2021-06-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...fast då är vi där igen, att alla inte har möjlighet att välja att stanna hemma. Finns det då en samhällssmitta, så smittas de oförskyllt. Det läskiga med varianter som har lättare för sig, när det gäller att sprida sig, är ju att man kan smittas på en buss eller i en butik, vid en kortare kontakt. Wuhan 1A behövde en kvart av närkontakt mellan en smittad och en osmittad.

Varför skulle de som måste vara ute bland folk (friska under 70) bry sig så mycket mer om covid än influensan att det plötsligt är proportionerligt att reglera hela samhället och beröva andra sin frihet? Var kommer oron och rädslan ifrån? Förutom kvällstidningarnas rubriker och politikernas hyckleri. Studier har ju visat gång på gång att covid inte är farligare än influensan för denna grupp. Är det av solidaritet med de gamla och dödssjuka, som vi aldrig tidigare optimerat samhället för? Glöm inte bort att 97% av den standardiserade dödligheten inte orsakas av covid och vad gör vi (hela samhället) för att förlänga de liven?
Citera
2021-06-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De är inte sjuka. Skilj på sjuk och testa positivt.

Precis!

Folk förstår tyvärr inte skillnaden.
Citera
2021-06-11, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad jag kan se ökar inte inläggning på sjukhus.

Isåfall verkar vaccinen funka mot allvarlig sjukdom, men de är kass på att förhindra smittspridning. Då kan vi stryka argument om att vaccinera sig för andras skull. Fast det hade jag redan gjort iofs.
Citera
2021-06-11, 09:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Isåfall verkar vaccinen funka mot allvarlig sjukdom, men de är kass på att förhindra smittspridning. Då kan vi stryka argument om att vaccinera sig för andras skull. Fast det hade jag redan gjort iofs.
Ja, för andras skull lär inte fungera. Så hur 17 skyddar vi då riskgrupperna? Jag tänker främst på gamla som fått AZ.
Citera
2021-06-11, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om vi nu ska vara petiga har ni fel bägge två.

Fohm statistik visar

9st 0-9 år

5st 10-19 år.

Alltså 14 st.

8 av dessa barn och ungdomar har rapporterats döda i år. 6 av dessa barn och ungdomar rapporterades döda under 2020. Källa covidstatistik. Så helt klart verkar ju barn dödligheten öka i covid, men än så länge kan man inte se en överdödlighet hos barn utan tvärt om.

Jag kollade socialstyrelsen.
Kan ha varit gamla siffror.
Dock var inte det exakta talet som var min poäng.

Att påstå att vi har 7,7ggr högre dödlighet bland barn än våra grannar när datamängden består av 14 st på 18 månader blir inte seriöst.
Vi har ingen aning vilka bakomliggande faktorer som finns osv.
Citera
2021-06-11, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är ju en fråga för forskningen att klarlägga.

Vilken behandligsregim ändras över dagen, om man får veta att viruset har rymt från ett labb, IQ?
Älskar å se när folk som dig, alltså folk som inte kan skilja på vad dom vet och vad som är fantasi, får motfrågor om sin expertis och helt får krypa till korset.
Citera
2021-06-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Älskar å se när folk som dig, alltså folk som inte kan skilja på vad dom vet och vad som är fantasi, får motfrågor om sin expertis och helt får krypa till korset.
Vad är det som är fantasi menar du?

Jag tror inte att du ens fattar vad vi diskuterade utan hade en fantasi om just det . . .
Senast redigerad av NurseRatched 2021-06-11 kl. 09:12.
Citera
2021-06-11, 09:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är ju inte så konstigt att det är den Indiska som smittar fullt vaccinerade då det är den vanligaste varianten i UK.

I Sverige ser vi ju också att t ex den brittiska (som är absolut vanligast i Sverige nu) kan smitta fullt vaccinerade.

Dock så verkar vaccinet göra sitt jobb både här och i UK.

Risken att smittas är mycket lägre.
Om man smittas så är risken att bli allvarligt sjuk mycket lägre.
Om man blir allvarligt sjuk så är risken att avlida mycket lägre.

Det är ju fortfarande knappt några avlidna i UK senaste månaderna och inga tendenser att det ökar.

Tror man ska vara försiktig att dra sådana slutsatser. I Indien dör folk som flugor. Blir du smittad idag kan det dröja upp till 14 dagar innan du blir sjuk och ytterligare 10-14 dagar innan du blir allvarligt sjuk och behöver sjukhusvård och därefter några dagar innan du dör. Det ligger en tröghet på uppåt en 1 månad i det hela.
Citera
2021-06-11, 09:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du kan inte kosta på dig en länk?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJkb88/delta-dominerar-nar-smittan-okar-i-hela-storbritannien

(Fanns en annan artikel förut, men den är borttagen/uppdaterad).
Citera
2021-06-11, 09:15
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Det är ju en fråga för forskningen att klarlägga.

Vilken behandligsregim ändras över dagen, om man får veta att viruset har rymt från ett labb, IQ?

Förstår du vad definitionen av en halmgubbe är?
Citera
2021-06-11, 09:16
Medlem
Citat:
Vad är det som är fantasi menar du?

Jag tror inte att du ens fattar vad vi diskuterade utan hade en fantasi om just det . . .
Din fantasi i tidigare inlägg tänkte jag på. Fantasin du inte kunde hålla fast vid när följdfrågor kom.
Citera
2021-06-11, 09:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Äsch. Du har ju tagit din spruta, du är ju en hjälte nu. Du behöver bara tre sprutor till i år, och fem nästa år. Ta det lugnt, lita på vetenskapen.

Ja, jag känner stor osäkerhet inför om jag kan slappna av som fulvaccinerad eller inte..., eller behöver jag något/några andra vaccin nu?
Är ju inte bra om stora delar av befolkningen vandrar runt och tror att de inte är mottagliga för viruset, då de är vaccinerade med ett vaccin som ev nu inte fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in