Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Att du tycker något är fullt logiskt är en subjektiv konklusion och inget bevis. Mina egenskaper kan du inte heller använda som bevis för din egen tes.
Kan du bevisa det du påstod eller backar du?
Jag kan bevisa det med logiska argument, vilket jag har gjort. Om du anser att logiken inte håller så är det upp till dig att peka på var den brister.
Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Inte alls. Däremot är påståendet till sin natur befängt då vi av princip inte kan veta om vi kunde gjort annorlunda eller inte. Eftersom vi lever i ett universum där vi bara kan göra saker en gång så kan vi aldrig göra ett experiment som testar om vi alltid gör samma sak eller om vi faktiskt gör olika. Förmågan att kunna göra olika eller att inte kunna göra olika är en egenskap som saknas i vårt universum.
Anser du att jorden bara kunde skapats med en måne eller hade jorden kunnat skapas med två månar? Hur bevisar du det ena eller det andra utan att skapa flera Big Bang och jämföra utfallet?
Du verkar inte alls ha förstått determinismen. Månen är förmodligen resterna av en annan mindre planet som en gång i tiden krockade med Jorden. Att denna planet hade den storlek, hastighet och kurs den hade var resultatet av en rad tidigare händelser som sträckte sig som en kedja ända tillbaka till Big Bang. För att en till måne skulle ha uppstått hade det krävts ytterligare en liknande händelsekedja med sin grund i Big Bang, vilket dock hade krävt att Big Bang hade sett annorlunda ut för att kunna ge upphov till den.
Detsamma är det med människans alla handlingar och tankar. De är bara konsekvenser av en lång rad tidigare kedjereaktion av händelser som bara hade kunnat se annorlunda ut om den första händelsen som utlöste denna kedjereaktion hade sett annorlunda ut.