Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Det fungerar, 88% har jag sett för Pzifers varitant. Säg att 80% av befolkningen vaccinerar sig, syftar då på hela befolkningen, barn inräktat. Då får vi en skyddseffekt på ca 70%. Behövs ca 80% om R0 är 5. Och mer smittsamma varianter kommer sannolikt.
Finns ingen anledning till panik, det håller jag med om, men särskilt bra ut ser det inte heller, och jag vet inte vilka verktyg som finns kvar om vaccin inte ger flockimmunitet.
Det siffror du anger är väl medelvärden på en population. Sedan varierar det mycket per individ hur mycket deras immunsystem aktiverades. Då är det som vanlig de allra äldsta som får ut minst effekt av sina doser och därmed de tar störst risk att bli hårt drabbade om de smittas av nya mutationer.
Men äldre har stora möjligheter att klara sig undan smitta. De behöver inte åka kommunala färdmedel, inte vistas med barnbarnen i skolåldern eller vara på ett jobb, gå på krogen eller event.
Men de på särskilda boenden och de som har mycket hemhjälp kan inte isolera sig lika mycket. De kommer att bli en testgrupp för hur effektivt vaccinerna fungerar.
Man kan aldrig vara säker men jag tror att det är över nu.