2021-06-07, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej - for i Sverige har der været mulighed for at udelukke personer over 80år eller personer over 70år med en eller flere kroniske sygdomme fra intensivvård.

I det hele taget er der meget røgslør og spin indblandet i myndighedernes kommunikation, som når Anders Tegnelle påstår at der er færre smittede i Sverige end i Danmark og samtidigt undlader at fortælle at i Sverige testes langt færre personer og iblandt de testede er positivprocenten langt større.
Du läste inte vad jag skrev?
Citera
2021-06-07, 08:16
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, men förra veckan är ju inte fullständig. De första dagarna är nog det och där visar det ju snarare ca 14 nyinskrivna per dag. Man kan ju jämföra det med trovärdigheten att det bara kommer landa på 2 nyinskrivna för 30 maj. De där tre sista dagarna förra veckan kommer ju självklart att skrivas upp. Så det kommer ju inte alls snitta på 10 nyinskrivna per dag förra veckan snarare kanske runt 14.

Så här ser det alltså ut en så länge.

24 maj, 14st nyinskrivna personer.
25 maj, 14st nyinskrivna personer.
26 maj, 15st nyinskrivna personer..
27 maj, 14st nyinskrivna personer.
28 maj, 8st nyinskrivna personer.
29 maj, 6st nyinskrivna personer.
30 maj, 2st nyinskrivna personer.

Det är ju så uppenbart inte fullständigt efter torsdagen. Jag brukar alltid räkna med ca en vecka innan SIR är fullständigt, gör inte du det?

Det kom till 3 till efter vi hade vår konversation. 2 st den 29/5 och 1 den 30/5. 76 totalt och i snitt 10 per dag, som jag skrev.

Förra veckan är det hittills 28 registrerade vårdtillfällen. Jag tror att det inte är särskilt lång eftersläpning längre eftersom det numera rör sig om så få personer. Skåne har 1 nytt IVA-fall förra veckan, Sthlm har 6 och VG har 4.

Drar till med att det trillar in 4 till och att vi hamnar runt 30-35 vårdtillfällen förra veckan, vilket innebär att vi nu är nere 4-5 per dag. En ytterligare halvering jmf veckan innan.
Citera
2021-06-07, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu var det väl inte det som menades utan hur lätt man kunde bli sjuk eller smittas.

Dessutom så är de där sifforna inte så långt den verkliga fördelningen av normalviktiga, överviktiga, feta.

https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/sn03336/

Räknar man bort de yngre åldersgrupperna så är förvånansvärt många överviktiga eller feta.

Om vi t ex tar 65-74:

23% anses ha normalvikt - 13% av de som ligger på IVA har normalvikt.
39% anses ha övervikt - 19% av de som ligger på IVA har övervikt.

Som du ser så skiljer det knappt något för risken att hamna på IVA om man är normalviktig eller överviktig - personer med normalvikt är till och med överrepresenterade jämfört med personer med övervikt på IVA.

Det är först när man kommer upp i feta och extremfeta som det börjar öka risken rejält.

Vet inte om jag eller du tänker fel, men vad är de sista 38%?
Citera
2021-06-07, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vet inte om jag eller du tänker fel, men vad är de sista 38%?

Feta.

Jag tog bara med grupperna normal och överviktiga för jämförelsen mellan dessa.

Fetma och extrem fetma ökar givetvis risken för att hamna på IVA och avlida i Covid 19 men vanlig övervikt verkar inte vara så farligt.

Det är ju lätt att tro att så är fallet om man t ex ser uppgiften "63% av de på IVA har övervikt eller fetma" när andelen överviktiga eller feta i åldersgrupperna som ligger på IVA är 63%.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/overvikt-och-fetma/forekomst-av-overvikt-och-fetma/

Andel överviktiga eller feta 45-64 år - 63%
Andel överviktiga eller feta 65-84 år - 62%

Det jag försöker visa är att risken för att bli allvarligt sjuk av Covid 19 inte är så mycket större om man BARA är överviktig - sen lite större vid fetma (BMI 30-39) för att sedan bli kraftigt högre vid BMI 40 och högre.

Socialstyrelsen har ju satt just BMI 40+ som en riskgrupp.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-06-07 kl. 08:33.
Citera
2021-06-07, 08:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Samma problem som i Mexico. Läsk är billigare än vatten.

Visst är det gott när det är varmt ute, men det gör folk överviktiga och tyvärr onödigt mottagliga för sådana här virus.
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Har du något som styrker ditt påstående att man är mera mottaglig för SARS-Cov-2-viruset när man är överviktig?
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Finns ganska många olika bevis för detta;

"Enligt Science hade över 40% av de inlagda på grund av Covid-19 i England grav fetma, nästan 25% fetma och 19% övervikt, medan cirka 13% hade normalvikt."

https://cornucopia.cornubot.se/2021/04/overvikt-och-fetma-ser-ut-att-ge-storre.html?m=1

Risken att hamna på IVA är alltså drygt 660% högre att hamna på IVA om man är överviktig. Snittvikten bland patienter på IVA har rusat sedan pandemin startade.

Har en bekant som jobbat på IVA. Hen säger att i princip alla under 70 utan andra underliggande sjukdomar som hamnar på IVA har tydlig övervikt/fetma.

Är ju ganska logiskt. Covid sätter sig på lungorna och överviktiga har generellt sämre lungkapacitet.
Det du beskriver visar inte att överviktiga är mera mottaglig för SARS-Cov-2-viruset vilket är vad kurt-sune påstår.
Citera
2021-06-07, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag gjorde det för att jag trodde att det var den åldersgruppen som främst hamnade på IVA pga Covid 19.

Kollar jag t ex Sverige så är fördelningen som följande på IVA:

60-79 år - 4079 st
0-59 år - 1369 st

Finns väldigt många källor om du vill fördjupa dig.

"I söndags*var*40 procent av covidpatienterna på sjukhus mellan 30 och 50 år och av dem hade 80 procent ett BMI över 30"

Bara drygt 15% av Sveriges befolkning har fetma, dvs bmi över 30. Snacka om extrem överrepresentation.

Dödsfallen är uppemot 10ggr högre I covid i länder som har +50% överviktiga.

https://www.vardfokus.se/halsa/risken-okar-med-stigande-bmi/

https://www.vardfokus.se/nyheter/man-med-bukfetma-typisk-patient-pa-covid-iva/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inlagda-pa-covid-iva-vager-11-kg-mer-an-andra-patienter

https://sverigesradio.se/artikel/manga-yngre-med-overvikt-allvarligt-sjuka-i-covid-19
Citera
2021-06-07, 08:34
Medlem
Citat:
Det du beskriver visar inte att överviktiga är mera mottaglig för SARS-Cov-2-viruset vilket är vad kurt-sune påstår.

Nej det är sant.
Citera
2021-06-07, 08:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det har jag aldrig påstått. Däremot verkar de bli sjukare och dö lättare.

Det positiva är att det går att undvika. Vi vet nu att det är en risk att vara överviktig så den som fortsätter med sin gamla livsstil måste vara medveten om riskerna vid det här laget.
Citera
2021-06-07, 08:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det stinker mest från dig kurt-sune.
Vilka forskare är det som enligt dig är censurerade?

De flesta som pratar om naturlig immunitet och immunförsvarets betydelse.

Bara vaccin-propaganda verkar vara ok för big tech.
Citera
2021-06-07, 08:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har du något som styrker ditt påstående att man är mera mottaglig för SARS-Cov-2-viruset när man är överviktig?

Det finns flera riskkalkylatorer på nätet. Oxford har en bland annat. Risken för att hamna på sjukhus och dö ökar med BMI. Googla och kolla själv.
Citera
2021-06-07, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Finns väldigt många källor om du vill fördjupa dig.

"I söndags*var*40 procent av covidpatienterna på sjukhus mellan 30 och 50 år och av dem hade 80 procent ett BMI över 30"

Bara drygt 15% av Sveriges befolkning har fetma, dvs bmi över 30. Snacka om extrem överrepresentation.

Dödsfallen är uppemot 10ggr högre I covid i länder som har +50% överviktiga.

https://www.vardfokus.se/halsa/risken-okar-med-stigande-bmi/

https://www.vardfokus.se/nyheter/man-med-bukfetma-typisk-patient-pa-covid-iva/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inlagda-pa-covid-iva-vager-11-kg-mer-an-andra-patienter

https://sverigesradio.se/artikel/manga-yngre-med-overvikt-allvarligt-sjuka-i-covid-19

Jag har aldrig påstått att fetma och extrem fetma inte är farligt.

Jag pratade om normalviktiga och överviktiga och där är skillnaden väldigt liten.

Från din länk:

Nyligen visade en studie från den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC att av dem som vårdats på sjukhus för covid-19 hade 51 procent fetma och 28 procent övervikt.

Vad jag kan se så är andelen "överviktiga men inte feta"-gruppen större än 28% i USA - den ligger på runt 35%. Börjar man sedan kolla vilka åldersgrupper som hamnar på IVA så är andelen överviktiga ändå högre.
Citera
2021-06-07, 08:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det kom till 3 till efter vi hade vår konversation. 2 st den 29/5 och 1 den 30/5. 76 totalt och i snitt 10 per dag, som jag skrev.

Förra veckan är det hittills 28 registrerade vårdtillfällen. Jag tror att det inte är särskilt lång eftersläpning längre eftersom det numera rör sig om så få personer. Skåne har 1 nytt IVA-fall förra veckan, Sthlm har 6 och VG har 4.

Drar till med att det trillar in 4 till och att vi hamnar runt 30-35 vårdtillfällen förra veckan, vilket innebär att vi nu är nere 4-5 per dag. En ytterligare halvering jmf veckan innan.
Jaha, jag trodde man avrundade till heltal alltså 11 per dag om det handlar om 76. Men du vill avrunda neråt alltid oavsett så 76 blir alltså 10 per dag. Det är ok.

Det verkade som om det var Kaptenstjärt som hade bäst koll på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Min uppfattning är att i de större regionerna har det tidigare inte släpat mycket. När det har släpat är det främst på helger.

De dagarna som släpade var lördag söndag. Det tog nästan en vecka innan helgen var fullständig. Är lite osäker på om det var fram till lördag eller fredag de fortfarande la på. Den sista som lades på var en på lördagen. Så 6 eller 7 dagar till fullständigt, om det nu är fullständigt. Men det tror vi.

När det inte handlar om så många kan det kanske vara ok att använda siffrorna direkt. Men jag skulle vara om jag var dig tydlig med att det ofta släpar lite, det är inte alla som är medvetna om det och så slipper du sådana som mig som lägga mig i och påpeka det.

När det gäller förra veckan. Så ser det ju verkligen ut att bli en halvering om inte lite mer. Det är ju jätte fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in