2021-06-07, 13:31
Medlem
Fejkits avatar
En vän tar examen nu. Hon hade tre jobberbjudande att ta ställning till.
Citera
2021-06-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Skit på dig. Har läst till civilingenjör på en av de "4 stora", har ändå fått reda på att jag är i stort sett oanställningsbar.

Jag var på väg att bli gymnasielärare i matte och fysik, ämnen som det alltid skriks om att det är brist på. Det visade sig att varenda gymnasieskola i kommunen där jag bor (en av de största i Sverige) hade behöriga lärare på samtliga sådana tjänster.
Haha typiskt flashback att allt är strunt. Läser du ingenjör eller något inom data/it på ett bra universitet och inte får jobb är det något fel på dig. Sen är det såklart att det inte finns jobb för alla tusentals ekonomer, samhällsvetare, jurister osv som massutbildas ut i arbetslöshet. Läser man det ska man inte förvänta sig ett jobb.
Citera
2021-06-07, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så är det såklart men om du pluggat i FEM år för att bli SO-lärare är du nog inte så sugen på att undervisa i algebra. Det är lite som att plugga till ingenjör och sen bli erbjuden jobb som barchef.

Nej, men man kan inte heller bara välja och vraka på vad man ”är sugen på”.

Man måste göra bedömningen innan. Väljer man en utbildning där marknaden är mättad så får man vara beredd på att det är svårt att få jobb.

För övrigt är SO/mattelärare vs Ingenjör/barchef totalt värdelös jämförelse och det är inte alls ”lite samma sak”.
Citera
2021-06-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Haha typiskt flashback att allt är strunt. Läser du ingenjör eller något inom data/it på ett bra universitet och inte får jobb är det något fel på dig. Sen är det såklart att det inte finns jobb för alla tusentals ekonomer, samhällsvetare, jurister osv som massutbildas ut i arbetslöshet. Läser man det ska man inte förvänta sig ett jobb.

Det där är ett troll. Han påstår ju att han känner flertalet ingenjörer och doktorer!! som går runt arbetslösa. Rent trams så klart.
Citera
2021-06-07, 13:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Nej, men man kan inte heller bara välja och vraka på vad man ”är sugen på”.

Man måste göra bedömningen innan. Väljer man en utbildning där marknaden är mättad så får man vara beredd på att det är svårt att få jobb.

För övrigt är SO/mattelärare vs Ingenjör/barchef totalt värdelös jämförelse och det är inte alls ”lite samma sak”.

Jag håller helt med om att man får gilla läget om man gått en utbildning som man visste var dålig för karriären men det förklarar ändå varför det är som det är. Folk vill jobba med det som de har pluggat till. Enkelt.

Eftersom jag jobbat som lärarvikarie och jobbat som både SO-lärare och mattelärare vet jag att skillnaden på dessa ämnen är EXAKT som ingenjör vs. barchef.
Citera
2021-06-07, 13:42
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Problemet är kanske att vem som helt kommer in på lärarutbildningen. Till den grad att folk utan lärarutbildning sannolikt är mer kompetenta.
Det att det är så låga antagningskrav till utbildningen tror jag spelar in, tillsammans med att lärarutbildningen verkar hålla en låg nivå. Det är i vart fall vad jag har fått till mig när jag har följt debatten.

”Maria har 600 000 kronor i studieskulder, och allt hon vill ha är ett jobb. Hon har sökt sedan april. Nu i juni står Maria fortfarande utan.”

Är den nivån på CSN-skulden normal för den som gått lärarutbildningen?

Skiljer det i lön mellan den som saknar, och den som har behörighet? Jag är ute efter om kommunerna helt enkelt vill spara pengar genom att hellre anställa obehöriga.
Citera
2021-06-07, 13:49
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är svårt att inte vara konspiratorisk här. Att dessa banala antagningskrav kommit till för att enbart korkade vänsteraktivister skall bli lärare & sedan indoktrinera barnen till invandringsvurmare, klimathysteriker & att vilja skära av sig kuken för att "byta kön".
Nummen tupp.

Snart kommer kraven att på vissa tjänster ska det vara inkvotering av lärare med ”rätt” värdegrund.
Citera
2021-06-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Det där är ett troll. Han påstår ju att han känner flertalet ingenjörer och doktorer!! som går runt arbetslösa. Rent trams så klart.

Jag sa inte att doktorn i datavetenskap är arbetslös. Däremot jobbar personen inte med någonting som är relaterat till datavetenskap.
Citera
2021-06-07, 13:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Det att det är så låga antagningskrav till utbildningen tror jag spelar in, tillsammans med att lärarutbildningen verkar hålla en låg nivå. Det är i vart fall vad jag har fått till mig när jag har följt debatten.

”Maria har 600 000 kronor i studieskulder, och allt hon vill ha är ett jobb. Hon har sökt sedan april. Nu i juni står Maria fortfarande utan.”

Är den nivån på CSN-skulden normal för den som gått lärarutbildningen?

Skiljer det i lön mellan den som saknar, och den som har behörighet? Jag är ute efter om kommunerna helt enkelt vill spara pengar genom att hellre anställa obehöriga.
Nu har jag inte riktigt koll på studielån. Men vad jag kan se så får man låna 7616:- i månaden. Juli-Augusti är väl undantagna.
Då har hon pluggat i nästan 8 år för att bli lärare.

Det är längre tid än vad det tar att bli hjärnkirurg.
Citera
2021-06-07, 14:02
Medlem
Citat:
Jag har bekanta som är civilingenjörer i datateknik med mångårig erfarenhet som inte heller hittar jobb. Jag har till och med bekanta med doktorsexamen i datalogi som får jobba med någonting helt annat.

jaja, men då har de iaf en gång i tiden fått jobb som gett dem mångårig erfarenhet.
sen är det alltid ett helvete att hamna utanför arbetsmarknaden när man själv inte har kontroll över det.
utan det gäller att ha ett jobb landat innan man lämnar det man har.
Citera
2021-06-07, 14:03
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Jag har bekanta som är civilingenjörer i datateknik med mångårig erfarenhet som inte heller hittar jobb. Jag har till och med bekanta med doktorsexamen i datalogi som får jobba med någonting helt annat.
När jag var trainée på ett stort företag alla bara drömmer om att få jobb på (hade bra kontakter), så berättade jag att jag nog inte hade full kompetens.

Då fick jag veta att det är bättre med A-personer med B-kompetens, än B-personer med A-kompetens. De visste att jag skulle ha lätt för att lära, och bara det att jag tog upp att jag inte hade optimal kompetens visade på att jag var just en A-person.

Det är mycket som ska stämma för att landa den typen av jobb som du är ute efter, eller för den delen dessa lärarstudenter.

Lycka till ändå. Det brukar lösa sig.
Senast redigerad av BIB3l 2021-06-07 kl. 14:07.
Citera
2021-06-07, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
När jag var trainée på ett stort företag alla bara drömmer om att få jobb på (hade bra kontakter), så berättade jag att jag nog inte hade full kompetens.

Då fick jag veta att det är bättre med A-personer med B-kompetens, än B-personer med A-kompetens. De visste att jag skulle vara lätt att lära upp, och bara det att jag tog upp att jag inte hade optimal kompetens visade på att jag var just en A-person.

Det är mycket som ska stämma för att landa den typen av jobb som du är ute efter, eller för den delen dessa lärarstudenter.

Lycka till ändå. Det brukar lösa sig.

Det var 15-20 år sedan, eller hur? När svenska it-företag inte förväntade sig nyutexaminerade med 10 års erfarenhet, annars får det vara och man tar in en indier istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in