2021-06-08, 11:33
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Reza brukar/brukade gilla olika polis konton på instagram. Han bjöd bullar till polisen vid terrorattacken 2017. Kanske var allt bara spel för galleriet?
Det behöver ju inte vara Reza, men sannolikt någon bekant då det inte kan vara en så stor krets från Gottsunda som har Ivan som advokat
Citera
2021-06-08, 11:40
Medlem
matsqqs avatar
155 gripna i Sverige (enligt AB) , 800 i världen enligt VG (verdens gang) ...

Har Sverige nu snudd på 20% av världens kriminella (som använder sig av krypterade appar) ...

Skrämmande utveckling ...
Citera
2021-06-08, 11:41
Medlem
Computerzs avatar
Häftigt att FBI själva stod bakom utvecklingen av ANØM och i takt med att Encrochat, SKY-ecc stängdes ner övergick fler och fler till den övervakade krypteringstjänsten Festligt...smart som fan!

Men sinnessjukt att 155 av 800 gripna var från Sverige. Vi leder verkligen den sämsta av alla statistik!
Citera
2021-06-08, 11:41
Medlem
Mindbusinesss avatar
Från Expressen;

”nej, du är inte ensam om att reagera på det. Av totalt 800 gripna, hittills globalt sett, är alltså 155 personer kopplade till Sverige. Det sticker ut. Vi kommer att följa utredningarna i vår bevakning.”
Citera
2021-06-08, 11:53
Medlem
Conny63s avatar
Skrämmande utveckling i Sverige ! Mycket granskning av vårt rättsystem o straff jämförelse med de andra länderna nu o vad som händer med dom gripna.Sverige är mycket illa ute alltså .
Citera
2021-06-08, 11:54
Medlem
Mindbusinesss avatar
Från oktober 2019 har 20 miljoner meddelanden sparats från sammanlagt 11.800 enheter från ett 90-tal länder.
Toppländerna är Tyskland, Nederländerna Spanien, Australien och Serbien. Även Sverige pekas ut på en karta som ett av de länder med flest Anom-telefoner.
https://www.dn.se/sverige/fbi-agenten-berattar-sa-lurade-vi-kriminella-varlden-over/
Citera
2021-06-08, 11:56
Medlem
2n00b4Us avatar
Nu hoppas man att dessa personer får hårda straff. Kan man se vilka orter i Sverige polisen slog till på?

Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
Skrämmande utveckling i Sverige ! Mycket granskning av vårt rättsystem o straff jämförelse med de andra länderna nu o vad som händer med dom gripna.Sverige är mycket illa ute alltså .

Det är ju lite stört att politikerna inte inser det.
Citera
2021-06-08, 11:56
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Men sinnessjukt att 155 av 800 gripna var från Sverige. Vi leder verkligen den sämsta av alla statistik!

Skulle inte förvåna mig om kriminella i Sverige är dummare än genomsnittet. De har kanske blottat sig i högre utsträckning än kollegorna i resten av världen.
Citera
2021-06-08, 11:57
Medlem
Bara jag som går och väntar på nåt riktigt köttigt avslöjande kopplat till den dansk-amerikanska avlyssningen av svenska politiker (bland andra) förra veckan? Kan det till och med vara vad som triggade tillslaget nu?

Vilka politiker kommer inom kort bli avslöjade som grovt kriminella?
Citera
2021-06-08, 11:58
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Genom Anom ska en Uppsalabo i 40-årsåldern ha gripits, skriver UNT.
Mannen pekas ut som en ledande gestalt i den grova organiserade brottsligheten i Uppsala ska ha gripits i Spanien, enligt tidningen.
Håller utkik och postar om jag ser något i Spansk media
Citera
2021-06-08, 12:02
Medlem
groovesnuss avatar
1. Va fan, dom har skaffat en logga för en polisinsats
2. Dom stavar Trojan med norskt ö

Tröjan Shield!!!!

😂😂
Citera
2021-06-08, 12:03
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
155 gripna i Sverige (enligt AB) , 800 i världen enligt VG (verdens gang) ...

Har Sverige nu snudd på 20% av världens kriminella (som använder sig av krypterade appar) ...

Skrämmande utveckling ...

När jag lyssnade på polistalesmannen Staaf, så var det väl så att 800 hade gripits globalt under gårdagen, varav 70 stycken i Sverige och fem stycken i Spanien (som inte var med i Trojan Shieldsamarbetet) på uppdrag av svensk polis. Däremot hade ytterligare 80 personer frihetsberövats tidigare inom ramen för operationen. Hur många som gripits tidigare under de 18 månader (?) som operationen varit igång av andra länders poliskårer vet vi ju inte.

Som jag förstår det kan ca 10 % (dvs 75 av ca 800) av de som greps under gårdagens insats tillskrivas den svenska polisen.

Har jag missuppfattat det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in