Citat:
Ursprungligen postat av
BIB3l
Det att det är så låga antagningskrav till utbildningen tror jag spelar in, tillsammans med att lärarutbildningen verkar hålla en låg nivå. Det är i vart fall vad jag har fått till mig när jag har följt debatten.
”Maria har 600 000 kronor i studieskulder, och allt hon vill ha är ett jobb. Hon har sökt sedan april. Nu i juni står Maria fortfarande utan.”
Är den nivån på CSN-skulden normal för den som gått lärarutbildningen?
Skiljer det i lön mellan den som saknar, och den som har behörighet? Jag är ute efter om kommunerna helt enkelt vill spara pengar genom att hellre anställa obehöriga.
Nej, det låter orimligt högt. 4,5 år dvs 9 terminer, mer rimligt hade nog varit hälften av det, antagligen pluggat något annat innan.
Jag reagerade på en sak ”nu har hon sökt jobb i ett utsatt område i staden”. Antagligen har hon då bara sökt till skolor som är ”finare”.
Kollade själv tjänster för lärare för någon vecka sedan och i princip alla krävde att man skulle vara legitimerad alt behörig minst. Men vänta två månader så kommer det vara fullsmockat med tjänster för att tjänstefördelningarna blivit fel, det har sökt för många elever osv osv.