2021-06-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MdmDvl
Det är flera som tänker så, var ju ett par som varit med i biggest looser och sen lyxfällan som sa att dom betalat tillbaka sin skuld och resten är ”påhittade pengar” och att dom inte alls slösat 700 000 utan att det bara var påhittat. (Säsong 26 avsnitt 1) dom pratade om det på sin youtube. Tror också hon inte ville jobba för alla pengar skulle gå till staten ändå så dom såg ingen mening med att hon skulle jobba om dom ändå inte fick ut något av det. Är många som tar lån utan att kolla ränta och avgifter, det är ju därför man kommer upp i sånna extrema summor som folk har lånat för utan att man har något av värde.

Ja, här i en egen video, om sin medverkan i programmet, pratar paret om det. Att räntan bara är en påhittad siffra.

Tanken kan eventuellt bero på att de tidigare lånat en massa pengar av nära anhöriga som förmodligen inte tar ränta på lånen. Och de ”lånen” behöver de kanske dessutom inte betala tillbaka öht. Kvinnan har t ex inte varit berättigad till föräldrapenning under föräldraledigheten och då har hennes egna föräldrar istället gått in med x antal tusenlappar per månad (!!!!).

Ca 8:18 kommer en ”pedagogisk” förklaring på detta med skuld och ränta:

https://youtu.be/RAvOL7mGqYM
Citera
2021-06-07, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Ja, här i en egen video, om sin medverkan i programmet, pratar paret om det. Att räntan bara är en påhittad siffra.

Tanken kan eventuellt bero på att de tidigare lånat en massa pengar av nära anhöriga som förmodligen inte tar ränta på lånen. Och de ”lånen” behöver de kanske dessutom inte betala tillbaka öht. Kvinnan har t ex inte varit berättigad till föräldrapenning under föräldraledigheten och då har hennes egna föräldrar istället gått in med x antal tusenlappar per månad (!!!!).

Ca 8:18 kommer en ”pedagogisk” förklaring på detta med skuld och ränta:

https://youtu.be/RAvOL7mGqYM

Ja om man inte läser det finstilta när man lånar pengar så blir man väl chockad när man har en ränta på 153%. Att man inte bryr sig tillräckligt för att kolla upp det tycker jag är väldigt konstigt.
Citera
2021-06-07, 10:53
Medlem
Ytterligare som Julia Andersson (konståkerskan, säsong 28 avsnitt 10) postat:

Citat:
Jobbar för fullt nu för att kunna få in så mycket pengar som möjligt till bolaget. Jag går som lärling under min man som har yrkesbevis i yrket så jag gör allt jobb han gör, under uppsyn av honom, tro det eller ej. Jag har kommit på att det fysiskt jobb passar mig bäst, att göra något med kroppen och inte ha ett kontorsjobb. Inskriven på utbildning hos BYN för att gå vuxen lärling utbildning. Så om 4 år har jag förhoppningsvis yrkesbevis som snickare.😀👏

Om fyra år är familjen på gatan sedan länge…
Citera
2021-06-07, 12:36
Medlem
Citat:
Ja om man inte läser det finstilta när man lånar pengar så blir man väl chockad när man har en ränta på 153%. Att man inte bryr sig tillräckligt för att kolla upp det tycker jag är väldigt konstigt.

Sen att Lyxfällan skulle sagt att skatteskulden, poff, skulle försvinna om 5 år är otroligt löjligt.
Tjejen tittar åt ett annat håll när killen säger detta, hon skäms väl 🙄
Citera
2021-06-07, 12:45
Medlem
Thunderwomans avatar
Jag botaniserar på lediga stunder i gamla program. Förr var det lite annan vinkling tycker jag, som inte bara syftade till den "chockeffekt" de försöker uppnå idag. Men det är väl så med TV, att man måste bli vassare och vassare för att behålla tittarna. Tänja mer på vinklingen av hur korkade de medverkande är, så är det ju i de flesta realityserier. Dessutom kunde deltagarna förr som present få en reparation av huset om de inte haft råd med det, eller en ny kyl o frys. Nu får de en cykel eller en weekend-tripp till Skansen.

Men vad jag ofta tänker på är att det är ganska uppenbart att vissa deltagare troligen kommer att sitta i samma lyxfälla igen rätt snart efter att programledarna åkt hem. Det syns ibland lång väg att det inte är "Lyxfällan" personen behöver, för att personen faktiskt inte klarar av att lära sig hantera sin ekonomi pga sin sociala eller intellektuella kapacitet. De verkar ibland inte förstå att de hellre skulle fått en god man eller förvaltare, än att hänga ut sig i TV. Men då är det ju igen det där med bra TV. Det skulle inte gå att göra ett program av det.

En annan sak jag tänkt på är att av de tidigare säsongerna är flera avsnitt borta. Har ni nån tanke om varför Viaplay plockar bort avsnitt? Kanske är det så enkelt som att de inte får mer sponsorpengar från ett företag vars logga de exponerat? Eller kanske att den medverkande (eller nån anhörig) har bett dem?
Citera
2021-06-07, 13:04
Medlem
Citat:
Det är flera som tänker så, var ju ett par som varit med i biggest looser och sen lyxfällan som sa att dom betalat tillbaka sin skuld och resten är ”påhittade pengar” och att dom inte alls slösat 700 000 utan att det bara var påhittat. (Säsong 26 avsnitt 1) dom pratade om det på sin youtube. Tror också hon inte ville jobba för alla pengar skulle gå till staten ändå så dom såg ingen mening med att hon skulle jobba om dom ändå inte fick ut något av det. Är många som tar lån utan att kolla ränta och avgifter, det är ju därför man kommer upp i sånna extrema summor som folk har lånat för utan att man har något av värde.

De där två tjänar ju sina pengar - på heltid numera, tror jag - på att vara typ B-kändisar. Killen har en youtube-kanal där han kallar sig ”Anjo”. Inslagen verkar mest vara en massa tjafs/bråk med andra YouTubers. Så kallade ”draman”.

En ”dokumentär” på 10 delar ägnades åt att förfölja/smutskasta en ”hantverkare” som arbetat åt TouTubes barn- och ungdomsprogram ”Jocke och Jonna”. Nu vet jag såklart inget om vad ”hantverkaren” är skyldig eller oskyldig till, men fick intrycket av riktig personförföljelse via YouTube. Digital lynchning, liksom.

Och så avsnitt med lite ny-lägenhets-visning med betald marknadsföring i, etc. Ett hemmakontor för inspelning av YouTube är ett av rummen inrett som.

Så verkar gå bra för paret nu (såvida inte skenet bedrar, förstås).

Och ”Lyxfällan”-medverkan kan då delvis ha varit ett sätt att få reklam för sina YouTube-kanaler, det är väl flera YouTubers som har medverkat?

Är väl bara att gratulera paret till att ha hittat sin nisch, håller väl ett tag i alla fall.
Citera
2021-06-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Har sett alla avsnitt säsongerna 27-30 nu.

1 enda avsnitt var bra.

Säsong 28 avsnitt 10 med konståkerskan och mesen.
Men Hujedamej vad bra avsnittet var.

Mest omskrivna avsnittet här i tråden?
Önskar uppförljning, skulle vara superintressant
Citera
2021-06-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piklok
Ytterligare som Julia Andersson (konståkerskan, säsong 28 avsnitt 10) postat:

Om fyra år är familjen på gatan sedan länge…
Men om P ska övervaka naturbegåvningen, vem ska då jobba?
Citera
2021-06-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam

De måste ha väldigt många uppdrag som de inte ”redovisar” på Insta, om det där ska gå ihop. Och de har tydligen råd att låta Julia gå som lärling? VD-jobbet verkar inte ta all hennes tid...
Citera
2021-06-07, 15:26
Medlem
Citat:

Jag tror inte det framkom i avsnittet i sig, men i deras egna videos efteråt: Frun skulle typ plugga i fem år, istället för att arbeta och betala av på skatteskulden. Detta eftersom skatteskulden tydligen blir preskriberad efter fem år.

Undrar vilken femårig utbildning hon valt. Psykolog?
Citera
2021-06-07, 17:16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piklok
Angående familjen Andersson (konståkerskan, säsong 28 avsnitt 10) så la hon upp följande text i ett numera borttaget inlägg på familjens (Julias) instagramkonto idag:
Trots att vi har betalat 250 000 sek bland andra skulder till Inkasso AB marginalen så kräver de oss nu med ny ansökan om verkställighet dvs med ytterligare 91900 sek på samma skuld som kapitalbeloppet är redan betald. Alla våra försök att maila Marginalen har misslyckats. De besvarar inte våra Mail alls.

Nu ska huset säljas den 14 juli 2021 trots att det ligger hos Tingsrätten och det är inte avgjort än, men då Marginalen passade på att yttra sig i ärendet kring vår ansökan om inhibition och det blev avslag på det ( trots att skulden var då redan betald) så har vi nu en situation som trots alla våra ansträngningar går åt fel håll.

Bara en person som Julia kan bli förvånad över att man måste betala ränta på ett lån. Riktigt ansträngande att skicka mejl till en bank. Att man kan bemöda sig att ringa dem också verkar inte ha gått upp för henne...

Riktigt roligt att följa denna cirkus. Men givetvis tragiskt att hennes idioti går ut över fyra barn.
Ja man undrar ju verkligen hur hon tänker. Men kanske börjar det gå upp ett ljus nu. Hon kanske äntligen fattar att föräldrarna inte löser hennes skulder längre och kanske fattar att det finns omkostnader kring att låna pengar. Ingen bank lånar ju ut gratis.
Citat:
Trodde hon att hon på ett lån på 250 000 bara behövde betala tillbaka 250 000? Låter jättekonstigt.
Det verkar ju mer än lovligt korkat.
Citat:
Det där är helt sanslöst. Sådana människor borde fråntas både ekonomi och rösträtt och ha god man och möjligen få veckopeng.
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det kan men verkligen undra. Ska hon jobba som lärling? Verkligen jättekonstigt. De får ju inte in mer pengar för den saken. Sen hur går det med den berömda ryggen? Hon som inte ens kan åka med kollektivtrafiken för att hon påstår att hon har ont i ryggen? Men flyga till USA går ju bra! Ja, hur går det att jobba som hantverkare när man inte ens kan åka buss?
Citat:
De måste ha väldigt många uppdrag som de inte ”redovisar” på Insta, om det där ska gå ihop. Och de har tydligen råd att låta Julia gå som lärling? VD-jobbet verkar inte ta all hennes tid...
De flesta som har egna firmor sköter väl mycket av det själva samtidigt som de jobbar. Hon kanske tror att de kan rädda huset. Jag tycker verkligen synd om P och barnen, men inte henne.
Citera
2021-06-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ska Julia fortfarande till USA på konståkningsläger nu i sommar?! Trots att deras hus (förmodligen) ska säljas i juli?

Det är nog vettigt av Julias föräldrar att inte gå in med mer pengar nu (om de har möjlighet till det, alltså). Julia skulle kunna få dem på bar backe till slut också.

Ska huset säljas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in