Citat:
Ursprungligen postat av
Dura62
Hej jag har alltid haft bra ekonomi men efter några korkade ekonomiska beslut sen grinig bankman och ytterligare dåliga beslut kom lite otur och nu är det kaos i ekonomin. Jag behöver utöka mitt bolån men banken sa för drygt ett år sen nej nej nej. Hur tänker bankerna ? Är inte det viktigaste att banken ser att här är det NOLL risk att låna ut ? Nä ... du har för många blancolån ... för mycket i blancolån ... för många förfrågningar ... SUCK. Jag har bra lön jag har en villa som är procentuellt mycket lägre belånad än vad alla andra villaägare jag känner har. Kan nån vänlig bankman tala om för mig varför jag inte kan utöka mitt bolån när det är i det närmaste NOLL risk för er ? Betalar jag inte så kan ni ju sälja mitt hus.
Jag behöver hjälp PRONTO !!!!
Först måste du välja rätt bank. Swedbank t.ex. tillhör de sämre. Försök t.ex. med Danske bank eller Länsförsäkringar bank. Vilket försäkringsbolag har du huset i? Det brukar vara lättare att få lån via den bank som försäkringsbolaget använder, eller som vissa försäkringsbolag har, egen bank. Det kan därför vara bättre att flytta lånen till ny bank, och när du ansöker så skall du ange att du skall låna upp för att lösa alla blancolån.
Om du är med i ett fackförbund så har flera av fackförbunden avtal med banker för villalån med bra ränta och generösare villkor. Det kan vara bra att gå den vägen eftersom det redan finns fasta avtal med fackförbundet.