2021-06-08, 21:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Remdesivir har ju klassats som verkningslöst, så då blir ju frågan om nyttan via nebulizer ?.
Att Ivermectin funkar med nebulizer pekar mer på att dom vill kunna angripa viruset så tidigt som möjligt, kör man oralt med ivm-tabletter har vi ju en fördröjning via matsmältning(blodomloppet.
Nu har vi ju även astma-nebulizers med Budesonide att räkna med, den går iaf att köpa via recept....
(än så länge)

Remdesivir med nuvarande godkännande för svårt sjuka patienter är ingen verkningsfull behandling enligt vad som framkommit som du påpekar.

Dock har Remdesivir antivirala egenskaper mot covid19 som borde fungera om du tar medicinen tidigt eller profylaktiskt. Problemet är att Remdesivir är leverskadande i piller form så ej rimligt att använda som profylax/tidig behandling. Gilead jobbar på en inhalerad variant som skulle kunna bli bra.

Nebulizer kan ge högre dos i lungorna o då kanske de antiinflammatoriska egenskaperna hos Ivermectin gör större nytta? För sen behandling då. Ivermectin är ju unikt då det är både antiviralt och antiinflammatoriskt.
Citera
2021-06-08, 21:43
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jo då. ACE2 finns i hjärnan och i andra delar av centrala nervsystemet

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fneur.2020.573095/full

https://link.springer.com/article/10.1007/s10571-020-00915-1

Jag är beredd att ompröva min inställning till luktproblemen och ACE-2.

Anledningen är att jag alltid dragits med djävulska bihinneinflammationer och förkylningar som påverkat mitt luktsinne. Det knasiga i det hela är att den 1:a dagen jag märker att något är på g blir mitt luktsinne lite känsligare än vanligt, sen korkar näsa och svalg igen av massa var och både lukt och smak blir mycket liten, men kommer alltid tillbaka när sen skiten börjar släppa.

I corona-fallen har jag nu funnit när jag själv letat lite att 10-15% av de som insjuknat oavsett grad av corona-infektion får bestående skador på lukt och smak, de övriga kan återfå delvis eller fullt luktsinne igen, där många då måste träna upp sitt luktsinne igen. Men vid Covid blir det någon slags kortslutning då folk uppfattar att maträtter etc luktar spya och att mat i prinip blir oätlig då det börja smaka satans illa, sånt har aldrig hänt mig, fy fan vilket öde...

Så då är frågan om viruset via ACE-2 sabbar system i hjärnan, men då borde fler funktioner också skadas, vilket då mer bör peka på nervbanorna upp till hjärnan tar skada, men de har inte ACE-2 ?
Frågan blir om Corona-virus-tillverkningen i en ACE-2 receptor orsakar någon slags kemsik reaktion vid nybildandet av spikproteiner som då skadar nervbanorna i närheten.

Intressant artikel i ämnet skadade nervbanor:
https://www.vardfokus.se/nyheter/hon-hjalper-covidpatienter-att-fa-tillbaka-lukt-och-smak/
Senast redigerad av vinland 2021-06-08 kl. 21:49.
Citera
2021-06-08, 21:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag är beredd att ompröva min inställning till luktproblemen och ACE-2.

Anledningen är att jag alltid dragits med djävulska bihinneinflammationer och förkylningar som påverkat mitt luktsinne. Det knasiga i det hela är att den 1:a dagen jag märker att något är på g blir mitt luktsinne lite känsligare än vanligt, sen korkar näsa och svalg igen av massa var och både lukt och smak blir mycket liten, men kommer alltid tillbaka när sen skiten börjar släppa.

I corona-fallen har jag nu funnit när jag själv letat lite att 10-15% av de som insjuknat oavsett grad av corona-infektion får bestående skador på lukt och smak, de övriga kan återfå delvis eller fullt luktsinne igen, där många då måste träna upp sitt luktsinne igen.

Så då är frågan om viruset via ACE-2 sabbar system i hjärnan, men då borde fler funktioner också skadas, vilket då mer bör peka på nervbanorna upp till hjärnan tar skada, men de har inte ACE-2 ?
Frågan blir om Corona-virus-tillverkningen i en ACE-2 receptor orsakar någon slags kemsik reaktion vid nybildandet av spikproteiner som då skadar nervbanorna.

Intressant artikel i ämnet skadade nervbanor:
https://www.vardfokus.se/nyheter/hon-hjalper-covidpatienter-att-fa-tillbaka-lukt-och-smak/
Jag vågar inte spekulera/uttala mig om orsakssamanden. Men ett påpekande kan kanske vara att det kanske inte är helt lätt att avgöra hur vanliga sådana symptom är vid förkylningar generellt då förkylningar generellt även har en tendens att orsaka nästäppa, vilket kanske otydliggör en anosmi. Kanske en lika egenartad symptombild av covid är att nästäppa ofta uteblir? Kanske är det åtminstone till viss del detta som ökar kontrasten för anosmi som följd av covid. I dont know.

Din länk var intressant!
Senast redigerad av MrArtur 2021-06-08 kl. 21:54.
Citera
2021-06-08, 21:54
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
-----------Dock har Remdesivir antivirala egenskaper mot covid19 som borde fungera om du tar medicinen tidigt eller profylaktiskt. Problemet är att Remdesivir är leverskadande i piller form så ej rimligt att använda som profylax/tidig behandling. Gilead jobbar på en inhalerad variant som skulle kunna bli bra.

Nebulizer kan ge högre dos i lungorna o då kanske de antiinflammatoriska egenskaperna hos Ivermectin gör större nytta? För sen behandling då. Ivermectin är ju unikt då det är både antiviralt och antiinflammatoriskt.

Men då borde Budesonide vara bättre och extremt billigare om man jämför priserna på medicin, det känns mer som om tillverkaren försöker hitta en reträttväg ut att kunna kränga Remdesiver med de problem och kostnader som denna medicin har.
Citera
2021-06-08, 21:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Frågan är väl om just grå hjärnsubstans har dessa receptorer. Iaf är det vad jag frågar mig just nu

Hittar bara att neuronerna kan ha receptorer. Men om BBB släpper genom virus delar som orsakar inflammationer/skador så är det väl illa nog?

https://www.researchgate.net/figure/Possible-mechanism-of-damage-to-the-blood-brain-barrier-BBB-by-the-action-of_fig2_344408097
Citera
2021-06-08, 22:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag förstår fortfarande inte. Studien, och det du lyfter fram, säger att det finns ett tydligt samband mellan antikroppar och symptom. Dvs om man varit asymptomatisk så är förekomsten av antikroppar mer sällsynt än om personen haft tydliga symptom, tex smakbortfall.

Ingenstans står det något som ens kan antydas till en samband mellan höga mängder antikroppar och smakbortfall. Det har du vid upprepade tillfällen skrivit som att det vore en självklarhet.

Jag har hört talas om folk som knappt varit sjuka, i princip det enda symtom de haft har varit lukt/smakbortfall. Om det finns ett samband mellan allvarighetsgraden i sjukdomen och mängden antikroppar personen utvecklar, vilket jag tror på, så finns det inget samband mellan mycket antikroppar och explicit lukt/smakbortfall.

Hade du någon annan källa också? Det finns att läsa på många håll säger du. Jag vill verkligen tro dig, men jag är vän av fakta.
Det jag talar om är inte allvarlighetsgrad utan specifika symtom. Dessa kan vara svaga i sig.

Jag är ingen länksamlare, men tog mig tid att googla ämnet i samma studie;

"Luktbortfall är starkt förknippat med bildande av antikroppar

Det symtom som var starkast associerat med produktion av antikroppar var luktbortfall. Samtidigt var halsont det enda symtomet som INTE var associerat med antikroppar.

När det gäller olika kombinationer av symtom var triaderna ”lukt/smakbortfall, sjukdomskänsla och feber” samt ”lukt/smakbortfall, sjukdomskänsla och hosta” starkt associerade med förekomst av antikroppar."

https://www.ds.se/aktuellt/manga-intressanta-resultat-i-ds-antikroppsstudie/

Man bör dock minnas att man kan ha T- cellsminne även om antikroppar inte förekommer i nämnbar mängd. Som jag tidigare nämnt är inte antikroppar nödvändigtvis det bästa sättet att mäta immunitet, även om det fungerar skapligt vid covid-19.
Citera
2021-06-08, 22:02
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag vågar inte spekulera/uttala mig om orsakssamanden. Men ett påpekande kan kanske vara att det kanske inte är helt lätt att avgöra hur vanliga sådana symptom är vid förkylningar generellt då förkylningar generellt även har en tendens att orsaka nästäppa, vilket kanske otydliggör en anosmi. Kanske en lika egenartad symptombild av covid är att nästäppa ofta uteblir? Kanske är det åtminstone till viss del detta som ökar kontrasten för anosmi som följd av covid. I dont know.

Din länk var intressant!

Jag var otydlig i förra inlägget.
När jag får mina inflammationer korkas hals och näsa igen så svårt att jag får ett helvete att andas normalt. Då jag bott i USA tidigare en tid fanns det en nässpray vid namn afrain som funkade bra, vilket jag alltid kör med, vilket öppnar upp näsa och hals, som sen visserligen blir ökentorra men jag kan då andas o sova normalt och har då nedsatt lukt/smakförmåga c:a 50%.

När Sars-1 var i farten fick jag en kräm av polaren i USA som är läkare som då skulle smörjas in i näsborren innan man klev på flygplanet, jag flög då ofta långflygningar på runt 14 tim och jag klarade mig, men 2 av vänner som flög samma rutt torskade på SARS, har för mig att den salvan just innehöll ivermectin, man laddade om typ var 4-5 timme i näsan.
Citera
2021-06-08, 22:05
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fjärde vågen är här

Synd på dessa proffs att deras lungor nu är skadade bortom räddning..

Risken är stor att hela landslaget avlider nu i den här dödliga pandemin som skördat så många unga och friska människors liv. RIP svenska fotbollslandslaget.
Senast redigerad av WimHof 2021-06-08 kl. 22:08.
Citera
2021-06-08, 22:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Men då borde Budesonide vara bättre och extremt billigare om man jämför priserna på medicin, det känns mer som om tillverkaren försöker hitta en reträttväg ut att kunna kränga Remdesiver med de problem och kostnader som denna medicin har.

Ja Budesonide är såklart en billig välanvänd medicin som har några positiva trials. Risk-benifit för den är antagligen väldigt bra. Kostar inte mycket heller. I den bästa av alla världar hade förstås fler studier gjorts på den.

Självklart kommer Gilead göra allt för att hitta nån anledning till att fortsätta använda Remdesivir o tjäna pengar.

Azelastine är en allergi medicin som har visat sig ha antiviral aktivitet mot covid19. Kör med den i sprayform mot min pollenallergi. En bra bonus att den antagligen fungerar som profylax.
Citera
2021-06-08, 22:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Hjärnan saknar ACE-2 receptorer som viruset behöver för att kapa friska celler. Alltså kan inte SARS CoV-2 reproducera sig i hjärnan och käka hjärnceller.
Det verkar inte kunna ta sig genom blod-hjärnbarriären men skada blodkärl.

ACE-2 receptorer finns även i hjärnan.

" ACE-2 uttrycks också av endotelceller i
artärer och vener, i arteriell glatt muskula-
tur, i njure, hjärta, hjärna och testiklar."

https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/2020/04/F3S3-1.pdf
Citera
2021-06-08, 22:17
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Hittar bara att neuronerna kan ha receptorer. Men om BBB släpper genom virus delar som orsakar inflammationer/skador så är det väl illa nog?
https://www.researchgate.net/figure/Possible-mechanism-of-damage-to-the-blood-brain-barrier-BBB-by-the-action-of_fig2_344408097

Citat:
---------Azelastine är en allergi medicin som har visat sig ha antiviral aktivitet mot covid19. Kör med den i sprayform mot min pollenallergi. En bra bonus att den antagligen fungerar som profylax.

Och nu har vi ett kommande finskt recept som fått patent: aprotinin, hydroxychloroquine och ivermectin, vilket då påminner om strategin att köra nebulasor.

Men din länk om BBB var inte trevlig precis, är Covid-19 den enda av alla coronavirus som uppträder så här ? För om nu detta kan påvisas betyder det att det blir jävligt bråttom att sätta in medicinering direkt vid misstänkt covid-sjuka, att sitta hemma och känna efter enligt 1177 blir då rena vansinnet, att jämföra med en eldsvåda, vänta med att ringa tills elden nått taknocken....
Citera
2021-06-08, 22:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Nja, i det här fallet har jag för tillfället luktsinnet för ögonen.

Personligen menar jag att luktbortfall vid covid-19 torde bero på påverkan i grå hjärnsubstans, fast vet gör jag inte. Någon receptor krävs dock isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in