2021-06-06, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Inte alls. Däremot är påståendet till sin natur befängt då vi av princip inte kan veta om vi kunde gjort annorlunda eller inte. Eftersom vi lever i ett universum där vi bara kan göra saker en gång så kan vi aldrig göra ett experiment som testar om vi alltid gör samma sak eller om vi faktiskt gör olika. Förmågan att kunna göra olika eller att inte kunna göra olika är en egenskap som saknas i vårt universum.

Anser du att jorden bara kunde skapats med en måne eller hade jorden kunnat skapas med två månar? Hur bevisar du det ena eller det andra utan att skapa flera Big Bang och jämföra utfallet?

Hur enkelt som helst. Jorden kunde bara ha skapats med en måne, eftersom det är det som den har och det aldrig fanns alternativ.
Citera
2021-06-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Hur enkelt som helst. Jorden kunde bara ha skapats med en måne, eftersom det är det som den har och det aldrig fanns alternativ.
Trams. Ett vetenskapligt bevis måste bygga på en modell som förutsäger att Big Bang alltid leder till att jorden skapas med en måne. Tittar du ut genom fönstret och bara ser en måne så säger det ingenting om huruvida jorden hade kunnat skapas annorlunda.
Citera
2021-06-06, 18:46
Bannlyst
Citat:
Trams. Ett vetenskapligt bevis måste bygga på en modell som förutsäger att Big Bang alltid leder till att jorden skapas med en måne. Tittar du ut genom fönstret och bara ser en måne så säger det ingenting om huruvida jorden hade kunnat skapas annorlunda.

Nej. Hela resonemanget "skulle ha kunnat" är något som bara finns i fantasin, alltid. Den banala sanningen är att exakt det som kan ske sker.
Citera
2021-06-06, 18:47
Medlem
Citat:
Att du tycker något är fullt logiskt är en subjektiv konklusion och inget bevis. Mina egenskaper kan du inte heller använda som bevis för din egen tes.

Kan du bevisa det du påstod eller backar du?
Jag kan bevisa det med logiska argument, vilket jag har gjort. Om du anser att logiken inte håller så är det upp till dig att peka på var den brister.
Citat:
Inte alls. Däremot är påståendet till sin natur befängt då vi av princip inte kan veta om vi kunde gjort annorlunda eller inte. Eftersom vi lever i ett universum där vi bara kan göra saker en gång så kan vi aldrig göra ett experiment som testar om vi alltid gör samma sak eller om vi faktiskt gör olika. Förmågan att kunna göra olika eller att inte kunna göra olika är en egenskap som saknas i vårt universum.

Anser du att jorden bara kunde skapats med en måne eller hade jorden kunnat skapas med två månar? Hur bevisar du det ena eller det andra utan att skapa flera Big Bang och jämföra utfallet?
Du verkar inte alls ha förstått determinismen. Månen är förmodligen resterna av en annan mindre planet som en gång i tiden krockade med Jorden. Att denna planet hade den storlek, hastighet och kurs den hade var resultatet av en rad tidigare händelser som sträckte sig som en kedja ända tillbaka till Big Bang. För att en till måne skulle ha uppstått hade det krävts ytterligare en liknande händelsekedja med sin grund i Big Bang, vilket dock hade krävt att Big Bang hade sett annorlunda ut för att kunna ge upphov till den.

Detsamma är det med människans alla handlingar och tankar. De är bara konsekvenser av en lång rad tidigare kedjereaktion av händelser som bara hade kunnat se annorlunda ut om den första händelsen som utlöste denna kedjereaktion hade sett annorlunda ut.
Citera
2021-06-06, 18:55
Medlem
Citat:
Falsk dikotomi.

Knappast. Men beskriv gärna varför om du nu ska hävda det...
Citera
2021-06-06, 18:57
Medlem
Citat:

Eftersom "gjort annorlunda" är en logisk motsägelse, så går det utmärkt att motbevisa det utan experiment.
Citera
2021-06-06, 18:58
Medlem
Citat:
Nej. Hela resonemanget "skulle ha kunnat" är något som bara finns i fantasin, alltid. Den banala sanningen är att exakt det som kan ske sker.
Att vårt universum inte har någon egenskap av att vi skulle ha kunnat göra annorlunda har jag hävdat hela tiden. Därav är det odefinierat om saker hade kunnat ske annorlunda eller inte. Varje försök att tillskriva universum en sådan egenskap är ett fantasifoster. Den banala sanningen är att vi inte vet exakt varför saker sker utan bara kan skapa modeller som i viss utsträckning kan förutsäga sådant som sker.
Citera
2021-06-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag kan bevisa det med logiska argument, vilket jag har gjort. Om du anser att logiken inte håller så är det upp till dig att peka på var den brister.
Min logik säger mig att du är helt dum i huvudet och anser du något annat så är det upp till dig att peka på var den brister.
Citera
2021-06-06, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Eftersom "gjort annorlunda" är en logisk motsägelse, så går det utmärkt att motbevisa det utan experiment.

Precis. T.o.m. en man som min bror, som inte är det minsta intresserad av filosofi, brukar säga när jag grämer mig över något: "Sluta älta det nu. Det som har skett kunde inte ha varit annorlunda".
Citera
2021-06-06, 19:01
Bannlyst
Citat:
Att vårt universum inte har någon egenskap av att vi skulle ha kunnat göra annorlunda har jag hävdat hela tiden. Därav är det odefinierat om saker hade kunnat ske annorlunda eller inte. Varje försök att tillskriva universum en sådan egenskap är ett fantasifoster. Den banala sanningen är att vi inte vet exakt varför saker sker utan bara kan skapa modeller som i viss utsträckning kan förutsäga sådant som sker.

Utifrån det man vet sker det som sker, och allt över en viss storlek är determinerat.
Citera
2021-06-06, 19:04
Medlem
Citat:
Utifrån det man vet sker det som sker, och allt över en viss storlek är determinerat.
Determinism är den enda rimliga tron. Inte bara för att det är logiskt, utan för att det förklarar mycket av våra beteenden. Det är också filosofernas ståndpunkt.
Citera
2021-06-06, 19:05
Medlem
Citat:

Eftersom människan själv definierat "jag kunde gjort annorlunda", så kan det även motbevisas logiskt. Har inte med universums egenskaper att göra, om man nu ska hårdra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in