2021-06-11, 12:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tack!

Tyvärr handlar den här statistiken om vilka som tar test, så jag vet inte om den säger så mycket.
Det blir ju svårt att hitta de som inte testas, kan jag hålla med om.

Om man är vaccinerad och inte märker att man är smittad så är smittrisken liten som jag förstått det.
Citera
2021-06-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Har inte UK det värre nu än samma tid 2020, trots att det då var färre som haft covid och inga vaccinerade?

Förra året dog det i snitt 162/dag i UK vid denna tiden. Nu dör det 8/dag.

Enligt mig är det bättre
Citera
2021-06-11, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Givetvis men förmågan och förberedelserna skulle inte vara bättre. Det jag menar med "sunk cost bias" är att den låga dödligheten av covid gör att vi är mer förlåtande för att inte rationalisera och lösa problemen som vi borde ha löst. Om folk inte klarar av att arbeta hemifrån eller ha mask på sig ute hur ska de klara en pandemi där man inte ens får gå till mataffären?
Jag tror det är ganska självreglerande, om det är väldigt hög risk för ditt liv så gör de flesta människorna väldigt stora uppoffringar i sin vardag. Det går överhuvudtaget inte att jämföra med coronapandemin då gemene man riskerade att drabbas av en förkylning (lite raljant).

Men generellt. att lägga för stora utgifter för att förbereda sig för väldigt osannolika händelser (ex spridning av ett virus med 70% dödlighet och samtidigt hög transmissionsgrad) blir snabbt oerhört suboptimalt. Dvs man kan göra mkt mer nytta (ex. rädda liv) med dessa resurser på andra ställen. Min magkänsla är att Sverige är och har varit ganska balanserat förberedda. En bra liknelse är att det är suboptimalt att tillhandahålla 100 brandflyg parkerade i Sverige för att kunna hantera en 100-års skogbrand.
Citera
2021-06-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så i går vad det 11 regioner som har delta.
Varianten har bekräftats i totalt 11 regioner och FHM ser även över de nationella smittskyddsåtgärderna och om de kan komma att behöva skärpas, men i nuläget hoppas man att varianten inte får nationell spridning.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/deltavarianten-sprider-sig-sverige-skarper-smittsparningen

I dag två till.
Första fallet av den så kallade deltavarianten av coronaviruset, som tidigare kallades den indiska mutationen, har upptäckts i Kronobergs län. Personen som bar på varianten ska ha varit sjuk för några veckor sedan.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/ett-fall-av-deltavarianten-upptackt-i-kronoberg

Det är lite dumt med dessa långsamma helgenomsekvensering vi gör i Sverige. 1 person för några veckor sedan kan vara en hel bunt nu.
–Även på Gotland har vi konstaterat fall av deltavarianten. Hittills har vi identifierat fyra fall.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fyra-fall-av-indisk-virusvariant-pa-gotland

Då är vi uppe i 13 av Sveriges 21 regioner. Då kollar vi väl bara eller har som mål att kolla 10% av de positiva provsvaren .Även om Fohm hoppas att varianten inte får nationell spridning så börjar det se ut för mig som om Sverige är ganska så nerlusat av deltan redan.

Meanwhile in Denmark…

TestCenter Danmark har taget en ny fjerde version af Delta-PCR-test i brug i screeningen af alle positive covid-prøver
Den nye Variant-PCR-Test-4 kan spore de oprindeligt indiske varianter, herunder den meget omtalte Delta-variant (B.1.617.2).

Med udbredelsen af nye varianter af SARS-CoV-2, er det afgørende med hurtig påvisning af vigtige virusvarianter til overvågning og smitteopsporing. Statens Serum Institut (SSI) har derfor videreudviklet Delta-PCR testen til en fjerde version, som nu er sat i drift i TestCenter Danmark.

Den nye Variant-PCR-Test-4 bliver taget i drift mandag 7. Juni, således at SSI screener alle positive PCR-test. Testen kan fortsat adskille en række variant-typer:

B.1.1.7 (Alpha, oprindeligt britisk variant)
B.1.351 (Beta, oprindeligt sydafrikansk variant) /P1 (Gamma, oprindeligt brasiliansk variant 1)
N439K variant/Y453F (minkvarianten)
B.1.525
Varianter med mutationerne E484K og N501Y.
Nye tilføjelser:
B1.617.1-3 (oprindeligt indiske varianter, herunder Delta-varianten)
Varianter med mutationen L452R

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/nyvariantpcrsporerb1617_07062021
Citera
2021-06-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Enligt mig är det bättre
Tanke! Eller kanske har sjukan blivit snällare?( Bara en fråga inget påstående så lägg ner de)
Citera
2021-06-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Tanke! Eller kanske har sjukan blivit snällare?( Bara en fråga inget påstående så lägg ner de)

Det stavas V A C C I N
Citera
2021-06-11, 12:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det bästa är om unga och friska inte testar sig alls. De som behöver skyddas från smitta har snart alla fått sitt vaccin.

Även om unga smittas är det ingen fara på taket, eftersom covid inte är farligt för unga.

Jag menar att det inte spelar någon större roll. Det verkar inte gå att skydda sig mot den här typen av virus.

Varför så rädd för smitta? Det är inte farligt för unga och friska. Alla måste få välja sin egen risknivå. Och jag är ganska säker på att många skulle acceptera risken att bli smittad mot att få leva som vanligt.
Jag är inte rädd för smitta!

Uppriktigt sagt har inte mitt liv påverkats så särskilt mycket heller, men det har varit mera utomhusaktiviteter än vanligt. Det mest påtagliga är väl att restaurangbesöken varit få det senaste året.
Vad är det du inte kan/får göra som du saknar så?

Så länge vården är överbelastad pga. covid-19-fall verkar det ju dumt att sprida smitta i onödan kan jag tycka. Jag tror att de vårdanställda måste få se ljuset i tunneln snart. De har kämpat länge nog.
Citera
2021-06-11, 13:00
Avslutad
Även om det inte var en medveten strategi så spred man ändå i början av pandemin en bild om att det var möjligt att uppnå flockimmunitet i juni 2020.... När jag ser siffran i andra pandemier vet jag inte om det egentligen kan kallas att bagatalisera pandemin.

Att sprida en bild av att uppåt 60 % kunde smittas i början av en pandemi, med ett virus som vi visste väldigt lite om, är ju snarare extremt alarmistiskt... Egentligen, när man tänker på det. Och om man jämför med andra pandemier.

I den allra värsta pandemin vi har haft på över 100 år så verkar det som att 30 % av befolkningen smittades och 0,5 - 2,5 % av dessa avled.

Vad jag kan se. Alla pandemier under "Tabell 9. Pandemiscenarier med olika allvarlighetsgrad":

https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--3767--SE#page44

Om det stämmer så innebar pratet om flockimmunitet att man ett tag trodde att dubbelt så många skulle kunna smittas än i Spanska sjukan. Samtidigt som Folkälsomyndigheten nyligen hade uppskattat att 0,6 % av dessa avlider. 0,6 % är inte så lite då om det var 0,5 - 2,5 % Spanska sjukan.

Fast man spred det ju med ett lugn... Bagataliseringsalarmist? 😏

Om 0,6 % av 6 miljoner smittade avlider = 36 000 dödsfall.

Det låter rätt alarmistiskt att sprida sådana teorier i början av en pandemi. Nu sa man aldrig att så många skulle dö, men man sa däremot att man trodde att vi kunde uppnå flockimmunitet och att 0,6 % avlider, och uppåt 36 000 dödsfall är vad det budskapet blir om någon räknar på det....

Men nu gör ju ingen det och vi ska bara förlita oss på allt man slänger ur sig.

Tegnell uttalade sig även i början av mars om att Svininfluensan var mycket farligare. Där smittades mycket färre än 10 % och endast 0,00034 % avled.... Ett 30-tal i Sverige.

0,6 % är faktiskt cirka 2 000 gånger mer än 0,00034 %... Men det var säkert en rimlig slutsats att dra där!

Slutligen lite intressant att det i Totalförsvarets pandemiscenario ibland nämns siffror och beskrivningar som är på en nivå som folk har jämfört med influensor när den riktiga pandemin slog till. I ett riskscenario som ska beskriva hur man tror att en väldigt allvarlig pandemi skulle kunna se ut.

Dock inte på Spanska sjukan nivå. Men en pandemi som varar i runt 8 månader och 8 000 - 10 000 dör...

Fast mycket som är orealistiskt i deras scenario, som att svensk myndighet skulle börja oroa sig över svenskar utomlands redan vid 3 dödsfall 😏

https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--3767--SE#page44
Senast redigerad av sjelvefan 2021-06-11 kl. 13:05.
Citera
2021-06-11, 13:02
Medlem
Citat:

Enligt mig är det bättre

Antal fall är ju högre nu jämfört med förra året men det beror ju på att vi testar mer.

Förra året gjordes det runt 100.000 tester om dagen i UK.
Nu görs det runt 800.000 tester om dagen.

Sen var väl allt i extrem lockdown förra året vid denna tidpunkt?
Citera
2021-06-11, 13:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Enligt mig är det bättre
När smittan ökar brukar det ta ett tag innan antal avlidna ökar. Likaså när smittan minskar tar det ett tag innan antal avlidna minskar. Fördröjningar i rapporteringen och att det tar ett tag från det att man smittas till det att man dör.

För ett år sedan minskade smittat i UK efter en ganska så kraftig våg. Nu ökar smittan från en lugn period.
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Men generellt. att lägga för stora utgifter för att förbereda sig för väldigt osannolika händelser (ex spridning av ett virus med 70% dödlighet och samtidigt hög transmissionsgrad) blir snabbt oerhört suboptimalt. Dvs man kan göra mkt mer nytta (ex. rädda liv) med dessa resurser på andra ställen. Min magkänsla är att Sverige är och har varit ganska balanserat förberedda. En bra liknelse är att det är suboptimalt att tillhandahålla 100 brandflyg parkerade i Sverige för att kunna hantera en 100-års skogbrand.

Fast nu verkar det ju som att både Covid och GOF-forskning är här för att stanna. Likaså är andra saker som omöjliggör den gamla ekonomin här för att stanna, som konstanta cyberattacker och andra billiga former av terrorism. FN har sagt att civila människor har redan blivit dödade av autonoma drönare och det är givetvis något som kommer att bli extremt mycket vanligare i framtiden. I skenet av hur livet ser ut under Covid så måste man kanske överväga hur viktigt det är att ha så mycket personer som måste jobba med hotell och restaurant om de kan göra något annat istället som kanske är viktigare. Vidare kanske det är en jävligt dålig ide att inte ha en braskamin och högkapacitetsbatterier när man bor i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det bästa är om unga och friska inte testar sig alls. De som behöver skyddas från smitta har snart alla fått sitt vaccin.

Fast på ett personligt plan, med tanke på dumheterna med vaccinpass, så kan det vara bra att ha sin infektion dokumenterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in