Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Skumt. Då kanske det är något i den vegetariska dieten ändå. Eller frånvaron av något i köttdieten. Vad detta "något" är, bör man sovra fram, och de hade ju även frågat deltagarna om de åt ett stort antal enskilda livsmedel, så det bör gå.
Utan att känna till den relevanta faktorn, så tycker jag dock att man ska avråda människor från att övergå till helvegetarisk kost. För det kräver MYCKET. SÅ många människor får näringsbrist, när de saknar kunskap, tid, pengar för att laga en fullgod vegetarisk kost. De människorna lär bara bli sjukare, om de blir smittade...
I denna texten står det vegetarisk kost och även vegetarisk kost med fisk. Men i utländsk media är även vegans kost inräknad. Jag tror att folk tror att vegetariskt kost är svårare en vad den egentligen är. Det är inte komplicerat att äta vegetariskt över huvud taget men vegan mat kräver att man tillsätter b-12 och att man tänker lite mer.
Redan från början har man pratat om hjärt och kärl sjukdomar som en dålig kombo med covid och vegetarianer har typ inte några eller väldigt sällan sådana problem. Så jag tror att det handlar om det animaliska fettet, det mättade fettet. LCHF-diet nämndes och att det till och med kunde ge svårare covid men det var inte statistiskt säkert. Den kosten innehåller ju ännu mer mättat och animaliskt fett en normal kött diet.
Nej man kanske inte ska gå ut och uppmana allmänhetens att bli vegetarianer men att minska lite på det röda köttet och se till att man äter mer nyttigt vegetabiliskt fett en animaliskt tror jag skulle vara en fördel. Det är ju så att hjärt och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och veganer och vegetarianer löper betydligt mindre risk att drabbas. Min mor är flexitarian och super frisk.