2021-06-07, 15:04
Medlem
Klas-Vegass avatar
Vi ägde finland i 800 år och lärde oss ordet pojke. Det var väl allt?
Citera
2021-06-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
De har åtminstone närmat sig skulle jag säga.

Speciellt om man tittar på den yngre generationen, där Finland har många lovande/etablerade proffs i NHL. Ser inte lika ljust ut för Sverige bland de yngre som är 20-25.

Finska spelare i NHL 20/21: https://www.quanthockey.com/nhl/nationality/finnish-nhl-players-2020-21-stats.html

Svenska: https://www.quanthockey.com/nhl/nationality/swedish-nhl-players-2020-21-stats.html

Sverige har givetvis en bättre bredd fortfarande dock och "ska" slå Finland i OS.
Jag raljerade lite. Finland är en utmärkt hockeynation och en del av de 5 främsta länderna i sporten, men jag ställer mig mot att folk använder hockey-vm som någon som helst måttstock kring vilket nation som är bäst. Det blir än mer bisarrt att man drar in Sverige i debatten då Tre kronor tog VM guld 17 och 18. Jag hade i något avseende dock förstått om det rådde brist på framgång i hockey för Sverige de senaste, låt oss säga, 10 åren. Då hade man nog fått klia sig i huvudet.
Citera
2021-06-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apophis
Sen har väl en finsk spelare blivit draftad topp 3 av NHL varje år sedan 2016 vilket inte var direkt jättevanligt för Finland. Så visst har Finland gått framåt
Du drömmer.
Citera
2021-06-07, 16:13
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag raljerade lite. Finland är en utmärkt hockeynation och en del av de 5 främsta länderna i sporten, men jag ställer mig mot att folk använder hockey-vm som någon som helst måttstock kring vilket nation som är bäst. Det blir än mer bisarrt att man drar in Sverige i debatten då Tre kronor tog VM guld 17 och 18. Jag hade i något avseende dock förstått om det rådde brist på framgång i hockey för Sverige de senaste, låt oss säga, 10 åren. Då hade man nog fått klia sig i huvudet.

Håller med.

Sverige har dessutom varit starka de senaste åren. Silver i senaste OS 14 och två VM guld 17 och 18 som du nämner. Så det är en komplimang till Finland som också varit bra

VM är som du säger inte den bästa måttstocken. Tror dock både Finland och Sverige går bra nu i kommande OS.
Citera
2021-06-07, 16:18
Medlem
Hahah vilken efterbliven tråd, vem bryr sig om VM som inte ens borde kallas för VM, där sämsta spelarna är med? Alla som kan hockey vet att VM är ett stort skämt i klass med Karjala Cup och dylikt.

Hockey är allt i Finland, finns ingen idrott som ens kommer i närheten där. Ändå har Sverige vunnit otroligt mycket mer. Finland är lillebror.

När slog Finland Sverige senast när dom bästa var med? När kom Finland bättre placerade än Sverige senast i en turnering där dom bästa deltar?
Citera
2021-06-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
De har åtminstone närmat sig skulle jag säga.

Speciellt om man tittar på den yngre generationen, där Finland har många lovande/etablerade proffs i NHL. Ser inte lika ljust ut för Sverige bland de yngre som är 20-25.

Finska spelare i NHL 20/21: https://www.quanthockey.com/nhl/nationality/finnish-nhl-players-2020-21-stats.html

Svenska: https://www.quanthockey.com/nhl/nationality/swedish-nhl-players-2020-21-stats.html

Sverige har givetvis en bättre bredd fortfarande dock och "ska" slå Finland i OS.
Blir lite annorlunda när du tittar på backsidan, målvaktssidan och den årliga NHL draften.
Citera
2021-06-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Du drömmer.

2016 Laine 2:a
2017 Miro Heiskanen 3:a
2018 Kotkaniemi 3:a
2019 Kakko 2:a

Ingen 2020 men iaf
Senast redigerad av apophis 2021-06-07 kl. 17:47.
Citera
2021-06-07, 17:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Tror att svensk hockey är körd tyvärr. Hockeyfilosofin är föråldrad och spelet ser ut som tidigt tvåtusental. Juniorarbetet verkar inte få fram i närheten lika många lovande spelare som Finland. Arbetet på gräsrotsnivå är mycket mera etablerat i Finland där man har ungefär lika många registrerade spelare på en hälften så stor befolkning numera. Nästan lika många ishallar etc.

Liiga är bevisligen bättre än SHL har vi sett senaste åren i VM. Finland har fler KHL spelare. Det enda Sverige har kvar är större bredd i NHL. Men även där ändrar det rusktigt snabbt och med nuvarande utveckling har Finland fler NHL spelare i slutet av 2020-talet.

Spetsen är redan klart bättre, tre spelare i topp20 i poängbörsen i år. Rantanen sjätte (24), Barkov 13e (25), Aho 16e (23). Bäckström (33) kvalar precis in på en tjugonde plats som bästa svensk. Nästa år kommer troligtvis Hintz (24) som i år nettade över en poäng per match även att passera bästa svensk. Lade in åldern på spelarna inom parentes så att man ska se var problemet ligger. Går vi igenom alla spelare som är max 25 så ligger Sverige långt efter nuförtiden.

Man borde kanske ta in nytt blod ifrån utlandet i ledningen för landslaget och hockeyförbundet, tycker man snöat in sig i föråldrade mönster och vägrar att se vartåt det barkar iväg.
Citera
2021-06-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apophis
2016 Laine 2:a
2017 Miro Heiskanen 3:a
2018 Kotkaniemi 3:a
2019 Kakko 2:a
2020 då?
Citera
2021-06-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
2020 då?
Ok ingen 2020 men drömma är att ta i

...Men 2022 kan det bli dags igen när Brad Lambert kan gå högt. Var är de unga svenskarna?
Senast redigerad av apophis 2021-06-07 kl. 18:29.
Citera
2021-06-07, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tror att svensk hockey är körd tyvärr. Hockeyfilosofin är föråldrad och spelet ser ut som tidigt tvåtusental. Juniorarbetet verkar inte få fram i närheten lika många lovande spelare som Finland. Arbetet på gräsrotsnivå är mycket mera etablerat i Finland där man har ungefär lika många registrerade spelare på en hälften så stor befolkning numera. Nästan lika många ishallar etc.

Liiga är bevisligen bättre än SHL har vi sett senaste åren i VM. Finland har fler KHL spelare. Det enda Sverige har kvar är större bredd i NHL. Men även där ändrar det rusktigt snabbt och med nuvarande utveckling har Finland fler NHL spelare i slutet av 2020-talet.

Spetsen är redan klart bättre, tre spelare i topp20 i poängbörsen i år. Rantanen sjätte (24), Barkov 13e (25), Aho 16e (23). Bäckström (33) kvalar precis in på en tjugonde plats som bästa svensk. Nästa år kommer troligtvis Hintz (24) som i år nettade över en poäng per match även att passera bästa svensk. Lade in åldern på spelarna inom parentes så att man ska se var problemet ligger. Går vi igenom alla spelare som är max 25 så ligger Sverige långt efter nuförtiden.

Man borde kanske ta in nytt blod ifrån utlandet i ledningen för landslaget och hockeyförbundet, tycker man snöat in sig i föråldrade mönster och vägrar att se vartåt det barkar iväg.
Lite bättre forwardsida, samtidigt har de knappt en enda ung back i NHL.
Citera
2021-06-07, 18:01
Medlem
Lundbondens avatar
Bra coaching och spelar mer aggresivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in