2021-06-08, 16:58
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Fastly, Cloudflare osv har skydd mot DDoS som en del av affärsidén. De är experter på det, sprider ut geografiskt i ett försök att vara just stabila oavsett vad. Så det är inget "bara" att ta ner dem.

Varför stora företag väljer andra stora företag tror jag säger sig självt, speciellt i den här nischen där infrastruktur och kompetens är allt. De gör det billigare och bättre än vad man själv kan, så kan man fokusera på att bygga sin produkt.

Det finns konkurrenter men de lär sig fortfarande så det är inget alternativ för bolag som kräver en viss uptime i sina avtal. När de mindre klantar sig märker du det inte för att du inte använder någon av deras kunder.

Och framförallt handlar det om att CDN cachear enorma mängder bild, ljud och videoklipp nära användarna jorden runt, nåt som tex Netflix, Youtube, Spotify mfl stora plattformar har enorm nytta av men kostar gör det såklart.
Alternativet att själv bygga upp den infrastrukturen skulle kosta ännu mer för de olika CDNs kunder.
Citera
2021-06-08, 18:22
Medlem
Lejonpungens avatar
Har det kommit någon officiell anledning av vad som orsakade felet?

Så att vi kan återskapa det?
Citera
2021-06-08, 18:59
Medlem
Kalliss avatar
Vad har alla siter som drabbades för beröringspunkter, tänker vilka operatörer med underleverantörer, noder o.s.v. respektive drabbad trafik, som deras servrar utgår från/till?

That's the question!

Är det en stormakts verk, som testade nytt djävulskap?
Citera
2021-06-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Vad har alla siter som drabbades för beröringspunkter, tänker vilka operatörer med underleverantörer, noder o.s.v. respektive drabbad trafik, som deras servrar utgår från/till?

That's the question!

Är det en stormakts verk, som testade nytt djävulskap?
Testa skumma i alla fall någon sida i tråden. Man vet vad som hänt:
Citat:
We identified a service configuration that triggered disruptions across our POPs globally and have disabled that configuration. Our global network is coming back online. Continued status is available at

https://mobile.twitter.com/fastly/status/1402221348659814411
Citera
2021-06-08, 20:37
Medlem
märkte det knappt
internet är/var en fluga
detta inlägg har postats in
Citera
2021-06-08, 20:45
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
OK, tack för infon, antog AWS då dom äger bla twitch - Det kanske blandas hejvilt med olika molntjänster osv.
AWS äger väl inte twitch? Det är väl ändå Amazon som gör, inte Amazon Web Service, eller har jag fel?
Citera
Zilvios avatar

Moderatormeddelande

Postat av Zilvio 2021-06-08, 22:26
Medlem
Det här ett forum för tekniska diskussioner. Konspirationsteorier och annat som är ot för forumet får man diskutea på annan plats.
Håll er till ämnet för att undvika tråkigheter.

/MOD
2021-06-08, 23:01
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
AWS äger väl inte twitch? Det är väl ändå Amazon som gör, inte Amazon Web Service, eller har jag fel?

Låt mig förtydliga;

Jag antog att det var AWS som var nere pga att twitch var nere då jag antog att twitch snurrade på deras servrar pga ägarförhållandet - där Amazon.com Inc äger både AWS och twitch.
Citera
2021-06-09, 02:51
Medlem
GHZHJs avatar
Mitt Telia har nyss legat nere i kanske 1 timme.
Just nu fungerar det, men uppkopplingen svajar. På mobilen kommer jag inte alls ut.
Och nu skulle jag på Telia genom datorn och kolla en sak, då ligger Telia nere.
Här inne fungerar det bra och det går snabbt att surfa här också.

-----
6 min. senare kom jag ut på mobilen också.
Men Telia ligger fortfarande nere.
Senast redigerad av GHZHJ 2021-06-09 kl. 02:57.
Citera
2021-06-09, 10:16
Medlem
Vad i?

Hur kan ett outage hos en enda leverantör orsaka en så stor brist på tillgänglighet?

Och vad fan är Fastly för något? Chockerad över att jag i princip är systemadministratör som arbetar mycket med molntjänster, och aldrig hört talats om Fastly någonsin innan detta.

Är det en av dessa tjänster som har trängt sig upp som en maskros genom asfalten, ungefär som Zoom (hade inte mycket till reputation/användarbas att tala om innan Corona, men slog av någon konstig anledning igenom)
Citera
2021-06-09, 10:47
Medlem
BlackScorpion-Swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Vad i?

Hur kan ett outage hos en enda leverantör orsaka en så stor brist på tillgänglighet?

Och vad fan är Fastly för något? Chockerad över att jag i princip är systemadministratör som arbetar mycket med molntjänster, och aldrig hört talats om Fastly någonsin innan detta.

Är det en av dessa tjänster som har trängt sig upp som en maskros genom asfalten, ungefär som Zoom (hade inte mycket till reputation/användarbas att tala om innan Corona, men slog av någon konstig anledning igenom)

Innan det påhittade Coronaviruset*. Jag ville bara rätta till det så att det blev rätt.
Men nej, jag har aldrig hört talas om dem heller. Märkligt.
Citera
2021-06-09, 11:07
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Vad i?

Du är systemadministratör och har aldrig hört talas om content delivery networks? De har dominerat de stora plattformarnas distribution till användarna i åtminstone 10 år eller så. Är det z/360 med COBOL på en gammelbank som du administrerar?

ps. molntjänsterna är vanligtvis sina egna CDNs .ds
Senast redigerad av konstapel 2021-06-09 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in