2021-06-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Dödstal är helt meningslöst att jämföra då medelåldern på de som dött är 84 år. Sedan har vi som land helt andra förutsättningar pga helt annan befolkning (invandring och trångboddhet) och infrastruktur mm.

Det här med att tusentals människoliv gått förlorade är kraftigt överdrivet. De många som dött hade dött inom kort pga sina andra allvarliga sjukdomar och förstås ålder.
De nordisk länder är väldigt lik varann vad det gäller kultur, sjukvård, trångbohet, invandring infrastruktur och annat.
Vi jämför inte Sverige med Thailand utan med Norge, Finland och Danmark.
Alla ska dö förr eller senare av sin ålder och sjukdomar men detta kan inte ge rättigheter att blunda för smittspridningen av en allmänfarlig sjukdom (åtminstone i början av pandemin).
Citera
2021-06-07, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag tror du är lite väl naiv. Om tobaksindustrin, fossilindustrin o bilindustrin lärt oss något så är det att särintressen kan ha stor påverkan.

Så även om medicin/vaccinindustrin vill minska smittan så har de såklart ett bivillkor med att de vill tjäna pengar. För dem är det "business as usual"

Att då en rekommendation för ivermectin som har många studier bakom sig bytas ut mot en i princip verkningslös remdesivir ger ju då en hint om att det är andra intressen som prioriteras.

Tror du också att volkswagen brydde sig om folks hälsa när det fuskade med avgasreningen? Hur många dödsfall har inte bilindustrins fusk orsakat?

Nä, väldigt naivt att tro att stora ekonomiska intressen alltid prioriterar folks hälsa.

Nu var det en liten grupp människor på Volkswagen som visste om detta.
Du pratar om alla länders sjukvård.. lite annan sak att mörka det.
Ni blir ju helt blinda i era konspirationsteorier.
Sverige tjänar inte en spänn på att vi skulle vara med och mörka en fungerande medicin. Priset är alldeles för stort. Både politiskt och individuellt.
Citera
2021-06-07, 12:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Jag tror du är lite väl naiv. Om tobaksindustrin, fossilindustrin o bilindustrin lärt oss något så är det att särintressen kan ha stor påverkan.

Så även om medicin/vaccinindustrin vill minska smittan så har de såklart ett bivillkor med att de vill tjäna pengar. För dem är det "business as usual"

Att då en rekommendation för ivermectin som har många studier bakom sig bytas ut mot en i princip verkningslös remdesivir ger ju då en hint om att det är andra intressen som prioriteras.

Tror du också att volkswagen brydde sig om folks hälsa när det fuskade med avgasreningen? Hur många dödsfall har inte bilindustrins fusk orsakat?

Nä, väldigt naivt att tro att stora ekonomiska intressen alltid prioriterar folks hälsa.

Bara så jag förstår hur du tänker. Vi har ju kontrollorgan och myndigheter när det gäller läkemedel i de flesta utvecklade länder. Menar du att de är med på idén med att läkemedels bolagen vill göra maxvinst?
Citera
2021-06-07, 12:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu var det en liten grupp människor på Volkswagen som visste om detta.
Du pratar om alla länders sjukvård.. lite annan sak att mörka det.
Ni blir ju helt blinda i era konspirationsteorier.
Sverige tjänar inte en spänn på att vi skulle vara med och mörka en fungerande medicin. Priset är alldeles för stort. Både politiskt och individuellt.

Du är ju ett levande bevis på varför deras strategier fungerar. Om du tagit dig tid att läsa på istället för att kalla en effektiv behandling för "kolloidalt silver" så hade du förstått.

Tyvärr tänker inte de flesta människor själva utan följer det narrativ som de blir tillsagda
Citera
2021-06-07, 12:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Bara så jag förstår hur du tänker. Vi har ju kontrollorgan och myndigheter när det gäller läkemedel i de flesta utvecklade länder. Menar du att de är med på idén med att läkemedels bolagen vill göra maxvinst?
Jo så är det absolut, särskilt som detta gör att vården blir extra dyr och att många hamnar i en allt längre vårdkö.

Regeringarna i de olika länderna vill naturligtvis också få upp dödstalen ordentligt, särskilt på de äldre som ju bara kostar en massa pengar.

En alternativ men avlägsen tanke är att vissa läkemedel faktiskt inte fungerar mot covid-19 hur många gånger man än skriver hur fantastiska de är.
Citera
2021-06-07, 12:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Var myndigheterna med på att volkswagen skulle fuska med avgasutsläppen? Var myndigheterna med på att tobak var cancerogent men ändå skulle tillåtas?

Du får ju se allt ur ett systemperspektiv där vissa aktörer vet hur få igenom sin agenda även om alla inte är med på det.

Tror du att alla de som gjort studier på ivermektin är i en konspiration? Och alla länder som framgångsrikt använt Ivermektin? Isåfall är det faktiskt du som är konspiratoriskt lagd
Citera
2021-06-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
felbedömningar?

Nej det begreb eksisterer ikke i den svenske praksis, og hvis der har været felbedömningar er det uden konsekvenser for lægerne idet det officielt har været tilladt at udelukke Corona patienter på baggrund af alder over 80 år eller 70 år med en eller flere kroniske sygdomme.

En sådan officiel retningslinie eksisterer ikke i Danmark, og det danske sundhedsvæsen har ikke været så presset at man har haft brug for rutinemæssige afvisninger af Corona patienter på baggrund af alder og/eller kroniske sygdomme.
Nej. Det har inte existerat en officiell praxis i Sverige som gör gällande att man "rutinmässigt" ska avvisa folk över en viss ålder. Läkarna baserade priorteringarna på huruvida dem skulle klara av dem vård som erbjuds på svenska sjukhus, och i detta skedde felbedömningar. Framförallt i våg 1.
Senast redigerad av karlkula12 2021-06-07 kl. 12:47.
Citera
2021-06-07, 12:44
Avslutad
Fortfarande inga Skånesiffror idag.

Vad är det den här gången då...?

skane.se
Citera
2021-06-07, 12:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Du är ju ett levande bevis på varför deras strategier fungerar. Om du tagit dig tid att läsa på istället för att kalla en effektiv behandling för "kolloidalt silver" så hade du förstått.

Tyvärr tänker inte de flesta människor själva utan följer det narrativ som de blir tillsagda
Jag har fördjupat mig i Ivermectin utan att hitta något som visar att det är särskilt effektivt mot covid-19. Ingen har i denna tråd kunnat visa något som stödjer att preparatet är verksamt utan att höja dosen så att det ev. ger biverkningar.

För övrigt ska D-vitamin och Ivermectin diskuteras i denna tråd enl. mod, (FB) Skippa vaccinerna, Ivermectin och D-vitamin är lösningen
Citera
2021-06-07, 12:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har fördjupat mig i Ivermectin utan att hitta något som visar att det är särskilt effektivt mot covid-19. Ingen har i denna tråd kunnat visa något som stödjer att preparatet är verksamt utan att höja dosen så att det ev. ger biverkningar.

För övrigt ska D-vitamin och Ivermectin diskuteras i denna tråd enl. mod, (FB) Skippa vaccinerna, Ivermectin och D-vitamin är lösningen

Några kommentarer på den här tex?

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.05.31.21258081v1
Citera
2021-06-07, 12:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Passar ju inte i den tråden då den handlar om att skippa vaccinerna vilket inte har med Ivermectin vs Remdesivir att göra.

Det är en helt annan fråga om pandemistrategi att helt gå över till antivirala. En kombinerad strategi med både vaccin och antivirala som Ivermektin är troligen att föredra
Citera
2021-06-07, 12:51
Medlem
Citat:

Tycker du att våra experter har lyckats att gissa bra i sina antagande ang covid.

Det känns ju som att de flesta gissningar och antagande har blivit helt fel.

Jobbar du på Samhall eller en statlig myndighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in