2021-06-06, 17:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Wilma Nielsens resultat på 800m under utomhussäsongen: 2:07.90, 2:07.48, 2:06.61, dnf, 2:11.85, 2:07.51, 2:06.70, 2:05.16.

Wilmas medianresultat efter sju fullföljda lopp är 2:07.48, vilket är sämre än Bivstedts senaste tid på distansen, 2:07.36, och dryga sekunden bättre än de Connincks säsongsdebut, 2:08.84. De Connincks medianresultat på 800m över sju tävlingar under inomhussäsongen var för övrigt 2:08.12.

Julia Nielsens resultat på 800m under utomhussäsongen: 2:09.91, 2:07.67, 2:07.48, 2:06.87, 2:11.08, 2:06.17, 2:17.97.

Julias medianresultat efter sju fullföljda lopp är 2:07.67, vilket är sämre än Bivstedts senaste tid på distansen och dryga sekunden bättre än de Connincks säsongsdebut.

Med detta som grund måste jag säga att din slutsats är... intressant.

Du hoppar alltså in i en diskussion som du inte har riktigt koll på vad den handlar om. Du jämför verkligen päron med äpplen. Det är inte rimligt att jämföra medianresultat med enstaka resultat i form av senaste resultatet eller bästa resultat. Wilma har gjort 2:05.16 och Julia har gjort 2:06.17 denna säsong. Varken Bivstedt eller de Coninck har varit i närheten av de resultaten denna säsong. 800 meter inomhus tycker jag är en delvis annan gren så därför tycker jag man inte skall jämföra med tider inomhus. Dessutom tycker jag nog man bör ta med i vilka sammanhang Nielsens har gjort dessa tider (vilken typ av lopp och hur de sprang dessa lopp).

Men nu över till Mondo.
Citera
2021-06-06, 17:56
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Du hoppar alltså in i en diskussion som du inte har riktigt koll på vad den handlar om. Du jämför verkligen päron med äpplen. Det är inte rimligt att jämföra medianresultat med enstaka resultat i form av senaste resultatet eller bästa resultat. Wilma har gjort 2:05.16 och Julia har gjort 2:06.17 denna säsong. Varken Bivstedt eller de Coninck har varit i närheten av de resultaten denna säsong. 800 meter inomhus tycker jag är en delvis annan gren så därför tycker jag man inte skall jämföra med tider inomhus. Dessutom tycker jag nog man bör ta med i vilka sammanhang Nielsens har gjort dessa tider (vilken typ av lopp och hur de sprang dessa lopp).

Men nu över till Mondo.

Diskussionen handlade om vilken nivå löparna håller, då är såklart ett större underlag än enbart årsbästat nödvändigt att jämföra med, särskilt som Bivstedt och de Conninck knappt har tävlat i sommar. Det är alldeles för tidigt att räkna ut dem redan nu.

Jag kan återkomma till den här diskussionen mot slutet av säsongen, så får vi se om din spaning över styrkeförhållandena mellan tjejerna stämde.
Citera
2021-06-06, 17:56
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad hanteringen av tuffa situationer och att kliva fram och inte backa har med bedömningen av nivån att göra. (Det kan ju spela in när andra aspekter skall vägas in men jag trodde det var nivån vi diskuterade).

Ingenting, därför jag gav en förklaring..

Tycker själv det är en rätt avgörande punkt, ta t.ex. Linus Thörnblad, Erika Kinsey & Michaela Meijer kontra de som höjer sig på mästerskap, nivån kan vara densamma, men höjer sig den ena och den andra sänker sig, så blir det en väsentlig skillnad..

Angelica Moser, den schweiziska stavhopperskan är ett bra exempel på en tävlande som ofta höjer sig på mästerskap, det har upprepat sig flera gånger, bra när det gäller, gillar läget..
Citera
2021-06-06, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Melker rev ut sig på 580.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Superhögt över 6m för Mondo.

Otacksam uppgift han har MSJ, spelar liksom ingen roll vad han gör för resultat, kommer alltid hamna i skuggan av Duplantis..
Citera
2021-06-06, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
OK, vi är överens om att tycka olika, men Gaels 2:04.14 är faktiskt från i år och Lovisa har bara gjort 2 st tävlingar (och varit nära PB) i år, så jag håller som sagt inte med..

Tidigare tävlingar är intressanta då det visar hur de hanterat tuffa situationer och jag ser två tjejer som kliver fram och inte backar vid sådana tillfällen..

PB var det också, inte bara nära..
Citera
2021-06-06, 19:06
Medlem
Citat:

Men nu över till Mondo.

Citat:
Diskussionen handlade om vilken nivå löparna håller, då är såklart ett större underlag än enbart årsbästat nödvändigt att jämföra med, särskilt som Bivstedt och de Conninck knappt har tävlat i sommar. Det är alldeles för tidigt att räkna ut dem redan nu.

Jag kan återkomma till den här diskussionen mot slutet av säsongen, så får vi se om din spaning över styrkeförhållandena mellan tjejerna stämde.

Tycker snarare det är Stefan4 som är rätt ute här..

Läste för övrigt att Gael precis slagit inofficiellt PB på 200 m under träning och Lovisa har endast gjort ett par tävlingar sedan augusti ifjol, inklusive PB i den senaste, räcker så..
Citera
2021-06-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag har aldrig sett någon antydan till ledaregenskaper hos Kajsa Bergqvist, så visst var det överraskande. Å andra sidan har jag aldrig hört henne uttrycka några särskilt intressanta eller kontroversiella åsikter i sin roll som expertkommentator heller, så om det är ett känt namn med diplomatisk framtoning som man vill ha så är hon kanske rätt person

+1
Citera
2021-06-06, 19:33
Medlem
Citat:
Warholm sänker sig med halvsekunden på 300m häck till 33.26.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Dom bästa svenskarna hade haft fullt upp med Warholm - om dom sprang 300m slätt.

Citat:
Carl Bengtström sprang 300 meter på 33.33 i lördags.

Nästan målfoto..

Tycker fortfarande 800 m låter som en hyfsat intressant uppgift för svensken i framtiden (om han har uthålligheten), högre status utan häckar också..
Senast redigerad av sportnorden12345 2021-06-06 kl. 19:57.
Citera
2021-06-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trackandfield
SFP 10.63 på 100m! Hon är nu tvåa genom tiderna.

Första tanken som kommer upp är doping, tyvärr..
Citera
2021-06-06, 20:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Jag har varken räknat ut Bivstedt eller de Coninck men det jag har diskuterat är nivån de håller just nu och då tycker jag att man bör utgå ifrån vad de har presterat just denna säsong. Och då är det inte alls nödvändigt med ett större underlag än vad de har presterat just denna säsong. Och utifrån vad de har presterat denna säsong så har Nielsens tagit sig förbi både Bivstedt och de Coninck. Det är mycket möjligt att både Bivstedt och de Coninck i sin tur kan ta sig ikapp och eventuellt också förbi också men det är inte det som jag har diskuterat. Det är något som resten av säsongen i så fall får utvisa. Men då har de en hel del att göra. Jag har inte heller sagt något om hur det kommer att se ut när säsongen är över, vilka av dessa som då kommer ha den högsta nivån.
Citera
2021-06-06, 20:28
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Jag har varken räknat ut Bivstedt eller de Coninck men det jag har diskuterat är nivån de håller just nu och då tycker jag att man bör utgå ifrån vad de har presterat just denna säsong. Och då är det inte alls nödvändigt med ett större underlag än vad de har presterat just denna säsong. Och utifrån vad de har presterat denna säsong så har Nielsens tagit sig förbi både Bivstedt och de Coninck. Det är mycket möjligt att både Bivstedt och de Coninck i sin tur kan ta sig ikapp och eventuellt också förbi också men det är inte det som jag har diskuterat. Det är något som resten av säsongen i så fall får utvisa. Men då har de en hel del att göra. Jag har inte heller sagt något om hur det kommer att se ut när säsongen är över, vilka av dessa som då kommer ha den högsta nivån.

Och alla som är någorlunda insatta i medeldistanslöpning vet hur viktigt upplägget är för sluttiden. Har man, som Nielsens, fått sju chanser att prestera ökar såklart möjligheterna att också göra bra tider.

Förstår du inte det enkla resonemanget, finns det nog inte så mycket mer att säga i den här frågan.
Citera
2021-06-06, 20:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Ingenting, därför jag gav en förklaring..

Tycker själv det är en rätt avgörande punkt, ta t.ex. Linus Thörnblad, Erika Kinsey & Michaela Meijer kontra de som höjer sig på mästerskap, nivån kan vara densamma, men höjer sig den ena och den andra sänker sig, så blir det en väsentlig skillnad..

Angelica Moser, den schweiziska stavhopperskan är ett bra exempel på en tävlande som ofta höjer sig på mästerskap, det har upprepat sig flera gånger, bra när det gäller, gillar läget..

Fast det är ju det här som är problemet. Jag diskuterar en sak, du vill diskutera en (helt) annan sak. Jag har diskuterat nivån som de håller nu, du vill diskutera vilka aspekter som bör ligga till grund för en uttagning (utöver just själva nivån) och hur de kan tänkas prestera på mästerskap.

Fast om du skall diskutera om man höjer sig på mästerskap så borde du i rättvisans namn i så fall också diskutera
- när Julia Nielsen vinner finalen på 800 meter på Missouri Valley Championship på nytt PB. Har du sett hennes upplopp och hur stark hon var där när tog sig förbi alla andra och sprang först över mållinjen?
- Hur både Julia och Wilma kvalificerade sig till NCAA regionals
- Hur Wilma på NCAA regionals gick vidare till andra omgången och där satte nytt PB vilket gjorde att hon kvalificerade sig för NCAA nationals (dit bara de 24 bästa går vidare)

Alla lopp som Julia och Wilma har sprungit denna säsong har varit av mer eller mindre mästerskapskaraktär, inga har varit av galakaraktär där man har en farthållare som sätter upp jämn och hög fart för att underlätta att kunna göra bra tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in