste grupp? Du säger ju trots det att SD är stora bland unga män.

Jag tror Novus är mer korrekt som gav ett stöd för SD bland unga kvinnor på 12 procent förra året:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-tjejerna-valjer-v-och-killarna-valjer-sd
Varför älskar du att alltid hänvisa till samma novusmätning?
2021-06-11, 16:38
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Varför älskar du att alltid hänvisa till samma novusmätning?

Den borde ju du gilla, du säger ju att SCB underskattar stödet för SD.
2021-06-11, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Den borde ju du gilla, du säger ju att SCB underskattar stödet för SD.

10,8 (SCB) och 12% (Novus) är ju ungefär lika mycket. Grejen är ju att SD varken ökade eller minskade bland kvinnliga väljare i SCB utan man låg kvar på 10,8%. Men statistiken visade också att SD hade ökat bland utrikes födda män och kvinnor. Så andelen svenska kvinnor måste ha minskat.

V:s stöd bland unga tjejer är 20,6% enligt SCB (tror jag). Rätt sjukt, och jag tror SDs stöd ligger runt 10%.
Btw, när jag gick i 9:nde klass i grundskolan hade vi ett skolval 2018 (3 år sedan). Där fick SD runt 3% om jag minns rätt, MP 15% och V 15% också. Skrämmande, men detta var i Umeå så det förklarar resultatet.
2021-06-11, 17:23
Avslutad
Citat:
Inte en chans att SD får sådana där låga siffror bland unga män. Vi snackar om minst 25 procent.

Jo, men det är SCB. Risken är ju väldigt stor att dom underskattar SD. Och ja, jag vet att just förra valet var ett undantag gällande flera institut. Men jag ser ända flera faktorer i SCB:s mätningar där man har klart lägre siffror hos delar av befolkningen för SD än andra institut.

- Gällande kvinnor. Andra institut säger 14-16%, SCB säger 11% = Trolig underskattning.
- Gällande LO-medlemmar. SD ökar kraftigt, men lägre hos SCB än andra mätningar = Trolig underskattning.
- Gällande män. SD har starka och ökande siffror, men andra institut visar högre siffror = Trolig underskattning.
- Stockholms län. Andra institut visar på stark tillväxt för SD i Stockholms län = Trolig underskattning.

Finns säkert flera grupper, men jag tror alltså helt klart att SCB mycket väl kan underskatta stödet för SD med ett par procentenheter eller så.
2021-06-11, 17:26
Avslutad
Att SD ökar kraftigt märks också i attackerna i media, från S och i fulspelet och lögnerna, där man drar upp påstådd historia och annat var och varannan minut. Det gör man för att man vet att SD växer nu och att SD kan komma upp i siffrorna som var inför förra våren på 22-23% där man utmanar om platsen som Sveriges största parti. Spelbolagen har SD som klar utmanare till S om att bli störst, inte M som det skulle kunna se ut just nu och tidigare i mätningarna. SD är alltså på väg uppåt och har klart störst potential av partierna att växa och ta sig uppåt några procentenheter närmaste månaderna.
2021-06-11, 17:45
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Att SD ökar kraftigt märks också i attackerna i media, från S och i fulspelet och lögnerna, där man drar upp påstådd historia och annat var och varannan minut. Det gör man för att man vet att SD växer nu och att SD kan komma upp i siffrorna som var inför förra våren på 22-23% där man utmanar om platsen som Sveriges största parti. Spelbolagen har SD som klar utmanare till S om att bli störst, inte M som det skulle kunna se ut just nu och tidigare i mätningarna. SD är alltså på väg uppåt och har klart störst potential av partierna att växa och ta sig uppåt några procentenheter närmaste månaderna.

Japp.

Också intressant hur S verkligen vill gå till val på att beskatta ISK. Kommer INTE vara populärt för medelklassen och arbetarklassen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sd-toppens-svar-skamlos-lognare/

SD verkar också ta tillvara på den här möjligheten genom att debattera ämnet med S och deras lögner. Gillar detta starkt. Fortsätt såhär så växer ni i förtroende i andra frågor än migration och lag/ordning med!

Gillar även hur Expressen numera får någorlunda bra bilder på Åkesson och Karlsson när man delar artikeln, förut har de ju alltid varit att man tar de fulaste (lite så media i USA gjorde mot Trump).
Senast redigerad av Haddock93 2021-06-11 kl. 17:53.
2021-06-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Jo, men det är SCB. Risken är ju väldigt stor att dom underskattar SD. Och ja, jag vet att just förra valet var ett undantag gällande flera institut. Men jag ser ända flera faktorer i SCB:s mätningar där man har klart lägre siffror hos delar av befolkningen för SD än andra institut.

- Gällande kvinnor. Andra institut säger 14-16%, SCB säger 11% = Trolig underskattning.
- Gällande LO-medlemmar. SD ökar kraftigt, men lägre hos SCB än andra mätningar = Trolig underskattning.
- Gällande män. SD har starka och ökande siffror, men andra institut visar högre siffror = Trolig underskattning.
- Stockholms län. Andra institut visar på stark tillväxt för SD i Stockholms län = Trolig underskattning.

Finns säkert flera grupper, men jag tror alltså helt klart att SCB mycket väl kan underskatta stödet för SD med ett par procentenheter eller så.

Menar du att SD också då är underskattade i Novus och Demoskop, som visade ungefär samma resultat som senaste SCB?
Jag tror SD är lite underskattade i alla mätningar. Det var dom även i förra valet, bara det att SVTs valpåverkan på Jimmies uttal 2 dagar innan valdagen drog ner deras resultat.
2021-06-11, 22:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tebbu1
Menar du att SD också då är underskattade i Novus och Demoskop, som visade ungefär samma resultat som senaste SCB?
Jag tror SD är lite underskattade i alla mätningar. Det var dom även i förra valet, bara det att SVTs valpåverkan på Jimmies uttal 2 dagar innan valdagen drog ner deras resultat.

Ja men det måste vi räkna med, SD kommer alltid förlora ett par % och S kommer alltid vinna ett par %. Det är en enorm propagandaapparat bakom S.
2021-06-11, 22:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
HERE WE GO BOYS!

S minskar och SD ökar! DRÖMSCENARIOT!

Ska bli intressant och se hur statens propagandaarm vinklar detta.

Det här ökade moralen något, nu ska det firas med en bärs eller två ikväll!

Heja SD! Skål!

Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Riktigt bra, högerblocket tar alltså 0,8% från vänsterblocket. Ser ut som S -> SD väljarström vilket är precis det vi vill se.

Intressant att medierna inte rapporterar om detta utan att det är små rörelser (vilket det ju inte är, det är väldigt stora rörelser för att vara en OU), eller som denna i Omni:

https://omni.se/matning-s-lockar-kvinnor-sd-medelalders-man/a/yRQ53e

Inget om att SD växer i artikeln, bara att medelålders män röstar på SD. Media och vänstereliten har ju förövrigt spenderat år på att pumpa upp att medelålders vita män är en styggelse, nästan en förtryckande folkgrupp. Självklart därför vinkeln just blir att det är mest dessa rasistiska medelålders vita män som röstar SD. De goda kvinnorna håller sig borta.

Läste det också, lite som Lena Melin gjorde senast. Man tar upp aspekter som inte är aktuella i denna mätning för att flytta fokus från att SD växer och S backar.
2021-06-12, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tebbu1
Underskattade? De var rejält överskattade ända in i Valu kl. 19:59 valdagen, vilket ingen hittills rimligt kunnat förklara, kan du inte läsa siffror? Och vad sade han då? Gasa alla judar? Eller ”vi godtar hela Svantessons statsbudget i utbyte mot en kaffe”.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in