Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Jag förstår fortfarande inte. Studien, och det du lyfter fram, säger att det finns ett tydligt samband mellan antikroppar och symptom. Dvs om man varit asymptomatisk så är förekomsten av antikroppar mer sällsynt än om personen haft tydliga symptom, tex smakbortfall.
Ingenstans står det något som ens kan antydas till en samband mellan höga mängder antikroppar och smakbortfall. Det har du vid upprepade tillfällen skrivit som att det vore en självklarhet.
Jag har hört talas om folk som knappt varit sjuka, i princip det enda symtom de haft har varit lukt/smakbortfall. Om det finns ett samband mellan allvarighetsgraden i sjukdomen och mängden antikroppar personen utvecklar, vilket jag tror på, så finns det inget samband mellan mycket antikroppar och explicit lukt/smakbortfall.
Hade du någon annan källa också? Det finns att läsa på många håll säger du. Jag vill verkligen tro dig, men jag är vän av fakta.
Det jag talar om är inte allvarlighetsgrad utan specifika symtom. Dessa kan vara svaga i sig.
Jag är ingen länksamlare, men tog mig tid att googla ämnet i samma studie;
"Luktbortfall är starkt förknippat med bildande av antikroppar
Det symtom som var starkast associerat med produktion av antikroppar var luktbortfall. Samtidigt var halsont det enda symtomet som INTE var associerat med antikroppar.
När det gäller olika kombinationer av symtom var triaderna ”lukt/smakbortfall, sjukdomskänsla och feber” samt ”lukt/smakbortfall, sjukdomskänsla och hosta” starkt associerade med förekomst av antikroppar."
https://www.ds.se/aktuellt/manga-intressanta-resultat-i-ds-antikroppsstudie/
Man bör dock minnas att man kan ha T- cellsminne även om antikroppar inte förekommer i nämnbar mängd. Som jag tidigare nämnt är inte antikroppar nödvändigtvis det bästa sättet att mäta immunitet, även om det fungerar skapligt vid covid-19.