Citat:
http://www.aktiefokus.se/wp-content/uploads/2011/10/marknaden_dec_2009.png
Det är flera och inte två fast så kan det vara om man är översynt och inte närsynt.
Tidigare på Åland hade man ett fåtal livsmedelbutiker och alla sket fullständigt i sina kunder. Långa köer dåliga öppettider osv dåligt utbud... riktig monopol verkstad..
Det var också så att man kunde inte köpa vad som helst utan många gånger var det ju enklare att importera. I vissa fall fick man gå runt till 3 butiker för att få varan som man önskade..
Nu har man öppnat Maxinge, s-market håller öppet till 23 på kvällen vilket är urläckert och tvingar de andra att skärpa sig. Man kan köpa en TV för rimliga slantar för elgiganten finns och även en schysst kaffebryggare.... Det var ju inte möjligt förut. Det fanns inget vettigt.
Självstyrelse i sig själv talar lite självt hur dumt det hela egentligen är. Varför skulle man ens behöva det ? Att man behöver det är ju att man tillhör fel land.
Det märks att du inte har varit på Åland särskilt mycket och du verkar inte heller förstå vilka resurser man har på Åland. Det är låååångt ifrån någon normal situation. Man undrar så många gånger... vem betalar det här? Det finns inte särskilt många som tror att åländska skattebetalare kan bära upp det här själva... Det är konstgjord andning dock kan jag inte förstå hur allt hänger samman. Det är jag villig att erkänna och jag tror inte dina enkla hypoteser klarlägger heller hur det hänger samman. Jag ställer mig väldigt frågande till väldigt många saker.
I övrigt till Er som hatar invandrare, så tror jag att man på Åland har ungefär 80 nationaliteter på 30 000 människor. En hel del är från indien och många upplevs som likvärdiga ålänningar eller bättre.
Absolut är det som påtalas här också att man har inte Sveriges situation och den är ingen stolt över men man har på åland kunnat hantera immigrationsfrågan betydligt bättre än vad man har gjort i Sverige. I Sverige skiter man ju i det utan man tror blint att pensionsräddarna ska rädda samhället i framtiden.