2015-08-19, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob'sYerUncle
Dina argument är så ogenomtänkta att jag tänker att du trollar. Du vet att Sverige har TVÅ stora matkedjor precis som Finland.

http://www.aktiefokus.se/wp-content/uploads/2011/10/marknaden_dec_2009.png

Det är flera och inte två fast så kan det vara om man är översynt och inte närsynt.

Tidigare på Åland hade man ett fåtal livsmedelbutiker och alla sket fullständigt i sina kunder. Långa köer dåliga öppettider osv dåligt utbud... riktig monopol verkstad..

Det var också så att man kunde inte köpa vad som helst utan många gånger var det ju enklare att importera. I vissa fall fick man gå runt till 3 butiker för att få varan som man önskade..

Nu har man öppnat Maxinge, s-market håller öppet till 23 på kvällen vilket är urläckert och tvingar de andra att skärpa sig. Man kan köpa en TV för rimliga slantar för elgiganten finns och även en schysst kaffebryggare.... Det var ju inte möjligt förut. Det fanns inget vettigt.

Självstyrelse i sig själv talar lite självt hur dumt det hela egentligen är. Varför skulle man ens behöva det ? Att man behöver det är ju att man tillhör fel land.

Det märks att du inte har varit på Åland särskilt mycket och du verkar inte heller förstå vilka resurser man har på Åland. Det är låååångt ifrån någon normal situation. Man undrar så många gånger... vem betalar det här? Det finns inte särskilt många som tror att åländska skattebetalare kan bära upp det här själva... Det är konstgjord andning dock kan jag inte förstå hur allt hänger samman. Det är jag villig att erkänna och jag tror inte dina enkla hypoteser klarlägger heller hur det hänger samman. Jag ställer mig väldigt frågande till väldigt många saker.

I övrigt till Er som hatar invandrare, så tror jag att man på Åland har ungefär 80 nationaliteter på 30 000 människor. En hel del är från indien och många upplevs som likvärdiga ålänningar eller bättre.

Absolut är det som påtalas här också att man har inte Sveriges situation och den är ingen stolt över men man har på åland kunnat hantera immigrationsfrågan betydligt bättre än vad man har gjort i Sverige. I Sverige skiter man ju i det utan man tror blint att pensionsräddarna ska rädda samhället i framtiden.
Citera
2015-08-19, 15:00
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanningen
http://www.aktiefokus.se/wp-content/uploads/2011/10/marknaden_dec_2009.png

Det är flera och inte två fast så kan det vara om man är översynt och inte närsynt.

Tidigare på Åland hade man ett fåtal livsmedelbutiker och alla sket fullständigt i sina kunder. Långa köer dåliga öppettider osv dåligt utbud... riktig monopol verkstad..

Det var också så att man kunde inte köpa vad som helst utan många gånger var det ju enklare att importera. I vissa fall fick man gå runt till 3 butiker för att få varan som man önskade..

Nu har man öppnat Maxinge, s-market håller öppet till 23 på kvällen vilket är urläckert och tvingar de andra att skärpa sig. Man kan köpa en TV för rimliga slantar för elgiganten finns och även en schysst kaffebryggare.... Det var ju inte möjligt förut. Det fanns inget vettigt.

Självstyrelse i sig själv talar lite självt hur dumt det hela egentligen är. Varför skulle man ens behöva det ? Att man behöver det är ju att man tillhör fel land.

Det märks att du inte har varit på Åland särskilt mycket och du verkar inte heller förstå vilka resurser man har på Åland. Det är låååångt ifrån någon normal situation. Man undrar så många gånger... vem betalar det här? Det finns inte särskilt många som tror att åländska skattebetalare kan bära upp det här själva... Det är konstgjord andning dock kan jag inte förstå hur allt hänger samman. Det är jag villig att erkänna och jag tror inte dina enkla hypoteser klarlägger heller hur det hänger samman. Jag ställer mig väldigt frågande till väldigt många saker.

I övrigt till Er som hatar invandrare, så tror jag att man på Åland har ungefär 80 nationaliteter på 30 000 människor. En hel del är från indien och många upplevs som likvärdiga ålänningar eller bättre.

Absolut är det som påtalas här också att man har inte Sveriges situation och den är ingen stolt över men man har på åland kunnat hantera immigrationsfrågan betydligt bättre än vad man har gjort i Sverige. I Sverige skiter man ju i det utan man tror blint att pensionsräddarna ska rädda samhället i framtiden.

Glömde helt Willys, my bad. Där har vi Sveriges tre stora affärskedjor. Men det var kanske inte den stora frågan trots allt. Alko är Finlands monopol. Att Åland har ett dåligt utbud av affärer är ju liksom inte någonting finska staten bestämmer över.

Jag kan helt enkelt inte förmå mig till att sätta mig in i din tankevärld men så är jag ju iofs en förespråkare utav nationalstaten och ser Finlands självständighet och därmed rätt att bestämma över sina egna angelägenheter som den största frågan när det kommer till politik. Denna självständighet, som finländare stridit och dött för, är nu hotad, inte utav ryssen, utan utav Bryssel.

Du hoppar så från ämne till ämne (svenskhat, påstådda finska monopolsystem, påtvingad självstyrelse mm) att det blir svårt att föra någon diskussion. Du slänger fram ett påstående och då jag svarar på det kontrar du med någonting helt annat.
Den enda svenskan som behöver stärkas på Åland är din. Du är ju uppenbarligen inte kapabel att läsa saker jag försökt förklara för dig gång på gång utan fortsätter med dina konspirationsteorier om att Finland skjuter in en massa pengar till Åland för att köpa er. Det är ju inte mina "enkla hypoteser" jag lägger fram utan förklaringen till varför ni får stöd från Finland. Om du inte förstår hur allt hänger samman är det ju inte mitt fel då jag gjort mitt bästa för att förklara det. Har du läst länken jag postade?!

Några välintegrerade indier på Åland är något annat än Somalie-ghettot Östra centrum i Hesa. Jag vet inte vad det ska bevisa att ni har ett par tusen invandrare som lyckats bli hyffsat välintegrerade. Ta in en större mängd av samma etnicitet och du ska få se hur det utvecklas. Finns många exempel på hur fantastiskt det kan bli, Malmö, Södertälje, Östra centrum i Helsingfors, massa Stockholmsförorter osv.
Citera
2015-08-20, 23:09
Medlem
Citat:
Glömde helt Willys, my bad. Där har vi Sveriges tre stora affärskedjor. Men det var kanske inte den stora frågan trots allt. Alko är Finlands monopol. Att Åland har ett dåligt utbud av affärer är ju liksom inte någonting finska staten bestämmer över.

Jag kan helt enkelt inte förmå mig till att sätta mig in i din tankevärld men så är jag ju iofs en förespråkare utav nationalstaten och ser Finlands självständighet och därmed rätt att bestämma över sina egna angelägenheter som den största frågan när det kommer till politik. Denna självständighet, som finländare stridit och dött för, är nu hotad, inte utav ryssen, utan utav Bryssel.

Du hoppar så från ämne till ämne (svenskhat, påstådda finska monopolsystem, påtvingad självstyrelse mm) att det blir svårt att föra någon diskussion. Du slänger fram ett påstående och då jag svarar på det kontrar du med någonting helt annat.
Den enda svenskan som behöver stärkas på Åland är din. Du är ju uppenbarligen inte kapabel att läsa saker jag försökt förklara för dig gång på gång utan fortsätter med dina konspirationsteorier om att Finland skjuter in en massa pengar till Åland för att köpa er. Det är ju inte mina "enkla hypoteser" jag lägger fram utan förklaringen till varför ni får stöd från Finland. Om du inte förstår hur allt hänger samman är det ju inte mitt fel då jag gjort mitt bästa för att förklara det. Har du läst länken jag postade?!

Några välintegrerade indier på Åland är något annat än Somalie-ghettot Östra centrum i Hesa. Jag vet inte vad det ska bevisa att ni har ett par tusen invandrare som lyckats bli hyffsat välintegrerade. Ta in en större mängd av samma etnicitet och du ska få se hur det utvecklas. Finns många exempel på hur fantastiskt det kan bli, Malmö, Södertälje, Östra centrum i Helsingfors, massa Stockholmsförorter osv.

Det här är dina slutsatser och knappast en sanning. Förutom att Malmö, Södertälje osv är förlorade områden tillsvidare. Det är ganska uppenbart tycker jag att du inte vet så mycket om Åland och du vet inte heller så mycket vad som händer utanför Finland heller verkar det som. Till skillnad från dig så har jag tillgång till både Åland och Sverige på ett helt annat sätt än du och kan se skillnaderna och likheterna samt också förstå hur man som ålänning uppfattar Finland. Jag tror det är som så många andra gånger, att vissa behöver gå i dessa skor för att förstå detta. Det har inget med det svamlande av dina finska krig att göra utan är fakta.

Oavsett, så är jag tacksam för dina åsikter, dels för att du belägger vad jag skriver via dina ordval men också för att du ger insikt i hur du tänker.

Tack för "samtalet" Bob. Dyker det upp något nytt vi kan diskutera så får vi se om det blir en följetong.
Citera
2015-08-21, 00:24
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanningen
Det här är dina slutsatser och knappast en sanning. Förutom att Malmö, Södertälje osv är förlorade områden tillsvidare. Det är ganska uppenbart tycker jag att du inte vet så mycket om Åland och du vet inte heller så mycket vad som händer utanför Finland heller verkar det som. Till skillnad från dig så har jag tillgång till både Åland och Sverige på ett helt annat sätt än du och kan se skillnaderna och likheterna samt också förstå hur man som ålänning uppfattar Finland. Jag tror det är som så många andra gånger, att vissa behöver gå i dessa skor för att förstå detta. Det har inget med det svamlande av dina finska krig att göra utan är fakta.

Oavsett, så är jag tacksam för dina åsikter, dels för att du belägger vad jag skriver via dina ordval men också för att du ger insikt i hur du tänker.

Tack för "samtalet" Bob. Dyker det upp något nytt vi kan diskutera så får vi se om det blir en följetong.

Länken jag postade handlar inte om mina slutsatser utan om statens roll i den åländska ekonomin. Du kan förneka det och ifrågasätta det bäst du vill men vi återkommer ändå bara till självstyrelselagen.
Det är sant att jag inte har några kunskaper om hur vardagslivet är på Åland. Vad jag har för "tillgång" till Sverige kan du ju inte veta någonting om och det hör ju knappast till topic heller.
Jag svamlade inte om finska krig utan konstaterade bara att jag ser Finlands självständighet/självbestämmanderätt som någonting närmast heligt medan du kallar ålands självbestämmanderätt för någonting påtvingat och att jag därför har svårt att förstå ditt sätt att tänka.

Diskussioner är ju som bekant inte till för att vinnas. Tack själv.
Citera
2015-08-22, 16:55
Medlem
IggyKoopas avatar
"Välkommen kära Ålänningar till Sverige. Här är era första last rynkiga ensamkommande flyktingbarn. Vi ses när vi levererar nästa last."
Citera
2016-01-07, 00:26
Medlem
Citat:
Min nedlåtande ton beror helt enkelt på att mitt tålamod börjar tryta.

Ska jag faktiskt behöva förklara för dig vad det praktiskt har med saken att göra?

Lämna över Åland till Sverige? Och varför är det inte en del utav Finland? Som sagt har det varit det sedan medeltiden. Jag har som jag sagt flera gånger inget problem med att Åland skulle bli ett svenskt landskap.
ÅLAND är en miserabel plats efter att turistsäsongen är slut. Du har själv beskrivit Mariehamn som en spökstad.

Vilka finnområden?! Tornedalen kanske? Visserligen har det gjorts försök till att försvenska dessa områden men det finns bra många kommuner där majoriteten är finskspråkiga. Borde tornedalen övergå till att bli ett finskt landskap? Eller en egen stat? Var bör gränsen mellan Sverige och Finland egentligen gå enligt dig?

Sedan kan du gärna berätta mer om dessa finnar som FLYTT Finland till Sverige?

Nej, Finland är inte en ockupationsmakt. Ni har rätt till ert språk, er kultur och eran självstyrelse. Jag fattar inte vad du egentligen gnäller om. Passar det inte så har du ditt hemland om du simmar åt väst. Hade Finland idkat någon form av rysstyre så hade ni ålänningar blivit tvångsförflyttade till något arbetsläger i lappland och så hade Åland befolkats utav finnar.

Tror du verkligen att Åland skulle ha det bättre under svenskt styre?

Vad gäller Åland kan jag inte uttala mig eftersom jag saknar kunskap. Jag är Sverige-svensk. Jag vill bara korrigera det du säger om finn-områden i Sverige och att det skulle finnas kommuner med finsk-språkig majoritet. Det stämmer inte. För det första så talas meänkieli i Tornedalen vilket en del kallar för en finsk dialekt men själva språkets namn visar att man ser det som ett annat språk. En finne som inte kan svenska har stora svårigheter att första meänkieli. Folk i tornedalen är just tornedalingar och har inget intresse av att tillhöra Finland. Meänkieli är också ett mycket litet språk och de flesta som behärskar det språket idag talar flytande svenska bättre än meänkieli.
Citera
2017-07-10, 17:26
Medlem
Ördögs avatar
Läs om en snubbe som med Skottland som förebild vill göra Åland "självständigt", och säg er åsikt i kommentarsfältet.

Axel kämpar för att Åland ska bli självständigt
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/10/axel-kampar-att-aland-ska-bli-sjalvstandigt
Citat:
Axel Jonssons stora dröm är att kunna lösgöra Åland från Finland. Fredens öar borde bli självständiga, tycker han. Ett nordiskt Luxemburg i Östersjön.

Axel Jonsson var bara 20 år gammal när han blev partiledare. Han leder Ålands Framtid som vill slå sig fria från Finland. Ålands sak borde endast bli Ålands.

Han har tröttnat på att så många beslut måste gå via Finlands regering, som inte förstår den åländska vardagen. I övrigt föredrar han öns lokala beslutsfattarmodell, som beskriver befolkningens anda.
---
Den största stötestenen när det gäller fastlandet är språket.

- Vi har haft en gemenskap med Finland i och med att svenskan också varit ett officiellt språk. Men klyftan växer och Finland håller på att bli en ännu mer enspråkig stat.
---
Enligt Axel har Åland och Finland kulturellt glidit ifrån varandra.

- Det är synd, men det är också ett faktum som Åland måste förhålla sig till. Vi inser att 29 000 ålänningar inte kan svänga den utvecklingen ensamma.
---
Axel uppger ändå att Åland inte har glidit närmare grannen Sverige, som tydligt gjorde anspråk på Åland för ungefär hundra år sedan. Ålänningarna uppskattar helt enkelt sitt självstyre för mycket för att hissa den blågula flaggan, säger Axel.

- Det skulle bli svårt att motivera varför just vår ö skulle få styra sig själv. Redan Gotland är ju större än oss.
Citera
2017-07-10, 19:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Ålänningarna skulle ju kunna glömma sitt självstyre om de blev en del av Sverige då poängen med det är att skydda den svenska kulturen på Åland något som inte behövs om man hamnar i Sverige. De skulle kunna glömma sitt skatteundantag så taxfreefärjorna skulle försvinna och det skulle bli som med Gotlandstrafiken - något som staten måste finansiera med högre priser som följd och majoriteten av ålänningarna som jobbar på färjorna skulle förlora jobbet då trafiken skulle minska kraftigt.

Strandskyddet skulle dyka upp och lägga en våt filt över kusterna och hembygdsrätten skulle försvinna med följden att priserna skulle gå upp rejält och året-runt boenden skulle bli sommarstugor och Åland skulle skulle bli en sommarkoloni för Stockholmare.

Ni kan ju även glömma era små miniatyrkommuner med en befolkning som ryms i ett höghus utan det skulle bli som på Gotland med en stor kommun.

Kort sagt skulle Åland bli som Gotland, en avfolkningsbygd som det kostar skjortan att besöka som svenska staten skulle behöva hålla under armarna, finnarna skulle nog bli glada över att slippa betala för att ha privilegiet att ha Ålänningarna i sitt land.

Jo,miniatyrkommunerna på Åland är verkligen något speciellt. Det finns en med mindre än 100 invånare, Sottunga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sottunga

http://www.sottunga.ax/

Helt sanslöst! Ekonomiskt slöseri är bara förnamnet!

Kan jag gissa på att varje kommun i Finland får ett ekonomiskt basbelopp? Hur som helst så skulle inte något sådant ske inom Sverige gränser. Självklart så skulle då hela Åland vara en, (enligt svenska mått ganska liten), kommun.
Citera
2017-07-11, 02:03
Medlem
Åland aka Kongo, några kobbar o skär med utdöende inavlade vattenskallar, vem bryr sig... Åland byter vi med ryssen mot Karelen. Då får svensken ryssen in i farstun. win-win
Citera
2021-06-09, 07:55
Medlem
Ördögs avatar
Grattis till 100 år av självstyrelse!

https://www.regeringen.ax/aland100
https://www.visitaland.com/bra-veta/sjalvstyrelsen
https://vnk.fi/sv/aland100
Senast redigerad av Ördög 2021-06-09 kl. 08:00.
Citera
2021-06-10, 11:36
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Åland aka Kongo, några kobbar o skär med utdöende inavlade vattenskallar, vem bryr sig... Åland byter vi med ryssen mot Karelen. Då får svensken ryssen in i farstun. win-win
Svarar på gammalt inlägg jag vet. Men Karelen är till stor del förvandlad till en soptipp idag. Finland blev erbjudna att köpa tillbaka Karelen 1991 men Mauno Koivisto tackade nej.
Med köpekostnad och sanering efter ryssen så hade initialkostnaderna landat på runt 800 miljarder kronor.
Citera
2021-06-11, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Svarar på gammalt inlägg jag vet. Men Karelen är till stor del förvandlad till en soptipp idag. Finland blev erbjudna att köpa tillbaka Karelen 1991 men Mauno Koivisto tackade nej.
Med köpekostnad och sanering efter ryssen så hade initialkostnaderna landat på runt 800 miljarder kronor.

Vinsten ar att vi blir av med Kongo-Aland. Kosta vad det vill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in