2021-06-09, 12:04
Medlem
några frågor om ljumskbråck.

Bakgrunden. Man i 40-årsåldern. Jag har sedan tre dagar tillbaka ont i ena ljumsken. Framför allt då jag trycker med handen mot ljumsken. Ljumsken har en lätt utbuktning, framför allt är det där det gör ont. Misstänker ljumskbråck.

1) kan det vara något annat? Utbuktningen är inte jättestor.

2) hur ont ”ska” det göra?

3) hur stor är risken att man blir feldiagnoserad? Antingen att läkarna missar att man har ljumskbråck eller att jag inte har det men får diagnosen ändå. Mina symtom tyder ju på ljumskbråck.

4) På 1177 står det följande;
”Ljumskbråck hos barn opereras alltid. Hos vuxna opereras det om det ger besvär” och ” Ljumskbråck försvinner inte av sig själv, utan behöver opereras”.

Vem är det som inte behöver operation? Väldigt gamla?

5) om jag väntar med att söka vård, kan det bli värre då?
Citera
2021-06-09, 12:08
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Kan det vara en blodpropp?
Citera
2021-06-09, 12:10
Medlem
xposures avatar
Är du rädd för att opereras och vill ha svepskäl att slippa?
Citera
2021-06-09, 12:12
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridhemsplan

Bakgrunden. Man i 40-årsåldern. Jag har sedan tre dagar tillbaka ont i ena ljumsken. Framför allt då jag trycker med handen mot ljumsken. Ljumsken har en lätt utbuktning, framför allt är det där det gör ont. Misstänker ljumskbråck.

3) hur stor är risken att man blir feldiagnoserad? Antingen att läkarna missar att man har ljumskbråck eller att jag inte har det men får diagnosen ändå. Mina symtom tyder ju på ljumskbråck.

”Ljumskbråck hos barn opereras alltid. Hos vuxna opereras det om det ger besvär” och ” Ljumskbråck försvinner inte av sig själv, utan behöver opereras”.

Diagnoserades i februari. Du kan inte feldiagnosera då det finns ingenting i det området förutom urinkanaler till njurar.

Har ont att stå längre tid när man jobbar eller vid långa promenad.

Har äntligen fått tid för operation i juli. Ser fram emot det.

Kirurgen går in via navel med litet snitt, blåser upp buken med gas och lägger nät över "hålet"

Man går hem samma dag.

Tveka inte, sök vård, man får skön ball massage vid undersökningen
Citera
2021-06-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Kan det vara en blodpropp?

Aj fan. Kommer läkare enkelt kunna utesluta det?
Citera
2021-06-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Är du rädd för att opereras och vill ha svepskäl att slippa?
Jag vill ju absolut inte operera om det inte är nödvändigt. Vill inte vara borta från träning i flera månader.
Citera
2021-06-09, 12:27
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Ja, enkelt blodprov. Tar 15 minuter. Men knalla dit nu, den kan vandra.
Citera
2021-06-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Diagnoserades i februari. Du kan inte feldiagnosera då det finns ingenting i det området förutom urinkanaler till njurar.

Har ont att stå längre tid när man jobbar eller vid långa promenad.

Har äntligen fått tid för operation i juli. Ser fram emot det.

Tveka inte, sök vård, man får skön ball massage vid undersökningen

>5 månader! Fan va jobbigt. Blir ju sjukt länge utan träning. Eller har du kunnat leva relativt normalt fram till operationen?

Vad ska det på pungen å göra? Eller var det en kvinnlig läkare?
Citera
2021-06-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Ja, enkelt blodprov. Tar 15 minuter. Men knalla dit nu, den kan vandra.
Kollar man blodpropp med blodprov?
Citera
2021-06-09, 12:34
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Kollar man blodpropp med blodprov?

Ja.
Citera
2021-06-09, 12:39
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
>5 månader! Fan va jobbigt. Blir ju sjukt länge utan träning. Eller har du kunnat leva relativt normalt fram till operationen?

Vad ska det på pungen å göra? Eller var det en kvinnlig läkare?

1. Vid undersökning vill man eliminera andra misstankar. Man lyfter in pungen och ser hur den åker ner sedan.

2. Jag vet inte vad du tränar, tydligen ljumskenbråk vanligt vid 60års åldern. 25% av män får det.

Du är rätt så ung, i min åldern. Jag gissar på du tränar tunga lyft eller springer. Din åkomma är resultat av fel träning.

Jag fortsätter träna på gym men kör inga marklyft eller benpress. Rehabilitering efter OP tror jag är 1 månad.

Du får information hos läkaren.
Citera
2021-06-09, 12:44
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Har du kunnat bajsa? En ovanligare komplikation till bråck är att det kan klämmas åt så att inget kan passera det tarmstycket. Man brukar då bli illamående, kräkas, inte kunna bajsa eller fisa. Har du inte detta kan du ta det lite lugnare.

1. Ja, det kan t.ex. vara en lymfkörtel. Eller att du alltid har en knöl där som du nu först upptäckt när du fått ont där. Du kan själv göra lite tester. Håll på den och hosta. Om den tydligt rör på sig när du hostar talar det för ljumskbråck. Kan du trycka tillbaka den helt och hållet? Känns den i både stående och liggande?

2. Olika. Vissa har lätt obehag, andra har riktigt ont.

3. Inte jättestor. Ofta är ljumskbråck inte cutting edge-diagnostik. Har man bråck utan kännbar utbuktning kan det dock vara betydligt svårare, men det gäller ju inte dig.

4. Om man bara har ringa besvär, om man är gammal, om bråcket är alldeles för stort (t.ex. https://www.google.com/search?q=giant+hernia&client=ms-android-samsung-ga-rev1&prmd=ivsn&sxsrf=ALeKk00zC9psQSU1dI3K7cpaTv7az QqUBw:1623235295403&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved= 2ahUKEwjF5KzZrorxAhXyAxAIHYyyAZEQ_AUoAXoECAIQAQ&bi w=412&bih=776&dpr=2.63#imgrc=6ERHVjEDND2rLM ). Eller om man inte vill. Det finns alltid en risk för kroniska ljumsksmärtor om man stoppar in nät över bråcket.

5. Såvida det inte klämt in är det ingen större fara. Du har ju bara haft ont några dagar. Om det är en lymfkörtel kan den försvinna av sig själv. Men om man väntar länge kan bråcket bli större.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in