2021-06-09, 07:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Och nu har vi ett kommande finskt recept som fått patent: aprotinin, hydroxychloroquine och ivermectin, vilket då påminner om strategin att köra nebulasor.

Men din länk om BBB var inte trevlig precis, är Covid-19 den enda av alla coronavirus som uppträder så här ? För om nu detta kan påvisas betyder det att det blir jävligt bråttom att sätta in medicinering direkt vid misstänkt covid-sjuka, att sitta hemma och känna efter enligt 1177 blir då rena vansinnet, att jämföra med en eldsvåda, vänta med att ringa tills elden nått taknocken....

Hur virus påverkar hjärnan verkar vara något det behövs mer forskning kring. Men håller med om att man ska vara försiktig med nya virus o potentiella långtidseffekter. Ofarlig profylax känns som en "no-brainer";-)

"Viral infection leading to brain dysfunction: more prevalent than appreciated?"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2782954/
Citera
2021-06-09, 07:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det är jävligt dåliga nyheter om covid spikproteinet kan attackera och förstöra CNS. Men eftersom viruset inte är som polio och orsakar förlamning kan det snarare vara frågan om tillfälliga symptom.

Ja, många symptom verkar vara övergående. Men finns ju även hypotesen att påverkan av virus kan trigga neurologiska sjukdomar. Om några år har vi säkert bättre koll på de långsiktiga effekterna på hjärnan.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2782954/

"However, a growing understanding of the biology of the hundred or so viruses that infect the brain and the resultant host responses, together with improved diagnostic tools and the lessons learned from animal models, have raised the possibility of viral causation of a number of more subtle neurological conditions. "
Citera
2021-06-09, 07:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nja, i det här fallet har jag för tillfället luktsinnet för ögonen.

Personligen menar jag att luktbortfall vid covid-19 torde bero på påverkan i grå hjärnsubstans, fast vet gör jag inte. Någon receptor krävs dock isf.

Anosmia verkar kunna orsaka minskad volym grå hjärnmassa. Lite tvärtom kanske ;-)

https://academic.oup.com/chemse/article/35/5/407/342908
Citera
2021-06-09, 08:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Många är nu besvikna för att de inte blivit färdigvaccinerade innan midsommar som tidigare utlovat.

Har hört flera nu som uttrycker att det känns meningslöst att ta vaccin nu, eftersom smittorisken på sommaren är nästan obefintlig. Tror många kommer låta vänta till september oktober någon gång att vaccinera sig. Kanske har vaccinen då också uppdateras till att innehålla strängar från de vanligaste mutationerna från Indien, Brasilien m.m?

Själv var jag tvungen att tränga mig lite före, så jag hann få dos2 i tid så jag blev "skyddad" inför sommaren. Skulle jag bara snällt väntat på min tur hade jag inte varit vaccinerad ännu på ett tag. Skandal. Bokningssystemet är ett skämt. Jag skulle alltså nu kunna boka dos 2 en gång till. Funderade på om jag skulle gjort det, men så läste jag om någon som dött efter tagit 3 sprutor, så det kanske inte är någon bra idé? Annars tänkte jag att tre sprutor kanske ger ett bättre skydd än 2?

Är det någon som tagit 4-6 sprutor? Hur kändes det med biverkningar osv ? Får man bättre skydd om man blandar flera olika sorters vaccin?
Citera
2021-06-09, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hmm då har du inte varit länge på det här forumet där sverige bash:ats sönder och samman för att inte följa grannländernas migrationspolitik.

Nu verkar det dock vara helt bortglömt och vi är hur lika Norge och Finland som helst.

Problemet är att vi är ganska olika våra grannländer. Det är stora skillnader.

Problemet är att det mycket svårt att stoppa smittspridning hur du än gör. Någon gång måste du börja öppna upp och då är det frågan vad som är smartast. Rycka plåstret tidigt eller sent?

Hålla nedstängt är inte möjligt hur länge som helst. Då går landet i konkurs ganska fort.
1. Om smittspridningen har haft positivt korrelation med migrationspolitiken då skulle Italien varit smittspridningen varit obefintlig i Italien. Eftersom det tar emot mindre invandrare än alla nordiska länderna, se länk.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Integration/Flyktinginvandring---internationellt/
2. Sverige är definitivt väldigt lik sina grannländer i många avseende. vad är det som skiljer sig så mycket oss från grannländerna ? Nåt som kan vara relaterad till Covid smittspridningen ?
3. Det finns bara ett sätt att stoppa smittspridningen att bryta smittspridningskedjorna. Detta konstigt nog håller tom Tegnell om. Nedstängningar och hårda restriktioner på det viset som Norge och Finland har gjort har visat sig vara de bästa åtgärderna. Det visste man redan från början men struntade i det helt enkelt. Därför Covid dödsfallen är betydlig fler i Sverige jmf med sina grannländer.
Det är kalla fakta !
Citera
2021-06-09, 08:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Svensk fotbollsspelare som ska delta i landslaget i fotbolls-EM har smittats med Corona.
Stora nyheter överallt.
Men varför pratar dom inte mer om att han redan haft covid, hur vanligt är det att man blir smittad 2 gånger och beror det på att man inte får antikroppar som skyddar en längre tid lr har han drabbats av en mutation?
Många frågor, men få svar, vet ingen lr är det mörkläggning som pågår?
Du kan ju börja med att inte själv delta i mörklöggningen genom att visa att någon av de smittade spelarna tidigare haft covid-19.
Citera
2021-06-09, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Många är nu besvikna för att de inte blivit färdigvaccinerade innan midsommar som tidigare utlovat.

Har hört flera nu som uttrycker att det känns meningslöst att ta vaccin nu, eftersom smittorisken på sommaren är nästan obefintlig. Tror många kommer låta vänta till september oktober någon gång att vaccinera sig. Kanske har vaccinen då också uppdateras till att innehålla strängar från de vanligaste mutationerna från Indien, Brasilien m.m?

Själv var jag tvungen att tränga mig lite före, så jag hann få dos2 i tid så jag blev "skyddad" inför sommaren. Skulle jag bara snällt väntat på min tur hade jag inte varit vaccinerad ännu på ett tag. Skandal. Bokningssystemet är ett skämt. Jag skulle alltså nu kunna boka dos 2 en gång till. Funderade på om jag skulle gjort det, men så läste jag om någon som dött efter tagit 3 sprutor, så det kanske inte är någon bra idé? Annars tänkte jag att tre sprutor kanske ger ett bättre skydd än 2?

Är det någon som tagit 4-6 sprutor? Hur kändes det med biverkningar osv ? Får man bättre skydd om man blandar flera olika sorters vaccin?

Fan va du snackar mycket skit!
”Har hört flera nu”
Vad umgås du i för kretsar egentligen?
Jag har ett stort socialt nät, och har inte ens hört något liknande komma på tal.
Vad är det för efterblivna människor som tänker så?

Och detta gnäll på bokningsystemet!
Jag har inte hört en enda person någonstans i Sverige som haft problem att boka sig.
Många av dessa bor dessutom i Stockholm där det gnälls mest i media.

Min gissning är att det handlar om svagbegåvade individer som inte klarar av de enklaste instruktioner som inte klarar att boka sig för en spruta.
Citera
2021-06-09, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du kan ju börja med att inte själv delta i mörklöggningen genom att visa att någon av de smittade spelarna tidigare haft covid-19.

Du kan ju börja med att lära dig googla.

” Spelarna fick ledigt efter lägret i Båstad som avslutades med landskampen mot Finland 29 maj och Kulusevski är kvar i Stockholm. Kulusevski gjorde ett test med extremt låga nivåer i torsdags och ytterligare testning visade att det var negativt. Kulusevski har haft covid-19 tidigare och han har antikroppar.

– Han kände sig förkyld med lätta symptom i morse och vi gjorde ett PCR-test som var positivt.”

https://www.svt.se/sport/fotboll/presstraff-2
Citera
2021-06-09, 08:50
Medlem
Haddock93s avatar
https://mobile.twitter.com/Breaking911/status/1402392471070515203

Citat:
JUST IN: New study finds that the use of weight-adjusted hydroxychloroquine & azithromycin improved survival of ventilated COVID-19 patients by nearly 200% - medRxiv

Hade Trump rätt trots allt? Känns som att pandemin politiserats rejält för att få bort han som president..
Citera
2021-06-09, 08:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
”Har hört flera nu”
Jag har ett stort socialt nät, och har inte ens hört något liknande komma på tal.

Jag har inte hört en enda person någonstans i Sverige som haft problem att boka sig.

Min gissning är att det handlar om svagbegåvade individer som inte klarar av de enklaste instruktioner som inte klarar att boka sig för en spruta.

De som känner det meningslöst att ta vaccinet nu är oftast de som uttryckt skepsis för sjukdomens farlighet, men även varit skeptiska mot vaccinet. Yngre personer, eller yngre medelålders. De har väl i stort levt som vanligt under pandemin och inte brytt sig särskilt mycket om rekommendationer.
Jag har ju resonerat precis tvärtom. Har skyddat mig så mycket jag bara kunnat. Bokade in mig på vaccin så fort jag fick kallelsen, men sen när jag skulle ta andra sprutan fick jag aldrig något sådant meddelande på telefonen. Till sist gjorde jag så som man inte ska. Jag bokade dos 1 en gång till och fick min andra dos efter cirka 4 veckor. Det var ett par veckor sedan nu. IDAG fick jag så det där SMSet att jag kan boka mig för min andra dos
Vet inte om jag ska göra det? Om det är någon poäng med att ta tre doser? Blir skyddet bättre då tror du? Verkar vara många som aldrig får något boknings-SMS och därför inte heller får något erbjudande på "alltid öppet". Då får man ringa ett bokningsnummer och hamnar på något callcenter i Värmland...

Skitskumt system!
Citera
2021-06-09, 08:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
”Har hört flera nu”

Bokningen i Stockholm är inte fri från problem.
Jag bokade första sprutan utan problem, men sedan har appen inte funkat.
Appen går att starta och jag kan logga in, men sedan visas det bara tomma sidor
Startar jag om telefonen funkar appen som den ska en gång, nästa inloggning ger tomma sidor.
Jag fick inte något utlovat sms när det var dags att boka dos två, men det är nog inte appens fel.
Det gick aldrig att boka dos två med appen.
Det går att boka på telefon, 08-428 29 30, så det finns ju fungerande alternativ. Jag fick en tid dagen därpå.
Citera
2021-06-09, 08:56
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
”Har hört flera nu”

IMBILDEN har ett gediget umgänge där i sin bunker. Hoppas alla besökare bär gasmask.

Men angående bokningssystemet kan jag utifrån egna erfarenheter intyga att bokningen samt information kring densamma har varit ett veritabelt haveri i Stockholm. Det har dock blivit lite bättre på sista tiden, men det är enastående hur det ens går att vara så usla som regionen var i början liksom hur lång tid det tog att få något som åtminstone liknar rätsida på det hela. Och jag är (tro det den som vill) i vart fall inte konstaterat svagbegåvad, vilket naturligtvis är vad som bör räknas med hänvisning till trådens brittiska akademikerhjälte tillika skyddshelgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in