2021-02-26, 15:42
Medlem
Roidberts avatar
Boylans Cane Cola är sjukt god. Betydligt bättre än Coca-Cola enligt mig. Jag gillar även Pepsi bättre än Coca-Cola för den delen. Dock gillar jag att Coca-Cola fortfarande säljer läsk i glasflaska och köper den ofta av den enkla anledningen, samt att Boylans Cane Cola är ganska dyr (20kr/flaska) och man måste dessutom handla för minst 750kr via mathem.se för att slippa fraktkostnaden.
Citera
2021-05-29, 15:46
Medlem
Roidberts avatar
Kan tipsa om ICA Nära vid hållplatsen Marklandsgatan i Göteborg för de som är intresserade av olika typer av cola och läsk i allmänhet. F.f.a. för att de har olika typer av läsk i glasflaska vilket vi finsmakare uppskattar.

En bild på läsk jag har inhandlat för provsmakning: http://www.laddy.se/visa-bild/1181/

Köpte även Cuba Cola på burk där samt en svensk cola kallad Tempel Cola. Jag köpte alla typer av Cola de hade där förutom Kitty Cola eftersom jag redan har provat den och uppskattade inte smaken. Blev ganska dyrt (ca 280kr), men jag tycker att det är spännande att provsmaka nya typer av läsk, så det var det värt.

Får väl återkomma med en recension om 1-2 veckor när jag har hunnit testa dem.
Citera
2021-06-06, 16:37
Medlem
Roidberts avatar
Har nu provsmakat alla de Cola-typer jag har provsmakat och tänkte dela med mig av en recesion. Inkluderar även Coca-Cola originalet för att jämföra med. Alla betyg är för läsk i glasflaska om inte annat anges. Från bäst till sämst:

Boylan's Cane Cola - 10/10
Utan tvekan min favorit. Inte mycket mer att säga.

Pepsi - 8.5/10

Coca-Cola (original) - 8.5/10

Proviant Cola - 8.5/10
Mycket lik vanlig Coca-Cola i smaken. Hade nog inte märkt någon skillnad vid ett blindtest.

Fiz Cola - 8/10
En unik smak och god.

Tempel Cola (burk) - 7/10
Smakar helt okej. Något unik smak.

Fritz-Kola - 6.5/10
Smakar ärligt talat mer som Fanta än Cola, eller möjligtvis en blandning av båda, men ändå god. Tycker dock att vanlig Fanta är godare.

Cuba-Cola (burk) - 6.5/10

Hosmer Cola-Red - 6/10

Smakar okej. Har en speciell eftersmak som jag varken gillade eller ogillade.

Jarritos Mexican Cola - 5.5/10

Ganska medioker ärligt talat. Deras mangoläsk är däremot bra.

Kitty Cola - 3/10
Unik smak, men inte god alls. Smakar som någon typ av blandning mellan energidryck och Cola.

Karma Cola - 2/10
Smaken är helt okej till en början, men följs av en vidrig eftersmak. Kände mig mest manad att dricka upp hela bara för att kunna recensera den. Att dricka mer gjorde den inte godare.

Blev positivt överaskad av Fiz colan efter provsmakningen. Fick intrycket att den skulle vara en av de sämre baserat på namn och förpackning, och trodde att den mexikanska colan skulle vara betydligt godare än vad den var.
Citera
2021-06-06, 22:36
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Har nu provsmakat alla de Cola-typer jag har provsmakat och tänkte dela med mig av en recesion. Inkluderar även Coca-Cola originalet för att jämföra med. Alla betyg är för läsk i glasflaska om inte annat anges. Från bäst till sämst:

Boylan's Cane Cola - 10/10
Utan tvekan min favorit. Inte mycket mer att säga.

Pepsi - 8.5/10

Coca-Cola (original) - 8.5/10

Proviant Cola - 8.5/10
Mycket lik vanlig Coca-Cola i smaken. Hade nog inte märkt någon skillnad vid ett blindtest.

Fiz Cola - 8/10
En unik smak och god.

Tempel Cola (burk) - 7/10
Smakar helt okej. Något unik smak.

Fritz-Kola - 6.5/10
Smakar ärligt talat mer som Fanta än Cola, eller möjligtvis en blandning av båda, men ändå god. Tycker dock att vanlig Fanta är godare.

Cuba-Cola (burk) - 6.5/10

Hosmer Cola-Red - 6/10

Smakar okej. Har en speciell eftersmak som jag varken gillade eller ogillade.

Jarritos Mexican Cola - 5.5/10

Ganska medioker ärligt talat. Deras mangoläsk är däremot bra.

Kitty Cola - 3/10
Unik smak, men inte god alls. Smakar som någon typ av blandning mellan energidryck och Cola.

Karma Cola - 2/10
Smaken är helt okej till en början, men följs av en vidrig eftersmak. Kände mig mest manad att dricka upp hela bara för att kunna recensera den. Att dricka mer gjorde den inte godare.

Blev positivt överaskad av Fiz colan efter provsmakningen. Fick intrycket att den skulle vara en av de sämre baserat på namn och förpackning, och trodde att den mexikanska colan skulle vara betydligt godare än vad den var.

Grymt inlägg! Bra input, även om jag inte smakat merparten av läsksorterna du tar upp. Kul att du håller Pepsi så högt, jag tycker att Pepsi är en bra utmanare, men varierar för mycket i sin smak och kvalitet. Ibland smakar den blask, ibland inte. Ibland för mycket kolsyra, ibland perfekt kolsyra.

Boylan ska provas!
Citera
2021-06-06, 22:54
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Grymt inlägg! Bra input, även om jag inte smakat merparten av läsksorterna du tar upp. Kul att du håller Pepsi så högt, jag tycker att Pepsi är en bra utmanare, men varierar för mycket i sin smak och kvalitet. Ibland smakar den blask, ibland inte. Ibland för mycket kolsyra, ibland perfekt kolsyra.

Boylan ska provas!

När det kommer till burkläsk tycker jag att Pepsi är snäppet godare än Coca-Cola, men på det stora hela är de i princip likvärdiga.
Citera
2021-06-06, 23:08
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
När det kommer till burkläsk tycker jag att Pepsi är snäppet godare än Coca-Cola, men på det stora hela är de i princip likvärdiga.

Visst kan du väl hålla med mig om att läsken i alu-burkarna smakar annorlunda, och i regel bättre, jämfört med läsk i plastförpackning, PET-flaskor? Enligt mig är oftast både Pepsi Cola, och Coca-Cola, godare i läsk-burk (alu) jämfört med i PET-flaskor.

Vad tycker du om fejk-colornas tillsatsämnen, där ofta natriumbensoat förekommer? Sånt slipper man ju i Coca-Cola och Pepsi-Cola exempelvis. Även om det kanske inte rör smaken hör det möjligen till helhetsbilden i vilken cola som är bäst och tillsatsämnen - LESS IS MORE!
Citera
2021-06-06, 23:28
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Visst kan du väl hålla med mig om att läsken i alu-burkarna smakar annorlunda, och i regel bättre, jämfört med läsk i plastförpackning, PET-flaskor? Enligt mig är oftast både Pepsi Cola, och Coca-Cola, godare i läsk-burk (alu) jämfört med i PET-flaskor.

Vad tycker du om fejk-colornas tillsatsämnen, där ofta natriumbensoat förekommer? Sånt slipper man ju i Coca-Cola och Pepsi-Cola exempelvis. Även om det kanske inte rör smaken hör det möjligen till helhetsbilden i vilken cola som är bäst och tillsatsämnen - LESS IS MORE!

Tycker själv att läsk är godast i glasflaska följt av burk. Gillar inte läsk i plastflaska alls, och dessutom måste man ändå hälla ut ca hälften av läsken i vasken de få ggr man köper läsk i 1.5l flaska eftersom den hinner bli avslagen bara man har öppnat den en gång och låtit den stå i kylen under 1-2 dagar, så man sparar inte några pengar på det trots billigare literpris.

Har ingen åsikt om tillsatsämnen utan bedömer bara smaken. Glömde för övrigt att lägga till Freeway Cola (burk). Har handlat den några ggr på Lidl och ger den 7/10 i betyg.
Senast redigerad av Roidbert 2021-06-06 kl. 23:30.
Citera
2021-06-06, 23:59
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Tycker själv att läsk är godast i glasflaska följt av burk. Gillar inte läsk i plastflaska alls, och dessutom måste man ändå hälla ut ca hälften av läsken i vasken de få ggr man köper läsk i 1.5l flaska eftersom den hinner bli avslagen bara man har öppnat den en gång och låtit den stå i kylen under 1-2 dagar, så man sparar inte några pengar på det trots billigare literpris.

Har ingen åsikt om tillsatsämnen utan bedömer bara smaken. Glömde för övrigt att lägga till Freeway Cola (burk). Har handlat den några ggr på Lidl och ger den 7/10 i betyg.

Är en del sanning i det. Dricker sällan läsk ur glasflaska, men gamla Coca-Cola i sina 25 cl-flaskor (om jag minns rätt) var ju otroligt goda. Gärna på restaurang, med citronskiva och lite isbitar i. MUMS!

Provat Freeway också, den fungerar helt klart och graderar sig ganska högt upp, en svag sjua.
Citera
2021-06-07, 01:10
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Är en del sanning i det. Dricker sällan läsk ur glasflaska, men gamla Coca-Cola i sina 25 cl-flaskor (om jag minns rätt) var ju otroligt goda. Gärna på restaurang, med citronskiva och lite isbitar i. MUMS!

Provat Freeway också, den fungerar helt klart och graderar sig ganska högt upp, en svag sjua.

I mitt närområde (Rymdtorget i Göteborg) finns en ICA-butik som säljer Coca-Cola i 250ml glasflaskor. Brukar alltid handla min Coca-Cola där.
Citera
2021-06-07, 20:29
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:

Boylan ska provas!

Pepsi tillverkas på licens utav Pepsico och de är extremt petiga och noggranna när det gäller kvalitén. På bryggerierna gör de stick kontroller med jämna mellanrum för att kolla så att kolsyrehalten och smaken är korrekt. De restauranger som serverar Pepsi på läskkoncentrat kan förlora tillståndet att sälja Pepsi om smaken är avvikande.
Citera
2021-06-10, 18:42
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Pepsi tillverkas på licens utav Pepsico och de är extremt petiga och noggranna när det gäller kvalitén. På bryggerierna gör de stick kontroller med jämna mellanrum för att kolla så att kolsyrehalten och smaken är korrekt. De restauranger som serverar Pepsi på läskkoncentrat kan förlora tillståndet att sälja Pepsi om smaken är avvikande.

Jag har druckit en sjuhelvetes massa Pepsi genom åren. Kvaliteten varierar något extremt, antingen är flaskan överkolsyrad så att tungan ska fräta bort, eller så smakar det som sött skurmedel, MEN IBLAND, då lyckas man - då smakar det prima. En ordentligt Pepsi, välkyld, det är grejer det.

Det jobbar inte direkt raketforskare på produktionen.

Dessutom säljer man säkert felaktiga "batches" vidare men det talas det tyst om. "Reas" väl ut på lokala ICA:n sen.
Citera
2021-06-10, 19:12
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Jag har druckit en sjuhelvetes massa Pepsi genom åren. Kvaliteten varierar något extremt, antingen är flaskan överkolsyrad så att tungan ska fräta bort, eller så smakar det som sött skurmedel, MEN IBLAND, då lyckas man - då smakar det prima. En ordentligt Pepsi, välkyld, det är grejer det.

Det jobbar inte direkt raketforskare på produktionen.

Dessutom säljer man säkert felaktiga "batches" vidare men det talas det tyst om. "Reas" väl ut på lokala ICA:n sen.

Verkligen inte, men kontrollerna utförs av kemister som testar produkten på bryggeriets laboratorium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in