2021-06-07, 08:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jaha, jag trodde man avrundade till heltal alltså 11 per dag om det handlar om 76. Men du vill avrunda neråt alltid oavsett så 76 blir alltså 10 per dag. Det är ok.

Det verkade som om det var Kaptenstjärt som hade bäst koll på detta.

De dagarna som släpade var lördag söndag. Det tog nästan en vecka innan helgen var fullständig. Är lite osäker på om det var fram till lördag eller fredag de fortfarande la på. Den sista som lades på var en på lördagen. Så 6 eller 7 dagar till fullständigt, om det nu är fullständigt. Men det tror vi.

När det inte handlar om så många kan det kanske vara ok att använda siffrorna direkt. Men jag skulle vara om jag var dig tydlig med att det ofta släpar lite, det är inte alla som är medvetna om det och så slipper du sådana som mig som lägga mig i och påpeka det.

När det gäller förra veckan. Så ser det ju verkligen ut att bli en halvering om inte lite mer. Det är ju jätte fint.

Ursäkta min pinsamma huvudräkning. Jag får för att rädda skinnet vidhålla att man avrundar till närmsta 10-tal

Kollat varje dag och den sista som registrerades för v 21 skedde i onsdags. Sedan dess har det varit oförändrat. Jag tror att idag kommer det att registreras ytterligare på helgen, bl.a. verkar min region, Jönköping, fått sitt första nya vårdtillfälle på 2 veckor under helgen. Antal inlagda har ökat med 1 men inga nya vårdtillfällen är registrerade än, så den kommer snart.

Sen kommer det säkert även fortsatt vara som med dödsfallen, att ibland som är det någon som hittar en post-it-lapp som blivit liggande och vips kommer en registrering en månad tillbaka. Men det är undantag.
Citera
2021-06-07, 09:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ursäkta min pinsamma huvudräkning. Jag får för att rädda skinnet vidhålla att man avrundar till närmsta 10-tal

Kollat varje dag och den sista som registrerades för v 21 skedde i onsdags. Sedan dess har det varit oförändrat. Jag tror att idag kommer det att registreras ytterligare på helgen, bl.a. verkar min region, Jönköping, fått sitt första nya vårdtillfälle på 2 veckor under helgen. Antal inlagda har ökat med 1 men inga nya vårdtillfällen är registrerade än, så den kommer snart.

Sen kommer det säkert även fortsatt vara som med dödsfallen, att ibland som är det någon som hittar en post-it-lapp som blivit liggande och vips kommer en registrering en månad tillbaka. Men det är undantag.
Ok om det lades på fram till onsdag och inte fredag lördag som jag skrev så tror jag vi går på det du säger. Av någon anledning som en så oteknisk person som jag inte förstår så kan mina dator vara långsamma med uppdateringen av sidor. Jag har uppdagat det problemet när jag ser på covidstatestik kanske finns på fler ställen.

Jag trodde ju att vi skulle snitta på över 12 om dagen kanske så mycket som 14 för vecka 21. Så jag var betydligt längre ifrån hur det blev oavsett hur man avrundar.
Citera
2021-06-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag har aldrig påstått att fetma och extrem fetma inte är farligt.

Jag pratade om normalviktiga och överviktiga och där är skillnaden väldigt liten.

Från din länk:

Nyligen visade en studie från den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC att av dem som vårdats på sjukhus för covid-19 hade 51 procent fetma och 28 procent övervikt.

Vad jag kan se så är andelen "överviktiga men inte feta"-gruppen större än 28% i USA - den ligger på runt 35%. Börjar man sedan kolla vilka åldersgrupper som hamnar på IVA så är andelen överviktiga ändå högre.

Ren logik säger att allt som innebär försämrad lungkapacitet innebär en stor risk. Övervikt, dvs ett bmi på typ 26, kan man ha och ändå dra en bra tid på vätternrundan. Bmi över 30 verkar vara rena bomben om man åker på corona däremot.

Kombinera övervikt/fetma med allmän ohälsosam livsstil, rökning etc så är man i väldigt stor risk.

Sen är ålder givetvis en risk, de allra flesta som drabbas är 70+ och de behöver inte vara överviktiga för att löpa risk. Detta gör att de "snyggar till" statistiken enormt. Tittar du på undersökningar som enbart tittar på de som hamnat på IVA i yngre åldrar är relationen till övervikt extremt tydlig.
Citera
2021-06-07, 09:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok om det lades på fram till onsdag och inte fredag lördag som jag skrev så tror jag vi går på det du säger. Av någon anledning som en så oteknisk person som jag inte förstår så kan mina dator vara långsamma med uppdateringen av sidor. Jag har uppdagat det problemet när jag ser på covidstatestik kanske finns på fler ställen.

Jag trodde ju att vi skulle snitta på över 12 om dagen kanske så mycket som 14 för vecka 21. Så jag var betydligt längre ifrån hur det blev oavsett hur man avrundar.

Än mer glädjande än den allmänna minskningen är ju att vi ännu mer ser vaccineffekt på IVA. Nu är det knappt några 70+ som läggs in längre och även 60+ minskar snabbt.

Andelen 60< på IVA har gått från 55 % för en månad sedan, till 30 % nu.
Andelen 70< har gått från 25 % till 10%
Citera
2021-06-07, 09:22
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Förutom vatten så saknar många i Peru kylskåp hemma såg jag i något nyhetsinslag. Vilket innebär att de är tvingade att ge sig ut varje dag för att få tag på mat, de kan inte bunkra upp.

Och tätt packade. Som en myrstack när folk strömmar ut för sina dagliga ärenden. Virus gillar när det är trångt om utrymme.
Citera
2021-06-07, 09:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Det är känt att den indiska varianten ökar sin andel i UK. Men hur är det i övriga Europa?
Citera
2021-06-07, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ren logik säger att allt som innebär försämrad lungkapacitet innebär en stor risk. Övervikt, dvs ett bmi på typ 26, kan man ha och ändå dra en bra tid på vätternrundan. Bmi över 30 verkar vara rena bomben om man åker på corona däremot.

Kombinera övervikt/fetma med allmän ohälsosam livsstil, rökning etc så är man i väldigt stor risk.

Sen är ålder givetvis en risk, de allra flesta som drabbas är 70+ och de behöver inte vara överviktiga för att löpa risk. Detta gör att de "snyggar till" statistiken enormt. Tittar du på undersökningar som enbart tittar på de som hamnat på IVA i yngre åldrar är relationen till övervikt extremt tydlig.

När du skriver övervikt - räknar du med även fetma i det då?

Ibland känns det som allt över 25 räknas som övervikt - det spelar ingen roll om det är 26 eller 46.

Har du någon länk till det du påstår om yngre på IVA? Skulle vara intressant att se normalvikt (upp till BMI upp till 25), övervikt (BMI 25-29), fetma (BMI 30+) osv. Tror inte övervikt är så överrepresenterat där heller faktiskt - dvs de som har BMI 25-29 - inte hela gruppen som har BMI +25.

Ett exempel på begreppsförvirringen:

https://sverigesradio.se/artikel/manga-yngre-med-overvikt-allvarligt-sjuka-i-covid-19

Citat:
De flesta yngre som är allvarligt covidsjuka är överviktiga

Citat:
I söndags var 40 procent av covidpatienterna på sjukhus mellan 30 och 50 år och av dem hade 80 procent ett BMI över 30, enligt Lotta Larsdotter som är direktör för Region Jönköpings läns vårdcentraler.

BMI 30 är fetma.

Alla feta är överviktiga men alla överviktiga är inte feta.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-06-07 kl. 09:32.
Citera
2021-06-07, 09:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är känt att den indiska varianten ökar sin andel i UK. Men hur är det i övriga Europa?

Jag har fått denna sidan länkad från tråden.
https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
Citera
2021-06-07, 10:31
Medlem
vinlands avatar
Indiens motsvarighet till FHM droppade i princip alla "off-shelf" mediciner mot Covid den 27 Maj, och rekommenderar nu enbart Remdesivir, samt enbart astmaspray med Bundesonid i som då ska användas enbart i "starten" av infektionen. Därmed ska då Indien nu alltså sluta upp med Ivermectin,HCQ m.fl andra. Om man då ser till alla andra tester runt om i världen där Remdesivir visat sig vara verkningslöst kan man börja undra vad som händer bakom kulisserna när nu Indierna droppar Ivermectin till favör för Remdesivir.

Länk till DGHS i Indien med dito 4stegs strategi från och med 27/5-21: https://www.dghs.gov.in/WriteReadData/News/202105270436027770348ComprehensiveGuidelinesforMan agementofCOVID-1927May2021DteGHS.pdf
Citera
2021-06-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Sverige har rapporterat något fler döda i covid än överdödligheten visar och det är helt normalt. Alltså förväntat. Vi har förmodligen mycket bra statistik. Brasiliens dödstal är inte anmärkningsvärt höga med Sydamerikanska mått. Här kan du välja länder för att jämföra överdödlighets-grafer. https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid

Med tanke på situationen i Manaus under våg 1 och den brasilianska mutationen förvånar det mig att Brasiliens överdödlighet ligger i samma härad som Sverige förutom under 2021 då Brasilien har 100% överdödlighet. Också med tanke på Peru som har över 300% överdödlighet i april -21.
Citera
2021-06-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Med tanke på situationen i Manaus under våg 1 och den brasilianska mutationen förvånar det mig att Brasiliens överdödlighet ligger i samma härad som Sverige förutom under 2021 då Brasilien har 100% överdödlighet. Också med tanke på Peru som har över 300% överdödlighet i april -21.
Vad innebär "samma härad som Sverige"?
Citera
2021-06-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja. Precis som i Sverige då. De äldre som inte inte kom in IVA, framförallt inom SÄBO, skrevs inte in då de inte ansågs klara av behandlingen. Att sedan skedde felbedömningar i vissa fall är givet.

felbedömningar?

Nej det begreb eksisterer ikke i den svenske praksis, og hvis der har været felbedömningar er det uden konsekvenser for lægerne idet det officielt har været tilladt at udelukke Corona patienter på baggrund af alder over 80 år eller 70 år med en eller flere kroniske sygdomme.

En sådan officiel retningslinie eksisterer ikke i Danmark, og det danske sundhedsvæsen har ikke været så presset at man har haft brug for rutinemæssige afvisninger af Corona patienter på baggrund af alder og/eller kroniske sygdomme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in