2021-06-06, 15:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
helvete vad fort ni köpte dom nya pk benämningarna på kinavirusets varianter, era jävla hjon!

Det kan ju inte du göra något åt så sluta må dåligt och sprida ditt kräks. Vill du vi i stället ska använda oss av 1.2.31 och 1.0.06 , 1.7.32, 1.4.1.4 eller kanske 3.14?
Citera
2021-06-06, 15:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Säger du?

Gå nu tillbaks till att läs samnytt och en ding ding värld.

Det gör jag aldrig. Läser väldigt mycket olika media varje dag. Ding dong ding dong!
Citera
2021-06-06, 15:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det var inte ett svar på frågan!
Det var endast ett raljerande över hur uselt Sverige är enligt dig.

Det var visst ett svar!!! Men inte på din fråga utan på kulans retoriska ondgörande över att Danmark inte gjorde som Sverige lät de gamla dö på boendet, utan att de ens fick träffa en doktor.
Citera
2021-06-06, 15:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det fungerar, 88% har jag sett för Pzifers varitant. Säg att 80% av befolkningen vaccinerar sig, syftar då på hela befolkningen, barn inräktat. Då får vi en skyddseffekt på ca 70%. Behövs ca 80% om R0 är 5. Och mer smittsamma varianter kommer sannolikt.
Finns ingen anledning till panik, det håller jag med om, men särskilt bra ut ser det inte heller, och jag vet inte vilka verktyg som finns kvar om vaccin inte ger flockimmunitet.

Antivirala fungerade ju i tex Uttar Pradesh och Mexiko. Så en kombination av antivirala och vacciner borde lösa problemet.
Citera
2021-06-06, 15:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
En siffra på 9000 i överdödlighet år 2020 hur har du komponerat ihop den. Låter bra med siffran 9000 efter eget hittepå?

På Fohm:s uppdrag har forskare vid Institutet för Framtidsstudier och Stockholms Universitet gjort en rapport om överdödligheten år 2020.
Ur rapporten och kapitlet ”Sammanfattning” kan följande utläsas:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/97572ae468db4bf2ae3ff6bf68ea95e5/overdodlighet-dodlighet-covid-19-sverige.pdf

De här ”statistikerna” på Flashback ger jag inte mycket för – istället har jag bra mycket större tilltro till professionaliteten på Stockholms Universitet och Institutet för Framtidsstudier.
Nej självklart har jag inte hittat på siffran 9000 och jag gav länk samtidigt som jag skrev den. Kanske du inte såg det.

https://covidstatistik.se/overdodlighet#overdodlighet-analys-2020
- Skattad överdödlighet 2020: ~ 9 000
Står längst upp på höger sida i "Överdödlighetsanalys 2020 för hela riket"

Ämnet diskuterades ju redan i går. Jag skrev att jag även accepterade när man räknade överdödligheten genom att ta ett snitt på de senaste fem åren och jämföra det med dödligheten för2020. Då blir överdödligheten 7100. Ett annat sett är att jämföra dödligheten för 2020 med den förväntade dödligheten för 2020 då blir det enligt covdstatestik 9000. Exakt vad de får den siffran i från vet jag inte. Men den sidan är ofta använd här i tråden och den är oberoende och ingen myndighets sida. Om du vill diskutera sanningshalten på den sidan så ok.

Min poäng i går var att man inte kan ge en exakt siffra på hur många som skulle ha avlidit 2020 om vi inte fått pandemin och det finns olika sätt som man kan göra. Även den siffran du nu presenterade kan stämma ( 7752). I början av 2020 såg det ut att bli ett år med låg dödlighet då influensan var så mild. Men det ändrades ju med pandemin. Det har lyfts fram att man även borde ta hänsyntill att restriktioner troligen minskat dödligheten också speciellt i influensan. Det är alltså diskutabelt hur stor dödligheten skulle bli om inte covid drabbats oss eller hur stor del av dödligheten 2020 som är covid. 9000 överdödlighet är ett sett att räkna och se på det. Men den behöver inte stämma och är inte mer eller mindre sant en andra sett att räkna.

Men att vi har haft en sjunkande trend av dödlighet och en ökande trend av livslängd innan pandemin har vi väl i all fall rett ut nu?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-06 kl. 16:05.
Citera
2021-06-06, 15:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Det fungerar, 88% har jag sett för Pzifers varitant. Säg att 80% av befolkningen vaccinerar sig, syftar då på hela befolkningen, barn inräktat. Då får vi en skyddseffekt på ca 70%. Behövs ca 80% om R0 är 5. Och mer smittsamma varianter kommer sannolikt.
Finns ingen anledning till panik, det håller jag med om, men särskilt bra ut ser det inte heller, och jag vet inte vilka verktyg som finns kvar om vaccin inte ger flockimmunitet.

Det siffror du anger är väl medelvärden på en population. Sedan varierar det mycket per individ hur mycket deras immunsystem aktiverades. Då är det som vanlig de allra äldsta som får ut minst effekt av sina doser och därmed de tar störst risk att bli hårt drabbade om de smittas av nya mutationer.

Men äldre har stora möjligheter att klara sig undan smitta. De behöver inte åka kommunala färdmedel, inte vistas med barnbarnen i skolåldern eller vara på ett jobb, gå på krogen eller event.

Men de på särskilda boenden och de som har mycket hemhjälp kan inte isolera sig lika mycket. De kommer att bli en testgrupp för hur effektivt vaccinerna fungerar.

Man kan aldrig vara säker men jag tror att det är över nu.
Citera
2021-06-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Antivirala fungerade ju i tex Uttar Pradesh och Mexiko. Så en kombination av antivirala och vacciner borde lösa problemet.

Jo, vi får hoppas att det finns behandlingar och vaccin som får det att fungera.
Citera
2021-06-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det siffror du anger är väl medelvärden på en population. Sedan varierar det mycket per individ hur mycket deras immunsystem aktiverades. Då är det som vanlig de allra äldsta som får ut minst effekt av sina doser och därmed de tar störst risk att bli hårt drabbade om de smittas av nya mutationer.

Men äldre har stora möjligheter att klara sig undan smitta. De behöver inte åka kommunala färdmedel, inte vistas med barnbarnen i skolåldern eller vara på ett jobb, gå på krogen eller event.

Men de på särskilda boenden och de som har mycket hemhjälp kan inte isolera sig lika mycket. De kommer att bli en testgrupp för hur effektivt vaccinerna fungerar.

Man kan aldrig vara säker men jag tror att det är över nu.

Hoppas du har rätt, i de bästa av världar är det klart inom ett par månader.
Citera
2021-06-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det var visst ett svar!!! Men inte på din fråga utan på kulans retoriska ondgörande över att Danmark inte gjorde som Sverige lät de gamla dö på boendet, utan att de ens fick träffa en doktor.

Konstigt att lika stor andel gamla dog då..
Undra vad läkaren gjorde då?
Citera
2021-06-06, 16:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Fast hans övertro på lockdowns har ju inte stämt. För ett år sedan sade han mycket bestämt att detta virus går att "piska ner". Nu finns det frågetecken om det fungerar, trots att vaccinproduktonen får sägas ha blivit mer framgångsrik än man trodde då. Kan vara det helt enkelt inte går att bekämpa detta virus, annat än genom en evighetslång strikt lockdown. Då skulle smittan hållas under kontroll, men istället skulle alla svälta ihjäl.

Klart det går att piska ned smittan. Vi såg det förra sommaren, vi såg det under julledigheten och vi ser det nu.

Tycker ordet lockdown är ett av pandemins mest missanvända. Det hela hamnar ju på en skala rörande vilka samhällsfunktioner man tillåter ha öppet och på vilket sätt. Det vissa har kallat för lockdown, i Spanien, Frankrike och Storbritannien är ju egentligen bara mer av det vi redan gör i Sverige. Begränsningar hur, var och på vilket sätt man får shoppa och umgås. Ingen i Europa har så vitt jag känner till belagts med husarrest, och insvetsad i sina bostäder.
Citera
2021-06-06, 16:26
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Klart det går att piska ned smittan. Vi såg det förra sommaren, vi såg det under julledigheten och vi ser det nu.

Tycker ordet lockdown är ett av pandemins mest missanvända. Det hela hamnar ju på en skala rörande vilka samhällsfunktioner man tillåter ha öppet och på vilket sätt. Det vissa har kallat för lockdown, i Spanien, Frankrike och Storbritannien är ju egentligen bara mer av det vi redan gör i Sverige. Begränsningar hur, var och på vilket sätt man får shoppa och umgås. Ingen i Europa har så vitt jag känner till belagts med husarrest, och insvetsad i sina bostäder.

Spanien hade tre månaders husarrest.
Citera
2021-06-06, 16:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Spanien hade tre månaders husarrest.

Fick de inte lämna sina bostäder på tre månader? Hur fick folk mat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in