2021-06-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 9
Nya fall: 737

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste fredagssiffror nya avlidna: 13, [Ingen rapport 28/5], 16, 8 [to + fre], 13, 46, 41.
Senaste fredagssiffror nya fall: 1 084, [Ingen rapport 28/5], 3172, 9 203 [to + fre], 5 712, 5 950.

Ser onekligen riktigt bra ut
Citera
2021-06-11, 14:09
Medlem
Otroligs avatar
Återigen ett vaccinationsrekord - 7.31% av 18+ fick antingen dos 1 (+2.75%) eller dos 2 (+4.56%) denna vecka. Nu har nästan 50% av 18+ fått minst dos 1 och över 25% är fullt vaccinerade.
Citera
2021-06-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
25% av svenska folket är nu vaccinerade. Känns som man ligger rätt långt ifrån det ursprungliga målet om att alla skulle varit det vid midsommar. Tycker det känns som man tar bort rekommendationerna för snabbt. Är rädd för att det kommer bli en jobbig sommar.
Fan va pessimistisk du är! Smittan är ju i princip redan helt borta och snart drar vi i nödbromsen och stänger ner den gigantiska smittomotorn aka. skolan. Vad blir jobbigt med sommaren? myggen? svårt att hålla ölen kall?

Skämt åsido, för det flesta kommer sommaren INTE bli jobbig. Men skänker gärna en tanke till alla våra maskrosbarn som har en förälder som mår psykiskt dåligt, har ett missbruk eller som utsätter dem för våld och inte har föräldrar som kan culra runt dem på aktiviteter hela sommaren. Dessa barn längtar till hösten och skolan.
Citera
2021-06-11, 14:17
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Återigen ett vaccinationsrekord - 7.31% av 18+ fick antingen dos 1 (+2.75%) eller dos 2 (+4.56%) denna vecka. Nu har nästan 50% av 18+ fått minst dos 1 och över 25% är fullt vaccinerade.

Det är bra att antal och andel vaccinerade ökar. Jag tycker dock att det går alldeles för segt. Titta bara på länder som USA, Israel eller Storbritannien där många fler både i antal och andel är vaccinerade. Det lönar sig att inte vara med i EU kanske.
Citera
2021-06-11, 14:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är inte rädd för smitta!
Nä men då så...
Citat:
Uppriktigt sagt har inte mitt liv påverkats så särskilt mycket heller, men det har varit mera utomhusaktiviteter än vanligt.
det är ju det som är problemet. Du saknar förståelse för att andra har påverkats mkt negativt runt om i världen pga alla skadliga restriktioner.

Citat:
Det mest påtagliga är väl att restaurangbesöken varit få det senaste året.
jag har försökt stötta så mkt jag kunnat. Självklart har jag gått på restaurang, till tandläkaren och frisören.

Citat:
Vad är det du inte kan/får göra som du saknar så?
Jag pratar inte nödvändigtvis om mig. Jag pratar om vad barnen inte fått göra både här i Sverige och i vår omvärld.
Citat:
Så länge vården är överbelastad pga. covid-19-fall verkar det ju dumt att sprida smitta i onödan kan jag tycka.
det är den inte. Det är förra årets nyheter

Citat:
Jag tror att de vårdanställda måste få se ljuset i tunneln snart. De har kämpat länge nog.
kolla statistiken!
Citera
2021-06-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det är bra att antal och andel vaccinerade ökar. Jag tycker dock att det går alldeles för segt. Titta bara på länder som USA, Israel eller Storbritannien där många fler både i antal och andel är vaccinerade. Det lönar sig att inte vara med i EU kanske.

Sverige hade knappats lyckas lika bra utan EU som de länder du listar.

USA är extremt stora och starka med vaccintillverkning i landet.
UK är stora och starka med vaccintillverkning i landet.
Israel chansade och beställde Pfizers vaccin tidigt och betalade dyrt för det - hade Pfizers vaccin blivit försenat så hade de knappt haft något.
Citera
2021-06-11, 14:48
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Israel chansade och beställde Pfizers vaccin tidigt och betalade dyrt för det - hade Pfizers vaccin blivit försenat så hade de knappt haft något.

Ungern är också med i EU, men Ungern har fler vaccinerade per capita än Sverige. Ungern har i och för sig använt vacciner som inte används i Sverige (Sputnik med mera). Kanske är frågan om huruvida ett euroepiskt land är med i EU eller inte irrelevant när man diskuterar hur många är vaccinerade per capita.
Senast redigerad av AttCza 2021-06-11 kl. 14:52.
Citera
2021-06-11, 14:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nä men då så...
det är ju det som är problemet. Du saknar förståelse för att andra har påverkats mkt negativt runt om i världen pga alla skadliga restriktioner.

jag har försökt stötta så mkt jag kunnat. Självklart har jag gått på restaurang, till tandläkaren och frisören.

Jag pratar inte nödvändigtvis om mig. Jag pratar om vad barnen inte fått göra både här i Sverige och i vår omvärld.
det är den inte. Det är förra årets nyheter

kolla statistiken!
Jag är helt säker på att min empati inte är beroende på hur jag själv har det. Det är lite så empati fungerar.

Jag ställde en fråga till dig
Vad är det du inte kan/får göra som du saknar så?
Varför svarar du undvikande med att du inte nödvändigtvis pratar om dig själv?

I april 2021 var inskrivningarna till slutenvård ungefär 90 % jämfört med samma månad 2020 enligt statistiken. Ingen större skillnad 2021 jämfört med 2020 alltså.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/

Skillnaden är att 2020 så hade det inte skrivits in cirka 60 tusen covid-patienter det senaste året.

Mängden inskrivningar minskar snabbare nu 2021 vilket sannolikt beror på att flera rä immuna och det är bra.
Citera
2021-06-11, 14:59
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Var skrev jag om asymtomatisk smittspridning?

Du skrev "Att testa positivt är att konstatera att man kan vara smittspridande och att man därför ska hålla sig undan "ett tag" för att inte sprida smittan".

Eftersom man inte smittar när man inte har symptom kommer inte särskilda handlingar efter positivt test att ha betydelse. Testsvar kan dels vara falskt men om det inte är falskt och man inte har symptom kan man ändå träffa andra eftersom man inte smittar (då asymptomatisk smitta inte existerar).

Tester således överskattade. Har du symptom behöver du inte testa dig, då ska du undvika träffa folk oavsett vad du ha för sjukom, covid eller annat.
Citera
2021-06-11, 15:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Citat:
Ungern är också med i EU, men Ungern har fler vaccinerade per capita än Sverige. Ungern har i och för sig använt vacciner som inte används i Sverige (Sputnik med mera). Kanske är frågan om huruvida ett euroepiskt land är med i EU eller inte irrelevant när man diskuterar hur många är vaccinerade per capita.
Ungern har köpt "eget" vaccin och det är bra eftersom de har dubbelt så många döda per capita som Sverige. Det har fått ner smittspridningen rejält i Ungern och därmed antalet döda.
Nu ligger Unger på två döda per miljon invånare, tidigare låg de på 25.
Citera
2021-06-11, 15:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Du skrev "Att testa positivt är att konstatera att man kan vara smittspridande och att man därför ska hålla sig undan "ett tag" för att inte sprida smittan".

Eftersom man inte smittar när man inte har symptom kommer inte särskilda handlingar efter positivt test att ha betydelse. Testsvar kan dels vara falskt men om det inte är falskt och man inte har symptom kan man ändå träffa andra eftersom man inte smittar (då asymptomatisk smitta inte existerar).

Tester således överskattade. Har du symptom behöver du inte testa dig, då ska du undvika träffa folk oavsett vad du ha för sjukom, covid eller annat.
Fast jag har en god vän som spelar i ett band.
De repade trots att de var medvetna om att de inte borde repa, men de resonerade som du gör nu.
De som är sjuka höll sig hemma och de friska repade, men så plötsligt några dagar efter ett rep ringde en bandmedlem och berättade att han hade covid och någon vecka senare var alla i bandet sjuka i covid-19.

Det går säkert att koma på några krystade förklaringar till att detta inte var asymtomatisk smitta, men eftersom var och en tog sig till replokalen på eget vis och åkte hem på eget vis så måste man nog anstränga sig för att komma på något.
Citera
2021-06-11, 15:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej, luften går inte runt mellan hytterna via ventilationssystemet, men det kan ju vara onödigt att packa in en massa människor på ett fartyg ändå.

Det gjorde den på Diamond Princess i alla fall. De hittade coronavirus i ventilationsrören och överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in